در دنیای خودرو، تولیدکنندگان آمریکایی بیشتر به خاطر مدلهای عضلانی معروف هستند. دلیل خوبی هم برای این موضوع وجود دارد؛ ترکیب بینقص یک موتور V8 قدرتمند، یک یا دو تن فولاد خالص دیترویتی و یک بزرگراه صاف و بدون پیچ و خم، بخشی از فرهنگ عامه آمریکایی به حساب میآید. با این حال، هرازگاهی باید به خاطر آورد که برخی سوپراسپرتهای خارقالعاده نیز توسط آمریکاییها ساخته شدهاند و یکی از کمیابترین آنها، فورد GTX1 است.
شاید نه به اندازه ایتالیا، اما وقتی سازندگان آمریکایی روی خودروهای غیرعادی موتوروسط تمرکز میکنند، معمولا نتایج حیرتانگیزی را به عرضه درمیآورند. فورد GTX1 نیز یکی از همین نتایج حیرتانگیز است که متأسفانه آنطور که باید به جهان معرفی نشد.
فورد مدل GT40 را برای رقابت با فراری در لمانز ساخت و به پیروزی رسید. سپس نمونههایی مانند وکتور W12 با کابین خلبانی مشابه جت جنگنده، سالین S7 با سرعت ۳۹۹ کیلومتر بر ساعت، و هنسی ونوم را ساخت که میتواند تقریبا هر هایپرکاری را به زانو درآورد. اما سوپرکار کانورتیبل نمونهای کمیاب، قدرتمند و فوقالعاده زیبا به شمار میآید که گویی در زمان گم شده است. در این مقاله از ایستگاه با بررسی این سوپرکار کانورتیبل کمیاب آمریکایی همراه ما باشید.
فورد GTX1 کمیابترین سوپرکار ازیادرفته
حتی برای آن دسته از ما که در دنیای خودروها زندگی، نفس میکشیم و کار میکنیم، گاهی مدلی وجود دارد که یا فراموشش کردهایم یا به طور کلی از وجود آن بیخبر بودهایم. فورد GTX1 دقیقا چنین خودرویی است. این مدل نسخه بدون سقف فورد GT خارقالعاده به شمار میرود که دستکم به عنوان یک آپشن ۳۸۰۰۰ دلاری برای این سوپرکار آمریکایی عرضه شده بود.
بر اساس اطلاعات Ford Authority، حتی کیپ یوئینگ، مهندس ارشد فورد GT نیز در پروژه ساخت GTX1 مشارکت داشته و کل پروژه توسط فورد مجوز و حمایت مالی شده بود. با این حال، فورد GTX1 یکی از کمیابترین سوپرکارهای کانورتیبل آمریکایی در نظر گرفته میشود که اغلب ما تاکنون از وجود آن بیخبر بودهایم.

البته کمیاب بودن گاهی اوقات موجب شهرت و گاهی اوقات باعث ناشناخته ماندن خودروها میشود. فورد GTX1 برای اولین بار به عنوان یک کانسپت در نمایشگاه SEMA 2005 ظاهر شد. این ماشین نه یک پروژه اعمال تغییرات معمولی، بلکه دستاورد خلاقانه کپ یوئینگ در «ساعات پایانی» شب بود. ما از عبارت «پایان شب» استفاده میکنیم، چون یوئینگ این پروژه را در اوقات فراغت خود و به سبک کارهای مخفیانه به پایان رساند و ساعات زیادی را صرف نمایش قابلیتهای بالقوه فورد GT کرد.
طبق اظهارات کپ یوئینگ در مصاحبه با Top Gear معروف، فورد GTX1 پروژه شخصی وی در ساعات خارج از کار بوده، پروژهای مخفی که در زمان شخصی خود انجام داده است. در سه هفته پایانی ساخت خودرو، میانگین خواب کپ یوئینگ تنها ۱۶ ساعت در هفته بود!
فورد فرصت کافی برای ساخت نسخه بدون سقف GT نداشت

اکثر سوپراسپرتها ابتدا در نسخه کوپه عرضه میشوند و یک یا دو سال بعد، نسخه اسپایدر یا کانورتیبل آنها از راه میرسد. ولی این روند قرار نبود در مورد فورد GT اتفاق بیفتد. خودروی مفهومی در SEMA اگرچه به جهان نشان داد که چه قابلیتهایی میتواند داشته باشد، اما کمی دیر شده بود. تولید GT در پاییز ۲۰۰۴ آغاز شد، اما در سال ۲۰۰۶ به پایان رسید.
خودروی SEMA با رنگ زرد والنسیا و نوارهای تیتانیومی، بازدیدکنندگان نمایشگاه را شگفتزده کرد، اما ساخت یک مدل تولیدی کامل، با تمام قابلیتهای تبلیغشده برای آن کار بسیار دشواری به نظر میرسید. به همین خاطر، فورد به گروه طراحی Genaddi (که روی کانسپت نمایشگاهی کار کرده بود) مأموریت داد تا این ماشین را به GTX1 بدون سقف تبدیل کند. نام این خودرو از شاسی GT110 روباز مبتنی بر GT40 گرفته شده که با نام X1 نیز شناخته میشود و در سال ۱۳۶۶ برنده مسابقه ۱۲ ساعته سبرینگ شد.
فورد GTX1 یک تبدیل پیچیده و پرهزینه بود

شاید فکر کنید که تبدیل یک ماشین سقف دار به نسخه روباز کار چندان سختی نیست و فورد در تولید GTX1 اغراق کرده است. تنها کافی بود پنلهای سقف را با ارهبرقی جدا و کار را تمام کرد، درست مانند آنچه در برنامههای تلویزیونی تغییر خودرو تماشا میکنیم. اما شرکت آمریکایی میبایست این تبدل را در سطحی انجام میداد که با محصولات کارخانهای برابری کند، و در همان ابتدای کار، مسئله درهای فورد GT مطرح بود. درهای مدل کوپه GT به سمت سقف تا میشوند، درحالیکه GTX1 سقف نداشت! پس باید مجموعهای جدید از درهای متعارفتر برای خودرو ساخته میشد.
معدود افرادی که پشت فرمان GTX1 نشستند، به تغییر شکل جزئی بدنه در اثر حذف سقف اشاره داشتند، و این موضوع به هیچ وجه تصادفی نبود. تیر بالایی و پایهها تقویت شده بودند تا ساختار را مستحکم نگه دارند. پوسته کربنی عقب نیز به طور کامل از نو طراحی شده؛ با دو پوشش که در عقب بالا میآیند و نمایی مشابه مدل سقف سخت به آن میدهند.
پنلهای شفاف به افراد رهگذر اجازه میدهد تا شاهد شکوه موتور ۵.۴ لیتری V8 در زیر کاپوت باشند. سقف برداشتنی از سه بخش تشکیل شده که به صورت دستی جدا میشوند، و یک سقف پارچهای تاشو نیز برای باران ناگهانی در نظر گرفته شده است. میله مرکزی نیز میتواند برای پیکربندی T-Top در جای خود باقی بماند.
ویژگیهایی فراتر از سقف فانتزی در GTX1

خودروهای فورد GTX1 چندان شبیه به یکدیگر نیستند. به عنوان یک پروژه سفارشی، بدیهی است که مالکان بالقوه، علاقهمند به افزودن ویژگیهای منحصر به فرد خود هستند. با این حال، تمامی نسخههای GTX1 که تاکنون در خیابانها شناسایی شدهاند، از پیشرانه ۵.۴ لیتری سوپرشارژ ۸ سیلندر بهره میبرند که به سبب اصلاح و تنظیم حرفهای، قدرتی باورنکردنی معادل ۷۰۰ اسب بخار تولید میکنند. این موتور به ترانس اکسل ۶ سرعته دستی ریکاردو و دیفرانسیل لغزش محدود حلزونی جفت شده است.
مدلهای GTX1 همچنین به صندلیهای ارتقایافته اسپارکو و مجموعه آئرودینامیک فیبر کربنی مجهز بودند که شامل اسپلیتر، بالههای جانبی و دیفیوزر عقب میشد. بد نیست بدانید که چهار دستگاه GTX1 نسخه SEMA وجود دارد که به سفارش یک مالک خاص ساخته شدهاند. این خودروها، مشخصاتی کاملا مشابه خودروی نمایشگاهی دارند. نمونه اصلی SEMA از سیستم اگزوز بورلا استفاده میکرد و شاسی آن حدود ۲۵ میلیمتر پایینتر از نسخه تولیدی بود. ماشین در قسمت جلو روی رینگهای آلیاژی ۱۹ اینچی و در قسمت عقب روی رینگهای آلیاژی ۲۰ اینچی به سبک هالیبراند حرکت میکرد.
فورد GTX1 کمیابترین سوپرکار آمریکایی است

خودروی نمایشگاهی در زمان رونمایی توجه رسانههای زیادی را به خود جلب کرد، تا جایی که جرمی کلارکسون در یکی از برنامههای خود به تست خودرو پرداخت. اما تبدیل خودروی مفهومی به فورد GTX1 در تعداد محدود انجام شد. ساخت ۵۰۰ دستگاه GTX1 از طریق گروه طراحی Genaddi سفارش داده شد، اما هزینه تبدیل هر دستگاه حدود ۲۰۰۰۰۰ دلار بود. اما در نهایت، فورد GTX1 در تعداد بسیار محدودی (۳۸ دستگاه) به تولید رسید و همین موضوع باعث شد به یکی از انحصاریترین سوپرکارهای جهان تبدیل شود. طبق گزارش Classic.com، هر ۳۸ دستگاه فورد GTX1 با گارانتی کارخانه عرضه شدهاند.
هر GTX1 حدود ۵۰ درصد گرانتر از GT معمولی است
فورد GTX1 قیمت بسیار بیشتری نسبت به مدل استاندارد و سقفدار GT دارد. بر اساس دادههای Classic.com، میانگین قیمت یک فورد GT کوپه در سال ۲۰۲۵ حدود ۴۷۸۱۷۶ دلار بوده، در حالی که خرید مدل GTX1 به حداقل بودجه ۶۴۸۰۰۰ دلار احتیاج دارد.
این خودرو در سال ۲۰۲۲ در حراجی Broad Arrow به عرضه درآمد و قیمت تخمینی آن بین ۸۵۹ هزار دلار تا ۱ میلیون دلار برآورد شده بود. به وضوح میتوان مشاهده کرد که قیمت این سوپرکارهای نادر در حال افزایش است، به ویژه با توجه به اینکه برخی مدلها در سال ۲۰۱۹ تنها با ۳۱۹ هزار دلار قابل خریداری بودند. پس به عنوان یک کلکسیونر اگر به دنبال خودرویی انحصاریتر از گالاردو اسپایدر هستید، GTX1 قطعا گزینهای قابل توجه شمرده میشود.



دیدگاهتان را بنویسید