هارلی دیویدسون یکی از مطرحترین برندهای تولیدکننده موتورسیکلتهای تورینگ به حساب میآید که اکثر محصولات آن قیمت بسیار بالایی دارند. استریت گلاید به عنوان ارزانترین تورر این برند آمریکایی، با قیمت پایه ۲۸ هزار دلار به فروش میرسد و شامل ملزومات متنوع برای یک سفر طولانی میشود. اما هارلی دیویدسون تنها سازندهای نیست که توررهای عالی و تحسینبرانگیزی را در سبد محصولات خود جای داده است. بیامو با R18 ترنس کانتیننتال رقیب آمریکایی را به چالش میکشد، آنهم با قیمت پایینتر و برخی ویژگیهای برتر.
بی ام و R18 ترنس کانتیننتال جایگزین ارزانقیمت استریت گلاید
موتورسیکلت R18 Transcontinental پرچمدار مجموعه R 18 بیامو بوده و به کلاس توررهای گرند آمریکا تعلق دارد. با قیمتی حدود ۲۵ هزار دلار، موتورسیکلت آلمانی در تمامی جنبهها عملکردی درخشانی را از خود نشان میدهد. این مدل با مجموعهای از امکانات رفاهی و ویژگیهایی عرضه شده که سفرهای راحت، سرگرمکننده و ایمن را تضمین میکند. طراحی ارگونومیک راحت، محافظت در برابر باد و فضای ذخیرهسازی کافی، R18 ترنس کانتیننتال را برای سفرهای چندروزه ایدهآل میسازد.
در قلب این موتورسیکلت، بزرگترین پیشرانه دو سیلندر باکسر بیامو قرار دارد که گشتاور فراوانی را در دورهای پایین تولید میکند. طراحی خیرهکننده تورر R18 از موتورسیکلتهای کروزر قدیمی بیامو، به ویژه مدل R5 گرفته شده که این پکیج بینظیر را کامل میکند.
اگرچه بیامو موتوراد این موتورسیکلت را یک تورر بزرگ آمریکایی مینامد، اما در واقع کاملا با آن متفاوت است. تورر ساخت برلین با طراحی اروپایی، موتور باکسر و نشان BMW، در مقابل استریت گلاید با هویت کاملا آمریکایی، نشان نوار و سپر و پیشرانه وی-توئین پرطنین قرار میگیرد. برای طرفداران تجربه اصیل آمریکایی، هیچ موتورسیکلتی به جز هارلی دیویدسون رضایتبخش نیست. با این حال رانندگان انعطافپذیرتر میتوانند با R 18 ترنس کانتیننتال میتوانند به تجربه مشابهی دست یابند. این موتورسیکلت فولدرسر نسبت به یک بگر سطح پایین، انتخاب منطقیتری به حساب میآید.

کاربرد قدرتمندترین پیشرانه باکسر در تورینگ R 18
در نگاه اول به بیامو R18 ترنس کانتیننتال نخست موقعیت سواری و سپس سیلندرهای عظیمی به چشم میآیند که از دو طرف فریم بیرون زدهاند. این سیلندرها متعلق به قدرتمندترین پیشرانه بیامو هستند که با نام Big Boxer شناخته میشود و به طور انحصاری برای خانواده R 18 توسعه یافته است. پیشرانه بیگ باکسر میتواند ۱۶۳ نیوتن متر گشتاور در محدوده ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه تولید کند. این توانایی را میتوان هممعنی با پاسخگویی عالی و در عین حال، سواری راحت و غیریکنواخت در نظر گرفت.
البته موتورسیکلت M8 117 استریت گلاید قدرت و گشتاور بیشتری دارد، اما این تفاوت در بزرگراهها چندان محسوس نیست. دو غول آلمانی و آمریکایی نه برای رانندگی با سرعت بالا، بلکه با تمرکز روی راحتی و گشت و گذار ساخته شدهاند. پیشرانه بیگ باکسر عملکردی درخشان در این زمینه ارائه میدهد.
پیشرانه تنها بخش الهامگرفته از مدلهای قدیمی بیامو نیست؛ بلکه فریم نیز از همین میراث بهره میبرد. تورر R18 ترنس کانتیننتال با وفاداری به سنت دیرینه بیامو، از یک فریم فولادی دوحلقهای با شاسی ستون فقرات و محرک محور محصور استفاده میکند. این فریم روی دوشاخهای درشت جلو و استرات عقب با میرایی وابسته به میزان جابجایی و جبران بار اتوماتیک سوار شده است. لولههای دوشاخ نیز در پوششهای آستینمانندی مشابه با مدل افسانهای R5 محصور شدهاند.
در نتیجه این پیکربندی، R18 ترنس کانتیننتال از هندلینگ دقیق و راحتی برخوردار بوده و بدون انتقال حس سنگینی، قابلیت مانوردهی بالایی را ارائه میدهد. مرکز ثقل پایین، به ویژه با در نظر گرفتن موتور بزرگ باکسر، چابکی موتورسیکلت را تقویت کرده است. بیامو عمدا از قابلیت تنظیم در تعلیق صرفنظر کرده تا سواری، ساده و راحت باقی بماند. هرچند از دید برخی کارشناسان، این تصمیم یک فرصت ازدسترفته به حساب میآید.

جدول مشخصات R18 ترنس کانتیننتال در برابر استریت گلاید
| مشخصات | R18 ترنس کانتیننتال BMW | استریت گلاید H-D | 
| نوع موتور | باکسر-توئین، خنکسازی بادی/ روغنی | میلواکیایت ۱۱۷ وی-توئین | 
| حجم موتور | ۱۸۰۲ سیسی | ۱۹۱۷ سیسی | 
| حداکثر قدرت | ۹۱ اسب بخار در دور موتور ۴۷۵۰ | ۱۰۵ اسب بخار در دورموتور ۴۶۰۰ | 
| حداکثر گشتاور | ۱۶۳ نیوتن متر در دورموتور ۳۰۰۰ | ۱۷۶ نیوتن متر در دورموتور ۳۲۵۰ | 
| حداکثر سرعت | ۱۷۹ کیلومتر بر ساعت | ۱۷۲ کیلومتر بر ساعت | 
سفر به دوردستها با حداکثر آسایش و راحتی
موتورسیکلت R18 ترنس کانتیننتال با موقعیت رانندگی ارگونومیک و راحت طراحی شده است. به عنوان مثال، رکابهای زیرپایی مطابق با فلسفه بیامو در قسمت میانی جاسازی شدهاند تا پاها دور از سیلندرها قرار گیرند و حالتی فعال و راحت در نشستن ایجاد شود. صندلیها دارای گرمکن بوده و از خستگی سرنشینان در سفرهای طولانی جلوگیری میکنند. محفظه عقب به نحوی پشتیبان کمر سرنشین دوم است. دستهفرمان نیز به صورت استاندارد از سیستم گرمایشی بهره میبرد.
اینجاست که استریت گلاید به جایگاه دوم سقوط میکند. موتورسیکلت هارلی دیویدسون فاقد پشتی سرنشین بوده و موقعیت سواری رو به جلوی آن، برای بسیاری از راکبها ناخوشایند است و باعث کمردرد آنها میشود. محافظت در برابر باد، از دیگر قابلیتهای کلیدی تورینگ بیامو به حساب میآید. در مقایسه با مدل R 18 B، بگر R 18 دارای بادگیر بلندتر است که با دفلکتورهای جانبی جفت شده و تلاطم باد را به حداقل میرساند.
با باک سوخت ۲۴ لیتری و محفظههای حمل باری که درمجموع، گنجایش ۱۰۱ لیتر را برای جاسازی اسباب و لوازم ضروری فراهم میآورند، R18 ترنس کانتیننتال یک تورر واقعی و مناسب برای سفرهای طولانی در نظر گرفته میشود. بد نیست بدانید ظرفیت حمل بار در موتورسیکلت استریت گلاید حدود ۶۸ لیتر است.
مشخصات فنی بیامو R 18 ترنس کانتیننتال
| نوع فریم | فریم فولادی دو حلقهای | 
| تعلیق جلو | دوشاخ تلسکوپی | 
| تعلیق عقب | بازوی شناور دوطرفه فولادی، استرات فنر مرکزی | 
| فاصله میان دو محور | ۱۶۸۹ میلیمتر | 
| ارتفاع زین | ۷۳۹ میلیمتر | 
| وزن بدون بار، آماده حرکت | ۴۳۳ کیلوگرم | 
| مصرف سوخت | ۵.۸ لیتر در هر صد کیلومتر | 

امکانات رفاهی بینظیر برای سفرهای جادهای
بیامو با تجهیز موتورسیکلتهایش به پیشرفتهترین فناوریهای الکترونیکی روز شناخته میشود و R18 ترنس کانتیننتال نیز از این قاعده مستثنی نیست. این موتورسیکلت پرچمدار تمامی امکانات مورد انتظار از یک تورر مدرن را ارائه میدهد؛ از سیستم روشنایی تمام LED با چراغ اصلی پرنور همراه دو چراغ ضد غبار کمکی گرفته تا چراغ راهنمای تطبیقی با ماژول چرخان که به طور هوشمندانه موجب روشن شدن مسیر در پیچها میشود. این ویژگیها، محدوده دید و ایمنی را در شرایط نوری مختلف به سطحی استثنایی ارتقاء میدهند.
در سمت دیگر فیرینگ، چهار نشانگر آنالوگ دایره شکل و یک نمایشگر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی TFT قرار گرفتهاند که اطلاعات متنوع از جمله سطح سوخت، ناوبری، کنترل موسیقی و موارد دیگر را در اختیار راننده میگذارند. نمایشگر TFT با سیستم صوتی مارشال جفت شده و دو بلندگوی دوطرفه درون فیرینگ جلو تعبیه شدهاند. بیامو همچنین به مشتری اجازه میدهد سیستم صوتی مارشال گلد سری استیج ۱ یا استیج ۲ را با بلندگوهای بیشتر برای موتورسیکلت خود انتخاب کند.
سیستم کروز کنترل پویا (DCC) به صورت استاندارد برای R18 ترنس کانتیننتال ارائه شده که سرعت تعیینشده توسط راننده را برای حرکت موتورسیکلت نگه داشته و حتی در شیبها نیز سرعت ثابتی را حفظ میکند. با خرید پکیج پرمیوم، کروز کنترل انطباقی به تورر R18 اضافه میشود. این سیستم با استفاده از سنسور راداری ضمن فاصلهگیری ایمن و خودکار نسبت به وسیله نقلیه جلویی، سرعت از پیش تعیینشده در بزرگراه را حفظ میکند.
این سیستم همچنین با کاهش خودکار سرعت در پیچها، ایمنی را بهبود بخشیده و مانع انحراف خودرو به خارج از جاده میشود. سه حالت مختلف رانندگی، سیستم کنترل پایداری و سیستم استارت بدون کلید از دیگر ویژگیهای پیشرفته R18 ترنس کانتیننتال به حساب میآیند.

طراحی ناب با الهام از مدلهای کلاسیک موتوراد بیامو
بیامو R18 ترنس کانتیننتال با آن طراحی جذاب و خیرهکننده، در دنیای توررهای مجهز به پیشرانههای v-twin، به عنوان یک غول ژرمنی مسافتخوار توجه همگان را به خود جلب میکند. این موتورسیکلت تفسیری مدرن از مدلهای کلاسیک بیامو است و با عناصر طراحی ناب، جثه پرابهت و ظاهر چشمگیر، حضوری برجسته در جاده دارد.
مشخصههای طراحی سنتی در سرتاسر این موتورسیکلت مشهود است که از جمله آنها میتوان به باک سوخت به شکل قطره اشک، شفت درایو روباز، رنگآمیزی دوخطی و گلگیرهای بزرگ اشاره کرد. تمامی این المانها ضمن حفظ راحتی و پرفورمنس، پیچیدگی و استایل را به رخ میکشند.
از طرف دیگر، درست است که استریت گلاید هارلی دیویدسون با رنگآمیزی سفارشی کارخانهای عرضه میشود، اما بیامو نیز با گزینههای متنوع پا به میدان گذاشته است. علاوه بر سه رنگ باشکوه پایه، پکیجهای مختلفی برای R 18 ارائه شده که امکان سفارشیسازی کامل را در اختیار مشتریان قرار میدهند. بنابراین با پرداخت هزینه بیشتر، میتوان تورر بیامو را با طیف وسیعی از رنگها، پرداختهای سطحی و افزودنیهای طراحی پوشاند و موتورسیکلتی منحصر به فرد خلق کرد.





دیدگاهتان را بنویسید