در حالی که موتورهای احتراق داخلی با هجوم فناوریهای الکتریکی در دهه گذشته دست و پنجه نرم میکنند، به نظر میرسد یک فناوری قدیمی دیگر جنگ خود را باخته است. سوپرشارژرهای قابل اعتماد تقریبا به طور کامل توسط توربوشارژرها از میدان به در شدهاند و تنها معدودی خودروی تولید انبوه با این فناوری عرضه میشوند. بنابراین میتوان گفت فرصت زیادی برای خرید ماشینهای سوپرشارژ باقی نمانده است. در این مقاله از ایستگاه به معرفی ارزانترین و پرشتابترین خودروی سوپرشارژ در بازار ۲۰۲۵ یعنی دوج دورانگو SRT هلکت میپردازیم.
عجیبترین و دیوانهکنندهترین شاسیبلند پرفورمنس در جاده
خودروی مورد بحث، دورانگو SRT هلکت است که به عنوان بالاترین نسخه از شاسیبلند سایز متوسط دوج شناخته میشود. دوج به نصب موتورهای ۸ سیلندر غولآسا در دورانگو عادت دارد. هلکت ابتدا با موتور ۵.۷ لیتری و سپس با موتور ۶.۴ لیتری هِمی هشت سیلندر روانه بازار شد.
نسل سوم دورانگو اولین بار در سال ۲۰۱۱ به عرضه درآمد، اگرچه در طول سالها چندین بهروزرسانی برای حفظ تازگی آن انجام شده است. مدل SRT هَلکَت در سال ۲۰۲۱ به عنوان یک مدل محدود و ویژه از این شاسیبلند جذاب معرفی شد و تولید آن پس از تنها یک سال به پایان رسید. این سلاح فوقالعاده ۷۱۰ اسب بخاری مجهز به سوپرشارژر به اندازهای محبوبیت پیدا کرد که دوج در سال ۲۰۲۳ آن را به عرصه بازگرداند.
دوج دورانگو SRT هلکت با استقبال شدید علاقهمندان همراه بوده و فروش آن کماکان ادامه دارد. قیمت این ماشین ۸۴۹۹۵ دلار است که بسیار گران محسوب میشود. البته نمیتوان روی خودروی بینظیری قیمت گذاشت که با هر مرتبه سواری با آن، تجربه رانندگی اسپرت به سطح بالاتری ارتقا پیدا میکند.

ارزانترین سوپرشارژ تولید انبوه در سال ۲۰۲۵
علیرغم قیمت پایه نزدیک به ۸۵۰۰۰ دلار، دورانگو SRT هلکت به عنوان ارزانترین خودروی سوپرشارژ تولید انبوه در سال ۲۰۲۵ شناخته میشود. سایر خودروهای سوپرشارژ با تولید انبوه در بازار، با قیمت بسیار بیشتری به فروش میرسند.
بعد از هلکت، ارزانترین گزینه کادیلاک CT5-V بلکوینگ ۲۰۲۶ است که ۹۷۶۰۰ دلار قیمت داشته و با موتور ۶.۲ لیتری سوپرشارژ هشت سیلندر با ۶۶۸ اسب بخاری روانه بازار میشود. مدل ۲۰۲۶ لوتوس امیرا که به موتور تویوتایی ۳.۵ لیتری سوپرشارژ شش سیلندر مجهز است، حدود ۱۰۲۲۵۰ دلار قیمت دارد، در حالی که گرانترین خودرو در این مقایسه جنسیس G90 3.5T E-SC با قیمت ۱۰۳۰۰۰ دلار است.
همانطور که از نامش پیداست، سدان کرهای جنسیس از یک موتور ۳.۵ لیتری ۶ سیلندر بهره میبرد که توسط یک سوپرشارژر مجهز به موتور الکتریکی پشتیبانی میشود. این سیستم هوشمند با نام e-Supercharger به این معنی است که سوپرشارژر برخلاف سیستمهای سنتی، نیازی به دریافت قدرت از موتور ندارد.

پرشتابترین سوپرشارژر ارزانقیمت در سال ۲۰۲۵
جالب اینکه با وجود بیش از ۱۰۰۰۰ دلار قیمت پایینتر نسبت به خودروهای کادیلاک، لوتوس و جنسیس، دورانگو SRT هلکت پرشتابترین آنها نیز به حساب میآید. در حالی که پیشرانه ۷۱۰ اسب بخاری، این خودرو را در ۳.۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند، سه رقیب دیگر اندکی کندتر عمل میکنند.
موتور ۶۶۸ اسب بخاری هشت سیلندر کادیلاک بلکوینگ شتاب صفر تا صد ۳.۶ ثانیهای را برای خودرو به ارمغان میآورد. لوتوس امیرا به لطف پیشرانه ۴۰۰ اسب بخاری شش سیلندر خود میتوانند در عرض ۴.۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. و البته کندترین آنها، یعنی G90 سنگینوزن به کمی بیش از ۵ ثانیه زمان برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت احتیاج دارد.
ارزانتر بودن دورانگو SRT هلکت در مقایسه با رقبا ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد، چراکه در تئوری انتظار داریم چنین خودرویی قیمت بالاتری داشته باشد. دلیل اصلی را در ادامه شرح میدهیم.
مقایسه دورانگو SRT هلکت با رقبای سوپرشارژی
| مدل | مدل ۲۰۲۵ دوج دورانگو SRT هلکت | مدل ۲۰۲۶ کادیلاک CT5-V بلکوینگ | مدل ۲۰۲۶ لوتوس امیرا | مدل ۲۰۲۶ جنسیس G90 E-SC |
| پیشرانه | ۶.۲ لیتری سوپشارژ V8 | ۶.۲ لیتری سوپرشارژ V8 | ۳.۵ لیتری سوپرشارژ V6 | ۳.۵ لیتری سوپرشارژ V6 |
| نهایت قدرت | ۷۱۰ اسب بخار | ۶۶۸ اسب بخار | ۴۰۰ اسب بخار | ۴۰۹ اسب بخار |
| نهایت گشتاور | ۸۷۵ نیوتن متر | ۸۹۳ نیوتن متر | ۴۲۰ نیوتن متر | ۵۴۹ نیوتن متر |
| شتاب صفر تا صد | ۳.۵ ثانیه | ۳.۶ ثانیه | ۴.۲ ثانیه | ۵.۲ ثانیه |
| قیمت پایه | ۸۴۹۹۵ دلار | ۹۷۶۰۰ دلار | ۱۰۲۲۵۰ دلار | ۱۰۳۰۰۰ دلار |
چهار خودرو برای چهار بازار متفاوت
دلیل گرانتر بودن سایر خودروها، هدفگیری بازارهای متفاوت است. امیرا یک خودروی اسپرت تخصصی بوده که از نام لوتوس برای فروش خود استفاده میکند؛ برندی که یکی از مشهورترین سازندگان خودروهای اسپرت بریتانیایی به حساب میآید. لوتوس که به سبب اولویتبخشی به وزن پایین جهت ایجاد عملکرد و تجربه رانندگی جذاب معروف است، میتواند حق بیمه بیشتری از رانندگان برای داشتن امتیاز مالکیت هر یک از خودروهایش دریافت کند.
از سوی دیگر، کادیلاک یک سدان اسپرت لوکس و قدرتمند است که توسط یکی از قدیمیترین و معتبرترین برندهای جهان ساخته و روانه بازار میشود. این موضوع به طور خودکار برچسب قیمت بیشتری را روی محصول درج میکند.
جنسیس G90 نیز به دلیل تعلق به سگمنت سدانهای لوکس ردهبالا، بیش از سه خودروی دیگر قیمت دارد. موتور V6 سوپرشارژ این ماشین تنها بخش کوچکی از پکیج کلی به حساب میآید و کابین خودرو و راحتی کلی آن، نقاط قوت و فروش اصلی هستند. این خودرو مجهز به سیستم تعلیق بادی فوقالعاده نرم و همچنین کابینی متشکل از چرم گرانقیمت ناپا و تزئینات چوبی است.
علاوه بر این، خریدار تجهیزات رفاهی متنوعی مانند صندلیهای گرم و تهویهدار جلو و عقب با عملکرد ماساژ، کنترل آبوهوای سه منطقهای و نورپردازی محیطی قابل تنظیم را دریافت میکند. درواقع G90 نه به خاطر موتور و پرفورمنس، بلکه به سبب ایجاد حس سلطنت در سرنشینان خودرو خریداری میشود.

آرامش و کاربردپذیری در دورانگو SRT هلکت
بنابراین برای افرادی که فقط به دنبال لذت شنیدن صدای شیرین سوپرشارژر هستند، دورانگو SRT هلکت انتخابی فوقالعاده در نظر گرفته میشود. هرچند مدلهایی مانند امیرا و CT5-V بلکوینگ چابکتر هستند، اما دورانگو در خط مستقیم آنها را شرمنده میکند و همچنین به دلیل فریم بزرگ شاسیبلند خود، کاربردیتر است.
این خودروی خانوادگی چهارچرخ محرک به طور استاندارد با جعبهدنده اتوماتیک هشت سرعته عرضه میشود که با یک حرکت مچ دست میتوان پتانسیل بیشتری از خودرو دریافت کرد. از سوی دیگر، سیستم ترمز برمبو به راننده این اعتماد به نفس را میدهد که محدودههای بالای موتور خروشان هشت سیلندر را بدون نگرانی از توقف سخت هنگام نزدیک شدن به پیچ بعدی تجربه کند.
علاوه بر این، مهندسان دوج با ارتقای سیستم تعلیق که حالا شامل فنرهای سفتتر و سیستم میراگر تطبیقی میشود، به دورانگو SRT هلکت این قابلیت را بخشیدهاند تا تعادل خود را در پیچها حفظ کند. در نتیجه این ماشین بسیار چابکتر از چیزی است که به نظر میرسد. میراگرهای تطبیقی در سیستم تعلیق ضامن حرکت عالی در جادههای معمولی هستند، و به همین خاطر نیازی نیست که راننده همیشه با حس نشستن پشت فرمان یک خودروی مسابقهای کلنجار برود.
پایان سوپرشارژها نزدیک است!
دوج دورانگو SRT هلکت ممکن است آخرین نمونه از این نسل باشد، چراکه موتورهای سوپرشارژ به سرعت در حال ناپدید شدن هستند. جگوار اخیرا مدل F-Type را بدون معرفی جانشین متوقف کرده و دوج نیز موتور هشت سیلندر هلکت سوپرشارژ خود را به نفع موتور شش سیلندر خطی توربوشارژ هوریکین کنار گذاشته است، البته بهجز در مورد دورانگو. لوتوس نیز برنامههایی دارد تا در سالهای آینده امیرا را به سمت پیشرانه هیبریدی سوق دهد که به احتمال زیاد به معنای پایان راه موتور ۶ سیلندر سوپرشارژ خواهد بود.
دلیل اصلی این خروج، برتری توربوشارژرها در تولید قدرت بیشتر و بازده سوخت بالاتر است. این ویژگیها، موتورها را به گزینههایی پاکتر تبدیل میکند که در چشمانداز کنونی صنعت خودرو بسیار مورد توجه سازندگان قرار دارند. از دهه ۱۹۸۰ به بعد، توربوشارژر مسیر غالب در زمینه افزایش قدرت اجباری بودهاند.
در واقعیت، تنها مزایای سوپرشارژر در مقایسه با توربوشارژر، پاسخگویی سریعتر به پدال گاز و همچنین آن صدای مشخص و هیجانانگیزش است، برعکس توربوشارژهای کمجان که نمیتوانند حضار را به وجد آورند. بازده و کارایی نسبتا پایینتر، سوپرشارژر را تقریبا به طور کامل از بازار خودروی مدرن حذف کرده و به احتمال زیاد در دهه آینده کاملا منقرض خواهند شد. با این حال، به لطف خودروهایی مانند دورانگو SRT هلکت دوج، این فناوری در اوج شکوه خود خداحافظی میکند.





دیدگاهتان را بنویسید