ایستگاه وبلاگ اخبار خودرویی
خواندن 7 دقیقه
.
3 هفته پیش
.
30 بازدید

هوندا الیژن محصولی لوکس‌تر از لکسوس ولی غیرآکورا

هوندا الیژن محصولی لوکس‌تر از لکسوس ولی غیرآکورا

هوندا شهرت خود را بر ارائه خودروهای مطمئن و کم‌مصرفی بنا نهاده است که مصرف‌کنندگان می‌توانند به آن‌ها اعتماد کنند. در حالی که این برند به تدریج ویژگی‌های لوکس را در خط تولید اصلی خود ارتقا داده، ولی بازوی اصلی لوکس‌ساز این برند، آکورا نام دارد. آکورا به عنوان برند سطح بالای هوندا فعالیت می‌کند. با این حال، هوندا نیز در سبد محصولات خود دارای مدل‌های منحصر به فردی است که در میان آن‌ها، یک نمونه خاص با ویژگی‌های لوکس استثنایی دیده می‌شود. هوندا الیژن با محصولات لوکس لکسوس در رقابت است و در برخی موارد از آن‌ها پیشی می‌گیرد. با ایستگاه همراه باشید تا نگاهی به مشخصات این ون مجلل بیندازیم.

هوندا الیژن چیست؟

الیژن (Elysion) شاید در نگاه اول شبیه یک هوندا اودیسه معمولی با چرخ‌های لوکس به نظر برسد، اما در واقعیت این ماشین موجودیتی کاملا متفاوت دارد. هوندا الیژن یک ون مسافربری است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ معرفی شد. این مدل قابلیت حمل تا هشت سرنشین را داشت و در آن زمان با ون‌های لوکس دیگری مانند تویوتا آلفارد (Alphard) و نیسان الگرند (Elgrand) رقابت می‌کرد.

هوندا این مدل را بر اساس نسل سوم اودیسه مخصوص بازار ژاپن توسعه داد که پایه و زیرساخت را با آن به اشتراک می‌گذارد، اما از طراحی بیرونی و چیدمان داخلی کاملا متفاوتی برخوردار است. نسل دوم هوندا الیژن اکنون بر پایه نسل پنجم اودیسه ساخته شده و تنها در بازار چین عرضه می‌شود. این نسل در اصل محصول سال ۲۰۱۵ بوده و در سال ۲۰۱۹ فیس‌لیفت آن به همراه یک پکیج پیشرانه هیبریدی جدید به عرضه درآمد.

الیژن بسیار فراتر از یک اودیسه با چرخ‌های تجملاتی است و ترفندهای لوکس متعددی در آستین دارد که می‌تواند حس حسادت را در یک میباخ برانگیزد. به عنوان یکی از این ترفندها می‌توان به سیستم پیشرانه هیبریدی الیژن اشاره کرد که شامل یک موتور الکتریکی و یک پیشرانه ۲ لیتری چهار سیلندر می‌شود.

هوندا الیژن

پیشرانه هوندا الیژن

همان‌طور که گفته شد، ون لوکس هوندا قوای محرکه خود را از یک پیشرانه هیبریدی دریافت می‌کند که متشکل از یک موتور ۲ لیتری بنزینی با ۲۱۱ اسب بخار قدرت و ۳۱۵ نیوتن متر گشتاور و یک موتور الکتریکی می‌شود. خروجی سیستم هیبریدی، ۱۸۱ اسب بخار قدرت و ۳۱۵ اسب بخار گشتاور است. گیربکس CVT وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد. این ماشین تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد و در ازای پیمایش صد کیلومتر مسافت حدود ۶.۱۷ لیتر بنزین می‌سوزاند.

هوندا الیژن به طرز باورنکردنی لوکس است

گذشته از سیستم پیشرانه هیبریدی، آنچه هوندا الیژن را از هر اودیسه‌ای در بازار متمایز می‌کند، فضای داخلی لوکس آن است. در حالی که اودیسه برای تبدیل شدن به یک خودروی خانوادگی ساخته شده، الیژن با افزودن تجملات در حد لکسوس، فضای کابین را به سطح بالاتری ارتقا داده است. بر خلاف نسل اول، جدیدترین نسل الیژن تنها تا هفت سرنشین بالغ را حمل می‌کند، اما کابین به اندازه‌ای مرغوب ساخته شده که کیفیت بر کمیت پیروز می‌شود.

کابین الیژن از مواد اولیه مرغوب و باکیفیتی بهره می‌برد که معمولا در خودروهای لوکس پیشرفته به کار می‌روند. چرم لوزی‌دوخت شده با بخیه‌های پیچیده سطوح صندلی‌ها را پوشانده، در حالی که صندلی‌های کاپیتان ردیف دوم دارای قابلیت تاشوندگی برقی هستند و استراحتگاه پای آن‌ها به طور کامل باز می‌شود تا حداکثر راحتی برای سرنشین فراهم آید. چرم لوزی‌دوخت شده در پنل‌ درها نیز به چشم می‌خورد که با تزئینات چوبی غنی در سراسر داشبورد و بالشتک‌های اضافی در تکیه‌گاه سر همراه شده است. خریداران می‌توانند یکی از سه طرح رنگی داخلی قرمز، مشکی یا سفید را انتخاب کنند.

با تنها یک نگاه به فضای داخل هوندا الیژن می‌توان مخاطب هدف این خودرو را تشخیص داد؛ مدیران تجاری که در طول سفرهای خود به راحتی مطلق احتیاج دارند. چیدمان صندلی‌های فوق‌العاده نرم و راحت ردیف دوم این موضوع را به وضوح نشان می‌دهد و آنچه را که معمولا فضای سرنشینان است، به یک سالن لوکس متحرک تبدیل می‌کند. این فضای تجملاتی و راحت، برای افرادی طراحی شده که ارزش تجربیات حمل ‌و نقل ممتاز را می‌دانند.

هوندا الیژن

فناوری‌های متنوع در خودروی لوکس هوندا

علاوه بر داشتن فضای داخلی درجه‌یک، هوندا الیژن مملو از فناوری‌های پیشرفته است. برخی از ویژگی‌های اصلی شامل سیستم کنترل هوای دو منطقه‌ای، سقف پانورامیک، پد شارژ بی‌سیم و قابلیت باز شدن اتوماتیک درب‌های کشویی با استفاده از ژست دست می‌شود. الیژن همچنین از فناوری ارتباطی Connect 3.0 انحصاری هوندا بهره می‌برد که باعث یکپارچه‌سازی ماشین با گوشی همراه می‌شود.

این فناوری قابلیت‌های کاربردی متنوعی ارائه می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به سیستم هشدار سرعت در زمانی که فردی به غیر از مالک اصلی پشت فرمان نشسته، سیستم تشخیص هشدار امنیتی، سیستم تشخیص برخورد اتوماتیک، امکان یافتن موقعیت خودرو به وسیله فناوری Fond My Car، هشدار عبور از مرز جغرافیایی، اعلام وضعیت خودرو اعم از سوخت، باتری، و عیب‌یابی و سیستم کنترل از راه دور (استارت / استاپ، تهویه هوا و چراغ‌ها) اشاره کرد.

علاوه بر فناوری جدید کانکت ۳، الیژن مانند اودیسه از مجموعه ویژگی‌های ایمنی Sensing هوندا نیز بهره می‌برد. برخی از قابل توجه‌ترین ویژگی‌های این مجموعه عبارتند از کاهش انحراف از جاده، سیستم ترمز اضطراری برای کاهش برخورد، کروز کنترل تطبیقی ​​با قابلیت تعقیب در سرعت‌های پایین و سیستم دوربین با نمای چندگانه.

تفاوت میان هوندا الیژن و هوندا اودیسه

علیرغم استایل بدنه مشابه، به وضوح مشخص است که هوندا الیژن در سطح دیگری قرار دارد. ولی این موضوع به معنی کم‌ارزش بودن اودیسه نسبت به الیژن نیست. هنوز هم موارد بسیاری برای دوست داشتن در هوندا اودیسه وجود دارد. شاید طراحی اودیسه تا حدی قدیمی به نظر برسد، اما این سازنده ژاپنی برای مدل سال جدید، به‌روزرسانی‌های متعددی روی آن انجام داده است.

هوندا الیژن

به‌روزرسانی‌های هوندا اودیسه ۲۰۲۵

برای مدل ۲۰۲۵، هوندا اودیسه به‌روزرسانی‌های جدیدی دریافت کرده است. بخش‌های جلو و عقب خودرو ظاهری تازه پیدا کرده‌اند. یک گریل جدید اسپرت با چراغ‌های مه‌شکن در دو طرف آن نمای مقابل را تشکیل می‌دهد و در بخش عقب تغییراتی در طراحی سپر دیده می‌شود. هوندا ادعا می‌کند که رفلکتورهای عمودی مستقیما از آکورا NSX گرفته شده‌اند، بنابراین کمی DNA سوپرکار در این ون وجود دارد. بالاترین تریم اودیسه با نام الیت، از طراحی‌های جدید چرخ از جمله رینگ‌های ۱۹ اینچی بهره می‌برد.

هوندا فناوری داخلی کابین اودیسه را نیز به‌روز کرده است. یک پنل جدید ۷ اینچی در مقابل راننده قرار گرفته، در حالی که نمایشگر لمسی جدید ۹ اینچی سرنشینان را سرگرم و مطلع نگه می‌دارد. یک نمایشگر بزرگ ۱۲.۸ اینچی نیز برای رضایت سرنشینان صندلی‌های عقب در نظر گرفته شده است.

با اشاره به ردیف دوم، هوندا اودیسه از سیستم Magic Slide بهره می‌برد که به صندلی‌های ردیف دوم اجازه می‌دهد به سمت چپ یا راست و جلو یا عقب لغزیده و پیکربندی متعددی از چیدمان صندلی را ممکن سازند. این صندلی‌ها بسیار خوش‌ساخت و راحت هستند، هرچند به پای صندلی‌های هوندا الیژن نمی‌رسند. به عنوان یک ویژگی جالب، صندلی‌های ردیف دوم را می‌توان برداشت تا فضای بیشتری درون کابین به وجود آید، هرچند با وزنی حدود ۳۰ کیلوگرم، کمی سنگین هستند.

هوندا اودیسه همچنین چند ویژگی درون کابینی دارد که الیژن از آن‌ها بی‌بهره است. پریز برق خانگی و خروجی HDMI برای سیستم‌های سرگرمی و یک سیستم پی‌ای (PA) وجود دارد که به راننده اجازه می‌دهد با سرنشینان عقب صحبت کند. این ویژگی در هنگام سرکشی بچه‌هایی که روی صندلی‌های عقب نشسته‌اند، بسیار به کار می‌آید.

پیشرانه بنزینی اودیسه ۲۰۲۵

بر خلاف پسرعموی لوکس خود، الیژن، مدل ۲۰۲۵ هوندا اودیسه از همان پیشرانه ۳.۵ لیتری ۶ سیلندر قبلی استفاده می‌کند که ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن متر گشتاور داشته و با گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک جفت شده تا چرخ‌های جلو را به حرکت بیندازد. این ماشین با پیشرانه هیبریدی یا سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل عرضه نشده است.

وضعیت هوندا الیژن در بازار

هوندا الیژن در سال ۲۰۰۴ معرفی شد و به طور انحصاری در ژاپن به فروش می‌رسید. همان‌طور که اشاره شد، این خودرو با ون‌های لوکس دیگری مانند تویوتا آلفارد که مخصوص بازار داخلی ژاپن بود، رقابت می‌کرد. در سال ۲۰۱۲، الیژن پا به بازار چین گذاشت و نسل فعلی آن از سال ۲۰۱۵ در خط تولید قرار دارد. این مدل دیگر در ژاپن فروخته نمی‌شود و تنها توسط جوینت ونچر دانگ‌فنگ هوندا به تولید می‌رسد. بنابراین خرید الیژن تنها از بازار چین امکان‌پذیر است.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0