ایستگاه وبلاگ اخبار خودرویی
خواندن 8 دقیقه
.
2 ماه پیش
.
110 بازدید

تنوع پیشرانه های لکسوس NX یک استراتژی موفق برای فروش

تنوع پیشرانه های لکسوس NX یک استراتژی موفق برای فروش

لکسوس NX جزو محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای بازار به حساب می‌آید و دلیل موجهی پشت این محبوبیت وجود دارد. یکی از موفق‌ترین استراتژی‌های لکسوس تا به امروز، عرضه پیشرانه های مختلف برای شاسی‌بلند لوکس NX بوده که باعث جذابیت خودرو شده است. به لطف تنوع بالای پیشرانه‌ها، خریدار می‌تواند تریمی دقیقا مطابق با میل خود را انتخاب کند، بدون اینکه نیازی به چشم‌پوشی روی ویژگی‌های دیگر باشد. در ادامه با ایستگاه همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره پیشرانه های لکسوس NX و عملکرد هر یک از آن‌ها به دست آورید.

تنوع در پیشرانه های لکسوس NX برای سلایق مختلف

لکسوس NX با شاسی‌بلندهای ممتازی همچون آکورا RDX، آئودی Q5، بی‌ام‌و X3 و لینکلن کورسیر رقابت می‌کند. اما پیشرانه های لکسوس NX باعث تمایز این خودرو نسبت به سایرین شده است. بر خلاف رقبای رده‌بالای خود، NX نه تنها با یک، بلکه با چهار پیشرانه مختلف عرضه می‌شود. این تنوع شگفت‌انگیز به مشتریان اجازه می‌دهد دقیقا همان خودرویی که می‌خواهند را انتخاب کنند.

از مدل بنزینی معمولی گرفته تا نسخه هیبریدی و پلاگین هیبریدی، لکسوس با این استراتژی جامع نشان می‌دهد که چگونه می‌توان در دوران گذار صنعت خودرو، نیازهای متنوع بازار را تحت پوشش قرار داد. این رویکرد نه تنها انعطاف‌پذیری قابل توجهی به مشتریان می‌دهد، بلکه جایگاه لکسوس را به عنوان پیشرو در ارائه راهکارهای نوین در سگمنت خود تثبیت می‌کند.

پیشرانه بنزینی تنفس طبیعی برای سنت‌گرایان

موتور چهار سیلندر ۲.۵ لیتری، یکی از پیشرانه های لکسوس NX به حساب می‌آید که شرکت ژاپنی به طور خاص برای سنت‌گرایان افراطی در نظر گرفته است. مدل مجهز به این موتور با نام NX 250 شناخته می‌شود. این پیشرانه با ترکیب تزریق سوخت مستقیم و غیرمستقیم، همراه با قطر سیلندر ۳.۴۴ اینچ و کورس طولانی ۴.۰۷ اینچ، عملکرد نسبتا قدرتمند و بازدهی قابل قبولی را ارائه می‌دهد.

موتور با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک جفت شده و چرخ‌های جلو یا هر چهار چرخ را به حرکت درمی‌آورد. به بیان بهتر، لکسوس NX 250 هم در نسخه دیفرانسیل جلو و هم در نسخه دو دیفرانسیل عرضه شده است.

قدرت و هیجان بیشتر با توربوشارژ

لکسوس برای افرادی که به دنبال قدرت بیشتر از پیشرانه بنزینی هستند، تریم NX 350 را معرفی می‌کند. این ماشین در نسخه استاندارد با سیستم چهار چرخ محرک عرضه شده و شامل گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک می‌شود، ولی پیشرانه آن کمی کوچک‌تر و مجهز به فناوری توربوشارژ است.

یکی دیگر از پیشرانه های لکسوس NX که بر پایه سوخت بنزینی عمل می‌کند و قوای بیشتری نسبت به موتور ۲.۵ لیتری به وجود می‌آورد، یک نمونه ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر بوده که به لطف فناوری توربوشارژ، عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهد. قطر سیلندر این پیشرانه مشابه با مدل ۲.۵ لیتری، ولی کورس آن کمی کوتاه‌تر بوده و به ۳.۹۲ اینچ می‌رسد.

نسخه‌های بنزینی پیشرانه های لکسوس NX همچنین از لحاظ نسبت تراکم با یکدیگر فرق دارند. تراکم پیشرانه توربوشارژ پایین‌تر و به نسبت ۱۱ به ۱ اشاره می‌کند، حال آنکه نسبت تراکم پیشرانه تنفس طبیعی ۱۳ به ۱ است.

پیشرانه های لکسوس NX

مصرف سوخت پایین‌تر با پیشرانه هیبریدی

در کنار نسخه‌های متعارف پیشرانه های لکسوس NX دو گزینه دیگر وجود دارد که مناسب برای مشتریانی هستند که به صرفه‌جویی در مصرف سوخت اهمیت می‌دهند. تریم NX 350h به سیستم هیبریدی معروف تویوتا مجهز است که حول یک موتور چهار سیلندر ۲.۵ لیتری طراحی شده و ضمن ارائه عملکرد عالی، مصرف سوخت استثنایی را در این شاسی‌بلند لوکس تضمین می‌کند. بر خلاف نسخه‌های بنزینی، تریم هیبریدی به گیربکس CVT مجهز شده تا بهره‌وری و اثربخشی مصرف سوخت به حداکثر رسانده شود.

پیشرانه پلاگین هیبرید با نهایت پرفورمنس و بهینگی مصرف سوخت

یکی دیگر از پیشرانه های لکسوس NX از نوع پلاگین هیبرید است که قوای محرکه تریم +450h را تأمین می‌کند. این پیشرانه، پرفورمنس بالاتر و مصرف سوخت پایین‌تری نسبت به نسخه‌های هیبریدی و بنزینی دارد.

این سیستم که از نظر ساختاری شباهت زیادی به مدل NX 350h دارد، ولی از یک پکیج باتری لیتیوم ‌یونی بزرگ‌تر استفاده می‌کند که ظرفیتی چشمگیر معادل ۱۸.۱ کیلووات ‌ساعت ارائه می‌دهد. این منبع انرژی، قابلیت پیمایش مسافتی حدود ۶۰ کیلومتر را تنها روی قوای برقی فراهم می‌آورد.

پرفورمنس و مصرف سوخت عالی لکسوس NX

تمام پیشرانه های لکسوس NX در نوع خود کارایی و عملکرد قابل توجهی را ارائه می‌دهند. مدل NX 250 به عنوان نسخه پایه، کم قدرت‌ترین ماشین در این مجموعه است، در حالی که +NX 450h از بیشترین قدرت و بهترین صرفه سوخت بهره می‌برد.

مصرف سوخت در تیپ‌های مختلف NX

در این بخش به بررسی میزان سوخت مصرفی این شاسی‌بلند کوچک و لوکس می‌پردازیم. مدل دیفرانسیل جلو NX 250 با مصرف سوخت شهری ۹ لیتر، برون‌شهری ۷.۱ لیتر و ترکیبی ۸.۴ لیتر در هر صد کیلومتر، ارقام قابل تمجیدی را به ثبت می‌رساند. طبیعی است که نسخه دو دیفرانسیل، این اعداد را کمی افزایش می‌دهد.

مدل توربوشارژ NX 350 در ازای پیمایش صد کیلومتر مسافت شهری، برون‌شهری و ترکیبی، به ترتیب ۱۱.۲، ۸.۴ و ۹.۸ لیتر بنزین می‌سوزاند. این اعداد در نسخه هیبریدی به طور قابل توجهی کمتر می‌شوند. مصرف سوخت شهری، برون‌شهری و ترکیبی لکسوس 350h به ترتیب، ۵.۷، ۶.۳ و ۶ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است.

و در نهایت به سراغ بررسی مصرف سوخت پیشرانه پلاگین هیبریدی در تریم +NX 450h می‌رویم. این ماشین هر صد کیلومتر مسافت شهری را با ۷.۱ لیتر بنزین می‌پیماید. مصرف سوخت برون‌شهری با سرعت بالا حدود ۶.۱ لیتر در هر صد کیلومتر است. شاسی‌بلند ژاپنی در ازای پیمودن صد کیلومتر مسافت با سرعت‌های مختلف نیز به ۶.۵ لیتر بنزین نیاز دارد.

البته نسخه پلاگین هیبرید زمانی شروع به درخشیدن می‌کند که حالت رانندگی روی موتور برقی گذاشته شود، بدون اینکه موتور بنزینی روشن شود.  در این صورت، مصرف سوخت ترکیبی خودرو به ۲.۸ لیتر در هر صد کیلومتر کاهش می‌یابد. این قابلیت، امکان رانندگی بدون آلایندگی و کاملا بی سروصدا را در مسافت‌های کوتاه شهری فراهم می‌آورد. جدول عملکرد پیشرانه های لکسوس NX از لحاظ مصرف سوخت را در ادامه مشاهده می‌کنید.

مصرف سوخت در مدل ۲۰۲۵ لکسوس NX

سطح تریم شهری برون‌شهری ترکیبی برقی
NX 250 FWD ۹ لیتر در هر  صد کیلومتر ۷.۱ لیتر در هر  صد کیلومتر ۸.۴ لیتر در هر  صد کیلومتر
NX 250 AWD ۹.۴ لیتر در هر  صد کیلومتر ۷.۳ لیتر در هر  صد کیلومتر ۸.۴ لیتر در هر  صد کیلومتر
NX 350 AWD ۱۱.۲ لیتر در هر  صد کیلومتر ۸.۴ لیتر در هر  صد کیلومتر ۹.۸ لیتر در هر  صد کیلومتر
NX 350h AWD ۵.۷ لیتر در هر  صد کیلومتر ۶.۳ لیتر در هر  صد کیلومتر ۶ لیتر در هر  صد کیلومتر
NX 450h+ AWD ۶.۱ لیتر در هر  صد کیلومتر ۷.۱ لیتر در هر  صد کیلومتر ۶.۵ لیتر در هر  صد کیلومتر ۲.۸ لیتر در هر  صد کیلومتر

 

پیشرانه های لکسوس NX

پرفورمنس پیشرانه های لکسوس NX

تمام پیشرانه های لکسوس NX پرفورمنس عالی را در نوع خود ارائه می‌دهند. پیشرانه پایه ۴ سیلندر، ۲۰۳ اسب بخار قدرت و ۲۴۹ نیوتن متر گشتاور دارد. در حالی که راندمان موتور در تریم NX 350 به ۲۷۵ اسب بخار و ۴۳۰ نیوتن متر می‌رسد.

در مورد مدل‌های هیبریدی، موتور بنزینی NX 350h حدود ۱۸۹ اسب ‌بخار قدرت و ۲۴۳ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند، در حالی که +NX 450h با ۱۸۱ اسب ‌بخار قدرت و ۲۲۹ نیوتن متر گشتاور تولیدشده توسط موتور بنزینی در جاده می‌تازاند. اما در هر دو مورد، پیشرانه چهار سیلندر به تنهایی عمل نمی‌کند. دو موتور-ژنراتور نیز درون سیستم انتقال قدرت و یک موتور سوم روی محور عقب نصب شده است که رانندگی چهار چرخ محرک را فراهم می‌آورد. بدین ترتیب، مجموع قدرت پیشرانه هیبریدی به ۲۴۰ اسب بخار و مجموع قدرت پیشرانه پلاگین هیبرید به ۳۰۴ اسب بخار می‌رسد. پرفورمنس پیشرانه های لکسوس NX در تریم‌های مختلف را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

جدول پرفورمنس پیشرانه های لکسوس NX

سطح تریم قدرت گشتاور قدرت سیستم هیبریدی
NX 250 ۲۰۳ اسب بخار ۲۴۹ نیوتن متر
NX 350 ۲۷۵ اسب بخار ۴۳۰ نیوتن متر
NX 350h ۱۸۹ اسب بخار ۲۴۳ نیوتن متر ۲۴۰ اسب بخار
+NX 450h ۱۸۱ اسب بخار ۲۲۰ نیوتن متر ۳۰۴ اسب بخار

 

جای خالی پیشرانه برقی احساس می‌شود

مطمئنا خودروهای متعددی در بازار وجود دارند که با پیشرانه های متنوع عرضه شده‌اند. اما به ندرت پیش می‌آید که یک ماشین، چهار گزینه مختلف پیشرانه را در دسترس مشتریان قرار دهد. با این وجود، جای یک گزینه به شدت خالی است؛ NX با پیشرانه تمام برقی.

جایگزین تمام برقی NX

شاید روزی موتور تمام برقی به پیشرانه های لکسوس NX اضافه شود، ولی در حال حاضر، مدل RZ را می‌توان جایگزین تمام برقی NX در نظر گرفت که نسخه‌ پلاتینیومی تویوتا bZ4X است. نسخه فعلی RZ اگرچه خودروی مقبولی به حساب می‌آید، ولی طراحی و بازه پیمایشی آن جای بهبود دارد.

لکسوس RZ برای سال ۲۰۲۶ با قدرت بیشتر، تجربه رانندگی بهبودیافته، شارژ سریع‌تر و از همه مهم‌تر، بازه پیمایشی بیشتر به عرضه درمی‌آید. مدل RZ 350e از نوع دیفرانسیل جلو بوده و در صورت شارژ کامل باتری می‌تواند مسافتی حدود ۴۸۶ کیلومتر را طی کند که بهبود قابل توجهی نسبت به نسخه فعلی به شمار می‌رود.

مدل دو دیفرانسیل RZ 450e با رینگ‌های ۱۸ اینچی نیز از باره پیمایشی ۴۲۰ کیلومتر پشتیبانی می‌کند و مدل دو دیفرانسیل RZ 550e F Sport با رینگ‌های ۲۰ اینچی قادر به پیمایش ۳۶۷ کیلومتر خواهد بود. این مدل‌ها با سطوح قدرت متفاوت عرضه می‌شوند؛ ۲۲۴ اسب بخار در نسخه پایه، ۳۱۳ اسب بخار در نسخه میان رده و ۴۰۸ اسب بخار در بالاترین نسخه.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0