شاید بدیهی به نظر برسد، ولی موتورسیکلتها و اسکوترهای برقی واقعا میتوانند مشکل حمل و نقل در کلانشهرهای جهان را حل کنند. ولی از آنجا که سازندگان نوظهور مصمم به توسعه سوپراسپرتهای قدرتمند و پیشرو هستند، موتورسیکلتهای برقی عمدتا قیمت بالایی دارند. خوشبختانه برخی برندها بازار اصلی را فراموش نکردهاند و در بین محصولات آنها، مدلهای ارزانقیمت نیز یافت میشود. در این مقاله از ایستگاه به معرفی ارزانترین موتورسیکلت الکتریکی موجود در بازار ۲۰۲۵، یعنی ریوید اوتست میپردازیم.
ارزانترین موتورسیکلت الکتریکی ۲۰۲۵ و رقبای آن
ریوید اوتست (Outset) با قیمت ۷۴۹۵ دلار، ارزانترین موتورسیکلت برقی ۲۰۲۵ به حساب میآید. بدون شک اسکوترها، ایبایکها و موتورسیکلتهای خاکی برقی ارزانتری نیز در بازار یافت میشود، ولی بر خلاف اوتست، هیچیک از آنها به طور همزمان دارای مجوز تردد در خیابانهای معمولی و قابلیت حرکت در بزرگراهها نیست.
واقعیت تأسفبار این است که بخش اقتصادی بازار موتورسیکلتهای برقی از حاشیه سود بسیار ناچیزی برخوردار بوده و اکثر شرکتهایی که وعده عرضه محصول با قیمت کمتر از ۱۰ هزار دلار را دادهاند، با شکست مواجه شدهاند. ورشکستگی اخیر ساندورز (Sondors) بر این واقعیت مهر تأیید میزند.
بنابراین در حال حاضر تنها سه موتورسیکلت الکتریکی با قیمت نزدیک به ریوید اوتست وجود دارند. اولین و شاید جالبترین مورد، بيامو CE 02 است که با تنها ۱۰۰ دلار قیمت بیشتر، مشخصاتی شبیه به اوتست را ارائه میدهد و توسط یک سازنده معروف به تولید میرسد.

با همان قیمت بیامو CE 02 میتوان به سراغ کاوازاکی Z e-1 سبزرنگ رفت. ولی علیرغم داشتن جواز تردد در بزرگراهها، این مدل و همزاد اسپرت آن (نینجا)، سرعت پایینتری نسبت به اوتست دارند. حداکثر سرعت موتورسیکلتهای ژاپنی حدود ۹۷ کیلومتر بر ساعت است، در حالی که مدل آمریکایی لذت سواری با حداقل سرعت ۱۲۱ و حداکثر سرعت ۱۳۷ کیلومتر بر ساعت را به راننده انتقال میدهد.
حقیقت این است که در بخش موتورسیکلتهای شهری تنوع چندانی دیده نمیشود و نسخههای برقی با رقابت شدید از سوی اسکوترهای درونسوزی همچون هوندا Navi و مدلهای ارزانقیمت دیگر مواجه هستند.
اگرچه موتورسیکلتهای برقی در محیط شهری توجیه منطقی بیشتری دارند، اما در صورتی مورد استقبال مشتریان قرار میگیرند که ارزانتر از نمونههای بنزینی باشند. به عنوان مثال، هوندا CB300R در نسخه پایه بیش از ۲۰۰۰ دلار ارزانتر از ریوید اوتست بوده و مسلما مشتریان بیشتری را به سمت خود جلب میکند.
رقبای ریوید Outset
ریوید (Ryvid) به عنوان یک تازهوارد جسور در عرصه موتورسیکلتهای برقی، با رقبای قدرتمند و شناختهشدهای روبرو است که هر کدام استراتژی متفاوتی را دنبال میکنند. مهمترین رقبای موتورسیکلت برقی اوتست عبارتاند از:
- کاوازاکی Z e-1
- کاوازاکی Ninja e-1
- بیامو CE 02
- هوندا سری MiniMOTO
طراحی خشن و پرفورمنس رقابتی
ظاهر ریوید اوتست با ویژگیهایی مثل چراغ جلوی تکی ادغامشده در یک کاور کوچک، صندلی دونفره یکتکه، پایه جانبی، نمایشگر دیجیتالی، آینههای دید عقب و رینگهای آلیاژی ۱۰ پره مشکیرنگ با تایرهای میوتانت دانلوپ توصیف می شود.
اگرچه در بازار اقتصادی موتورسیکلتهای الکتریکی، رقابت مستلزم صرفهجویی و کنترل هزینهها در برخی حوزههای خاص است، ولی موتورسیکلت ریوید با طراحی جذاب و اسکرامبلری خود هم مدرن به نظر میرسد و هم کاربردی و حقیقتا جای تقدیر دارد. درضمن برخلاف بسیاری از موتورسیکلتهای برقی ارزانقیمت، اوتست ظاهری همچون یک موتورسیکلت واقعی را به نمایش میگذارد، نه یک دوچرخه مجلل. ارتفاع صندلی ۷۶۲ میلیمتر و فاصله میان محوری ۱۳۲۱ میلیمتر بوده و وزن آن به ۱۴۳ کیلوگرم میرسد.
این موتورسیکلت دارای دیسک ترمز ۳۲۰ میلیمتری و کالیپر هیدرولیکی چهار پیستونی روی چرخ جلو، و دیسک ترمز ۲۴۰ میلیمتری و کالیپر دو پیستونی روی چرخ عقب است. تعلیق قابل تنظیم جلو از کورس ۱۶۵ میلیمتری و تعلیق قابل تنظیم عقب نیز از کورس ۴۶ میلیمتری پشتیبانی میکند.
گذشته از اینها، هنگام بررسی موتورسیکلتهای شهری کوچک، معمولا اسب بخار اهمیت چندانی ندارد. بنابراین تولید تنها ۱۰ اسب بخار توسط پیشرانه تمام برقی این مدل، به هیچ وجه یک ایراد به حساب نمیآید.
ارائه این ویژگیها در قالب یک پکیج مناسب آفرود نیز کاملا مطابق با روند روز در نظر گرفته میشود، چراکه بسیاری از مشتریان به خرید موتورسیکلتهای ماجراجویی یا وسایل نقلیه چندمنظوره علاقه نشان میدهند. کیفیت ساخت ریوید اوتست نیز به نظر مطلوب میرسد و به لطف مکانیسم نوآورانه آزادسازی باتری، خارج کردن و شارژ آن در منزل بهمراتب آسانتر شده است.

مشخصات ریوید اوتست
| پیشرانه | موتور DC براشلس مجهز به فناوری خنکسازی بادی | 
| ظرفیت باتری | ۴.۳ کیلووات ساعت | 
| حداکثر قدرت | ۲۰ اسب بخار | 
| حداکثر گشتاور | ۷۲ نیوتن متر | 
| گیربکس | اتوماتیک تکسرعته | 
سواری ساده و سرگرمکننده با توان برقی
در کنار تمام خوبیها، صراحتا باید به نقطهضعف اصلی ریوید اوتست نیز اشاره کرد؛ بازه پیمایشی ۱۲۱ کیلومتر در شرایط ایدهآل که چندان رقم مطلوبی به شمار نمیرود. این قابلیت را میتوان در مدلهای ارزانقیمت دیگر نیز پیدا کرد، ضمن اینکه در صورت تردد مداوم در بزرگراهها، محدوده پیمایشی اوتست به ۸۰ کیلومتر کاهش مییابد. با تمام این اوصاف، موتورسیکلت تمام برقی ریوید گامی بزرگ در مسیر درست به حساب میآید و با قیمت عرضه ۶ هزار دلاری، واقعا قیمتگذاری مناسبی داشته است.
البته قیمت فعلی ریوید اوتست حدود ۷۵۰۰ دلار بوده و این افزایش قیمت، جایگاه رقابتی موتورسیکلت برقی آمریکایی را به طور قابل توجهی تغییر داده است. در این محدوده قیمتی، اوتست با محصولات برندهای معروفی همچون بیامو CE 02 و کاوازاکی Z e-1 رقابت میکند که هر دو از حمایت زیرساخت گسترده و شهرت برند بهره میبرند.
هرچند ریوید با طراحی اسکرامبلر و مکانیسم خلاقانه برداشتن باتری، ویژگیهای متمایزی را ارائه میدهد، اما در نهایت یک محصول ساده با بازه محدود ۱۲۱ کیلومتری است. اهمیت این موضوع زمانی آشکار میشود که مشتری بداند با همین بودجه میتوان موتورسیکلتهای احتراقی کاملا مجهزی مثل هوندا CB300R را با قیمتی پایینتر خریداری کرد.
این قیمت بالا، ریوید را در موقعیت دشواری قرار میدهد، چون اگرچه اوتست یک محصول الکتریکی نوآورانه به شمار میرود، اما از نظر ارزش کلی در برابر موتورسیکلتهای سنتی با چالشی جدی مواجه است. ریوید اوتست به شرطی به موفقیت میرسد که مشتریان را برای پرداخت بهای بیشتر جهت بهرهمندی از مزایای اکولوژی متقاعد سازد. به طور واقعبینانه، نمیتوان تمام موتورسیکلتهای احتراقی موجود در بازار را نادیده گرفت و هنوز راه درازی تا خاتمه بخشی به حکومت مطلق موتورسیکلتهای احتراقی باقی مانده است.

اگرچه ریوید اوتست یکی از مقرون بهصرفهترین موتورسیکلتهای الکتریکی بازار است، اما در محدوده قیمتی ۷۵۰۰ دلاری گزینههای متعدد دیگری وجود دارند که هم عملکرد بهتری در تردد شهری دارند و هم از قدرت بیشتری برخوردار هستند.
موتورسیکلت اوتست به خوبی ساخته شده و اینطور نیست که شرکت ریوید یکشبه در کالیفرنیا تأسیس شده باشد. با این حال، اگر ریوید واقعا به هدف خود برای ارائه وسایل نقلیه مقرون بهصرفه متعهد است، باید راهکارهای مؤثرتری جهت جذب مشتریان پیدا کند.
کاهش قیمت یا ارائه گزینههای مالی مختلف، از جمله استراتژیهایی هستند که باعث جذب طیف وسیعتری از مشتریان خواهد شد، چراکه در حال حاضر بسیاری از موتورسیکلتهای احتراقی در این محدوده قیمتی، ارزش بهمراتب بالاتری از لحاظ عملکرد و قابلیتها ارائه میدهند.
مزایا و معایب اوتست ریوید
ریوید اوتست با ارائه کارایی بالا و پرفورمنس رقابتی در کلاس خود، تجربهای سرگرمکننده و پویا را برای راکب فراهم میآورد. این موتورسیکلت با بهرهگیری از مزایای ذاتی پیشرانه برقی، یعنی گشتاور فوری و شتابگیری سریع و بیصدا، به ویژه در محیط شهری جذابیت دارد. طراحی ارگونومیک و قابلیت تنظیم ارتفاع منحصربهفرد آن، سواری را برای افراد با قدهای مختلف به تجربهای راحت و لذتبخش تبدیل میکند.
با این حال، اوتست با چالشهایی نیز روبرو است. قیمت بالاتر نسبت به ارزش واقعی در مقایسه با برخی رقبای بنام و معروف، مهمترین نقطه ضعف موتورسیکلت به حساب میآید. درضمن بازه پیمایشی محدود، یک مانع جدی برای سفرهای بینشهری طولانی محسوب شود. گذشته از این، ریوید برندی است که هنوز به شهرت نرسیده و در مقایسه با غولهای صنعت، به گذر زمان و سرمایهگذاری بیشتری نیاز دارد تا بتواند به اعتبار کافی در بازار و دسترسپذیری به خدمات پس از فروش و قطعات یدکی دست یابد.





دیدگاهتان را بنویسید