ایستگاه
خواندن 7 دقیقه
.
4 ماه پیش
.
46 بازدید

آشنایی با انواع مختلف تایرهای خودرو

آشنایی با انواع مختلف تایرهای خودرو

تایر خودرو تنها یک حلقه لاستیکی پر از هوا نیست. این قطعه پیچیده مهندسی در انواع و اشکال مختلف و برای مقابله با شرایط و چالش‌های متفاوت طراحی شده است. ترکیبات لاستیکی و الگوی آج‌ها، آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌سازد. این دو معیار همچنین بسته به محیط و شرایطی که لاستیک در آن مورداستفاده قرار می‌گیرد، تعیین می‌شوند. تا زمانی که بسته به شرایط و مدل خودرو، از فناوری تایر مناسب استفاده کنید، هندلینگ و کششی عالی را در هنگام رانندگی تجربه خواهید کرد. البته انتخاب تایر مناسب ممکن است برای رانندگان تازه‌کار کمی سخت به نظر برسد؛ بنابراین توصیه می‌شود پیش از اقدام برای خرید، با انواع مختلف تایرهای خودرو آشنا شده و بهترین و مناسب‌ترین آن‌ها را برای وسیله نقلیه خود انتخاب کنید.

تایرهای تابستانی

تایرهای تابستانی دارای ترکیب لاستیکی خاصی هستند که در شرایط گرم، چسبندگی و هندلینگ عالی را در جاده‌های خشک و مرطوب فراهم می‌آورند. آن‌ها مقاومت چرخشی پایین‌تری دارند و ضمن ایجاد سروصدای کمتر، موجب اثربخشی در مصرف سوخت می‌شوند. الگوی آج در تایرهای تابستانی ساده‌تر از تایرهای زمستانی بوده و شیارهای کمتری برای خلاصی از آب دارد. بدین ترتیب، وسیله نقلیه از قابلیت کشش و ترمز بهتری در روزهای گرم و خشک تابستانی برخوردار می‌شود. البته این خصوصیات، یعنی اجزای منحصربه‌فرد لاستیک و الگوی آج ساده، لاستیک‌های تابستانی را به گزینه‌های نامناسب در زمستان تبدیل می‌کنند. زمانی که دمای محیط به پایین‌تر از ۷ درجه سلسیوس برسد، لاستیک سخت و شکننده شده و آج‌ها نمی‌توانند از پس برف‌ویخ برآیند.

تایرهای زمستانی

لاستیک‌های زمستانی از دیگر انواع مختلف تایرهای خودرو هستند. تایرهای زمستانی کشش قابل‌توجهی روی سطوح یخی و برفی و همین‌طور جاده‌های خیس و مرطوب ایجاد می‌کنند. ترکیب آج در تایر زمستانی حاوی لاستیک طبیعی بیشتری است. به همین خاطر زمانی که دمای هوا به زیر ۷ درجه سلسیوس می‌رسد، لاستیک سفت و شکننده نمی‌شود، بلکه انعطاف‌پذیری خود را حفظ کرده و در هنگام فشردن پدال ترمز، فاصله ترمزگیری را کاهش می‌دهد. آج‌های لاستیک‌های زمستانی عمیق‌تر هستند تا در هنگام فرورفتن در برف‌ویخ، چسبندگی بیشتری داشته باشند. این نوع تایر همچنین دارای چاک‌های بسیاری است که باعث پاک‌سازی آب و لجن از مسیر و کاهش ریسک آکواپلنینگ می‌شوند. آکواپلنینگ (Aquaplaning) یا همان هیدروپلنینگ به وضعیتی اشاره می‌کند که در آن، لاستیک خودرو به دلیل وجود یک‌لایه آب یا لجن، تماس کمی با سطح جاده داشته و سرخوردن با سرعت زیادی اتفاق می‌افتد. تایرهای زمستانی نباید در ایام گرم سال مورداستفاده قرار گیرند. این نوع لاستیک در هوای گرم بسیار نرم، و خیلی زود ساییده و فرسوده می‌شود. همچنین به دلیل افزایش مقاومت چرخش، مصرف سوخت بالاتر می‌رود و لاستیک روی جاده سروصدا می‌کند.

تایرهای چهارفصل

در تولید تایرهای چهارفصل از ترکیب مشخصات تایرهای زمستانی و تابستانی استفاده شده است. بدین ترتیب، تایر چهارفصل از مزایای دو نوع لاستیک دیگر بهره می‌گیرد. برای رانندگانی که در شرایط آب‌وهوایی سرد و معتدل زندگی می‌کنند، تایرهای چهارفصل بهتری گزینه برای خرید و نصب روی رینگ‌های خودرو است. به‌علاوه، در صورت استفاده از تایر چهارفصل دیگر نیازی به تعویض لاستیک در فصول مختلف سال نیست؛ بنابراین می‌توان گفت تایر چهارفصل موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه نیز می‌شود. بااین‌وجود نباید فراموش کرد که لاستیک‌های زمستانی و تابستانی مخصوص شرایط هستند و بیشترین اثربخشی و کارایی را در شرایط مربوطه ارائه می‌دهند.

تایرهای ران‌فلت

از انواع مختلف تایرهای خودرو می‌توان به تایرهای ران‌فلت (Run Flat) اشاره کرد. از زمان ظهور تایر پنوماتیک و تحول از تایرهای بایاس به نوع رادیال، لاستیک ران‌فلت یا پنچر رو یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ابداعات در صنعت خودروسازی جهان به‌حساب می‌آید. تایر ران‌فلت در هنگام بروز پنچری یا افت ناگهانی فشار باد، کارایی خود را به طور کامل حفظ می‌کند تا خودرو به ایمن‌ترین شیوه ممکن به منزل یا گاراژ برسد. تایرهای پنچر رو دارای دیواره‌های جانبی تقویت‌شده قدرتمند و ضخیم هستند که امکان ادامه حرکت در صورت پنچرشدن را میسر می‌سازند. به بیان دقیق‌تر، تایر ران‌فلت در هنگام پنچری از محدوده پیمایشی ۸۰ کیلومتر پشتیبانی می‌کند. به‌عنوان یک نکته مهم باید در نظر داشت که تایرهای پنچر رو قابل‌تعمیر نیستند و در صورت پنچری می‌بایست با نمونه‌های جدید تعویض شوند.

تایرهای ۴×۴

در مقایسه با لاستیک‌های معمولی، تایرهای ۴×۴ دارای طراحی آج وسیع‌تری هستند. بلوک آج این تایرها عمدتاً بزرگ‌تر بوده و شیارهای عمیق‌تری دارند. لاستیک‌های معمولی عملکرد ضعیفی در سطوحی همچون زمین گل‌آلود دارند، چون آج آن‌ها خیلی سریع با گل‌ولای پر می‌شود. در نتیجه، چرخ خودرو به شکلی بیهوده شروع به چرخیدن کرده و تایر با عمق بیشتری در گودال فرومی‌رود. در مقابل، تایرهای ۴×۴ کشش بهتر و بیشتری در جاده‌های گلی، چمنی و برفی دارند، بدون اینکه سطح آج آن‌ها گرفتار شود. مسلما کاربرد اصلی این تایرها برای خودروهای آفرودی و بیراهه نورد است.

تایرهای اقتصادی

در بین انواع مختلف تایرهای خودرو معمولاً لاستیک‌های اقتصادی گزینه دلخواه رانندگان به‌حساب می‌آیند، چون قیمت پایین‌تری نسبت به تایرهای ممتاز و میان‌رده دارد. البته باید در نظر داشت که قیمت یک لاستیک ممتاز، بیانگر کیفیت و عملکرد آن است. در حقیقت تایرهای اقتصادی از لحاظ ارزش، ماندگاری و پرفورمنس به‌پای لاستیک‌های گران‌قیمت نمی‌رسند و فاصله ترمزگیری بیشتری دارند. بااین‌وجود، اگر از وسیله نقلیه خود برای رفت‌وآمدهای کوتاه استفاده می‌کنید، مسیرها معمولاً آسفالت و مساعد هستند و سبک رانندگی شما عادی است، تایرهای اقتصادی می‌توانند گزینه ارزان‌قیمت و تا حدی کارآمد برای خرید در نظر گرفت شوند.

تایرهای ذخیره‌کننده انرژی

این نوع تایرها به نحوی ساخته شده‌اند که از انرژی کمتری استفاده می‌کنند و در نتیجه موجب کاهش مصرف سوخت می‌شوند. البته ازآنجاکه تایرهای ذخیره‌کننده نیرو برای افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف سوخت بهینه‌سازی شده‌اند، عملکرد ضعیف‌تری در فرمان‌پذیری و هندلینگ دارند. یک خودرو معمولاً ۲۰ درصد سوخت خود را جهت غلبه بر نیروهای وارده (مقاومت چرخشی) مصرف می‌کند. تایرهای ذخیره‌کننده انرژی به طور خاص برای کاهش مقاومت چرخشی طراحی و ساخته شده‌اند، اما چگونه؟ مقاومت چرخشی حاصل اصطکاکی است که در هنگام گرم‌شدن تایرها به وجود می‌آید. همین اصطکاک باعث کشش و چسبندگی آن‌ها با سطح زمین می‌شود. لاستیک‌های ذخیره‌ساز انرژی از ترکیب خاصی ساخته شده‌اند که ضمن کاهش اتلاف گرما، سختی بهینه تایر را حفظ می‌کند. این ترکیب معمولاً شامل میزان قابل‌توجهی سیلیس می‌شود که علاوه بر افزایش دوام و طول عمر تایر، اتلاف گرما و مقاومت چرخشی را کاهش می‌دهد. تایرهای ذخیره‌کننده انرژی در رده‌های A تا G دسته‌بندی می‌شوند. یک تایر رده A در ازای پیمایش ۱۰۰۰ کیلومتر مسافت، حدود ۶ لیتر بنزین کمتری نسبت به تایر رده G می‌سوزاند.

تایرهای های پرفورمنس

تایرهای High Performance در مقایسه با تایرهای دیگر، قابلیت سرعت‌گیری و هندلینگ اسپرت‌تری را برای خودرو فراهم می‌آورند. این نوع تایرها مناسب برای رانندگی هیجانی و دینامیک هستند. تایرهای های پرفورمنس از ترکیبات خاصی استفاده می‌کنند که با افزایش سطح چسبندگی، فاصله ترمزگیری را به طور قابل‌توجهی کاهش داده و هندلینگ عالی و دقیقی را به وجود می‌آورند؛ بنابراین می‌توان گفت این تایرها برای واکنش‌دهی سریع، بهبود چسبندگی و انطباق با سرعت بالا ساخته شده‌اند. لاستیک‌های پرفورمنس بالا مناسب برای خودروهای اسپرت و مسابقه‌ای هستند، ولی قیمت بالایی دارند.

جمع‌بندی

تایرها در اندازه‌ها و انواع مختلف ساخته شده‌اند. پیش از خرید لاستیک برای وسیله نقلیه خود می‌بایست به مدل خودرو، کاربرد آن و شرایط آب‌وهوایی توجه داشته باشید. تایرهای مناسب برای ماشین‌های معمولی قابل‌استفاده برای ماشین‌های آفرودی نیستند. از تایرهای آفرودی نیز نمی‌توان در خودروهایی همچون ون استفاده کرد. تایرهای مخصوص تابستان کارایی خاصی در زمستان ندارند و ایمنی خودرو و سرنشینان آن را به خطر می‌اندازند. تایرهای مخصوص زمستان نیز در ایام گرم سال خیلی سریع فرسوده و غیرقابل‌استفاده می‌شوند. اگر سبک رانندگی معمولی دارید، بهتر است به سراغ تایرهای چهارفصل بروید. این تایرها هم در تابستان و هم در زمستان به کار می‌آیند و موجب صرف جویی در زمان و هزینه می‌شوند، هرچند عملکرد آن‌ها به‌خوبی تایرهای مخصوص نیست.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0