هر زمان بحث موتورسیکلتهای ژاپنی مطرح میشود، اغلب افراد به یاد مدلهای ارزانقیمت بادوام و یا مدلهای اسپرت اطمینانپذیر میافتد. با این حال بد نیست بدانید که برخی موتورسیکلت های تورینگ ژاپنی در هر دوره در مقابل مدلهای مطرح آمریکایی هارلی دیویدسون و ایندیان قرار گرفتهاند. با معرفی این موتورسیکلتهای شگفتانگیز همراه ما باشید.
هوندا GL 1100 Gold Wing Interstate (۱۹۸۰ تا ۱۹۸۳)
در دهه ۱۹۷۰ میلادی، تقریبا هیچ رقیبی برای موتورسیکلتهای تورینگ آمریکایی وجود نداشت. تا اینکه هوندا مدل GL 1100 Gold Wing را به فیرینگ نصبشده روی فریم مجهز کرد و با معرفی نسخه Interstate، مدلهای آمریکایی را به چالش کشید. موتورسیکلت GL 1100 گلدوینگ اینترستیت، نخستین تورر فول فیرینگ ژاپنی کارخانهای به حساب میآید.
مدل GL 1100 گلدوینگ اینترستیت، یکی از موتورسیکلت های تورینگ ژاپنی است که در دهه ۷۰، عملکردی بهتر از نمونههای آمریکایی از خود نشان داد. این ماشین دوچرخ شامل تجهیزات لوکسی مثل محفظه حمل بار ضدآب، محفظه قفلشدنی در فیرینگ، دریچههای هوای قابل تنظیم در فیرینگ، و لیست طویلی از لوازم جانبی استانداردی میشد که در گلدوینگهای امروزی یافت میشود، ولی در آن زمان جزو امکانات منحصر به فرد بودند. از جمله این لوازم جانبی میتوان به رادیوپخش AM/FM و محافظ باد بلند و کشیده اشاره کرد.
جدول پرفورمنس هوندا GL 1100 گلدوینگ اینترستیت
| نوع موتور | چهار سیلندر باکسر، خنکسازی مایع، ۲ سوپاپ برای هر سیلندر، SOHC | 
| حجم موتور | ۱۰۸۵ سیسی | 
| حداکثر قدرت | ۸۱ اسب بخار در دور موتور ۷۰۰۰ | 
| حداکثر گشتاور | ۸۸ نیوتن متر در دور موتور ۵۵۰۰ | 
| وزن | ۳۱۰ کیلوگرم (وزن خشک) | 
یاماها Royal Star Venture (۱۹۸۳ تا ۱۹۹۳، ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۳)
یکی دیگر از موتورسیکلت های تورینگ ژاپنی با عملکرد بهتر از نمونههای آمریکایی، رویال استار ونچر یاماها است که حدود ۱۵ سال روی خط تولید قرار داشت. یاماها مالک یکی از بهترین پیشرانههای ۴ سیلندر بود که کروزر V-Max را به حرکت درمیآورد. مدت زیادی طول نکشید که این پیشرانه V4 روی یک موتورسیکلت تورر قرار گرفت.
نخستین نسل رویال استار ونچر یک تورر اسپرت بود، ولی هوندا برای نسل دوم تصمیم گرفت آن را بیشتر شبیه به یک موتورسیکلت تورر معمولی کند. رویال استار نه تنها پرفورمنس فوقالعادهای داشت، بلکه تعداد ویژگیهای آن استثنایی بود، مثل سیستم تعلیق با دمپینگ بادی و پیشبار قابل تنظیم در قسمت عقب.
پیشرانه بهکاررفته در موتورسیکلت یاماها شامل چهار کاربراتور میشد که هر یک روی یک سیلندر نصب بودند. هر کاربراتور هیتر مخصوص خود را داشت تا حتی در مواقع افت دما، عملکرد ثابتی را از خود نشان دهند. امروزه «چراغهای هشداردهنده خودکار» به عنوان یک ویژگی ممتاز در لیست امکانات موتورسیکلتها یافت میشود، ولی رویال استار ادونچر در سال ۱۹۹۹ به طور استاندارد از این ویژگی بهرهمند بود. این محصول همچنین یک پورت مخصوص برای پخشکننده MP3 داشت و از قابلیت نصب آیپاد برند Star پشتیبانی میکرد!
جدول پرفورمنس یاماها رویال استار ونچر
| نوع موتور | چهار سیلندر با زاویه ۷۰ درجه، خنکسازی مایع، ۴ سوپاپ برای هر سیلندر، DOHC | 
| حجم موتور | ۱۲۹۴ سیسی | 
| حداکثر قدرت | ۹۸ اسب بخار در دور موتور ۴۷۵۰ | 
| حداکثر گشتاور | ۱۲۳ نیوتن متر در دور موتور ۴۷۵۰ | 
| وزن | ۳۷۵ کیلوگرم (وزن خشک) | 

سوزوکی GV1400 Cavalcade (۱۹۸۵ تا ۱۹۸۸)
سوزوکی GV1400 کالواکید، محصول سالهای ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۸ نیز در لیست موتورسیکلت های تورینگ ژاپنی با عملکرد بهتر از نمونههای آمریکایی قرار میگیرد. کالواکید لوکسترین تورر با بزرگترین ابعاد در همهچیز بود، از جمله بزرگترین پیشرانه عرضهشده برای موتورسیکلت در آن زمان.
مدل پایه به سیستم تعلیق معمولی و فاقد رادیو مجهز بود. با این حال، با ارتقا به مدل ردهبالا، امکانات دیگری از جمله سیستم تعلیق هوای اتوماتیک عقب، کمکفنرهای جلوی مجهز به سیستم تنظیم هوا که با یک پمپ باد معمولی قابل پر شدن بود، دستهفرمان قابل تنظیم، شیشه محافظ جلو، کروز کنترل الکترونیکی، کنترلهای رادیو روی دستهفرمان، و سیستم تنظیم صدای رادیو متناسب با سرعت در اختیار سرنشین قرار میگرفت.
به عنوان یکی از بهترین موتورسیکلت های تورینگ ژاپنی در دهه ۸۰ میلادی، گرانترین مدل کالواکید دارای چراغ داخلی و آینه شخصی قابل تنظیم بود. تخته پای قابل تنظیم برای سرنشین، بالشتکهای بادی، پشتی سر برای سرنشین، و کنترلهای صدا و بالانس برای بلندگوهای عقب از دیگر امکانات کالواکید محسوب میشدند.
جدول پرفورمنس سوزوکی GV1400 کالواکید
| نوع موتور | چهار سیلندر با زاویه ۸۲ درجه، خنکسازی مایع، ۴ سوپاپ برای هر سیلندر، DOHC | 
| حجم موتور | ۱۳۶۰ سیسی | 
| حداکثر قدرت | ۱۱۲ اسب بخار در دور موتور ۷۰۰۰ | 
| حداکثر گشتاور | ۱۲۴ نیوتن متر در دور موتور ۵۵۰۰ | 
| وزن | ۳۴۸ کیلوگرم (وزن خشک) | 
هوندا Gold Wing GL 1500 (۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰)
موتورسیکلت GL 1500 Gold یکی از بهترین موتورسیکلتهای ژاپنی با عملکرد بهتر از نمونههای آمریکایی در دوران خود و سرآغاز مدل گلدوینگ امروزی است. در پاسخ به نیاز بازار به پیشرانههای بزرگتر و قدرتمندتر، هوندا برای نخستین بار یک پیشرانه ۶ سیلندر تخت را برای جیال ۱۵۰۰ در نظر گرفت.
این موتورسیکلت چند ویژگی منحصر به فرد برای سری گلدوینگ داشت: دو کاربراتور برای پیشرانه و دندهعقب برای نخستین بار در سیستم انتقال قدرت. اگرچه گلدوینگ GL 1500 سریعترین موتورسیکلت تورینگ در آن زمان به حساب نمیآمد، اما هوندا با ارائه قدرت چشمگیر، حس سواری روان و دلنشینی را برای راکب فراهم آورده بود. این مدل، الهامبخش موتورسیکلتهای F6C Valkyrie و Rune شد.
جدول پرفورمنس هوندا گلدوینگ GL 1500
| نوع موتور | باکسر ۶ سیلندر، خنکسازی مایع، ۲ سوپاپ برای هر سیلندر، SOHC | 
| حجم موتور | ۱۵۲۰ سیسی | 
| حداکثر قدرت | ۱۰۰ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ | 
| حداکثر گشتاور | ۱۳۰ نیوتن متر در دور موتور ۵۰۰۰ | 
| وزن | ۳۰۹ کیلوگرم (وزن خشک) | 
هوندا Gold Wing GL 1800 (۲۰۰۱ تا کنون)
جدیدترین نسل گلدوینگ خود را به عنوان یک سگمنت مستقل تثبیت کرده و در طول دههها و نسلهای مختلف، تجمل و راحتی بیشتری را به دست آورده است. گلدوینگ فعلی وزن کمتری نسبت به نسل قبلی داشته و موقعیت سواری جمع و جورتری را ارائه میدهد تا مخاطبان بیشتری را از خود راضی نگه دارد.
گلدوینگ GL 1800 تنها موتورسیکلت تورینگی است که از گیربکس اتوماتیک دوال کلاچ استفاده میکند. تعلیق جلو به پیکربندی دو جناغی تغیر یافته و ابعاد جدید و وزن کمتر باعث شده این موتورسیکلت اسپرت تر از همیشه به نظر برسد.
جدول پرفورمنس هوندا گلدوینگ GL 1800
| نوع موتور | باکسر ۶ سیلندر، خنکسازی مایع، ۲ سوپاپ برای هر سیلندر، SOHC | 
| حجم موتور | ۱۸۳۳ سیسی | 
| حداکثر قدرت | ۱۲۴.۷ اسب بخار در دور موتور ۵۵۰۰ | 
| حداکثر گشتاور | ۱۷۰ نیوتن متر در دور موتور ۴۵۰۰ | 
| وزن | ۳۹۰ کیلوگرم (وزن خشک) | 

کاوازاکی Vulcan 1700 Voyager (۲۰۰۶ تا کنون)
یکی دیگر از بهترین موتورسیکلت های تورینگ ژاپنی که عملکرد بهتری را نسبت به نمونههای آمریکایی از خود نشان میدهد، ولکان ۱۷۰۰ وویجر است. این موتورسیکلت قوای محرکه خود را از حجیمترین پیشرانه ساختهشده برای توررها دریافت میکند.
کاوازاکی ولکان ۱۷۰۰ وویجر به پیشرانه دو سیلندر با زاویه ۵۲ درجه، خنکساز مایع برای سرسیلندرها، فناوری خنکساز بادی برای سیلندرها، فیرینگ نصبشده روی فریم و محفظه حمل بار محکم و نفوذناپذیر مجهز است. این موتورسیکلت همچنین شامل تجهیزات متنوعی مثل کروز کنترل الکترونیکی و سیستم ترمز متصل انحصاری K-ACT کاوازاکی به همراه سیستم ترمز ضد قفل میشود.
جدول پرفورمنس کاوازاکی ولکان ۱۷۰۰ وویجر
| نوع موتور | دو سیلندر با زاویه ۵۲ درجه، خنکسازی مایع، ۴ سوپاپ برای هر سیلندر | 
| حجم موتور | ۱۷۰۰ سیسی | 
| حداکثر قدرت | ۸۲ اسب بخار در دور موتور ۵۰۰۰ | 
| حداکثر گشتاور | ۱۴۵ نیوتن متر در دور موتور ۲۷۵۰ | 
| وزن | ۴۰۶ کیلوگرم (وزن تر) | 
یاماها Star Venture (۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰)
استار ونچر، اوج لوکس بودن موتورسیکلت تورینگ را به نمایش میگذارد. یاماها یک پیشرانه جدید با سیستم خنکسازی مایع و سوپاپهای مبتنی بر پوشراد را برای استار ونچر ساخت تا ظاهری اصیل را برای این موتورسیکلت دو سیلندر به وجود آورد.
در طول چهار سال، استار ونچر جزو بهترین موتورسیکلت های تورینگ ژاپنی با عملکرد بهتر از مدلهای آمریکایی بود. برخلاف اکثر کروزرهای بزرگ، یاماها یک گیربکس ۶ سرعته و دریچه گاز سیمی را برای ماشین دوچرخ خود در نظر گرفت تا گشتاور عظیم پیشرانه را کنترل کند.
در ابتدا فاینال درایو تسمهای و سپس درایو شفت، نیروی موتور را به چرخها انتقال میداد. یک موتور الکتریکی کوچک به راننده اجازه میداد با سرعت بسیار پایین همچون قدم زنی، ونچر را به سمت جلو یا عقب حرکت دهد.
یاماها استار ونچر یکی از موتورسیکلت های تورینگ ژاپنی با عملکرد عالی بود، ولی مورد کملطفی بازار قرار گرفت و هرگز نتوانست به فروش مورد انتظار دست یابد. محصول ژاپنی امکانات متنوعی داشت که از جمله آنها میتوان به نمایشگر لمسی رنگی TFT، سیستم پخش و کنترل موسیقی از منابع مختلف، قابلیت تنظیم گرمایش صندلی ترکنشین به طور مستقل و ترمزهای متصل به همراه ABS اشاره کرد.
جدول پرفورمنس یاماها استار ونچر
| نوع موتور | دو سیلندر با زاویه ۴۸ درجه، خنکسازی مایع، ۴ سوپاپ برای هر سیلندر، OHV مبتنی بر پوشراد | 
| حجم موتور | ۱۸۵۴ سیسی | 
| حداکثر قدرت | ۹۰ اسب بخار در دور موتور ۴۷۵۰ | 
| حداکثر گشتاور | ۱۷۱ نیوتن متر در دور موتور ۲۲۵۰ | 
| وزن | ۴۳۷ کیلوگرم (وزن تر) | 

هوندا Rebel 1100T DCT (۲۰۲۳ تا کنون)
در بازار امروزی کمبودی برای کروزرهای دارای وزن متوسط احساس نمیشود. تقریبا تمام برندهای مطرح حداقل یک کروزر با وزن متوسط دارند. کاربران موتورسیکلتهای کروزر عمدتا در یکی از این سه گروه قرار میگیرند؛ رانندگان تازهکاری که در حال ارتقای مهارتهای خود هستند، رانندگان عادی که مایل به پرداخت هزینه بالا برای خرید موتورسیکلت نیستند و در نهایت رانندگان کهنهکار و تقریبا بازنشستهای که به دنبال یک موتورسیکلت قابل کنترل برای افزایش زمان سواری میگردند.
ربل ۱۱۰۰ به لطف استفاده از گیربکس و پیشرانه بهکاررفته در آفریکا توئین، نیاز هر سه دسته کاربر را برآورده میسازد. البته پیشرانه برای تولید گشتاور بیشتر و کاهش دور موتور مور اصلاح قرار گرفته و گیربکس اتوماتیک دوکلاچه موجب بهبود تجربه رانندگی شده است.
ربل ۱۱۰۰ به سبب هندلینگ عالی و اطمینانپذیری بالا، یکی از بهترین موتورسیکلت های تورینگ ژاپنی در نظر گرفته میشود. این موتورسیکلت عملکرد بهتری را نسبت به نمونههای آمریکایی از خود نشان میدهد.
جدول پرفورمنس هوندا ربل 1100T DCT
| نوع موتور | دو سیلندر موازی با زاویه ۲۷۰ درجه، خنکسازی مایع، ۴ سوپاپ برای هر سیلندر، SOHC یونیکم | 
| حجم موتور | ۱۰۸۴ سیسی | 
| حداکثر قدرت | ۸۵.۸ اسب بخار در دور موتور ۷۰۰۰ | 
| حداکثر گشتاور | ۹۸ نیوتن متر در دور موتور ۴۷۰۰ | 
| وزن | ۲۴۶ کیلوگرم (وزن تر) | 





دیدگاهتان را بنویسید