شرکت امجی در سال ۱۹۲۴ توسط ویلیام موریس تأسیس شد. این شرکت در طول سابقه صدساله خود فراز و نشیبهای متعددی را پشت سر گذاشته و مدلهای متنوعی را روانه بازار کرده است. سایبرستر به عنوان جدیدترین محصولات MG، یکی از زیباترین خودروهای تمام برقی به حساب میآید و به سبب همین ظاهر جذاب و همینطور ویژگیهای تکنولوژیکی و پرفورمنس بالا میتواند مشتریان ماشینهای تسلا را به خود جلب کند. اما سایبرستر تنها محصول مطرح امجی نیست. ما در این مقاله شما را با بهترین خودروهای MG در تمام ادوار آشنا میکنیم، ولی پیش از آن بد نیست نگاهی به تاریخچه این شرکت بیندازید.
تاریخچه امجی
اوایل دهه ۱۹۱۰ میلادی بود که ویلیام موریس فعالیت خود را به عنوان سازنده و تعمیرکننده دوچرخه آغاز کرد. اما با گذشت زمان و ورود خودروهای مجهز به موتور احتراق داخلی، موریس تصمیم گرفت وارد حیطه فروش و تعمیر خودرو شود و بدین ترتیب، شرکت Morris Garages یا همان MG را در سال ۱۹۲۴ تأسیس کرد. وی مدیریت این شرکت را بر عهده سیسیل کیمبر گذاشت. ولی کیمبر جوان استعداد طراحی و مهندسی داشت و با اعمال دانش و مهارت خود روی مدل آکسفورد، نسخه Kimber را تحت برند MG به تولید رساند.
در سال ۱۹۲۸، امجی Six یا همان ۱۸/۸۰ در نمایشگاه خودرو لندن به نمایش گذاشته شد. اگرچه این ماشین نیز مبتنی بر مدل موریس سیکس بود، ولی شاسی ارتقایافته و محکمتری داشت و پیشرانه ۶ سیلندر آن به همراه دو کاربراتور و میل بادامک میتوانست ۶۰ اسب بخار قدرت تولید کند. خودروساز بریتانیایی در سال ۱۹۳۰ پا به عرصه مسابقات گذاشت و شهرت بسیاری در تولید سدانهای اسپرت و خودروهای اسپرت دونفره بدون سقف پیدا کرد.
ویلیام موریس در سال ۱۹۳۵ برند MG را به موریس موتورز فروخت. امجی در اوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی به زیرمجموعه شرکت بریتیش موتور تبدیل شد و در دهه ۱۹۷۰ تحت مالکیت بریتیش لیلند درآمد. برند MG هماینک متعلق به غول خودروساز چینی، یعنی سایک است و در حوزه ساخت خودروهای سواری، کراس اوور و ماشینهای تمام برقی فعالیت میکند. پس از آشنایی با تاریخچه پرشکوه و افتخارآمیز این شرکت، وقت آن رسیده با بهترین خودروهای MG در تمام ادوار آشنا شوید.
بهترین خودروهای MG در تمام ادوار
امجی در طول سابقه صدساله خود مدلهای متنوعی را روانه بازار کرده که در ادامه به معرفی بهترین آنها میپردازیم.
امجی M-Type Midget (۱۹۲۹ تا ۱۹۳۲)

در سال ۱۹۲۳، شرکت آستین محصولی به نام Seven را روانه بازار کرد. آستین سون از زمان عرضه بر نمودارهای فروش و پیستهای اتومبیلرانی حکمرانی میکرد. اما زمانی که موریس ماینور (Minor) در قالب یک ماشین چهار درب اقتصادی در سال ۱۹۲۸ وارد بازار شد، سیسیل کیمبر تصمیم گرفت آن را به یک خودروی اسپرت سرسخت و تهاجمی تبدیل کند. بدین ترتیب، امجی M-Type Midget با شاسی چوبی و پیشرانه ۴ سیلندر ۲ اسب بخاری ضدگلوله متولد شد.
مدل امتایپ میدجت یکی از بهترین خودروهای MG در تمام ادوار به حساب میآید. این خودرو دونفره ظاهری بسیار جذاب و گیرا داشت و قسمت عقب قایقی شکل آن توسط شرکت کاربادیز آو کاوِنتری طراحی شده بود. بسیاری از کارشناسان حوزه، M-Type میدجت را پیشگام خودروهای اسپرت امروزی قلمداد میکنند. این ماشین به محض عرضه در سال ۱۹۲۸ مورد استقبال خریداران قرار گرفت و توانست آستین سون را کنار بزند. مدل ۱۹۳۱ میدجت با گیربکس ۴ سرعته بهبودیافته، اولین خودروی تولیدی مجهز به پیشرانه ۷۵۰ سیسی بود که به حداکثر سرعت ۱۶۱ کیلومتر بر ساعت رسید.
اگرچه M-Type Midget یکی از بهترین خودروهای MG به حساب میآید و بیش از ۳۲۳۵ دستگاه از آن به فروش رفته، ولی در حال حاضر کمتر از ۲۰۰ نمونه از آن در جهان وجود دارد. این ماشین در سال ۱۹۲۳ با قیمت ۲۲۲ دلار فروخته میشد و ارزش فعلی آن نزدیک به ۱۷ هزار دلار است!
امجی TC Midget (۱۹۴۵ تا ۱۹۴۹)

معروفترین و یکی دیگر از بهترین خودروهای MG پس از دوران جنگ، مدل TC Midget است که بر اساس نسخه پیش از جنگ M-Type ساخته شد. تیسی میدجت حدود ۱۰۱ میلیمتر از امتایپ بود. این ماشین با دسته موتور لاستیکی مبتکرانه، تعلیق بهتر و باتری ۱۲ ولتی در دسترس مشتریان قرار گرفت. تیسی میدجت همچنین نخستین محصول MG به حساب میآید که به بازار ایالات متحده صادر شد و تجربه رانندگی با خودروی بریتانیایی را برای آمریکاییها فراهم آورد. خودروهای مخصوص بازار آمریکای شمالی دارای سپر کرومی و چراغ راهنمای چشمکزن بودند.
تیسی میدجت قوای محرکه خود را از موتور ۱.۲۵ لیتری ۴ سیلندر XPAG دریافت میکرد. این موتور به واسطه گیربکس دستی ۴ سرعته، خودرو را به حرکت درمیآورد. امجی در سال ۱۹۴۶ توانست ۱۶۰۰ دستگاه TC Midget را به فروش برساند و رقم فروش در سال ۱۹۴۸ به ۳۰۰۰ رسید. به طور کلی، بیش از ۱۰۰۰۰ دستگاه تیسی میدجت در جهان فروخته شد؛ یک موفقیت بزرگ برای خودرویی که فرمان آن در سمت راست قرار داشت. بیدلیل نیست که تیسی میدجت در لیست بهترین خودروهای MG قرار دارد.
بد نیست بدانید آخرین دوک ادینبرگ، یعنی پرنس فیلیپ نیز پیش از ازواج با ملکه الیزابت در سال ۱۹۴۷صاحب یک تیسی میدجت بود. شرکت MG در سال ۱۹۵۰ با در نظر گرفتن شاسی جدید، افزودن تعلیق جلو مستقل، فرمان رک اند پینیون و تغییر استایل بدنه، خودرو را بهروزرسانی کرد و نام TD را برای آن در نظر گرفت.
امجی MGA 1500 (۱۹۵۵ تا ۱۹۶۲)

شرکت امجی در بین سالهای ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۲ سه نسخه متفاوت از MGA را روانه بازار کرد؛ MGA 1500، MGA 1600 و MGA Twin Cam. با این وجود، نسخه ۱۵۰۰ در لیست بهترین خودروهای MG در تمام ادوار قرار میگیرد. حدود ۵۸۷۵۰ دستگاه MGA 1500 ساخته شده و به فروش رسیده است. امجیای ۱۵۰۰ نخستین خودروی تولیدی شرکت بریتانیایی با استایل منحنی و گلگیرهای پانتون (برجسته) بود. پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر این ماشین میتوانست ۶۸ اسب بخار قدرت تولید کند. قوای محرکه از طریق گیربکس ۴ سرعته دستی به سمت چرخها هدایت میشد و حداکثر سرعت خودرو را به ۱۵۸ کیلومتر بر ساعت میرساند.
از طرف دیگر، MGA 1600 باعث شد امجی به پیست مسابقات، به ویژه رقابتهای لمانز بازگردد. در زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانه ۱.۵۸۸ لیتری ۴ سیلندر قرار داشت که ۸۰ اسب بخار قدرت به وجود میآورد. نسخه MGA Twin Cam نیز در سال ۱۹۵۸ روانه بازار شد. پیشرانه ۱.۵۸۸ لیتری این خودرو به میل بادامک دوقلو مجهز بود و به سبب این ارتقا، امجیای توئین کم میتوانست با ۱۰۸ اسب بخار قدرت در جاده جولان دهد. از دیگر ویژگیهای خودرو میتوان به ترمزهای بزرگتر و طراحی سفارشی غربیلک فرمان اشاره کرد. متأسفانه تنها ۲۱۱۱ دستگاه کوپه و ۱۸۰۱ رودستر MGA از کارخانه ابینگدن خارج شدهاند.
امجی MGB Roadster (۱۹۶۲ تا ۱۹۸۰)

امجی نسخههای متنوعی از MGB را ساخته، ولی هیچیک از آنها به اندازه رودستر آیکونیک و نمادین نیست. پیش از اینکه مزدا MX-5 میاتا در سال ۱۹۸۹ وارد بازار شود، امجیبی رودستر محبوبترین خودروی اسپرت جهان به حساب میآمد و جای تعجبی نیست که در لیست بهترین خودروهای MG قرار گیرد. به گفته بسیاری از کارشناسان و علاقهمندان حوزه، MG به لطف مدل MGB رودستر به شهرت رسید.
امجیبی رودستر از پیشرانه ۱.۷۸۹ لیتری ۴ سیلندر بهره میگرفت که ۹۴ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن متر گشتاور داشت. این ماشین میتوانست شتاب صفر تا صد را در مدتزمان ۱۲.۱ ثانیه طی کند و لذت سواری با حداکثر ۱۷۴ سرعت کیلومتر بر ساعت را به سرنشین انتقال دهد.
امجی در سال ۱۹۶۵ نسخه MGB GT با استایل پنین فارینا را روانه بازار کرد، هرچند مدل ۱۹۷۳ آن به واسطه پیشرانه ۸ سیلندر ۳.۵۲۸ لیتری با ۱۳۷ اسب بخار قدرت و ۲۶۲ نیوتن متر گشتاور، میتوانست شتاب صفر تا صد را در عرض ۷.۷ ثانیه برآورده سازد. این خودرو تست یکچهارم مایل را در مدتزمان ۱۵.۸ ثانیه و با حداکثر سرعت ۲۰۱ کیلومتر بر ساعت به انجام رساند.
خط تولید MGB در سال ۱۹۸۰ و پس از عرضه نسخه LE متوقف شد. این ماشین به پیشرانه ۱.۷۹۸ لیتری ۴ سیلندر مجهز بود که ۹۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد. با وجود نسخههای مختلف MGB، مدل رودستر علیرغم استفاده از پیشرانه ۴ سیلندر، همچنان به عنوان مدل افسانهای شناخته میشود و جایگاه مطرحی در لیست بهترین خودروهای MG دارد.
امجی Cyberster (۲۰۲۴ تا کنون)

امجی برای نخستین بار در نمایشگاه خودرو شانگهای سال ۲۰۲۱ از کانسپت تمام برقی سایبرستر رونمایی کرد. سایبرستر جدیدترین و یکی از بهترین خودروهای MG شمرده میشود که لقب نخستین خودروی تولیدی این برند را نیز به دوش میکشد. سایبرستر، در جشن صدسالگی امجی معرفی شده و فصل جدیدی را برای خودروساز قدیمی رقم زده است.
سایبرستر، یک ماشین دونفره با دو درب سبک قیچی بوده و قسمت عقب آن حالت منحنی دارد. این خودرو میتواند در عرض کمتر از ۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. بازه پیمایشی سایبرستر در صورت شارژ کامل باتری حدود ۸۰۰ کیلومتر برآورد شده که رقم قابل ملاحظهای در نظر گرفته میشود.
سایبرستر به عنوان یکی از پیشرفتهترین و بهترین خودروهای MG دارای ویژگیهای جالبی است که از جمله آنها میتوان به سیستم اطلاعات سرگرمی مجهز به چیپست اسنپدراگون ۸۱۵۵ کوالکام و نسخه چهارم موتور گرافیکی آنریل و غربیلک فرمان خلبانی اشاره کرد. اگرچه این خودرو رقیب سرسختی برای تسلا رودستر V2.0 نیست، ولی یکی از جذابترین ماشینهای الکتریکی حاضر به حساب میآید.





دیدگاهتان را بنویسید