ایستگاه
خواندن 6 دقیقه
.
4 ماه پیش
.
147 بازدید

آشنایی با بهترین موتورهای توربوشارژ از لحاظ قدرت و اطمینان‌پذیری

آشنایی با بهترین موتورهای توربوشارژ از لحاظ قدرت و اطمینان‌پذیری

مقدمه

اطمینان‌پذیری به دلایل مختلف یک معیار دشوار برای اندازه‌گیری است. بااین‌حال، موتورهای توربوشارژ از مدت‌ها پیش وارد عرصه خودروسازی شده‌اند و می‌توان درباره دوام و اطمینان‌پذیری آن‌ها اظهارنظر کرد. نخستین موتور توربوشارژ در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی در زیر کاپوت یکی از مدل‌های اولدزموبیل ظاهر شد. جت‌فایر ۳.۵ لیتری ۸ سیلندر حدود ۲۱۵ اسب بخار قدرت و ۴۰۷ نیوتن متر گشتاور داشت که در آن زمان، آمار فوق‌العاده‌ای به‌حساب می‌آمد. از دهه ۶۰ تا کنون، موتورهای توربوشارژ رواج بیشتری پیدا کرده و به طور قابل‌ملاحظه‌ای ارتقا یافته‌اند. در این مقاله شما را با ۵ مورد از بهترین موتورهای توربوشارژ از لحاظ قدرت و اطمینان‌پذیری آشنا می‌کنیم.

پیشرانه تویوتا 2JZ-GTE با حجم ۳ لیتری و ۶ سیلندر خطی

با حداکثر قدرت ۳۲۰ اسب بخار

موتور 2JZ به سبب دوام و قدرت فوق‌العاده، به یک پیشرانه افسانه‌ای تبدیل شده است. این موتور در خودرو آیکونیک و نمادین تویوتا سوپرا بکار رفته و جایگزینی برای پیشرانه LS محسوب می‌شود. پیشرانه 2JZ-GTE نسخه توئین توربو موتور 2J است که ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۷ نیوتن متر گشتاور دارد. البته این قدرت محدود شده و با اعمال تغییرات، به حداقل ۷۰۰ اسب بخار می‌رسد.

صرف‌نظر از شهرت و محبوبیت، موتور ۶ سیلندر خطی 2JZ-GTE شامل معایبی نیز می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به ضعف سرسیلندر، شکستگی پولی میل‌لنگ و خرابی درپوش پمپ‌بنزین اشاره کرد. البته شمار پایین گزارش این خرابی‌ها نشان می‌دهد که 2JZ یک موتور قابل‌اطمینان و کاردرست است.

پیشرانه ب‌ام‌و B58 با حجم ۳ لیتر و ۶ سیلندر خطی

با حداکثر قدرت ۳۸۲ اسب بخار

موتور B58 را می‌توان نسخه مدرن‌تر 2JZ در نظر گرفت. از بسیاری جهات، B85 شبیه به 2JZ است. هر دو موتور از نوع توربوشارژ ۶ سیلندر خطی هستند و قدرت زیادی تولید می‌کنند. بااین‌حال، B58 با ۳۸۲ اسب بخار قدرت و ۴۹۹ نیوتن متر گشتاور، از 2JZ پیشی می‌گیرد. این موتور از سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شده و اگرچه فاقد نقص نیست، ولی یکی از اطمینان‌پذیرترین و بهترین موتورهای توربوشارژ در قرن حاضر است. مدل‌های سری ۳، سری ۴، Z4، X5 و MK5 سوپرا قوای محرکه خود را از موتور B58 دریافت می‌کنند.

یکی از مشکلات عجیب در نسخه‌های قدیمی B58 ازهم‌پاشیدگی فیلتر روغن بود، هرچند این ایراد در نسخه‌های بعدی برطرف شد. البته شرکت آلمانی فواصل طولانی تعویض روغن و خرید فیلتر نامرغوب از بازار لوازم‌یدکی را عامل اصلی این مشکل می‌دانست. از دیگر معایب موتور می‌توان به نشت روغن از واشرهای پوشش سوپاپ، خرابی زودهنگام شیر برقی VANOS و در مواردی نادر، نشتی مایع خنک‌کننده اشاره کرد.

پیشرانه آئودی EA855 با حجم ۲.۵ لیتر و ۵ سیلندر خطی

با حداکثر قدرت ۴۰۱ اسب بخار

موتورهای سری EA به طرز شگفت‌انگیزی عالی و پیشرفته هستند. برای برخی خودرو دوستان، تنها داشتن گشتاور لحظه‌ای و مرکز ثقل پایین کافی است تا خودروهای برقی را مورد ستایش قرار دهند. اما برای برخی دیگر، هیچ‌چیز نمی‌تواند جای صدا و لرزش یک موتور درون‌سوز را بگیرد. اگر با حوزه موسیقی سروکار داشته باشد، احتمالاً با اصطلاحات فاصله (interval) و گام (Scale) آشنایی دارید. منظور از فاصله، فاصله میان دو نوت است، ولی برخی فاصله‌ها صوت زیباتری دارند. موتورهای ۵ سیلندر قادر به تولید فاصله سوم ماژور هستند که صدایی منحصربه‌فرد و گوش‌نواز به‌حساب می‌آید. پیشرانه EA855 جزو همین موتورهای ۵ سیلندر است که علاوه بر صدای جذاب، قدرت و اطمینان‌پذیری بالایی دارد.

آئودی EA855 روی مدل‌های RS3، TTRS و RS Q3 سوار است و حداکثر ۴۰۰ اسب بخار و تقریباً ۵۰۲ نیوتن متر گشتاور آزاد می‌کند. تنها ایرادی که از این موتور گزارش شده، مربوط به خرابی پمپ‌بنزین می‌شود. باتوجه‌به اینکه موتور EA855 از فناوری تزریق مستقیم استفاده می‌کند، احتمال ایجاد رسوب کربن در سوپاپ‌ها نیز وجود دارد. به طور خاص پس از کارکرد ۱۰۰ هزار مایل می‌بایست از سلامت سوپاپ‌ها اطمینان حاصل کرد.

پیشرانه پورشه مزگر با حجم ۳.۶ لیتر و ۶ سیلندر باکسر

با حداکثر قدرت ۴۷۳ اسب بخار

پیشرانه‌های مزگر سوار بر محور عقب ۹۹۶ و ۹۹۷ توربو، جزو بهترین موتورهای توربوشارژ از لحاظ اطمینان‌پذیری و دوام هستند. سابقه موتور Mezger به مدل ۱۹۶۳ پورشه ۹۱۱ بازمی‌گردد. به بیان بهتر، قلب موتور مزگر سری ۹۹۷ و ۹۹۷ به‌وسیله هوا خنک می‌شود. به همین خاطر پورشه موتور جدیدتری را بر اساس سری ۹۹۳ به وجود آورد. این موتور   جدید دارای کارتل سری ۹۹۳، سرسیلندر و بلوک موتور GT1 و سر سوپاپ مدل ۹۵۹ بوده و به‌وسیله جریان آب خنک‌کاری می‌شود. پیشرانه مزگر قادر به تولید حداقل ۴۱۴ و حداکثر ۴۷۳ اسب بخار قدرت بوده و محدوده گشتاور آن بین ۶۵۳ و ۶۱۹ نیوتن متر تعریف شده است.

از لحاظ دوام و اطمینان‌پذیری باید گفت که موتور مزگر ضدگلوله است، ولی اشکال بزرگی در آن وجود دارد. خطوط خنک‌سازی دورتادور موتور را فراگرفته‌اند و لوله‌ها به‌وسیله چسب به یکدیگر متصل شده‌اند. باگذشت زمان، چسب اثربخشی خود را از دست می‌دهد و موجب نشتی مایع خنک‌کننده می‌شود. البته به‌عنوان یک راه‌حل دائمی می‌توان لوله‌ها را به یکدیگر جوش داد، هرچند این روش کمی گران تمام می‌شود. با تمام این اوصاف، شهرت مزگر مستند و اثبات شده و قوای محرکه و دوام آن، مثال‌زدنی است.

پیشرانه فورد Ecoboost با حجم ۳.۵ لیتری و ۶ سیلندر V شکل

با حداکثر قدرت ۶۴۷ اسب بخار

پیشرانه ۳.۵ لیتری ۶ سیلندر اکو بوست بر اساس یکی از قابل‌اطمینان‌ترین موتورهای تنفس طبیعی فورد به نام Duratec 35 توسعه‌یافته است. اکو بوست از همان بلوک، قطر و ارتفاع سیلندر استفاده می‌کند. این پیشرانه به طور کامل از آلومینیوم ساخته شده و دارای طراحی کفی باز برای بهبود خنک‌سازی است. فورد در هنگام به‌روزرسانی این موتور برای نسل دوم، فناوری تزریق سوخت چندنقطه‌ای را با تزریق مستقیم ادغام کرد تا بدین‌وسیله از ایجاد کربن روی سوپاپ‌ها جلوگیری کند. این شرکت همچنین زنجیر تایم ثانویه را به نسل دوم موتور اکو بوست اضافه کرده است. با تمام این بهبودها، سیم‌پیچ احتراق و شمع پس از کارکرد بین ۴۰ الی ۶۰ هزار مایل، نیاز به تعویض دارند. هزینه نگهداری این پیشرانه توربوشارژ به‌طورکلی بیشتر از همتایان تنفس طبیعی است.

فورد اکو بوست نخستین‌بار در پیکاپ F-150 ‌ مورداستفاده قرار گرفت، ولی حالا قلب تپنده مدل‌های فلکس، تاروس SHO و همین‌طور چند خودروی برند لینکلن است. اکو بوست در نسل سوم فورد GT ‌ می‌تواند ۶۴۷ اسب بخار قدرت و ۷۴۶ نیوتن متر گشتاور تولید کند. اولین نسل این موتور پس از کارکرد ۱۵۰ الی ۲۰۰ هزار مایل با مشکلات جدی مواجه می‌شد و بدون شک نسل دوم از دوام و اطمینان‌پذیری بالاتری برخوردار است.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0