مقدمه
خودروی ماستنگ از سال ۱۹۶۴ تا کنون روی خط تولید قرار دارد و یکی از قدیمیترین نامها در تاریخ صنعت خودروسازی بهحساب میآید. این پونیکار آیکونیک و نمادین آمریکایی یک خودروی منحصربهفرد است که موفقیت آن در نسلهای مختلف با فروش و محبوبیت فراوان بازتاب میشود. ازآنجاکه فورد تا کنون بیش از ۱۰ میلیون ماستنگ تولید کرده، طبق قانون عرضه و تقاضا ماستنگ در دسته ماشینهای کلاسیک قابلدسترس و اقتصادی قرار میگیرد، اما برخی نسخههای خاص و کمیاب از این خودرو ارزش کلکسیونی بالایی دارند. در این مقاله شما را با ده خودروی تولید محدود و کمیاب ماستنگ آشنا میکنیم که قیمت آنها به طور پیوسته روبهافزایش است.
مدل ۱۹۹۰ فورد ماستنگ نسخه 7-Up با حدود قیمت ۵۰۰۰۰ دلار
ماستنگ نسخه سون – آپ شاید یک نسخه ویژه و رسمی نباشد، اما داستان جالبی دارد که آن را به یک خودروی خاص تبدیل کرده است. بهعنوان یک اقدام تبلیغاتی خلاقانه، برند معروف 7-Up در سال ۱۹۹۰ تصمیم گرفت ۳۰ دستگاه ماستنگ LX را به افرادی اهدا کند که در نیمه اول تورنمنت بسکتبال NCAA March Madness موفق به پرتاب توپ از میانه زمین به داخل سبد شوند. فورد برای این رویداد، ماستنگ LX را به شکل کانورتیبل درآورد و با تم سون – آپ رنگآمیزی کرد؛ ماشینهای سبزرنگ با سقف سفید جمعشدنی. فورد این خودروها را بدون داشتن اسپانسر ساخت و بعدها آنها را بهعنوان مدلهای تولیدی معمولی به فروش رساند. به همین خاطر افرادی که موفق به دریافت یا خرید ماشین شدند، اطلاعی از «ویژه بودن» ماستنگ ها نداشتند. جالب اینکه نسخه سون – آپ ماستنگ LX هم اکنون نیز در بازار دستبهدست میشود و جزو خودروهای کلکسیونی ارزانقیمت است. بهطورکلی ۴۱۰۳ دستگاه ماستنگ نسخه 7-Up ساخته شده که با رنگ سبز زمردی و سقف سفیدرنگ متمایز شدهاند. این ماشین از پیشرانه ۵ لیتری ۸ سیلندر استفاده میکند که قدرت و گشتاور آن به ترتیب به ۲۲۵ اسب بخار و ۴۰۷ نیوتن متر میرسد.
مدل ۱۹۷۲ فورد ماستنگ نسخه Sprint با حدود قیمت ۷۱۵۰۰ دلار
بهمنظور بزرگداشت تیم المپیک ایالات متحده در سال ۱۹۷۲، فورد نسخه اسپرینت ماستنگ را به عرضه درآورد. این ماشین در حقیقت همان مدل ۱۹۷۲ مک وان سفیدرنگ با رگههای آبی است که برچسب Team USA روی گلگیر عقب آن به چشم میخورد. ماستنگ اسپرینت حتی نسخه پرفورمنس نیز بهحساب نمیآید و موتور ۵.۷ لیتری ۸ سیلندر آن حدود ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۳۸۵ نیوتن متر گشتاور آزاد میکند. بهطورکلی ۹۳۸۳ دستگاه فورد ماستنگ نسخه اسپرینت ساخته شده که حدود ۵۰ دستگاه از آنها با برچسب برگ افرا روانه بازار کانادا شده است. در ضمن، ۵۰ دستگاه اسپرینت در بدنه کانورتیبل نیز به طور ویژه برای رژه ملی شکوفههای گیلاس در واشنگتن به تولید رسیدهاند. با اینکه مدل معمولی فورد ماستنگ ۱۹۷۲ حدود ۳۰ هزار دلار قیمت دارد، نسخه اسپرینت با ارزشی بیش از ۷۰ هزار دلار به فروش میرسد. کلکسیونرها عاشق این گوهر فراموش شده هستند و بهاحتمال زیاد این خودروی آمریکایی در آینده گرانتر میشود.
مدل ۱۹۶۸ فورد ماستنگ نسخه California Special با حدود قیمت ۸۸۰۰۰ دلار
در سالهای نخست، ۲۰ درصد تمام ماستنگ ها در کالیفرنیا فروخته میشدند و به همین خاطر نمایندگیها از فورد درخواست کردند تا مدلی را مخصوص کاناداییها بسازد. بدین ترتیب، ماستنگ کانادا اسپیشال توسط شلبی و بر اساس خودروی شلبی GT ساخته شد. کانادا اسپیشال که با نام GT/CS نیز مورد خطاب قرار میگیرد، نخست برای بازار کانادا بود و بعدها به بازار ایالتهای غربی نیز راه پیدا کرد. مدل ۱۹۶۸ ماستنگ ویژه کالیفرنیا با کاپوت فایبرگلاسی، یک پکیج ظاهری با بج منحصربهفرد محسوب میشود. این ماشین با تمام پیشرانهها و گیربکسهای قابلدسترس برای ماستنگ عرضه شده، ولی نسخه مجهز به موتور ۴.۷ لیتری ۸ سیلندر با کاربراتور دو بشکهای، بیشترین فروش را داشته است. با تیراژ ۴۱۱۸ دستگاه، ماستنگ کالیفرنیا اسپیشال یک خودروی کمیاب به شمار میآید و اگرچه بالاترین قیمت خرید آن در حراجی حدود ۸۸ هزار دلار بوده، ولی میتوان حدس زد در آینده برچسب قیمت بیشتری روی آن دیده شود، بهخصوص مدلهای مجهز به موتور کبرا جت ۸ سیلندر که قدرت و گشتاور آنها به ترتیب به ۳۳۵ اسب بخار و ۶۰۳ نیوتن متر میرسد.
مدل ۱۹۶۹- ۱۹۷۰ فورد ماستنگ نسخه Boss 302 با حدود قیمت ۲۰۰۲۰۰ دلار
در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ میلادی، ماسلکارها دارای پیشرانههای قدرتمند ۸ سیلندر بودند. بهعنوانمثال، شورولت 454 LS6 از موتور ۴۲۶ همی استفاده میکرد که ۴۵۰ اسب بخار قدرت داشت. به همین دلیل ماشینهایی باقدرت کمتر از ۳۰۰ اسب بخار چندان مورد توجه قرار نمیگرفتند. همراستا با روند بازار، فورد نیز در سال ۱۹۶۹ نسخه Buss 429 ماستنگ را با پیشرانه قدرتمند ۸ سیلندر به تولید رساند، هرچند پس از مدت کوتاهی از نسخه ضعیفتر Buss 302 با تیراژ محدود رونمایی کرد. شاید عرضه این ماشین عجیب به نظر برسد، ولی بد نیست بدانید هدف اصلی از ساخت ماستنگ در نسخه باس ۳۰۲، شرکت در مسابقات Trans AM آمریکا بود. تنها ماشینهای مجهز به موتور کمتر از ۵ لیتر میتوانستند در این مسابقات شرکت کنند و باس ۳۰۲ با پیشرانه ۴.۹ لیتری ۲۹۰ اسب بخاری خود تضادی با ضوابط نداشت. البته یکی دیگر از شروط شرکت در مسابقات، تصدیق خودرو توسط کاربران معمولی بود و به همین خاطر فورد، تعداد معینی از این ماشینها را روانه بازار کرد. بهطورکلی ۷۰۱۳ دستگاه ماستنگ باس ۳۰۲ ساخته شده که در حراجیهای امروزی باقیمت ششرقمی معامله میشوند. شاید ارزش کلکسیونی نسخه باس ۳۰۲ کمتر از باس ۴۲۹ باشد، اما باقیمت بیشتر از ۲۰۰ هزار دلار، با بسیاری از خودروهای قدرتمند متعلق به عصر طلایی برابری میکند.
مدل ۱۹۹۳ فورد ماستنگ نسخه SVT Cobra R با حدود قیمت ۲۱۱۰۰۰ دلار
سال ۱۹۹۳ آخرین سال برای فاکس بادی ماستنگ بود و فورد تصمیم گرفت مدل نهایی را در نسخه خاص پرفورمنس SVT Cobra روانه بازار کند. محصول جدید تیم خودرو ویژه (SVT) فورد به پیشرانه ۵ لیتری ۸ سیلندر مجهز بود که حدود ۳۰ اسب بخار قویتر از موتور ماستنگ معمولی عمل میکرد. پرفورمنس این ماشین از همه لحاظ ارتقایافته بود تا یک فاکس بادی قاتل و همهچیزتمام به وجود آید. اما تیم SVT به این خودرو بسنده نکرد و به سراغ نسخه Cobra R رفت. این ماشین به سبب حذف ویژگیهای غیرضروری، حدود ۲۰۴ کیلوگرم سبکتر از کبرای قبلی بود. پیشرانه ۵ لیتری ۸ سیلندر با تولید ۲۳۵ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور قوای محرکه خودرو را تأمین میکرد. بد نیست بدانید کبرا R در اصل بهمنظور شرکت در مسابقات و تنها در ۱۰۷ نمونه به تولید رسید، ولی بسیاری از کلکسیونرها شروع به خرید و استفاده از آن کردند.
مدل ۲۰۱۹ فورد ماستنگ نسخه Bullitt با حدود قیمت ۳۰۰۰۰۰ دلار
در سال ۱۹۶۸، استیو مککوئین در فیلم جنایی و دلهرهآور بولیت پشت فرمان یک ماستنگ جیتی سبزرنگ نشست و به همراه دوج چارجر R/T در خیابانهای سانفرانسیسکو، یکی از بهترین صحنههای تعقیبوگریز در تمام ادوار را به وجود آورد. این فیلم، مدل ۱۹۶۸ ماستنگ GT را به یک سمبل تبدیل کرد. با ادای احترام به این خودرو، فورد در سال ۲۰۱۹ نسخه محدود ماستنگ بولیت را ساخت. البته شرکت آمریکایی قبلاً هم باعرضه چندین مدل به بولیت ادای احترام کرده بود، ولی محصول سال ۲۰۱۹ بهترین نسخه بهحساب میآید. این خودرو با تیراژ ۸۲۰۰ دستگاه روانه بازار شده و از موتور ۵ لیتری ۸ سیلندر بهره میگیرد که قادر به تولید ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۹ نیوتن متر گشتاور است. اگرچه ماستنگ حاضر در فیلم بولیت باقیمت ۳.۷۴ میلیون دلار فروخته شده، اما ماستنگ بولیت قیمت موجهتری دارد. یکی از نمونههای آن در حراجی باقیمت ۳۰۰ هزار دلار به فروش رسید و مبلغ آن در رویداد برت جکسون به خیریه اهدا شد.
مدل ۱۹۶۶ فورد ماستنگ شلبی GT350H با حدود قیمت ۳۱۳۰۰۰ دلار
یکی از جذابترین نسخههای ویژه ماستنگ، مدل ۱۹۶۶ شلبی GT350H است که حرف H در نام آن به کلمه Hertz اشاره میکند. هرتز، نام یک شرکت اجاره ماشین است که در آن زمان برنامه Rent-a-Racer را به راه انداخت تا برای یکبار هم که شده، شانس رانندگی با یک خودروی پرفورمنس را به افراد عادی بدهد. ماستنگ GT350H کمپانی هرتز با رنگ مشکی و نوارهای طلایی، از روی شلبی GT ساخته شده بود، هرچند پیشرانه ۴.۷ لیتری ۸ سیلندر آن، قدرت بیشتری تولید میکرد. راندمان این موتور به ۳۰۶ اسب بخار و ۴۴۶ نیوتن متر میرسید. این خودروی جذاب با نقشآفرینی کوتاه در فیلم گرندپری محصول سال ۱۹۶۶ به محبوبیت بسیاری دست پیدا کرد. ماستنگ GT350H خودروی شخصی جیمز گارنر، ستاره فیلم گرند پری بود و کارگردان تصمیم گرفت با نمایش آن در صحنه، خودرو را به یکی از ستارههای سینما تبدیل کند. با این داستان جالب و تیراژ ۱۰۰۱ دستگاه، GT350H بهعنوان یکی از کلکسیونیترین نسخههای تولید محدود و کمیاب ماستنگ شناخته میشود.
مدل ۱۹۷۰ فورد ماستنگ نسخه Mach 1 Twister Special با حدود قیمت ۳۱۳۵۰۰ دلار
تقریباً تمام خودروهای تولید محدود ماستنگ دارای نام قابلدرک و مرتبط با موضوعی خاص هستند، ولی دلیل انتخاب نام Mach 1 Twister برای نسخه خاص از مدل ۱۹۷۰ ماستنگ بسیار مبهم است. این نام به هیچ رویداد خاصی همچون المپیک اشاره نمیکند و به هیچ شرکت، ماجرا و حتی تاریخچه ماستنگ وابسته نیست. فورد ۹۶ دستگاه ماک وان توئیستر را با رنگ نارنجی ساخت و روانه دفتر فروش خود در منطقه کانزاسسیتی کرد. ازآنجاکه دفتر فروش در خیابانی به نام Tornado Alley واقع شده بود، شاید دلیل انتخاب نام Twister همین باشد، یعنی توئیستر به ماهیت پیچ و تابدار گردباد (Tornado) اشاره میکند. دقیقاً نیمی از این ماستنگ ها، یعنی ۴۸ دستگاه از آنها به موتور کبرا جت ۷ لیتری ۸ سیلندر مجهز بودند و جزو محبوبترین خودروهای کارخانهای فورد در تمام ادوار بهحساب میآیند. این ماشینها با ۳۳۵ اسب بخار قدرت و ۵۹۶ نیوتن متر گشتاور تولیدشده توسط موتور کبراجت در جاده جولان میدادند.
مدل ۱۹۶۸ فورد ماستنگ شلبی GT500KR با حدود قیمت ۴۹۵۰۰۰ دلار
کارول شلبی افسانهای القاب متعددی را به خود اختصاص داده است؛ از راننده خودروهای مسابقهای گرفته تا قاتل فراری و طراح کبرا جت. یکی دیگر از دستاوردهای شلبی که طرفداران دو آتیشه از آن خبر دارند، اعمال تغییرات روی خودروهای ماستنگ و ارتقای پرفورمنس و سرعت آنها است. مدل ۱۹۶۸ شلبی GT500KR با پیشرانه ۷ لیتری ۸ سیلندر کبرا جت، یکی از همکاریهای اولیه شلبی با فورد محسوب میشود. این پیشرانه، ۳۳۵ اسب بخار قدرت و ۵۹۶ نیوتن متر گشتاور را در اختیار خودرو قرار میدهد. به همان اندازه که H در نام GT350H اهمیت دارد، KR نیز کلمهای با مفهوم بوده و مخفف عبارت «King of the Road» به معنی پادشاه جاده است. ازآنجاکه پیشرانه ۷ لیتری کبرا جت عملکرد فوقالعادهای داشت، شلبی لزومی در اصلاح آن برای افزایش پرفورمنس احساس نکرد و در عوض تمرکز خود را روی بهبود تعلیق و ترمزها معطوف ساخت. بدین ترتیب، مدل GT500KR به حاکم واقعی و بیبدیل خیابانها تبدیل شد. این ماشین بهعنوان یکی از گرانترین نسخههای ماستنگ با قیمت نزدیک به نیم میلیون دلار، به سلطنت خود در عصر مدرن ادامه میدهد. ماستنگ شلبی GT500KR نیز جزو آن دسته از خودروهای کلکسیونی بوده که هیچ کاری به جز گران شدن ندارد، با اینکه ۱۵۷۱ دستگاه از آن ساخته شده است.
فورد ماستنگ نسخه Boss 429 با حدود قیمت ۶۰۵۰۰۰ دلار
ماستنگ باس ۴۲۹ ارزشمندترین خودروی تولید محدود ماستنگ در نظر گرفته میشود. این خودروی کمیاب و بینظیر زمانی به وجود آمد که فورد تصمیم گرفت با پیشرانه ۷ لیتری ۸ سیلندر خود در رقابتهای ناسکار شرکت کند. از آنجا که لزومی به آزمایش ماستنگ نبود، فورد موتور ۷ لیتری را روی مدل ۱۹۶۹ ماک وان نصب کرد تا به فروش عمومی مورد نیاز دست یابد و جواز شرکت در مسابقات را به دست آورد. با اینکه فورد در کمال تعجب از شرکت در ناسکار با ۴۲۹ انصراف داد، ولی باس ۴۲۹ برای دو سال روی خط تولید باقی ماند. این خودرو جذابترین ماستنگ در تمام ادوار است و علیرغم تیراژ محدود، کلکسیونرها در صورت داشتن بودجه فراوان، مشکلی در خرید آن از حراجیها ندارند. گفته میشود این خودرو به زودی به مرز یک میلیون دلار میرسد. ماستنگ باس ۴۲۹ در ۱۳۵۹ دستگاه ساخته شده و موتور آن ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۶۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.





دیدگاهتان را بنویسید