مقدمه
دهه ۸۰ میلادی دوران عالی و طلایی در حوزه خودرو محسوب نمیشود. بااینحال، مدلهای بینظیری در این برهه زمانی ساخته شدهاند که ارزش کلکسیونی بسیار بالایی دارند. آن دوران تاریک، مملو از طراحیهای غیرقابلتصور، پیشرانههای ضعیف و سرعت پایین بود. بااینحال، دهه ۸۰ نیز سهمی در لیست شگفتانگیزترین خودروها دارد و برخی مدلهای آن هنوز هم مورد تحسین تمجید علاقهمندان و کارشناسان حوزه قرار میگیرند. ما در این مقاله شما را با کلکسیونیترین خودروهای آمریکایی دهه ۸۰ میلادی آشنا میکنیم که خوشبختانه بسیاری از آنها هنوز هم در بازار یافت میشوند. این ماشینها لذت سواری هیجانانگیز و بیهمتایی را به راننده انتقال میدهند و مسلماً ارزش خرید بالایی دارند.
مدل ۱۹۸۱ شورولت Camaro Z28
شاید عجیب به نظر برسد، ولی نسل دوم شورولت کامارو مدلی بوده که بیشترین میزان فروش را برای خودرو رقم زده است. محصول سال ۱۹۸۱ کمسرعتترین مدل کامارو بهحساب میآید، ولی پرفورمنس نتوانسته تأثیری روی شگفتی و محبوبیت خودرو بگذارد و کامارو Z28 در لیست کلکسیونیترین خودروهای آمریکایی دهه ۸۰ میلادی قرار میگیرد. نسل دوم کامارو حدود ۳ سال پس از عرضه نسل اول و با اعمال تغییرات جزئی روانه بازار شد و با اینکه شورولت در سالهای بعد نیز مدلهای دیگری از کامارو را ساخت، ولی طراحی آیکونیک Z28 منحصربهفرد و بدون جایگزین باقی ماند. این ماشین به موتور ۵ لیتری ۸ سیلندر و گیربکس ۴سرعته دستی مجهز بود که ۱۶۵ اسب بخار قدرت و ۳۳۲ نیوتن متر گشتاور را به چرخهای عقب انتقال میداد. شورولت کامارو Z28 تا ۱۷۴ کیلومتر بر ساعت سرعت میگرفت و شتاب صفر تا صد را در عرض ۸.۸ ثانیه محقق میساخت.
مدل ۱۹۸۱ پونتیاک Firebird Trans Am
مدل ۱۹۸۱ پونتیاک فایربرد Trans Am پسرعموی کامارو Z28 به شمار میآید و از ویژگیهای پیشرانه مشابه بهره میگیرد. مدل ترنس ایام قدرت و سرعت چشمگیری ندارد، اما مهمترین ایراد Z28 را برطرف کرده و از هندلینگ فوقالعادهای برخوردار است. خودروی اسپرت پونتیاک در فیلم Smokey and the Bandit (با حضور برت رینولدز) به نمایش درآمد و خیلی زود به محبوبیت فراوانی دست پیدا کرد. البته یکی دیگر از دلایل محبوبیت خودرو، قابلیت برداشت پنلهای سقف بود که آن را به یک کانورتیبل زیبا تبدیل میکرد. بااینحال فایربرد سقفدار، ظاهری شکیلتر و اسپرتتر داشت. این ماشین قوای محرکه خود را از پیشرانه ۴.۹ لیتری ۸ سیلندر دریافت میکرد و چرخهای عقب آن به لطف گیربکس ۳سرعته اتوماتیک، با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۵ نیوتن متر گشتاور تولیدی موتور به حرکت در میآمد. با این قوای محرکه، فایربرد Trans Am به حداکثر سرعت ۱۸۷ کیلومتر بر ساعت میرسید و میتوانست در عرض ۱۰.۹ ثانیه از حالت سکون بهسرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
مدل ۱۹۸۷ پونتیاک Firebird Formula
فایربرد فرمولا یکی دیگر از کلکسیونیترین خودروهای آمریکایی دهه ۸۰ میلادی است که محصولی شگفتانگیز با پرفورمنس فوقالعاده به شمار میآید. این ماشین، سرعت و قدرت مطلوب را در اختیار رانندگان قرار میداد و سبکتر و گرانتر از پکیج Trans Arm بود. پونتیاک در دهه ۸۰ از موتورهای کوچک در محصولات خود استفاده میکرد و فرمولا از این قاعده مستثنی نیست. پیشرانه ۵ لیتری ۸ سیلندر این خودرو ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۳۳۹ نیوتن متر گشتاور داشت که به واسطه گیربکس ۵سرعته دستی به چرخهای عقب وارد میشد. فایربرد فرمولا با شتاب صفر تا صد ۸.۴ ثانیهای، لذت رانندگی با سرعت ۲۱۹ کیلومتر بر ساعت را به سرنشینان خود انتقال میداد. این ماشین با گیربکساتوماتیک نیز به عرضه درآمد که مدل پرفروشتری نسبت به نسخه دستی بود. بااینحال، ارزش کلکسیونی فرمولای دنده دستی بیشتر است.
مدل ۱۹۸۸ شورولت Monte Carlo SS
مدل ۱۰۸۸ شورولت مونت کارلو SS یکی از جذابترین و زیباترین کوپههای اسپرت در تمام ادوار شناخته میشود. این ماشین چهرهای موقر و قابلتشخیص داشته و در مسابقات ناسکار در مقابل فورد تاندربرد قرار گرفته است. مونت کارلو SS تنها به پیشرانه ۵ لیتری ۸ سیلندر مجهز بود که قوای محرکه لازم برای رسیدن بهسرعت ۲۰۴ کیلومتر بر ساعت را فراهم میآورد. این پیشرانه، ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۵ نیوتن متر گشتاور داشت و شتاب صفر تا صد خودرو را در عرض ۸.۴ ثانیه مدیریت میکرد. در طول ۶ سال بیش از ۱۸۰ هزار نسخه مونت کارلو ساخته شده و به همین خاطر کلکسیونرها مشکلی در یافتن یک نمونه دلخواه ندارند.
مدل ۱۹۸۵ شورولت Camaro IROC-Z
یکی از ماشینهایی که مخاطبین حوزه را به یاد دهه ۸۰ میلادی میاندازد، کامارو IROC-Z است. این خودروی شگفتانگیز بهاندازه اپُل لباس، آتاری، واکمن و ساعتهای سواچ شهرت دارد. جالب این که صاحبان کامارو IROC-X اغلب دارای مدل موی مولت بودند (موهای جلو و اطراف سر کوتاه و موهای پشت بلند)، درست مثلاینکه تکه پازلی در کنار تکه دیگر قرار گیرد. خودروی اسپرت شورولت از هر زاویهای عالی به نظر میرسید و هندلینگ دقیق و فوقالعادهای داشت. کامارو IROC-Z از موتور ۵ لیتری ۸ سیلندر و گیربکس ۵سرعته دستی استفاده میکرد و با ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۳۳۲ نیوتن متر گشتاور در جاده جولان میداد. این خودروی دیفرانسیلعقب به ۸.۶ ثانیه زمان احتیاج داشت تا بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و نهایت تا ۲۱۲ کیلومتر بر ساعت سرعت میگرفت. در آن زمان در هر گوشه و کناری کامارو IROC-Z به چشم میخورد، بدین معنی که خودروی دوستداشتنی آمریکایی بهراحتی در حراجیها یافت میشود.
مدل ۱۹۸۷ بیوک Grand National GNX
بیوک گرند نشنال به مدت دو سال به تولید رسید، ولی سریعاً به یکی از محبوبترین و ستودنیترین خودروهای دهه ۸۰ میلادی تبدیل شد. نام این ماشین پرفرومنس بالا در هر یک لیستهای برترینهای دهه ۸۰ از جنبههای مختلف میدرخشد. حتی پیش از عرضه نسخههای مجهز به موتور توربوشارژ، گرند نشنال بهعنوان یک نماد فرهنگی شناخته میشد. در آن زمان، بیوک بهاندازهای شهرت و محبوبیت داشت که محصولات آن در جاده بهراحتی قابلتشخیص و تمایز بودند. گرند نشنال GNX علیرغم بهرهمندی از پیشرانه ۳.۸ لیتری ۶ سیلندر، پرفورمنس فوقالعادهای را به نمایش میگذاشت. این ماشین دیفرانسیلعقب با گیربکس ۴سرعته اتوماتیک و ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۴۸۱ نیوتن متر گشتاور تولیدی موتور میتوانست بهسرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت برسد و شتاب صفر تا صد را در عرض ۶.۲ ثانیه برآورده سازد.
مدل ۱۹۸۶ فورد Mustang GT
مدل GT اواسط دهه ۸۰ ماستنگ، پرفورمنس را به این خودروی آمریکایی باز گرداند. زمانی که نسل دوم ماستنگ در اوایل دهه به عرضه درآمد، موتور آن تنها ۱۵۷ اسب بخار داشت. با افزودن کاربراتور چهار بشکهای در سال ۱۹۸۶، ماستنگ GT تبدیل به خودرویی شد که توسط اکثر رانندگان مورد تمجید و تحسین قرار میگرفت. پونیکار فورد به طور خاص بهوسیله چراغهای جلو طرح «چهارچشم» شناخته میشود، چراکه این چراغها با ورود نسل بعدی از خودرو حذف شدند. ماستنگ جیتی ۸۶ ماشین کمیابی نیست، اما لذت سواری به نظیری را به سرنشینان خود انتقال میدهد و بدون هیچ چونوچرایی در دسته کلکسیونیترین خودروهای آمریکایی دهه ۸۰ میلادی قرار میگیرد. حداکثر سرعت ۲۲۴ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد ۶.۸ ثانیهای، پرفورمنس ماستنگ جیتی را نشان میدهند که بهوسیله موتور ۵ لیتری ۸ سیلندر ۲۰۰ اسب بخاری با حداکثر ۳۸۶ نیوتن متر گشتاور و گیربکس ۵سرعته دستی حاصل شدهاند.
مدل ۱۹۸۷ دوج Charger Shelby GLHS
شاید فکر کنید خودروهای دیفرانسیلجلو در هیچ دههای ارزش کلکسیونی نداشتهاند، اما این طرز تفکر کاملاً اشتباه بوده و دوج چارجر شلبی GLHS نمونه بارز یک ماشین کلکسیونی بهحساب میآید. چارجر شلبی GLHS در کنار نام جذاب، حرف بسیاری برای گفتن داشت. کلمه GLH مخفف عبارت Goes Like Hell است که به پرفورمنس و قدرت بالای خودرو اشاره میکند. در ضمن به سبب وزن پایین، چارجر شلبی GLHS سرعت فوقالعادهای داشت و تجربه سواری بینظیر و هیجانانگیزی را به راننده انتقال میداد. یک پیشرانه کوچک ۲.۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ در زیر کاپوت GLHS مسئول تولید ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۷ نیوتن متر گشتاور بود که حداکثر سرعت ۲۲۴ کیلومتر بر ساعت را برای ماشین رقم میزد. ماشین آمریکایی تنها به ۷.۱ ثانیه زمان احتیاج داشت تا از حالت توقف بهسرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. تنها ۱۰۰۰ دستگاه چارجر شلبی GLHS ساخته شده که ارزش کلکسیونی این خودرو را افزایش داده و یافتن آن را بسیار سخت میکند.
مدل ۱۹۸۷ فورد Mustang LX 5.0
در آیکونیک تریم و نمادیترین نبرد میان پونی کارها، فورد ماستنگ LX 5.0 از لحاظ سرعت و شتاب شانه شورولت کامارو را به خاک میمالد. اگرچه خودروی شورولت ویژگیهای بیشتری برای کنترل رانندگی داشت، ولی نمیتوانست در جاده و پیستهای مسابقهای از ماستنگ LX 5.0 پیشی بگیرد. مدل LX حدود ۹۰ کیلوگرم سبکتر از مدل GT بود. به همین خاطر پیشرانه ۵ لیتری ۸ سیلندر ۲۲۵ اسب بخاری آن امکان سرعتگیری تا ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت را فراهم میآورد. به لطف ۴۰۷ نیوتن متر گشتاور تولیدی موتور، LX در عرض ۶.۳ ثانیه از سرعت صد کیلومتر بر ساعت عبور میکرد. تنها چند نسخه اصلی و بدون تغییر از ماستنگ LX ساخته شده و این ماشین جزو کلکسیونیترین خودروهای آمریکایی دهه ۸۰ میلادی و البته یکی از گرانتریم آنها محسوب میشود.
مدل ۱۹۸۹ پونتیاک Turbo Trans Am
مدل ۱۹۸۹ پونتیاک توربو Trans Am بهعنوان راهنمای خودروهای مسابقهای در ایندیانا پلیس ۵۰۰ (معروفترین مسابقه اتومبیلرانی در آمریکا) در صدر جدول کلکسیونیترین خودروهای دهه ۸۰ میلادی قرار میگیرد. توربو ترنس ایام همچنین سریعترین خودرو زمانه خود بود. پیشرانه ۳.۸ لیتری ۶ سیلندر قدرتمند ماشین با توربوشارژر، سرسیلندرهای منحصربهفرد و میللنگ ضربدری، ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۴۶۱ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد و به واسطه گیربکس ۴سرعته اتوماتیک، چرخهای عقب را به حرکت در میآورد. جدای از سواری لذتبخش و هیجانانگیز، شتابگیری صفر تا صد ۶.۲ ثانیهای و حداکثر سرعت ۲۴۶ کیلومتر بر ساعت، گواهی بر پرفورمنس بالای این ماشین در نظر گرفته میشوند. تنها ۱۵۵۵ دستگاه پونتیاک توربو Trans AM ساخته شده که این ماشین را به یک گزینه کمیاب و محبوب برای کلکسیونرها تبدیل میکند.





دیدگاهتان را بنویسید