ایستگاه وبلاگ اخبار خودرویی
خواندن 7 دقیقه
.
3 ماه پیش
.
18 بازدید

کانسپت کوروت کالیفرنیا نماینده طراحی نسل آینده کوروت

کانسپت کوروت کالیفرنیا نماینده طراحی نسل آینده کوروت

کانسپت کوروت کالیفرنیا دومین کوروت کانسپت رونمایی شده توسط استودیوهای طراحی جنرال موتورز در سال جاری است؛ خودرویی با بدنه چشم‌نواز دورنگ و ساختار آئرودینامیک پیشرفته که طراحی نسل آینده کوروت را به نمایش می‌گذارد.

طراحی مجدد یک نماد، امری چالش‌برانگیز است؛ چراکه باید بین ادای احترام به میراث موجود و اسیر گذشته‌ها نبودن، تعادل ایجاد کرد. در همین راستا، اخیرا جنرال موتورز (GM) از استودیوهای طراحی خود خواست که چهره آینده Corvette را تجسم کنند و حاصل کار تأسیسات جدید این کمپانی در بریتانیا، یک طرح مفهومی از کوروت بود که در اوایل بهار رونمایی شد. حالا نوبت به استودیو طراحی تازه تأسیس GM در پاسادنا رسیده است تا با نگاه توأمان به آینده و تاریخ غنی کوروت، از کانسپت کالیفرنیا رونمایی کند.

کوروت کالیفرنیا یا C10 برقی

کانسپت کوروت کالیفرنیا

در حالی که جنرال موتورز تصریح کرده فعلا قصدی برای ورود این طرح مفهومی به خط تولید ندارد، یک نشان C10 روی گلگیر جلوی آن حسابی جلب توجه می‌کند؛ چیزی که کد نام‌گذاری نسل‌های مختلف کوروت بوده است. به گفته تیم طراحی، آن‌ها نام داخلی  این خودرو کانسپت را C10 گذاشته‌اند، زیرا طراحی آن‌ها در واقع به دو نسل آینده نگاه دارد. با توجه به اینکه انتظار می‌رود فروش نسل فعلی کوروت C8 تا پایان دهه جاری ادامه داشته باشد، به نظر نمی‌رسد کانسپت کوروت کالیفرنیا تا پیش از سال ۲۰۴۰ به واقعیت تبدیل شده و راهی به بازار پیدا کند.

بیایید سخن را از جنجالی‌ترین بخش آن آغاز کنیم: کوروت کالیفرنیا برقی. از آنجایی که با یک مدل کانسپت ثابت و فاقد محیط داخلی فیزیکی مواجه هستیم، جزئیات فنی چندانی درباره آن وجود ندارد؛ اما GM می‌گوید کوروت کالیفرنیا دارای یک باتری منشوری T شکل خواهد بود که امکان نصب آن را در موقعیتی پایین‌تر از باتری‌های معمول اسکیت‌بردی فراهم می‌کند.

مشخصات ظاهری C10 الکتریکی

آئرودینامیک، نقشی برجسته در طراحی کانسپت کوروت کالیفرنیا دارد؛ با ظاهری منعطف و در عین حال تنومند که گویی باد آن را شکل داده است. باتری T شکل، به طراحان امکان داده کانال‌هایی را روی بدنه خودرو برای هدایت جریان هوا از زیر دماغه به سمت دیفیوزر عقب بتراشند. با این ترفند، بدون نیاز به وجود یک بال عقب بزرگ و بدفرم، نیروی رو به پایین ایجاد می‌شود. البته یک اسپویلر عقب اکتیو وجود دارد که می‌تواند با بالا آمدن و خم شدن به سمت جلو، نوعی ترمز هوایی ایجاد کند.

جنرال موتورز، تمرکز بر نیروی رو به پایین یا همان دانفورس زیر بدنه را از ماشین‌های مسابقه‌ای فرمول یک الهام گرفته است. هرچند چنین ردی را در استون مارتین والکری هم دیده‌ایم؛ وقتی که اسپلیتر جلوی آن زیر دماغه آویزان می‌شود و یک دهانه گشاد و باز ایجاد می‌کند.

کانسپت کوروت کالیفرنیا ارتفاع بسیار کم و کابین باریکی دارد که به سمت عقب خودرو تنگ‌تر می‌شود تا ظاهر دلپسند کوروت‌های گذشته را حفظ کرده باشد. رینگ‌های زیگزاگ که در جلو ۲۱ اینچی و در عقب ۲۲ اینچی هستند هم با ایجاد حالتی عضلانی، زیبایی دوچندانی به آن داده‌اند.

کانسپت کوروت کالیفرنیا از دماغه تا دم، کمی بیش از ۴۶۳ سانتی‌متر طول دارد و فاصله بین دو محورش، به ۲۷۷ سانتی‌متر می‌رسد. این یعنی طول مشابه با کوروت فعلی؛ اما ۵ سانتی‌متر فاصله بیشتر بین چرخ‌ها دارد. همچنین حدود ۱۸ سانتی‌متر کم‌ارتفاع‌تر و ۲۵ سانتی‌متر پهن‌تر است.

کانسپت کوروت کالیفرنیا

طراحی دورنگ با تأکید بر تکنولوژی

کانسپت کوروت کالیفرنیا آن جفت چراغ‌های عقب کلاسیک کوروت یا پنجره‌های دوتکه کانسپت بریتانیایی را ندارد؛ اما همچنان جوهره کوروت در آن دیده می‌‎شود. کوروت کالیفرنیا یک ستون مرکزی دارد که در طول خودرو امتداد می‌یابد و الهام گرفته از شکل و شمایل سفره‌ماهی است. تناسبات (اندازه رینگ و لاستیک، شیب سقف، نسبت شیشه به بدنه، ارتفاع) و حالت قوس‌دار روی چرخ‌ها نیز شاید تداعی‌کننده مدل‌های فعلی موتور-میانی کوروت باشد.

مانند همتای بریتانیایی، کانسپت کوروت کالیفرنیا هم به رنگ‌آمیزی دوگانه‌ای مزین شده که بدنه خودرو را به دو نیم تقسیم کرده است. قسمت پایینی، سایه قرمز گرم و خوش‌رنگی دارد که اجزای فنی خودرو؛ شامل سیستم تعلیق، موتورهای الکتریکی و مؤلفه‌های آئرودینامیک تحتانی را نمایندگی می‌کند. قسمت خاکستری هم مانند جامه‌ای ابریشمی، بالاتنه را پوشانده و تضاد رنگ جذابی ایجاد کرده است.

طراحان حتی به این اندیشیده‌اند که بخش خاکستری فوقانی، به طور کامل قابل جداسازی باشد تا کانسپت کوروت کالیفرنیا از یک سوپرکار مسقف به یک ماشین مسابقه‌ای مینیمالیستی روباز تبدیل شود.

این طراحی دورنگ، روی سبک‌وزن بودن خودرو تأکید و چشم مخاطبان را به ورانداز حفره‌های بدنه برای وارسی مؤلفه‌های فنی دعوت می‌کند. اگر با زاویه مناسبی از پایین به کانسپت کوروت کالیفرنیا نگاه کنید، آنگاه می‌توانید شاهد خودنمایی بازوهای فیبر کربنی سیستم تعلیق، کمک‌فنرها و حتی موتورهای الکتریکی آن باشید.

کانسپت کوروت کالیفرنیا

حس خلبانی در کابین کوروت کالیفرنیا!

همان‌طور که اشاره شد به دلیل کانسپت بودن، اجزای داخل کابین وجود خارجی ندارند؛ ولی به صورت دیجیتالی و با استفاده از یک هدست واقعیت مجازی، قابل رؤیت هستند. تیم طراحی حتی شبیه‌سازی را برای رانندگی مجازی با کوروت کالیفرنیا درون یک پیست مسابقه خلق کرده است.

برای ورود به کابین کانسپت کوروت کالیفرنیا باید کانوپی بزرگ یک‌تکه و لولایی آن را بالا بزنید. گفته می‌شود درون کابین، از شبیه‌سازهای مسابقه‌ای الهام گرفته شده و حسی شبیه به حضور در کابین یک جت جنگنده را القا می‌کند. البته المان‌هایی برگرفته شده از کوروت C8 زیبا هم در آن دیده می‌شود.

تجهیزات داخلی C10

از جمله تجهیزات داخلی می‌توانیم به یک هدآپ دیسپلی واقعیت افزوده اشاره کنیم که اطلاعات مهم مانند سرعت و نقشه راه را در محدوده دید راننده قرار می‌دهد تا نیازی به وجود نمایشگرهای بزرگ و جاگیر درون کابین نباشد. این هدآپ دیسپلی برای آموزش راننده و ترسیم یک مسیر مسابقه در جاده پیش‌رو هم کاربرد دارد؛ درست مانند بازی‌های ویدیویی!

فضای داخلی با رویکرد راننده‌محور مطلق طراحی شده، جایی که هر عنصر با هدف ارتقای ارتباط بین راننده و ماشین شکل گرفته است. صندلی‌های سبک مسابقه‌ای مانند دستکشی آناتومیک بدن را در آغوش می‌گیرند و به اتاقک فیبر کربنی متصل شده اند. از طرف دیگر نورپردازی محیطی پویا، حال‌وهوای کابین را متناسب با حالات راننده تنظیم می‌کند.

حتی صدای اگزوز که از اسپیکرهای اکتیو پخش می‌شود، به‌صورت الگوریتمی با شرایط رانندگی تطبیق می‌یابد تا تجربه‌ای کاملاً غریزی خلق کند. البته جنرال موتورز می‌داند که خیلی از مالکان کوروت نه فقط در پیست مسابقه، بلکه قصد سواری با آن در خیابان‌ها را هم دارند؛ پس امکاناتی مانند  شارژر وایرلس گوشی را نیز فراموش نکرده است.

اگرچه کانسپت کوروت کالیفرنیا برای تولید تجاری، طراحی نشده؛ اما مؤید توانمندی استودیو پاسادنا GM و نمایانگر چهره احتمالی نسل‌های آینده Corvette است. شاید طرفداران دو آتشه کوروت، یک مدل الکتریکی را به این راحتی‌ها برنتابند؛ اما حداقل خیالمان راحت است که در دهه‌های آتی نیز کرورت مثل همیشه، بدنه‌ای پرظرافت و ظاهری جذاب خواهد داشت.

جمع‌بندی

کالیفرنیا کوروت محصول مفهومی پیشرفته استودیو طراحی GM، چشم‌اندازی جسورانه از نسل آینده کوروت را به تصویر می‌کشد. این طرح مفهومی با گرایش به سمت پیشرانه تمام‌الکتریکی و تمرکز بر عملکرد ناب، زبان طراحی جدیدی را معرفی می‌کند. ویژگی‌های کلیدی طراحی را می‌توان در مواردی همچون پروفیل فوق‌العاده کم‌ارتفاع با خطوط عضلانی، عرض چشمگیر برای پایداری دینامیکی، بهینه‌سازی آئرودینامیک در سطحی پیشرفته و کابین مینیمالیستی با تمرکز کامل بر تجربه رانندگی خلاصه کرد.

کانسپت کوروت کالیفرنیا نه‌تنها مرزهای پرفورمنس را درنوردیده، بلکه تلفیق هنر و مهندسی را در خودروهای اسپرت آینده به نمایش می‌گذارد. این شاهکار طراحی، با خطوط سیال و تهاجمی، گویای روحیه‌ای بی‌قرار است که هم به میراث کلاسیک کوروت ادای احترام می‌کند و هم با جسارت به سمت آینده پیش می‌رود. زیر پوست آلومینیومی آن، قلب تپنده‌ای از فناوری‌های پیشرفته نهفته است؛ از سیستم‌های توربوشارژ هوشمند تا آیرودینامیک فعال که هر لحظه با جاده گفت‌وگو می‌کند.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0