کوروت C8 یکی از پرافتخارترین محصولات شورولت به حساب میآید که تاکنون به رکوردها و دستاوردهای متعددی دست یافته است. مدل استینگری عملکردی نزدیک به خودروی مسابقهای C7 Z06 را از خود نشان میدهد. در حالی که هر خودروی اسپرت دیگری در برابر کوروت C8 سر فرود میآورد، دو مدل ژاپنی وجود دارند که در نسخه استاندارد، ماشین آمریکایی را پشت سر میگذارند. با ایستگاه در معرفی خودروهای ژاپنی بهتر از کوروت C8 در مدل ۲۰۲۵ همراه شوید. هرچند قبل از هر چیز بد نیست توضیح کوتاهی در مورد شورولت کوروت C8 ارائه دهیم.
در سال ۲۰۱۹، شورولت کوروت C8 با طراحی کاملا جدید موتوروسط و افزایش حیرتانگیز پرفورمنس نسبت به نسل قبلی خود سرخط خبرها شد. در واقع، مدل پایه C8 استینگری آنقدر سریع بود که مقایسه آن با C7 استینگری چندان منطقی به نظر نمیرسید. این مدل از لحاظ سرعت نزدیک به نسخه مخصوص پیست C7 Z06 عمل میکرد. با وجود اختلاف ۱۵۵ اسب بخاری، هر دو خودرو زمان یکسان ۲.۹ ثانیهای برای شتابگیری صفر تا صد و سرعت نهایی نزدیک به ۳۲۲ کیلومتر بر ساعتی ارائه میدادند.
شورولت C8 کوروت در زمینه عملکرد پیستی نیز کم نیاورده است. استینگری توانسته در نوربورگرینگ به رکورد ۷:۲۹.۹۰ دقیقه دست یابد که ده ثانیه سریعتر از نسل قبلی است. کوروت C8 در زمان عرضه، دومین خودروی پرشتاب شورولت به حساب میآمد. جایگاه اول متعلق به C7 ZR1 با ۷۵۵ اسب بخار قدرت بود. به هر حال، دو رقیب شرقی باعث شدهاند C8 روی پله سوم قرار گیرد. خودروهای ژاپنی بهتر از کوروت C8 را در ادامه معرفی میکنیم.
مدل ۲۰۲۱ آکورا NSX

آکورا NSX یکی از خودروهای ژاپنی بهتر از کوروت C8 است. آکورا (شاخه لوکس هوندا) یکی از برندهایی بود که ترند احیای نامهای افسانهای کلاسیک و مدرنیزه کردن آنها را برای بازار فعلی آغاز کرد. این برند در سال ۲۰۱۶، تفسیر مدرن خود را از NSX افسانهای به عرضه درآورد که در دهه ۹۰ به عنوان اولین سوپرکار هوندا شهرت یافته بود. این خودرو با همکاری آیرتون سنا، قهرمان مسابقات فرمول ۱ و همینطور یاماها توسعه پیدا کرد که در تنظیم آکوستیک موتور و اگزوز برای تجربه شنیداری بهتر حین رانندگی به سازنده ژاپنی یاری رساند.
با این حال، NSX جدید بسیار متفاوت از مدل قبلی خود بود. این ماشین با یک پیشرانه V6 هیبریدی جدید موتوروسط عرضه شد که برای حداکثر شتاب و چسبندگی، قدرت را به هر چهار چرخ انتقال میداد. این سیستم با نام SH-AWD شناخته میشود. با اینکه از دید برخی افراد، NSX در دسته سوپرکارها قرار نمیگیرد، ولی بدون شک یک قاتل سوپرکار به حساب میآید.
اگرچه دیانای JDM در آکورا NSX دیده میشود، اما مدل ۲۰۲۱ به طور کامل در مریسویل اوهایو مهندسی و به صورت دستساز ساخته شده است. این مدل به صورت استاندارد با کمکفنرهای انطباقی عرضه شده که مکمل شاسی سبکوزن آلومینیومی و فیبرکربنی هستند و به NSX اجازه میدهند به راحتی هر چه تمامتر از پیچها عبور کند. یکی از مزایای سیستم هیبریدی این خودرو، سیستم هدایت گشتاور الکتریکی است، به این معنی که موتورها میتواند در صورت لزوم به هر چرخ قدرت خاصی تحویل دهند تا عبور از پیچها بهبود یابد.
آکورا NSX از آئرودینامیک فعال با فلپهای ورودی هوای جلو که بسته به سرعت باز و بسته میشوند و یک اسپویلر عقب فعال که ارتفاع و زاویه آن بر اساس سرعت و حالت رانندگی تنظیم میشود، بهره میبرد.

مشخصات فنی آکورا NSX
با بررسی مشخصات فنی و پرفورمنس آکورا NSX به خوبی روشن میشود که چرا این ماشین، یکی از خودروهای ژاپنی بهتر از کوروت C8 است. آکورا NSX توانسته دور نوربورگرینگ را در مدتزمان ۷ دقیقه ۳۶ ثانیه طی کند، که البته کُندتر از C8 است، ولی نهچندان زیاد که از ارزش خودرو بکاهد. نقطه درخشان این خودرو در شتابگیری سریع آن است. به لطف گیربکس ۹ سرعته دوکلاچه در کنار سیستم پیشرفته چهارچرخ محرک، NSX تنها به ۲.۷ ثانیه زمان احتیاج داشت تا از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. بدین ترتیب، NSX به راحتی کوروت C8 را در خط مستقیم پشت سر میگذارند. آکورا NSX به طرزی باورنکردنی سریع است، هرچند سرعت آن روی ۳۰۷ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
با این ارقام پرفورمنس، شاید متقاعد نشده باشید که چرا NSX به عنوان یکی از خودروهای ژاپنی بهتر از کوروت C8 در نظر گرفته شده است. ولی ۳۵۰ خریدار خوششانس به نسخههایی از NSX دست یافتهاند که در رقابت عملی، C8 را به خاک مالیدهاند.
جدول مشخصات فنی آکورا NSX
| پیشرانه | ۳.۵ لیتری هیبرید ۶ سیلندر + ۳ موتور الکتریکی |
| قدرت | ۵۷۳ اسب بخار |
| گشتاور | ۶۴۰ نیوتن متر |
| سیستم انتقال نیرو | چهار چرخ محرک |
| شتاب صفر تا صد | ۲.۷ ثانیه |
| حداکثر سرعت | ۳۰۷ کیلومتر بر ساعت |
آکورا NSX Type S نهایت خودروی اسپرت ژاپنی موتوروسط
آکورا مدل NSX را در سال ۲۰۲۲ متوقف کرد و به عنوان وداع نهایی، نسخه Type S قدرتمندتر و متمرکز بر پیست را ارائه داد. این مدل که تنها در ۳۵۰ دستگاه به تولید رسیده، قدرت را به ۶۰۰ اسب بخار و گشتاور ۶۶۷ نیوتن متر ارتقا میدهد و شامل بهروزرسانیهایی از جمله دریچه گاز و دمپینگهای جدید برای پیست، فنرهای سفتتر و ترمزهای سرامیک کربنی میشود. همچنین فضای داخلی به طور چشمگیری بهبودیافته و لوکستر شده است. این ماشین با قیمت پایه ۱۵۹۵۹۵ دلار به فروش میرسد.
در مورد آکورا NSX تایپ S، قدرت بیشتر به معنی شتابگیری بهتر نیست، چون این ماشین وزن بیشتری و پاسخ گاز متفاوتی نسبت به مدل معمولی دارد. با این حال، تایپ S بدون شک سریعترین NSX در پیست بوده و به احتمال زیاد، زمان بهتری نسبت به مدل پایه C8 ثبت خواهد کرد. اگرچه رکورد رسمی وجود ندارد، اما با اطمینان میتوان گفت که NSX تایپ S به راحتی همگام C8 است. بنابراین برخلاف و شک و تردیدهایی که نسبت به NSX معمولی وجود دارد، نسخه تایپ S یقینا یکی از خودروهای ژاپنی بهتر از کوروت C8 به شمار میرود.
مدل ۲۰۲۰ نیسان GT-R Nismo

از زمان معرفی نسل R35 نیسان GT-R در سال ۲۰۰۸، این خودرو در بازار سوپرکارها غوغا به پا کرده است. با القابی مانند گودزیلا و قاتل سوپرکارها، GT-R همچنان سریعترین و توانمندترین سوپرکار ژاپنی است که در سطح جهانی به فروش میرسد. این شهرت را میتوان مدیون سیستم پیشرفته چهار چرخ محرک دانست که قدرت را بین چرخهای جلو و عقب توزیع میکند، و همچنین موتور شگفتانگیز شش سیلندر VR38DETT که تیونرها به راحتی قادرند قدرت آن را به بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار برسانند. شنیده شده که برخی نمونهها با استفاده از موتور اصلاحشده و قطعات جانبی پس از بازار به ۳۰۰۰ اسب بخار رسیدهاند. بنابراین جای تعجب نیست که GT-R یکی دیگر از خودروهای ژاپنی بهتر از C8 باشد.
مشخصات فنی نیسان GT-R
مدل پایه GT-R در سال ۲۰۰۸ با ۵۶۵ اسب بخار قدرت و ۶۶۳ نیوتن متر گشتاور، شتاب صفر تا صد را در ۲.۸ ثانیه مدیریت میکرد و رکورد آن در پیست نوربورگرینگ ۷ دقیقه و ۲۹ ثانیه بود، درست مثل کوروت C8. به همین خاطر نیسان برای بیش از ۱۵ سال نیازی به ایجاد تغییرات یا اعمال بهروزرسانیهای عمده در این مدل نمیدید. با این حال، شرکت ژاپنی در ازای هر فیسلیفت، یک نسخه جدید نیسمو را به عرضه درمیآورد که GT-R را به سلاحی حتی تواناتر در پیست تبدیل میکند.
نسخه نیسمو، مکمل گودزیلا بوده و به سبب کاربرد توربوشارژهای بزرگتر، قدرت و گشتاور آن را به ترتیب به ۶۰۰ اسب بخار و ۶۵۲ نیوتن متر افزایش میدهد. آئرودینامیک، قطعات بدنه فیبر کربنی و اگزوز تیتانیومی سبکوزن به کاهش وزن خودرو کمک میکنند. در همین حال، شاسی سفتتر و ترمزهای ارتقایافته سرامیک کربنی برمبو، GTR نیسمو را به هیولایی مسلط در پیچها تبدیل میکند.

یک جعبهدنده ۶ سرعته دوکلاچه، قدرت را به تمام چهار چرخ انتقال میدهد و باعث میشود نیسمو شتاب صفر تا صد را در عرض ۲.۵ ثانیه برآورده سازد. با این قابلیت، GT-R نیسمو نه تنها یکی از خودروهای ژاپنی بهتر از کوروت C8 است، بلکه سریعترین خودروی ژاپنی در تمام ادوار به شمار میرود. این شتاب تقریبا معادل یک بوگاتی ویرون ۱۰۰۰ اسب بخاری و حتی کمی سریعتر از کوروت C8 Z06 با شتاب صفرتا صد ۲.۶ ثانیهای است.
اما نسخه نیسمو در پیست چگونه عمل میکند؟ رکورد GT-R نیسمو در پیست نوربورگرینگ به عدد حیرتآور ۷:۰۸.۶۷۹ رسیده است، یعنی۲۰ ثانیه سریعتر از کوروت C8. نکته جالب اینکه نیسان این رکورد را در سال ۲۰۱۳ به ثبت رسانده و تا آنجا که میدانیم، زحمت بازگشت به نوربورگرینگ برای شکستن آن را به خود نداده است!
جدول مشخصات فنی نیسان GT-R نیسمو
| پیشرانه | ۳.۸ لیتری توئین توربوشارژ ۶ سیلندر |
| قدرت | ۶۰۰ اسب بخار |
| گشتاور | ۶۵۲ نیوتن متر |
| سیستم انتقال نیرو | چهار چرخ محرک |
| شتاب صفر تا صد | ۲.۵ ثانیه |
| حداکثر سرعت | ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت |
قیمت نیسان GT-R
با این حال، تمامی این بهبودهای عملکردی بهایی دارند، چراکه نسخه نیسمو GTR معمولا حدود دو برابر قیمت مدل پایه آن به فروش میرسد. قیمت پایه مدل ۲۰۲۰ نیسمو با سریعترین زمان شتابگیری ۲۱۲۵۳۵ دلار بود، در حالی که مدل معمولی آن تنها ۱۱۵۶۹۳ دلار قیمت داشت.
امروزه نیز وضعیت چندان فرقی نمیکند. یک دستگاه نیسان GTR پایه ۲۰۲۴ با قیمت ۱۲۱۰۹۰ دلار به فروش میرسد. این قیمت به طور قابل توجهی بیشتر از کوروت C8 با قیمت پایه ۶۹۹۹۵ دلار بوده و تقریبا با قیمت مدل جدید C8 Z06 برابری میکند. با این حال، نسخه نیسمو قیمتی معادل ۲۲۲۹۸۵ دلار دارد. این تفاوت قیمت تنها به نگاهی به عملکرد ممتاز در پیستها، کاملا توجیهپذیر به نظر میرسد.





دیدگاهتان را بنویسید