در دنیای خودروهای شاسیبلند و بیابانگرد، کمتر نامی به اندازه تویوتا لندکروزر وزنه اعتبار و ماندگاری را بر دوش میکشد. اکنون، غول خودروسازی ژاپن در اقدامی هوشمندانه و مطابق با ترندهای روز بازار، قصد دارد تا این افسانه را در ابعادی جمع و جورتر و با روحیهای جوانپسندانه احیا کند. تویوتا به تازگی از نسل جدید لندکروزر اف جی رونمایی کرده که یک بازیگر بالقوه انقلابی در بازار کامپکتهای آفرود به حساب میآید. این خودرو پاسخی مستقیم به مدلهای پرطرفداری مانند فورد برانکو اسپرت است.
از پیشنمایش خصوصی تا رونمایی جهانی
فرآیند رونمایی از لندکروزر افجی در چند مرحله انجام شد. ابتدا تویوتا یک پیشنمایش خصوصی را برای گروهی منتخب از رسانهها در تاریخ ۲۰ اکتبر برگزار کرد. این حرکت معمولا برای ایجاد هیاهوی رسانهای و تنظیم نخستین نظرات کارشناسی صورت میگیرد.
رونمایی جهانی اصلی در ۲۱ اکتبر ساعت ۵ صبح به وقت محلی ژاپن برنامهریزی شد. نکته جالب توجه، زمانبندی این رونمایی بود که به ساعت ۳ بعدازظهر به وقت ساحل شرقی آمریکا اشاره کرد. این انتخاب هوشمندانه به وضوح نشان میداد که تویوتا بازار ایالات متحده را به عنوان بازار هدف اصلی برای این محصول در نظر گرفته است. در نهایت، لندکروزر اف جی در نمایشگاه بینالمللی خودروی ژاپن ۲۰۲۵ به عرضه عمومی درآمد.
ساخت در تایلند و چشمانداز صادرات
تویوتا استراتژی جالبی را در تولید لندکروزر اف جی انتخاب کرده است. خط تولید اولیه این ماشین در تایلند مستقر بوده و از آنجا به بازارهای جهانی صادر میشود. این تصمیم، تأییدی بر نقش کلیدی کارخانههای تویوتا در جنوب شرق آسیا است که با هزینههای تولید پایینتر، امکان رقابتپذیری بیشتر را فراهم میآورد. از طرف دیگر، بازار داخلی ژاپن باید تا اواسط سال ۲۰۲۶ برای دریافت این خودرو صبر کند.

با این حال، از آنجا که مدل افجی برای بازار آمریکا در نظر گرفته شده، این استراتژی با یک چالش بزرگ همراه است؛ تعرفههای وارداتی ایالات متحده که روی خودروهای ساختهشده در خارج از خاک این کشور اعمال میشوند. یکی از راهحلهای دورزدن این تعرفهها و کاهش قیمت نهایی برای مصرفکننده آمریکایی، ایجاد و راهاندازی خط تولید لندکروزر اف جی در آمریکای شمالی است. اما آیا تویوتا قصد انجام چنین سرمایهگذاری کلانی را دارد؟ پاسخ به این سؤال، نقش تعیینکنندهای در موفقیت بلندمدت افجی در رقابت با فورد برانکو اسپرت خواهد داشت.
از یک مفهوم الکتریکی تا واقعیت
در سال ۲۰۲۳ و همزمان با رونمایی از نسل جدید لندکروزر، تویوتا از یک شاسیبلند کامپکت و با ابعاد جمع و جور با خطوط زاویهدار و جعبهشکل رونمایی کرد که کاملا مطابق با توصیفات افجی بود. طراحی این مدل، شباهت قابل توجهی به کانسپت کامپکت کروزر ایوی (Compact Cruiser EV) داشت که برای اولین بار در دسامبر ۲۰۲۱ به عنوان یک مطالعه کاملا الکتریکی به جهان معرفی شد.
در مارس ۲۰۲۵، این شایعات با ظهور یک پتنت طراحی در پایگاه داده سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) قوت بیشتری گرفت. این سند که فاقد نام بود، یک طراحی با خطوطی شبیه به همان کانسپت کامپکت کروزر EV را به تصویر میکشید و تا حدودی وجود چنین محصولی را در نقشه راه تویوتا قطعی کرد.
بازگشت به ریشهها با شاسی جداگانه
لندکروزر اف جی بر پایه پلتفرم بدنه روی شاسی IMV-0 تویوتا ساخته شده است. این پلتفرم در حال حاضر اساس ساخت پیکاپ کاری «هایلوکس چمپ» را در جنوب شرق آسیا تشکیل میدهد. این انتخاب، یک تمایز استراتژیک بزرگ برای افجی محسوب میشود.
استفاده از یک شاسی نردبانی به جای ساختار یکپارچه (Unibody) که در رقبایی مانند فورد برانکو اسپرت و سوبارو فورستر وایلدرنس دیده میشود، قابلیت آفرود و استحکام بالاتری را به لندکروزر اف جی میبخشد. این تصمیم، کاملا در راستای حفظ میراث و هویت خشن و بیابانگرد لندکروزر است و آن را به گزینهای جدی برای علاقهمندان به سفرهای آفرود سنگینتر تبدیل میکند. پلتفرم IMV-0 از انعطافپذیری بالایی در انتخاب پیشرانه برخوردار بوده و میتواند میزبان موتورهای احتراق داخلی، هیبریدی و تمام الکتریکی باشد.

مشخصات فنی لندکروزر اف جی
طبق اطلاعات حاضر، این خودرو از همان پیشرانه بهکاررفته در اکثر شاسیبلندهای تویوتا استفاده میکند؛ یک موتور بنزینی ۲.۷ لیتری چهار سیلندر که ۱۶۳ اسب بخار قدرت و ۲۴۶ نیوتن متر گشتاور دارد. به عنوان یک شاسیبلند کامپکت و جمعوجور که میتوان آن را همانند یک شاسیبلند مینیاتوری در نظر گرفت، مدل FJ دارای پنجدر و ظرفیت پنج سرنشین است.
اما یک ویژگی جالب درباره چرخها وجود دارد. تویوتا چرخهای لندکروزر کوچک را مشابه لندکروزر سری ۷۰ طراحی کرده است. به بیان بهتر، لاستیکهای این شاسیبلند فشرده، رینگهای محکم و فاصله محوری کوتاهی دارند. فاصله محور کوتاه در ترکیب با سیستم فرمان، دایره چرخشی کوچک ۵.۵ متری را ایجاد میکند. از آنجا که اف جی نسخه مینیاتوری لندکروزر به حساب میآید، باید هم توانایی کششی یک لندکروزر را داشته باشد و هم در فضاهای کوچک بهراحتی پارک شود. به همین دلیل به سیستم چهارچرخ متحرک پارهوقت مجهز شده است.
جدول مشخصات اصلی لندکروزر اف جی
| مشخصات | شرح |
| طول | ۴۵۷۵ میلیمتر |
| عرض | ۱۸۵۵ میلیمتر |
| ارتفاع | ۱۹۶۰ میلیمتر |
| فاصله میان محوری | ۲۵۸۰ میلیمتر |
| ظرفیت نشستن | دو ردیف، ۵ سرنشین بالغ |
| پیشرانه | موتور ۲.۷ لیتری بنزینی 2TR-FE |
| انتقال نیرو | سیستم چهارچرخ محرک پارهوقت (4WD) |
| گیربکس | ۶ سرعته سوپر ECT |
| حداکثر قدرت | ۱۶۳ اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | ۲۴۶ نیوتن متر |
طراحی کاربرمحور بیبی لندکروزر
طراحی داخلی و خارجی این خودرو، میراث لندکروزر را در تلفیقی هوشمندانه از عناصر سنتی و مدرن ارائه میدهد. در طراحی خارجی، خطوط کلی بر کابین مربعی شکل تأکید دارد که نشانگر توجه به قابلیت سکونت و ظرفیت بارگیری به عنوان اولویتهای همیشگی لندکروزر است. بدنه مستطیلی با الهام از موتیف مکعبی و لبههای پخخورده، حجمی جمعوجور و در عین حال قدرتمند و سرگرمکننده خلق کرده است.
در نمای جلو و عقب، ترکیب سپرهای قدرتمند و گلگیرهای گشاده بر روی بدنهای ساده و محکم، حس پایداری قابل توجهی را انتقال میدهد. یکی از ویژگیهای کاربردی، سپرهای بخشبندی شده و قابل جداسازی در گوشههای جلو و عقب است که امکان تعویض قسمتهای آسیبدیده را به صورت مجزا فراهم میکند. این طراحی نه تنها قابلیت تعمیر پذیری را بهبود بخشیده، بلکه با در نظرگیری امکان شخصیسازی، به مالکان اجازه میدهد تا به شیوههای منحصربهفردی از لندکروزر خود لذت ببرند.

هنر ترکیب لذت رانندگی با ایمنی بیقید و شرط
کابین لندکروزر اف جی با چیدمانی طراحی شده که امکان درک فوری و هدایت خودرو را در طیف گستردهای از شرایط رانندگی فراهم میآورد. این طراحی شامل یک پنل افقی برای نمایش وضعیت خودرو میشود که خوانش اطلاعات را تسهیل میکند، یک نمایشگر مرکزی و کلیدها که با ادغام عملکردها، نیاز به جابجایی دید را به حداقل میرسانند، و یک اهرم تعویض دنده که امکان عملکرد طبیعی و روان را میسر میسازد. تمامی این المانها در کنار هم، فضایی را به وجود آوردهاند که کاربران در آن میتوانند نهایت لذت را در سفرهای کوتاه و طولانی دریافت کنند.
این خودرو با بهرهگیری از یک پنل تحتانی و صفحه ابزار کمارتفاع، میدان دید رو به جلوی مناسبی را ایجاد کرده که به رانندگی ایمن، چه در جاده و چه در مسیرهای ناهموار، کمک شایانی میکند. خط کمربند پایین بدنه نیز برای بهبود دید از سطح جاده، حتی در مسیرهای ناهموار به کار گرفته شده است. مجموعه ایمنی فعال انحصاری تویوتا با نام Safety Sense که شامل عملکردهای پیشرفته از جمله سیستم ایمنی پیش از برخورد میشود، پشتیبان رانندگی لذتبخش و آرام برای راننده است.
میراث لندکروزر، اکنون در چابکترین پیکره خود
همانطور که گفته شد، تویوتا لندکروزر اف جی از پلتفرم توسعهیافته در سری IMV بهره میبرد که زاویه ورود و فاصله کف از زمین را تضمین میکند. اف جی از طریق آرتیکولاسیون چرخها (توانایی حفظ تماس لاستیک با زمین) در سطحی معادل سری ۷۰، به عملکرد برجسته آفرود شایسته نام لندکروزر دست مییابد. فاصله محور کوتاهتر با تأمین شعاع چرخش کمینه ۵.۵ متر، مانورپذیری عالی و تحرک برتر در زمینهای ناهموار را به ارمغان میآورد.
تقویتکنندههای زیر شاسی و استقامت بالاتر بدنه نیز ضامن پایداری عالی در هندلینگ است. در طول فرآیند توسعه، آزمونهای گسترده آفرود نقاط نیازمند بهبود را شناسایی کرده تا اصالت لندکروزر، یعنی قابلیت اطمینان، دوام و عملکرد بینظیر در زمینهای ناهموار حفظ شود.
قیمتگذاری لندکروزر جدید برای سال ۲۰۲۶
بیبی لندکروزر یا همان مدل اف جی جدید در سه تریم متفاوت روانه بازار میشود. تریم پایه (LE) با قیمت ۳۵ هزار دلار، گزینه مقرون بهصرفه برای افرادی مناسب است که بودجه عامل تعیینکنندهای برایشان محسوب میشود. این تریم شامل پیشرانه چهارچرخ محرک 4WD و شاسی نردبانی میشود.
تریم میانی (XLE) با قیمت ۴۰ هزار دلار علاوه بر ویژگیهای تریم پایه، مجهز به ویژگیهای ایمنی بیشتر و چرخهای بهتری است، اما امکانات لوکس اضافه را باید در تریم بالاتر جستجو کرد. گرانترین تریم (Limited) با قیمت ۴۵ هزار دلار، شامل تمامی ویژگیهای رفاهی از جمله صندلیهای مرغوب، سیستم صوتی پیشرفته و سیستمهای کمکی راننده میشود.





دیدگاهتان را بنویسید