ایستگاه وبلاگ اخبار خودرویی
خواندن 9 دقیقه
.
8 دقیقه پیش
.
2 بازدید

با کمیاب‌ترین موتورسیکلت تولیدی هارلی دیویدسون آشنا شوید

با کمیاب‌ترین موتورسیکلت تولیدی هارلی دیویدسون آشنا شوید

کدامیک از مدل‌های هارلی دیویدسون کمترین تعداد تولید را داشته است؟ طبق اسناد اولیه تولیدی این شرکت، موتورسیکلت‌های متعددی در تیراژ محدود به تولید رسیده‌اند، ولی یکی از آن‌ها به طور خاصی مبهم و دست‌نیافتنی است. در این مقاله از ایستگاه به بررسی هارلی دیویدسون مدل ۱ می‌پردازیم؛ همان مدلی که جایگاه شرکت آمریکایی را به عنوان یک سازنده واقعی موتورسیکلت تثبیت کرد.

با پیشینه‌ای غنی که به سال ۱۹۰۳ بازمی‌گردد، موتورسیکلت‌های هارلی دیویدسون فراتر از یک ماشین ساده هستند؛ آن‌ها گواه زنده‌ای بر تکامل فرهنگ دوچرخ در ایالات متحده محسوب می‌شوند. اگرچه بسیاری از مدل‌ها در طول سال‌ها آمده و رفته‌اند، اما هنوز نمونه‌هایی از اوایل قرن بیستم وجود دارند که تا امروز پابرجا مانده‌اند. البته گذر بی‌رحم زمان باعث شده بسیاری از نخستین مدل‌های هارلی دیویدسون امروزه بسیار نادر و پراکنده باشند. مدل ۱ نیز یکی از همین مدل‌های کمیاب است که سختی می‌توان نمونه‌ای از آن را پیدا کرد.

نخستین و کمیاب‌ترین مدل تولیدی هارلی دیویدسون

اگر آرزوی یافتن کمیاب‌ترین موتورسیکلت‌های تولیدی هارلی دیویدسون‌ را در سر دارید، باید به سال‌های شکل‌گیری این برند میلواکی برگردید. پیش از آنکه ویلیام اس. هارلی و آرتور دیویدسون کارخانه‌ای برای افزایش ظرفیت تولیدشان تأسیس کنند، موتورسیکلت‌ها را در یک سوله با ابعاد ۱۰ در ۱۵ فوت می‌ساختند. بر همین اساس، نخستین موتورسیکلت‌های کامل در تیراژی به‌شدت محدود ساخته شدند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از برخی منابع، هارلی دیویدسون بین سال‌های ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۵ میلادی حدود ۲۴ دستگاه از مدل تک‌سیلندر Model 1 را به تولید رساند، در حالی که منابع دیگری این عدد را حتی تا حدود ۸ دستگاه نیز تخمین می‌زنند. صرف‌نظر از این اختلاف، امروزه تعداد بسیار اندکی از موتورسیکلت‌های اصلی هارلی دیویدسون مدل ۱ باقی مانده‌اند؛ نمونه‌های به‌جامانده نیز با دقت و امنیت بالا در موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی نگهداری می‌شوند.

هارلی دیویدسون مدل ۱

تولید با خرید کارخانه شتاب گرفت

پس از آنکه ویلیام اس. هارلی و آرتور دیویدسون نخستین موتورسیکلت‌های ساخته‌شده در سوله را از طریق فروشنده شیکاگویی، کارل اچ. لانگ به فروش رساندند، در سال ۱۹۰۶ با یک کارخانه جدید به ابعاد ۲۸ در ۸۰ فوت عملیات خود را گسترش و ادامه دادند. این تأسیسات در خیابان چستنات با شش کارمند، به آن‌ها اجازه داد تا ظرفیت تولید سالانه خود را به ۵۰ دستگاه رسانده و زمان تولید را به‌ طور قابل‌ توجهی کاهش دهند. در سال ۱۹۰۷، شرکت هارلی دیویدسون ثبت رسمی شد و تا سال ۱۹۰۸، تولید به رقم ۴۵۰ دستگاه در سال افزایش یافت.

همچنین بخوانید: خرید و فروش محصولات کرمان موتور در سیگما

با موفقیت پیشرانه‌های V-twin، حضور در مسابقات و بستن قراردادهای نظامی، رشد هارلی دیویدسون تنها شتاب بیشتری گرفت. تا سال ۱۹۱۲، این شرکت بیش از ۲۰۰ نمایندگی فروش در سراسر ایالات متحده داشت و با آغاز جنگ جهانی اول، تقریبا ۵۰ درصد از تولید هارلی به مصارف نظامی اختصاص پیدا کرد. در نتیجه، تا سال ۱۹۲۰، هارلی دیویدسون با داشتن بیش از ۲۰۰۰ نمایندگی در ۶۷ کشور، به بزرگ‌ترین سازنده موتورسیکلت در جهان تبدیل شده بود.

اگرچه نمونه‌های تولیدشده در دوران جنگ به ندرت در بازار امروزی یافت می‌شوند، ولی در آن زمان به تعداد انبوه به تولید می‌رسیدند. بر اساس گزارش‌های موجود، حدود ۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت هارلی دیویدسون تنها برای ارتش آمریکا فرستاده شد.

هارلی دیویدسون مدل ۱

سری محدودی از بازآفرینی‌های وفادارانه

با توجه به اینکه موتورسیکلت تک‌سیلندر هارلی دیویدسون مدل ۱ از جمله نمونه‌های به‌شدت کمیاب محسوب می‌شود، به ندرت در معرض دید عموم قرار می‌گیرند. با این حال در دهه ۱۹۹۰، تیمی از متخصصان تصمیم گرفتند یک سری محدود، متشکل از پنج موتورسیکلت کپی‌برداری‌شده را مطابق با مشخصات دقیق کارخانه تکمیل کنند.

از میخ‌های محفظه موتور گرفته تا نوع و گام رزوه اتصالات و بست‌ها، هر جزئی از این موتورسیکلت‌ها با دقتی وسواس‌گونه و توجه حداکثری به جزئیات بازآفرینی شد. جالب اینکه هارلی دیویدسون نیز به نوبه خود یکی از این پنج نمونه کپی‌شده را برای نمایش در موزه یا رویدادهای خاص سفارش داد.

هارلی دیویدسون مدل ۱ گواه مطلق بر توانمندی برند آمریکایی

در سال‌های نخست، هارلی دیویدسون دغدغه رقابت‌های ورزشی را نداشت. در واقع، بنیان‌گذاران این شرکت به دلیل خطرات ذاتی برای رانندگان و تماشاگران، با مسابقات موتورسواری مخالف بودند. اما با فرا رسیدن سال ۱۹۰۸، فشار نیاز به تبلیغات و معرفی برند به حدی افزایش یافت که دیگر قابل چشم‌پوشی نبود. در این زمان، والتر دیویدسون، رئیس وقت شرکت، تصمیم گرفت شخصا در یک رقابت استقامتی در نیویورک شرکت کند.

اگرچه دیگر سازندگان مانند ایندیان تا آن زمان به پیکربندی موتور V-Twin روی آورده بودند، اما موتورسیکلت هارلی دیویدسون همچنان مقید به پیشرانه تک سیلندر سال ۱۹۰۵ بود. این موتورسیکلت در بحث سرعت نمی‌توانست با رقبا رقابت کند، اما در مسافت‌های طولانی تهدیدی واقعی به شمار می‌آمد.

والتر دیویدسون در همان رقابت اول توانست امتیاز کامل ۱۰۰۰ را به دست آورد و یک هفته بعد با پیروزی قاطعانه در مسابقه صرفه‌جویی سوخت لانگ آیلند عملکرد خود را تکمیل کرد. در شاهکاری حیرت‌انگیز از کارایی و قابلیت اطمینان، او به مصرف سوخت چشمگیر ۱.۲۵ لیتر در صد کیلومتر دست یافت.

مشخصات فنی هارلی دیویدسون مدل ۱ در سال ۱۹۰۵

پیشرانه تک سیلندر
حجم ۴۰۵ سی‌سی
قدرت ۴ اسب بخار
وزن ۸۴ کیلوگرم
حداکثر سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت

 

حقایقی درباره پرفورمنس هارلی دیویدسون مدل ۱

هارلی دیویدسون مدل ۱ به یک مکانیزم پدال برای تأمین قدرت اضافی مجهز بود. بد نیست بدانید موتورسیکلت‌های اولیه مسابقه‌ای بدون گلگیر ساخته می‌شدند. به علاوه، هارلی دیویدسون با مدل ۱ در سال ۱۹۰۴ توانست در مسابقه‌ای که در پارک ایالتی ویسکانسین برگزار شد، به مقام چهارم دست یابد.

این موفقیت و تبلیغات ناشی از آن، منجر به افزایش فروش شد و هارلی دیویدسون در نهایت اولین تیم مسابقه‌ای رسمی خود را با پشتیبانی کارخانه تشکیل داد. در زمانی کوتاه، این تیم بر سکوهای قهرمانی مسابقات مسلط شد و اغلب سه تا پنج رده برتر را به خود اختصاص می‌داد. عملکرد بی‌چون ‌و چرای تیم مسابقه‌ای هارلی دیویدسون، نام شایسته «گروه تخریب‌گر» را برای آن‌ها به ارمغان آورد.

هارلی دیویدسون مدل ۱

قیمت هارلی دیویدسون مدل ۱ در بازار امروزی

با توجه به حجم تولید پایین و تعداد محدود نمونه‌های موجود امروزی، یافتن موتورسیکلت هارلی دیویدسون مدل ۱ تک‌سیلندر اصیل سال ۱۹۰۵ در حراجی بسیار بعید به نظر می‌رسد. با این حال، برخی ابزارهای قیمت‌گذاری آنلاین، ارزیابی‌هایی ارائه می‌دهند که با استفاده از آن‌ها می‌توان تصوری از ارزش احتمالی اولین موتورسیکلت تولیدی هارلی دیویدسون را در صورت عرضه برای فروش، به دست آورد.

بر اساس برآوردهای هگرتی (Hagerty)، یک دستگاه موتورسیکلت هارلی دیویدسون مدل ۱ تک‌سیلندر ۱۹۰۵ در شرایط «خوب» ارزشی حدود ۵۷۶۰۰۰ دلار دارد، در حالی که نمونه‌های در شرایط «عالی» و «آماده نمایش» به ترتیب تا ۸۵۵۰۰۰ دلار و ۱۰۵۰۰۰۰ دلار ارزش‌گذاری می‌شوند. البته این ارقام با این فرض ارائه شده‌اند که هر یک از نمونه‌های بازمانده از هارلی دیویدسون تک‌سیلندر ۱۹۰۵، معیارهای وضعیت تعریف‌شده توسط هگرتی را برآورده کنند. در صورت پیدایش غیرمنتظره یک نمونه اولیه، قیمتی فراتر از گران‌ترین مدل هارلی دیویدسون روی آن درج خواهد شد.

همچنین بخوانید: با پلتفرم اختصاصی آگهی خودروهای کرمان موتور آشنا هستید؟

قیمت نمونه‌های کپی‌برداری‌شده از مدل ۱ سال ۱۹۰۵

در صورتی که به دنبال افزودن یک هارلی فراموش‌نشدنی به مجموعه خود هستید، بهترین گزینه شما یکی از موتورسیکلت‌های ساخته‌شده در «دوره تولید نمونه‌های بازسازی‌شده کارخانه» است. اگرچه این نمونه‌ها به‌طور مکرر به فروش نمی‌رسند، اما طی ۱۵ سال گذشته چند مورد در حراجی‌ها عرضه شده‌اند.

هارلی دیویدسون مدل ۱

برای مثال، RM Sotheby در سال ۲۰۱۲ یک نمونه بازسازی‌شده را به مبلغ ۳۹۲۰۰ دلار فروخت و اعلام شد که صرفا هزینه مواد اولیه، رنگ‌کاری و آب‌کاری آن بیش از ۸۰ هزار دلار بوده است. جالب اینکه Bonhams حدودا در همان زمان، نمونه مشابهی را عرضه کرد که به قیمت ۱۰۰ هزار دلار  به فروش رسید. اگرچه این مبلغ بیش از دو برابر قیمت نمونه فروخته‌شده توسط RM بود، اما همچنان در محدوده پایین برآورد اولیه قرار داشت. پیش‌بینی می‌شد استقبال تا ۱۴۰ هزار دلار نیز افزایش یابد.

در سال ۲۰۲۳، Mecum مجموعه بزرگی از موزه ملی موتورسیکلت را به عنوان بخشی از مجموعه جان پارنهام به عرضه درآورد و یک نمونه بازسازی‌شده از هارلی دیویدسون مدل ۱ تک‌سیلندر ۱۹۰۵ نیز در فهرست فروش‌های تکمیل‌شده قرار داشت. اگرچه نتیجه نهایی این حراج به اطلاع عموم رسانده نشده، اما لیست قیمت در Heroes Motors واقع در لس‌آنجلس کالیفرنیا می‌تواند تصوری از انتظارات فروشندگان ارائه دهد. قیمت درخواستی فعلی برای این نمونه ۲۴۵۰۰۰ دلار است.

مدل 7D Twin سال ۱۹۱۱؛ محصول کمیاب دیگری از H-D

اگر به‌جز هارلی دیویدسون مدل ۱ به دنبال محصول کمیاب دیگری از برند آمریکایی هستید، بهتر است نگاهی به مدل 7D Twin سال ۱۹۱۱ بیندازید. این مدل، به عنوان اولین V-Twin آماده تولید هارلی دیویدسون، بخشی به‌شدت مهم از تاریخ این برند در نظر گرفته می‌شود. به علاوه با وجود گزارش‌هایی که حاکی از تولید حدود ۵۶۲۵ دستگاه مدل 7D Twin در سال مدل ۱۹۱۱ هستند، تنها چهار دستگاه از آن‌ها تا به امروز شناخته شده است. این نمونه‌ها در زمره باارزش‌ترین و کمیاب‌ترین موتورسیکلت‌های H-D قرار می‌گیرند.

این طراحی در پاسخ به اولین تلاش‌های هارلی دیویدسون برای ساخت نمونه اولیه موتور V-Twin شکل گرفت. اگرچه شرکت آمریکایی مدل 5D Twin را از سال ۱۹۰۹ آماده عرضه به بازار داشت، اما این موتورسیکلت به تنظیمات دقیق‌تری نیازمند بود تا بتواند در برابر رقبا بایستد.

هارلی دیویدسون مدل ۱

طراحی اولیه اساسا دو موتور تک‌سیلندر ۴۴۰ سی‌سی با مکانیزم ورودی روی اگزوز (F-Head) را روی یک میل‌لنگ مشترک ادغام می‌کرد تا هم حجم موتور و هم قدرت قابل دسترس دو برابر شود. با این حال علیرغم تمام نوآوری‌ها، طراحی موتورسیکلت به دلیل سوپاپ‌های ورودی با مکش خلأ محدود بود. با تنفس دو سیلندر از طریق یک کاربراتور واحد، موتور در دورهای بالا به مشکل برمی‌خورد.

برای رفع این مشکل، ویلیام اس. هارلی سوپاپ‌های ورودی اتمسفریک را کنار گذاشت و به جای آن طراحی جدیدی را با راکرها و میله‌های فشاردهنده ارائه داد. حجم موتور جدید کمی کوچک‌تر و معادل ۸۱۱ سی‌سی (در مقایسه با ۸۸۰ سی‌سی) بود، اما محدوده دور موتور بهبودیافته، به قابلیت تولید ۶.۵ اسب بخار منجر شد. هارلی دیویدسون پس از معرفی مدل 7D Twin نیز به توسعه این طراحی ادامه داد و این موتور تا زمان معرفی جایگزین فلتهد (Flathead) در سال ۱۹۲۹، جزء اصلی خط تولید این شرکت باقی ماند.

مشخصات فنی مدل 7D Twin هارلی دیویدسون

پیشرانه دو سیلندر با پیکربندی ۴۵ درجه
حجم ۸۱۱ سی‌سی
قدرت ۶.۵ اسب بخار
وزن ۱۳۴ کیلوگرم
حجم باک سوخت حدود ۱۰ لیتر

 

قیمت مدل 7D Twin سال ۱۹۱۱

بر اساس ارزیابی‌های هگرتی، ارزش یک هارلی دیویدسون مدل 7D Twin سال ۱۹۱۱ در شرایط «خوب» حدود ۱۶۷۰۰۰ دلار است. حراج Mecum دو دستگاه آخر از این مدل را به قیمت‌های ۱۴۳۰۰۰ و ۱۷۶۰۰۰ دلار فروخت. همچنین بد نیست بدانید شاسی شماره 922A در سال ۲۰۰۶ به مبلغ ۱۸۷۰۰۰ دلار به فروش رسید؛ اما در حراجی Mecum سال گذشته خریداری برای این محصول با ۲۰۰۰۰۰ دلار پیدا نشد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0