حدود یک سال پیش، مرسدس بنز از لوکسترین رودستر تاریخ بیش از ۱۰۰ ساله خود رونمایی کرد. مرسدس میباخ SL680 مونوگرام با بهرهگیری از پیشرانه SL 63 و افزودن المانهای طراحی ویژه، رنگآمیزی دستساز و چرمهای خیرهکننده در تقریبا تمام سطوح داخلی، تعریف جدیدی از لوکس بودن را ارائه میدهد.
این خودرو که با محصولات لوکس بنتلی و رولزرویس رقابت میکند، با قیمتی فراتر از تمامی مدلهای خانواده SL روانه بازار شده است. مدل ۲۰۲۶ مرسدس میباخ سری مونوگرام از حدود ۲۲۶۰۰۰ دلار قیمتگذاری شده و به زودی در دسترس مشتریان ثروتمند قرار میگیرد. در این مقاله از ایستگاه، به بررسی کامل رودستر لوکس آلمانی میپردازیم.
تعریف جدید از لوکس بودن
برای افرادی که نهایت خرید لوکسشان از مراکز تخفیفدار است، تصور دنیایی که در آن، مرسدس آامگ SL63 با قیمت ۱۸۸ هزار دلار به اندازه کافی برای نمایش جایگاه اجتماعی فردی ثروتمند مناسب نیست، چندان آسان به نظر نمیرسد. این خودرو شامل نمایشگر مرکزی قابل تنظیم، صندلیهای ماساژور و منافذ تهویه در تکیهگاه سر است. سرنشینان دیگر به چه امکانات لوکسی احتیاج دارند؟ تزئیناتی با رنگ رزگلد و کاپوت مونوگرامدار؟

به عقیده مرسدس میباخ، شرکتی فعال در قلمروی فوق لوکس که در آن قایقهای تفریحی به نوبه خود دارای قایقهای تفریحی هستند و همیشه پس از کلمه جزیره پسوند خصوصی به نمایش درمیآید، پاسخ مثبت است! مشتریان ثروتمند دقیقا به این موارد و حتی بیشتر نیاز دارند. مدل SL680 2026 به عنوان جدیدترین خودرو افزودهشده به ناوگان دورنگ ویآیپی مرسدس میباخ، کمبود SL63 را با مونوگرام برطرف میکند.
اضافه شدن یک خودروی اسپرت دونفره به خط تولید فعلی میباخ، که عمدتا به خاطر فاصله میان محوری طولانی و صندلیهای عقب تاشو همچون سدانهای کلاس S، EQS و GLS شناخته میشود، اقدامی غافلگیرکننده به حساب میآید. میباخ به خدمات لیموزین ردهبالا و حمل و نقل شخصی شهرت دارد و حضور SL680 مونوگرام در این خانواده، کاملا تعجببرانگیز و غیرمنتظره است.
به گفته دنیل لسکو، رئیس مرسدس میباخ، «تصمیم برای ارائه خودرویی که تجربه رانندگی شخصیتری را به سرنشین ارائه میدهد، به طور مستقیم از بازخورد مشتریان نشأت گرفته است. تقاضا برای چنین محصولی وجود داشته و میباخ به تأسیس رسیده تا آرزوی قشر خاص و ثروتمند جامعه را برآورده سازد».
ویژگیهای مرسدس میباخ SL680 مونوگرام
مرسدس میباخ SL680 مونوگرام با استفاده از تعلیق نرمتر، عایقبندی صوتی پیشرفتهتر و تنظیمات عملکردی ملایمتر، روحیه آرامتری از SL AMG را به نمایش میگذارد و در عین حال، با رنگآمیزی ترکیبی و المانهای طراحی انحصاری میباخ، جلوه بصری جذابی را ارائه میدهد.
سیستم انتقال قدرت در SL680 مونوگرام از نظر فنی بدون تغییر نسبت به مدل غیر هیبریدی SL63 باقی مانده است. این ماشین از همان پیشرانه ۴ لیتری ۸ سیلندر توئین توربوشارژ بهره میگیرد که ۵۷۷ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور داشته و به واسطه گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک، هر چهار چرخ را به حرکت درمیآورد.
با این وجود، حالات رانندگی و تنظیمات شاسی منحصرا برای میباخ بهینهسازی شدهاند تا امکان سواری نرمتر و لوکستری را فراهم آورند. برخلاف نسخه AMG، مرسدس میباخ SL680 مونوگرام متمرکز بر عملکرد اسپرت در پیستهای رانندگی نیست. این ماشین پوششی لوکس، هیبتی عضلانی و ماهیتی خونسرد دارد؛ درست مثل یک بدنساز حرفهای که در کت و شلواری ابریشمی ظاهر شده و به جای پنهان کردن قدرت خود، آن را به ظرافت تمام به رخ حضار میکشد.

مشخصات ظاهری مرسدس میباخ SL680 مونوگرام
اگرچه بدنه کلی میباخ SL680 مونوگرام تفاوت چندانی با مدل SL63 ندارد، اما به لطف طراحی منحصر به فرد جلوپنجره و رینگهای آلیاژی فورجشده ۲۱ اینچی انحصاری (در دو طرح پنج پره یکتکه یا مشبک)، شخصیتی متمایز به دست آورده است. در حالی که مدل استاندارد SL سپری با دو ورودی هوای عریض در طرفین دارد، SL میباخ سپری یکپارچه را به نمایش میگذارد. این سپر در نگاه نزدیکتر، یک بخش مشبک متشکل از شبکهای از لوگوهای درهمتنیده میباخ است.
الگوی میباخ به عنوان یک تم تکراری در سرتاسر خودرو دیده میشود؛ از سقف پارچهای گرفته تا طرح چاپشده روی کاپوت که البته یک آپشن اختیاری به شمار میآید. حتی جزئیات کوچکی مانند افزونه مسی روی چراغهای الایدی جلو یا بجهای کرومی در نمای جانبی، هیچ جای بهانهای برای اشتباه گرفتن این SL با برندی غیر از میباخ باقی نمیگذارند.
درحالی که خریداران میباخ میتوانند SL خود را با کمک سرویس سفارشی Manufaktur مرسدس شخصیسازی کنند، اما مدلهای اولیه در دو سری مونوگرام عرضه میشوند؛ سفید و قرمز، درست مثل دو ملکه مخالف در داستان آلیس در سرزمین عجایب! با این حال توصیه میشود در این خودرو خبری از قطع کردن سر افراد نباشد، چراکه فضای داخل با کفپوش پشمی و چرم ناپای سفیدرنگ پوشیده شده است. مسلما نگهداری از SL680 مونوگرام به یک خدمتکار دائمی جهت تمیز کردن فرشها نیاز دارد.

فضای لوکس و آرامشبخش کابین
در SL680 مونوگرام دیگر خبری از صندلیهای کوچک عقب نیست، چراکه آنها جای خود را به مکانیزم سقف پارچهای دادهاند. صندلیهای جلو در موقعیت قبلی خود حفظ شدهاند، پس افزایش خاصی در فضای پا ایجاد احساس نمیشود. با این حال، کابین خلوتتر به نظر میرسد و به جرأت میتوان ادعا کرد که فضای ذهنی بیشتری برای راننده و سرنشین فراهم شده است.
صندلیهای جلو نرمتر از نسخه مرسدس هستند و از لایههای اضافی فوم در قسمت پشتی و نشیمنگاه بهره میبرند. این بهبود بهویژه در جادههای ناهموار و پردستانداز محسوس و قابل تقدیر است. هرچند تعداد کمی از این دستاندازها از فیلتر تعلیق بهبودیافته SL680 عبور میکنند.
میباخ در SL680 مونوگرام با کاهش زاویه عمود چرخ نسبت به زمین (یا همان زاویه کمبر)، بهبود دمپرها، نرم کردن فنرهای جلو و عقب و افزایش عایقبندی در اطراف نقاط اتصال تعلیق، بخشی از چسبندگی جادهای مدل اصلی (SL63) را فدای آرامش مثالزدنی کرده است. این تغییرات هوشمندانه باعث سرکوب لرزشها پیش از رسیدن به کابین میشوند.
رودستر SL680 مونوگرام دارای حالات رانندگی متعددی است که Maybach با فرمانپذیری نرم و حتی کمی درنگ در ورودی دریچه گاز، راحتترین آنها به حساب میآید. در حالت اسپرت، کمکفنرهای تطبیقی سفتتر، فرمانپذیری سریعتر، و تأخیر دریچه گاز از بین میرود. هرچند طبق ادعای میباخ، حالت اسپرت SL680 عملکرد نرمتری نسبت به حالت کامفورت SL63 دارد.
مرسدس میباخ SL همچنین از حالت رانندگی Individual نیز برخوردار بوده که توسط کاربر تنظیم میشود. در این حالت، راننده میتواند با ترکیبی از واکنش بلادرنگ دریچه گاز در حالت اسپرت و سیستم تعلیق راحت در حالت Maybach در جاده جولان دهد. بدین ترتیب، میباخ SL680 مونوگرام بدون هیچگونه لرزش یا لغزشی نسبت به رقبای قدرتمندتر خود، از پیچها عبور میکند. امروزه سواری پرسرعت بدون احساس کوبشهای ناشی از ناهمواریهای جاده، تجربهای نادر و کمیاب در نظر گرفته میشود که هر خودرویی قادر به ارائه آن نیست.

معایب میباخ SL680 مونوگرام
شاید بتوان گفت قیمت بالا، مهمترین ایراد وارد بر SL680 مونوگرام به حساب میآید. این خودرو در نسخه پایه با قیمت ۲۲۶۰۵۰ دلار به فروش میرسد. آیا سواری راحت و لذتبخش، کاپوت جذاب، فنرهای نرمتر برای تمایز قائل شدن میان SL680 میباخ از SL63 آامگ کافی است؟
از برخی جهات، خریدار انتظار بیشتری از SL میباخ دارد. نبود صندلیهای عقب، ارقام پرفورمنس نهچندان چشمگیر و مصرف سوخت نسبتا بالا، معایب دیگر SL680 مونوگرام هستند. بدون وجود صندلی عقب یا کابین کشیده، جایی برای نمایش صندلی راحتی تاشو یا خنکساز نوشیدنی باقی نمیماند.
باقی ویژگیهای خوب میباخ SL با مرسدس SL مشترک است. تهویه در تکیهگاه سر، صندلیهای ماساژور، سقف کانورتیبل با قابلیت بالا و پایین رفتن در عرض ۱۵ ثانیه و نمایشگر لمسی مرکزی با قابلیت کج شدن جهت جلوگیری از تابش خیرهکننده، همگی جزو امکانات رفاهی فوقالعاده محسوب میشوند، ولی هیچیک منحصر به میباخ نیستند. به همین خاطر جای تعجبی ندارد که خریدار از زرق و برق SL680 مونوگرامی صرفنظر کرده و مدل SL63 S E Performance پلاگین هیبرید را انتخاب کند. بودجه و سلیقه مشتری همیشه حرف اول را در خرید میزند.





دیدگاهتان را بنویسید