لیکوئید کربن آخرین بار در سال ۲۰۲۰ روی فورد GT مشاهده شد. این پوشش خاص در آن زمان شگفتانگیز بود و اکنون نیز روی مدل جانشین به همان اندازه خارقالعاده به نظر میرسد. ماستنگ GTD لیکوئید کربن که در هفته خودروی مونتری به عرضه درآمده، همان ماستنگ سرسخت معروف است، فقط کمی سبکتر شده و جلوه ترسناکتری را به نمایش میگذارد. در این مقاله از ایستگاه، با هیولای بیرحم و کربنی فورد آشنا میشوید.
ماستنگ GTD لیکوئید کربن
مستقیم به چراغهای شیطانی این نسخه از فورد ماستنگ GTD خیره نشوید، چون این خودرو ممکن است روح شما را بدزدد، بدون آنکه متوجه شوید یا حتی اهمیتی بدهید. این است قدرت لیکوئید کربن!
فورد در هفته خودرو مونتری با رونمایی از Mustang GTD Liquid Carbon همگان را شوکه و شگفتزده کرد؛ مدلی که الگوی بافت فیبر کربن خام را به طور دقیق به نمایش میگذارد. این ماشین، خالصترین توصیف فورد از یک سلاح جادهای بوده که با الهام از GT3 ساخته شده است. پونیکار عضلانی و باوقار جیتیدی لیکوئید از همان DNA ماشینهای مسابقهای واقعی در IMSA بهره میگیرد.
لیکوئید کربن، جدیدترین نسخه از ماستنگ GTD است، هرچند نمیتوان آن را تنها به عنوان یک پوشش منحصر به فرد در نظر گرفت. در حقیقت، لیکوئید کربن به هیچ وجه یک پوشش خاص نیست و این مدل اصلا وارد بخش رنگآمیزی نشده است. علاوه بر این، فورد ورقههای فلزی دربها را با فیبر کربن یکپارچه جایگزین کرده تا بدینوسیله، وزن خودرو را پایین نگه دارد.
بافتهای کربنی روی سطوح افقی اصلی مثل کاپوت، سقف، صندوقعقب و باله، به نحوی تراز شدهاند که تا تقارنی دقیق در خط میانی به وجود آید. به طور مشابه، بافت کربنی در پنلهای عمودی مثل گلگیرها و پنلهای جانبی با یکدیگر هماهنگی دارند. این توجه وسواسگونه به جزئیات، نه تنها وزن خودرو را کاهش میدهد، بلکه ماستنگ را به یک شاهکار هنری مهندسیشده تبدیل کرده است.
با نگاهی دقیق به پشت چرخهای مشکیرنگ GTD لیکوئید کربن متوجه تاریکی بیشتری خواهید شد، چراکه رنگ کالیپرهای ترمز برمبو نیز به سیاهی شب میماند. برای بجها، پینهای کاپوت و دریچههای ورودی هوا هم رنگ مشکی در نظر گرفته شده است. تنها رگههای غیرمشکی روی خودرو، به لنزهای کهربایی و قرمز مربوط میشود. خروجیهای بیضیشکل اگزوز نیز درخشش ملایمی دارند. با این وجود، GTD لیکوئید کربن تاریکترین و سیاهترین ماستنگ موجود در تمام ادوار به حساب میآید.

نسخه لیکوئید کربن، تجلی ساختار GTD
به گفته گرگ گودال، مهندس ارشد برنامه ماستنگ GTD، نسخه لیکوئید کربن، متعالیترین تجلی از ساختار تکنولوژیکی و پرفورمنس بالای GTD بوده و قابلیتهای مسابقهای و پیشرفتهای را تداعی میکند که در کالبد تمام ماستنگ جیتیدیها پنهان شده است. ماستنگ GTD به تنهایی یک ماشین جذاب و خوشچهره به حساب میآید و اکنون با بدنه کربنی و المانهای آئرودینامیکی کاربردی، بیش از پیش میدرخشد و نگاهها را مات و مبهوت خود میکند.
نقلقول گرگ گودال به سه نکته کلیدی درباره ماستنگ GTD لیکوئید کربن اشاره میکند؛ فناوری ساخت پیشرفته با الهام از ماشینهای مسابقهای، زیباییشناسی منحصر به فرد با بدنه کربنی خاص و عملکرد برتر به لطف المانهای آئرودینامیکی کاربردی. این خودرو نماد کامل تلفیق هنر و مهندسی در صنعت خودروسازی به شمار میرود.
با اینکه فضای داخلی نیز تم تاریک و مشکیرنگ خود را حفظ کرده، اما ماستنگ GTD لیکوئید کربن کاملا فاقد رنگ نیست. چرم مشکی و جیر دینامیکا با کوکهای لیمویی پررنگ در سرتاسر کابین به چشم میخورد. نوار نقطهچیندار در مرکز صندلیها نیز بر شخصیت منحصر به فرد خودرو میافزایند. شاید پیش خود فکر کنید که چنین تفسیری در مورد کابین اکوبوست پرمیوم نیز صدق میکند، اما اشتباه برداشت نکنید؛ محال است فضای داخلی جیتیدی لیکوئید کربن با مدل اکوبوست پریمیوم اشتباه گرفته شود.
به عنوان مثال، پدال شیفترهای نقرهایرنگ بزرگ متعلق به گیربکس دوکلاچه هشت سرعته که در عقب خودرو نصب شده، به تنهایی گویای همهچیز است. وقتی موتور حجیم سوپرشارژ با آن صدای پرابهت به کار میافتد، دیگر هیچ شکی باقی نمیماند که GTD لیکوئید کربن با هیچ ماشین دیگری قابل مقایسه نیست.

برترین استایل، برترین پرفورمنس
ماستنگ GTD حدود ۱۹۵۰ کیلوگرم وزن دارد، در حالی که طبق ادعای فورد، نسخه لیکوئید کربن حدود ۵.۹ کیلوگرم سبکتر است. این اختلاف وزن، عددی نیست که پشت فرمان احساس شود. با این حال راننده خبره در شرایطی مثل حرکت در پیست با سرعت بالا، متوجه بهبود هندلینگ به لطف همین کاهش وزن جزئی خواهد شد. در هر صورت، فورد GTD لیکوئید کربن را تنها با پکیج پرفورمنس آپشنال به فروش میرساند که به طور خاص برای رسیدن به حداکثر عملکرد و کارایی در پیست مسابقات طراحی شده است.
این پکیج شامل تجهیزات ارتقایافتهای مثل تعلیق اسپرت قابل تنظیم، آئرودینامیک پیشرفتهتر، سیستم ترمز ممتاز و کارآمد و … میشود. این تجهیزات اضافی در کنار کاهش وزن ناچیز بدنه کربنی، در مجموع پرفورمنس کلی خودرو را در شرایط مسابقه بهبود میبخشد.
سوپرکار فورد از رینگهای ۲۰ اینچی منیزیومی استفاده میکند که ترمزهای برمبو روی آنها نصب شده است. قلب این هیولای آمریکایی، یک پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۲ لیتری بوده که با فناوری سوپرشارژ تقویت میشود. بدین ترتیب، چرخهای خودرو با حدود ۸۱۵ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور و به واسطه گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه اتوماتیک به حرکت درمیآیند. تجربه بینظیر رانندگی اسپرت، با تعلیق نیمه فعال پوشراد در قیمت عقب کامل میشود.
ماستنگ GTD لیکوئید کربن تنها به ۳.۳ ثانیه زمان احتیاج دارد تا از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. این شتابگیری فوقالعاده، تنها لذتی نیست که خودرو در اختیار راننده قرار میدهد. سوپرکار آمریکایی فورد تا ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت سرعت میگیرد و آدرنالین خالص را در بدن هدایتگر خود به وجود میآورد. جیتیدی لیکوئید کربن مدلهای مطرحی همچون پورشه 911 GTS را به چالش میکشد، اما مأموریت اصلی آن، پس گرفتن رکورد پیست نوربرگرینگ است.

بازگشت فورد به جهنم سبز
جای تعجب نیست اگر GTD لیکوئید کربن به زودی به پیست نوربرگرینگ بازگردد تا رکورد سریعترین خودروی تولیدی آمریکایی را از آن خود کند. این رکورد در حال حاضر متعلق به شورولت کوروت ZR1X است که توانسته زمان ۶ دقیقه ۴۹.۲ ثانیه را به ثبت برساند. این ماشین دیفرانسیل عقب با پیشرانه ۸ سیلندر توئین توربوشارژ ۱۰۶۴ اسب بخاری، با اختلاف جزئی نسبت به پورشه GTS RS توانست رکورد نوربرگرینگ را به نام خود ثبت کند.
بد نیست بدانید که پس از اعلام رکورد کوروت، جیم فارلی، مدیرعامل فورد، به صفحه رسمی اینستاگرام کوروت رفت و با پیام «بازی شروع شد» چالش را پذیرفت. مدت زیادی از ارسال این پیام نگذشته بود که کامیونهای پرفورمنس فورد در جهنم سبز (لقب پیست نوربرگرینگ) ظاهر شدند. بنابراین میتوان حدس زد که فورد در حال آمادهسازی برای شروع یک حمله جدی به رکورد کوروت است. این رقابت نمادین تنها درباره سرعت نیست، بلکه از غرور دو غول بزرگ خودروسازی آمریکا حکایت میکند. جیتیدی با وزن کمتر و آئرودینامیک پیشرفتهتر، شانس زیادی برای شکست رکورد ZR1X دارد.
قیمت فورد ماستنگ GTD لیکوئید کربن
کنجکاوی درباره آگاهی از قیمت فورد ماستنگ GTD لیکوئید کربن جسارت بسیاری را طلب میکند، چراکه در حال حاضر شاید با فروش روح خود شانسی برای خرید این شیطان سیاهپوش پیدا کنید. بهرهمندی از فناوری پیشرفته مواد و ساخت، حذف کامل رنگآمیزی و پرداخت مستقیم سطح کربن برای نمایش بافت طبیعی، مهندسی افراطی، تولید محدود، عملکرد رقابتی و موقعیت انحصاری، همگی جزو عواملی هستند که ارزش این خودرو را بالا میبرند. با این حال محض اطلاع، جیتیدی لیکوئید کربن در حال حاضر حدود ۳۲۷ هزار دلار قیمتگذاری شده است.





دیدگاهتان را بنویسید