بدون شک بخش موتورسیکلتهای اسپرت ژاپنی در حال گذر از یک دوره رکود است. چهار غول صنعت، سوزوکی، کاوازاکی، هوندا و یاماها، همگی در زمینه تولید سوپراسپرتهای تهاجمی عقبنشینی کردهاند و تمرکز خود را بیشتر روی موتورسیکلتهای سایزمتوسط کاربردیتر معطوف کردهاند. ولی این بدان معنا نیست که امروزه نمیتوان موتورسیکلتهای اسپرت ژاپنی با ظاهری تهاجمی پیدا کرد. انتخاب هوندا CBR1000RR-R SP به عنوان تهاجمیترین موتورسیکلت اسپرت ژاپنی در سال ۲۰۲۵ چنین ادعایی را ثابت میکند.
هوندا CBR1000RR-R SP یا همان RR-R SPیکی از خشنترین، تهاجمیترین و قدرتمندترین سوپراسپرتهای چهار سیلندر خطی در جهان بهحساب میآید. موتورسیکلت هوندا همچنین تنها مدل در میان چهار غول ژاپنی است که بهطور واقعی میتواند رقبای V4 اروپایی را به چالش بکشاند، آنهم نه فقط از لحاظ طراحی، بلکه در عملکرد ناب و باورنکردنی. در این مقاله از ایستگاه به بررسی هوندا RR-R SP میپردازیم.

هوندا CBR1000RR-R SP تهاجمیترین موتورسیکلت اسپرت ژاپنی
بازار موتورهای اسپرت ژاپنی همواره چهار بازیگر اصلی داشته است؛ GSX-R سوزوکی، CBR هوندا، نینجا کاوازاکی و YZF یاماها. اگرچه امروز همه این مدلها در بازارهای مختلف به ویژه ایالات متحده به فروش میرسند، ولی ظاهرا این هوندا CBR1000RR-R SP است که گوی رقابت را میرباید. این مدل با وجود رونمایی در سال ۲۰۲۱ بیشترین بهروزرسانیها را در دوره اخیر دریافت کرده و شایستگی نشستن در صدر جدول بهترینها را دارد.
در نتیجه این بهروزرسانیها، موتورسیکلت هوندا ظاهری تهاجمی با بدنهای تیز و خطوط زاویهدار به خود گرفته است. به طور خاص طراحی بخش عقب یادآور زبان طراحی نوکتیز دهه گذشته بوده و جلوهای جذاب را برای دوچرخ ژاپنی فراهم میآورد. امتیاز اضافهای هم به رنگآمیزی خیرهکننده HRC میرسد که الهامگرفته از موتورهای مسابقهای WSBK است. این رنگآمیزی بهصورت استاندارد ارائه شده و نیازی به پرداخت هزینه اضافه ندارد.
البته برخی مشتریان طرفدار رنگهای بدون زرق و برقی همچون سیاه مات مریون هستند، که متأسفانه در برخی بازارها از جمله ایالات متحده عرضه نمیشود. وجود این گزینه میتوانست مشتریان بیشتری را به سمت هوندا CBR1000RR-R SP بکشاند.
نینجا H2 در رتبه دوم
با فاصلهای اندک نسبت به هوندا CBR1000RR-R SP یکی از قدرتمندترین موتورسیکلتهای جهان، یعنی کاوازاکی نینجا H2 در جایگاه دوم لیست تهاجمیترین اسپرتهای ژاپنی قرار میگیرد. این مدل با طراحی بسیار تیز و نامتعارف، کاملا آماده است تا هوا را بشکافد و رکوردهای سرعت تازهای را به ثبت برساند. هرچند این طراحی نامتعارف از دید برخی چندان خوشایند نیست و به مذاق همه خوش نمیآید.
بد نیست بدانید که طراحی نینجا H2 از زمان معرفی یک دهه پیش تاکنون تغییر چندانی نکرده و اگرچه کمی قدیمی به نظر میرسد، ولی هنوز هم جلوه تهاجمیتری نسبت به مدل جدید ZX-6R به نمایش میگذارد که با الهام از نینجا ZX-10R طراحی شده است. و البته که مدل H2 R نیز فراموش نشده و با ظاهر تهاجمی خود نظر هر بینندهای را جلب میکند، اما این مدل تنها مخصوص پیستها ساخته شده و کاربرد خیابانی و جادهای ندارد.
یاماها YZF-R1 چندان عقب نمیماند
پس از هوندا CBR1000RR-R SP و نینجا H2، یاماها YZF-R1 در جایگاه سوم لیست تهاجمیترین موتورسیکلت اسپرت ژاپنی ۲۰۲۵ قرار میگیرد. این موتورسیکلت نیز از زمان عرضه تاکنون دستخوش تغییرات چندانی نشده، اما طراحی جذاب آن کماکان مسابقهای و تهاجمی باقی مانده است. دلیل این جاودانگی را میتوان به الهام گیری از مدل YZR-M1، موتورسیکلت مسابقهای موتوجیپی یاماها و همینطور بالههای جدید و انتخاب بینظیر رنگآمیزی مربوط دانست.
با اینکه مدل ۲۰۲۵ تنها در رنگآمیزی تیم آبی یاماها روانه بازار شد، اما مدل ۲۰۲۶ به مناسبت هفتادمین سالگرد با یک رنگآمیزی بسیار چشمگیر به عرضه درمیآید که نهتنها شامل رنگهای قرمز و سفید میشود، بلکه گرافیکهای ریترو یاماها را نیز در سرتاسر بدنه به نمایش میگذارد!

تلفیقی عالی از زیبایی خیرهکننده و فناوری روز
طراحی هوندا CBR1000RR-R SP بهطور مستقیم و قدرتمند، دلربایی میکند و خوشبختانه این جذابیت در بخش فناوری نیز با همان قدرت ادامه یافته است. یک واحد IMU ششمحوره با یک سیستم گاز دوموتوره جفت شده تا مجموعهای گسترده از کمککنندههای الکترونیکی را در اختیار راننده قرار دهند.
سیستم کنترل کشش با نه سطح، پنج حالت مختلف، سه سطح جداگانه برای کنترل بلند شدن چرخ جلو (ویلی) و کنترل ترمز موتور، از جمله تجهیزات الکترونیکی هوندا CBR1000RR-R SP هستند. این ویژگیهای چشمگیر در ترکیب با لانچ کنترل سه سطحی، کوییک شیفتر دوطرفه قابل تنظیم و سیستم ترمز ضد قفل (ABS) مخصوص پیچ سه سطحی (معمولی، پیست و مسابقه) یک پکیج کامل را تشکیل میدهند.

دسترسی آسان از طریق پنل TFT
تمامی این فناوریها از طریق یک صفحهنمایش ۵ اینچی TFT در دسترس راننده قرار میگیرند. این پنل دارای تنظیمات روز و شب بوده و چیدمانی بسیار خوانا دارد. تجارب شخصی سواری با RR-R SP، مهر تأیید بر این خصیصه میزنند. سیستم استارت بدون کلید نیز بر میزان راحتی موتورسیکلت میافزاید، هرچند که به سادگی استفاده از یک کلید فیزیکی نیست.
هندلینگ برتر با تعلیق الکترونیکی اوهلینز
جشنواره فناوری در بخش زیرساختهای هوندا CBR1000RR-R SP نیز ادامه دارد. شرکت ژاپنی سوپراسپرت پرچمدار خود را به جدیدترین سیستم تعلیق الکترونیک اوهلینز مجهز کرده است. این موتور از دوشاخ جلو معکوس ۴۳ میلیمتری NPX و مونوشوک TTX 36 در عقب بهره میبرد که هر دو از طریق سیستم Smart EC 3.0 قابل تنظیم هستند. رابط OBTi انحصاری اوهلینز این امکان را فراهم میآورد تا راکب بتوانید هر دو سیستم تعلیق را به صورت مستقل، چه از طریق حالات پیشفرض و چه از طریق دو حالت سفارشی، تنظیم کند.
از آنجا که همه کاربران با این تنظیمات آشنا نیستند، یک «راهنمای پیشبارگذاری فنر جلو و عقب»، تنظیمات صحیح را با توجه به وزن راننده پیشنهاد میدهد. یک دمپر فرمان الکترونیک ساخت اوهلینز نیز به صورت استاندارد روی موتورسیکلت نصب شده است.

ترمزگیری بلادرنگ با برمبو
هوندا CBR1000RR-R SP در بخش ترمزگیری از کالیپرهای استایلما T برمبو استفاده میکند. این کالیپرها با دیسکهای ۳۳۰ میلیمتری همراه هستند که قطری پیشرو در این رده به حساب میآید. در بخش عقب نیز یک روتور برمبو تعبیه شده که مستقیما از مدل RC213V-S (نسخه جادهای موتورسیکلت مسابقهای هوندا) به ارث رسیده است.
یک شاسی محیطی آلومینیومی، پیکربندی را کامل میکند که نسبت به مدل قبلی ارتقایافته است. طبق ادعای هوندا، بهروزرسانیها شامل کاهش ۰.۹ کیلوگرمی از وزن فریم، کاهش ۰.۱۴ کیلوگرم دیگر به لطف استفاده از بولتهای کوتاهتر اتصال موتور، کاهش ۱۷ درصدی سختی جانبی و کاهش ۱۵ درصدی سختی پیچشی میشوند.
جدول ابعاد اصلی هوندا CBR1000RR-R SP
| فاصله بین دو محور | ۱۴۵۳ میلیمتر |
| وزن | ۲۰۲ کیلوگرم |
| ظرفیت باک | ۱۷ لیتر |
| ارتفاع زین | ۸۳۰ میلیمتر |
| زاویه فرمان (Rake) | ۲۴ درجه |
قدرتمندترین سوپربایک ۴ سیلندر خطی در بازار
و در آخر هیچچیز به اندازه بررسی پیشرانه در هوندا CBR1000RR-R SP لذتبخش نیست. این مدل پرچمدار از یک پیشرانه ۱۰۰۰ سیسی چهار سیلندر خطی بهره میبرد که با الهامگیری گسترده از برنامه توسعه موتور MotoGP هوندا (HRC) طراحی شده است. این پیشرانه دارای نسبتهای فنی مشابه مدل اسطورهای RC213V است که شامل قطر سیلندر ۸۱ میلیمتر و کورس ۴۸.۵ میلیمتری و همینطور نسبت تراکم بالای ۱۳.۶ به ۱ میشود.
این مشخصات فنی، خروجی قدرتی معادل ۲۱۴ اسب بخار را تضمین میکند که بالاترین رقم در میان رقبای همرده با موتورهای چهار سیلندر خطی تنفس طبیعی محسوب میشود. تنها پیشرانههای V4 هستند که از این رقم پیشی میگیرند که آنهم با ترفند افزایش حجم موتور محقق شده است. بخشی از این عملکرد درخشان نیز به لطف سیستم اگزوز تیتانیومی آکراپوویچ حاصل شده که به صورت استاندارد روی موتورسیکلت نصب میشود. این اگزوز همچنین صدای بسیار دلنشینی تولید میکند.





دیدگاهتان را بنویسید