ایستگاه وبلاگ اخبار خودرویی
خواندن 8 دقیقه
.
2 هفته پیش
.
21 بازدید

پیامدهای رانندگی در ترافیک برای مدت طولانی

پیامدهای رانندگی در ترافیک برای مدت طولانی

رانندگی طولانی‌مدت در ترافیک‌های سنگین، به بخشی اجتناب‌ناپذیر از زندگی شهری تبدیل شده است. این شرایط نه تنها ساعات ارزشمند افراد را تلف می‌کند، بلکه تبدیل به آزمونی طاقت‌فرسا برای اعصاب و روان رانندگان شده و به همان اندازه به خودرو و قطعات مختلف آن آسیب وارد می‌کند. این آسیب با کاهش قابل توجه عمر مفید قطعات همراه بوده و هزینه‌های گزافی روی دست مالک می‌گذارد. اگر در مورد پیامدهای رانندگی در ترافیک برای طولانی‌مدت کنجکاو هستید، این مقاله از ایستگاه را تا آخر بخوانید.

فشار غیرضروری به موتور

رانندگی طولانی‌مدت در شرایط ترافیک سنگین شهری، پیامدهای فنی قابل توجه و چندبعدی برای سیستم‌های مختلف خودرو به همراه دارد. از منظر ترمودینامیکی، این شرایط کاری بحرانی محسوب می‌شود، چراکه خودرو با توقف و حرکت‌های مکرر و اغلب در محدوده دور آرام (۸۰۰ تا ۱۲۰۰ دور در دقیقه) و زیر بار حرارتی بالا عمل می‌کند.

این سیکل کاری ناپایدار موجب می‌شود دمای موتور به ‌طور مداوم در سطوح بهینه خود کار نکند و اغلب به محدوده بحرانی (حدود ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد) برسد که این امر، بازده حرارتی موتور را تا ۱۵ درصد کاهش می‌دهد. بنابراین فشار مازاد بر موتور، یکی از پیامدهای رانندگی در ترافیک برای طولانی‌مدت است.

پیامدهای رانندگی در ترافیک

افزایش مصرف سوخت

سیکل کاری ناپایدار موتور، که در شرایطی مانند رانندگی در ترافیک شهری رخ می‌دهد، تأثیرات مخرب قابل توجهی بر عملکرد و سلامت موتور دارد. از جنبه سوخت و احتراق، این ناپایداری منجر به افزایش مصرف سوخت تا ۲۰ درصد می‌شود، زیرا موتور به طور مداوم در حالت‌های کم‌بازده کار می‌کند و انرژی زیادی را هدر می‌دهد. در این شرایط، افزایش مصرف سوخت تنها یکی از پیامدهای رانندگی در ترافیک برای طولانی‌مدت در نظر گرفته می‌شود.

احتراق‌های ناقص و مکرری که در حالت کم‌بازده موتور به وجود می‌آیند، سبب تشکیل و انباشت رسوبات سخت کربنی بر روی سوپاپ‌ها و دیواره محفظه احتراق می‌شود. این رسوبات با تغییر هندسه محفظه احتراق و کاهش کیفیت احتراق‌های بعدی، یک چرخه معیوب ایجاد کرده و در درازمدت بازدهی موتور را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد و به آن آسیب می‌زند.

اختلال در سیستم روان‌کاری و خنک کاری

در سیستم روان‌کاری، شرایط کاری استرس‌زای ترافیک سنگین موجب تسریع فرآیندهای تخریب شیمیایی در روغن موتور می‌شود. اکسیداسیون حرارتی ناشی از دمای عملیاتی بالا (معمولا بالای ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد) و آلودگی ناشی از محتوای بالای سوخت نسوخته در شرایط کار در دور آرام، از عوامل اصلی این تخریب هستند.

این فرآیندها نه تنها باعث تغییرات نامطلوب در ویسکوزیته روغن موتور می‌شوند، بلکه تشکیل لجن و رسوبات را سرعت می‌بخشند. در نتیجه، طول عمر مفید افزودنی‌های محافظتی (مانند دی‌ترجنت‌ها و دیسپرسانت‌ها) به شدت کاهش یافته و تعویض زودهنگام روغن موتور به لیست پیامدهای رانندگی در ترافیک برای طولانی‌مدت اضافه می‌شود.

همزمان با تخریب سریع روغن موتور، چالش‌های حرارتی مضاعف برای سامانه خنک‌کاری به وجود می‌آید. کاهش جریان هوا از طریق رادیاتور به دلیل سرعت پایین خودرو، همراه با بار حرارتی بالا، کارایی دفع حرارت را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. این حالت منجر به نقطه داغ در سیلندر شده و احتمال خطر کوبش را افزایش می‌دهد.

پیامدهای رانندگی در ترافیک برای طولانی‌مدت در سیستم انتقال قدرت نیز دیده می‌شود. این شرایط به ویژه برای کلاچ در خودروهای دنده‌ای و مبدل گشتاور در خودروهای اتوماتیک مخرب است. در خودروهای دنده‌ای، درگیری و آزادسازی مکرر کلاچ در ترافیک، سایش حرارتی و مکانیکی زودهنگام صفحات کلاچ را به همراه دارد. در خودروهای اتوماتیک، لغزش مداوم در مبدل گشتاور در دور آرام، نه تنها بازده انتقال قدرت را کاهش می‌دهد، بلکه باعث افزایش دمای شدید روغن انتقال و تخریب سریع‌تر آن می‌شود. این عوامل در بلندمدت نه تنها بر عملکرد و طول عمر مفید اجزای حیاتی خودرو تأثیر منفی می‌گذارند، بلکه با کاهش قابلیت اطمینان و افزایش دفعات تعمیرات، هزینه‌های مالکیت و نگهداری را به‌طور قابل توجهی افزایش می‌دهند.

پیامدهای رانندگی در ترافیک

اختلال در سیستم ترمز

حجم بالای توقف و حرکت در ترافیک‌های شهری، با ایجاد چرخه‌های پیاپی و کم‌بازده ترمزگیری، تأثیری مستقیم و قابل توجه بر سیستم ترمز خودرو بر جای می‌گذارد. این عمل مکرر، انرژی جنبشی خودرو را به‌طور مستمر به انرژی گرمایی تبدیل کرده و دمای دیسک‌های ترمز را در سیکل‌های کاری متمرکز تا مرز ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد و حتی فراتر از آن افزایش می‌دهد.

این گرمای شدید، نه‌ تنها روند سایش لنت‌های ترمز را که در حالت عادی دارای ضخامتی حدود ۱۲ میلی‌متر هستند، تا ۴۰ درصد تسریع می‌کند، بلکه باعث تخریب زودرس رزین به‌کاررفته در ترکیب لنت و کاهش ضریب اصطکاک آن در دماهای بالا می‌شود. در نتیجه، عمر مفید این قطعه به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

تاب ‌برداشتن دیسک‌های ترمز بر اثر شوک حرارتی مکرر و سردسازی غیریکنواخت، از دیگر پیامدهای رانندگی در ترافیک برای طولانی‌مدت است. این مشکل به نوبه خود موجب بروز لرزش و پدال پالسی در هنگام ترمزگیری شده و در نهایت می‌تواند تا ۲۰ درصد از کارایی کلی سیستم ترمز را به دلیل کاهش سطح تماس مؤثر بین لنت و دیسک بکاهد.

همچنین، قرارگیری مداوم در معرض این چرخه‌های حرارتی باعث افت خواص مکانیکی فلز دیسک، تسریع تخریب روغن ترمز به دلیل جذب رطوبت بیشتر در دمای بالا، و افزایش فشار کاری به سیلندرهای چرخ می‌شود که همگی درمجموع، ایمنی و قابلیت اطمینان سیستم ترمز را به‌طور محسوسی تضعیف می‌کنند.

آسیب به سیستم تعلیق

از مهم‌ترین پیامدهای رانندگی در ترافیک برای طولانی‌مدت باید به خرابی سیستم تعلیق اشاره کرد. رانندگی مستمر در جاده‌های ناهموار شهری همراه با توقف و حرکت‌های مکرر، فشارهای دینامیکی و خستگی مداومی به سیستم تعلیق خودرو وارد می‌کند. این شرایط کاری سخت به‌ ویژه بر کمک‌فنرها و بوش‌های تعلیق تأثیر منفی می‌گذارد. در کمک‌فنرها، گرمایش بیش از حد سیال هیدرولیک رخ داده و ویژگی‌های ویسکوالاستیک آن را از بین می‌برد. این پدیده نه تنها موجب کاهش عمر مفید و ایجاد نشتی در سیلندرهای هیدرولیک می‌شود، بلکه عملکرد میرا کنندگی و خاصیت دمپینگ را کاهش می‌دهد.

اما پیامدهای رانندگی در ترافیک برای طولانی‌مدت روی سیستم تعلیق به همین‌جا ختم نمی‌شود. همزمان با تخریب کمک‌فنرها، بوش‌های تعلیق نیز در معرض تغییر شکل‌های الاستیک مکرر و تنش‌های برشی پیوسته قرار می‌گیرند. این شرایط موجب ایجاد شکست ساختار مولکولی مواد شده و در نهایت به سخت شدن، ترک‌خوردگی و از دست دادن انعطاف‌پذیری اولیه این قطعات منجر می‌شود. این آسیب‌های تدریجی ضمن افزایش لرزش و کاهش محسوس راحتی، دقت هندلینگ و پاسخگویی فرمان را مختل می‌سازند. در شرایط بحرانی، چنین افت عملکردی می‌تواند زمان لازم برای پایداری خودرو پس از عبور از موانع را افزایش داده و اثر منفی بر ایمنی بر جای بگذارد.

پیامدهای رانندگی در ترافیک

سایش زودهنگام لاستیک‌ها

شرایط رانندگی در ترافیک‌های سنگین با حرکت‌های منقطع و پیچیدن‌های مکرر در سرعت‌های پایین، تأثیری مستقیم و عمیق بر الگوی سایش لاستیک‌ها دارد. این نوع رانندگی موجب سایش نامتوازن و غیرعادی آج لاستیک‌ها به ‌ویژه در لبه‌های بیرونی و مرکزی شده و عمر مفید آن‌ها را از کارکرد متعارف ۵۰۰۰۰ کیلومتر به حدود ۳۰۰۰۰ کیلومتر کاهش می‌دهد. زوایای فرمان‌پذیری شدید در سرعت‌های کم و تحمیل نامتعادل بار روی سطح تماس تایر با جاده، باعث بروز این مشکل می‌شود.

این الگوی سایش غیریکنواخت ضمن کاهش چشمگیر عمر لاستیک‌ها و افزایش هزینه‌های تعویض، نیاز به تنظیم مکرر سیستم فرمان و تنظیم زوایای چرخ‌ها را هم افزایش می‌دهد. در این حالت، بخش‌های حیاتی دیگری مثل سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو تحت تأثیر منفی قرار می‌گیرند. سایش لاستیک‌ها به عنوان یکی دیگر از پیامدهای رانندگی در ترافیک برای طولانی‌مدت نه تنها ایمنی و پایداری خودرو را به مخاطره می‌اندازد، بلکه می‌تواند به افزایش مصرف سوخت و کاهش کیفیت عملکرد کلی وسیله نقلیه بینجامد.

افزایش آلایندگی و خرابی کاتالیست

با حرکت خودرو در ترافیک‌های سنگین که با دور موتور پایین، دمای کاری غیربهینه و احتراق ناقص همراه است، تولید آلاینده‌های مضر نظیر مونوکسید کربن (CO) و هیدروکربن‌های نسوخته (HC) به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. در این شرایط، نسبت هوا به سوخت به حالت بهینه خود نرسیده و فرآیند احتراق به صورت ناقص انجام می‌شود. این عملکرد نامطلوب، استهلاک مبدل کاتالیستی اگزوز را به سبب قرارگیری مداوم در معرض ترکیبات احتراق ناقص و دمای پایین کاری، تا ۳۰ درصد سرعت می‌بخشد. آسیب به کاتالیست نیز جزو پیامدهای رانندگی در ترافیک برای طولانی‌مدت به شمار می‌رود.

جمع‌بندی؛ پیشگیری از پیامد‌های رانندگی در ترافیک برای طولانی‌مدت

رانندگی طولانی‌مدت در ترافیک، عواقب ناخوشایندی برای مجموعه خودرو دارد. از فشار به موتور گرفته تا تخریب قطعات و سیستم‌هایی مثل ترمز و کاتالیست، پیامد‌های رانندگی در ترافیک می‌توانند هزینه گزافی بر مالک تحمیل کنند. برای اجتناب از این پیامدها و به حداقل رساندن آن‌ها، توصیه می‌شود از نکات رانندگی محتاطانه و اصولی پیروی کرده و با بررسی مسیرها تا حد امکان از ترافیک‌های سنگین دوری کنید. بررسی منظم قطعاتی مثل لنت‌ها، لاستیک‌ها و روغن‌ها و در صورت نیاز، تعویض آن‌ها با نمونه‌های مرغوب و باکیفیت، راهکارهایی برای کاهش اثرات مخرب رانندگی در طولانی‌مدت و نگهداری از خودروهای خارجی و داخلی هستند.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0