ایستگاه وبلاگ اخبار خودرویی
خواندن 8 دقیقه
.
36 دقیقه پیش
.
1 بازدید

دلایل شنیدن صدای چرخ ماشین چیست؟

دلایل شنیدن صدای چرخ ماشین چیست؟

تجربه رانندگی ایمن و مطمئن مستلزم عملکرد بهینه کلیه سیستم‌های خودرو است. در این میان، سیستم تعلیق و چرخ‌ها نقش حیاتی در ایمنی و آسایش رانندگی ایفا می‌کنند. یکی از نشانه‌های هشداردهنده در حین رانندگی، شنیدن صدای چرخ ماشین است که می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات متعددی باشد. بسیاری از رانندگان به‌ محض شنیدن صداهای غیرعادی، به‌صورت خودکار مشکل را به موتور نسبت می‌دهند، در حالی که حیلی از مواقع منشا اصلی این صدا به ناحیه چرخ‌ها مربوط می‌شود. این مقاله از ایستگاه به بررسی جامع علل ایجاد صدای چرخ ماشین و راهکارهای تشخیص و رفع آن می‌پردازیم.

اهمیت توجه به صدای چرخ ماشین

شنیدن صدای چرخ ماشین نباید هرگز نادیده گرفته شود، چراکه این صداها می‌توانند نشانه‌ به خطر افتادن ایمنی باشند. سیستم چرخ‌ها مسئول انتقال نیرو، هدایت و توقف خودرو است و هرگونه اختلال در عملکرد آن می‌تواند منجر به عواقب جبران‌ناپذیری شود. توجه به صدای چرخ ماشین به‌ ویژه در سرعت‌های بالا از اهمیت دوچندان برخوردار است، زیرا تشدید مشکل با از دست دادن کنترل خودرو و در بدترین حالت ممکن، تصادف و واژگونی همراه خواهد بود.

طبقه‌بندی علل صدا دادن چرخ خودرو

علل ایجاد صدای چرخ ماشین را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد؛ دلایل مرتبط با حرکت مستقیم و دلایل مرتبط با دور زدن. هر یک از این دسته‌بندی‌ها نشان‌دهنده مشکلات خاصی در اجزای مختلف سیستم هستند.

علل صدای چرخ ماشین هنگام حرکت مستقیم

شناسایی و توجه به صدای چرخ ماشین حین حرکت مستقیم از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه این صداها اغلب نشان‌دهنده وجود مشکلی در یکی از اجزای حیاتی خودرو هستند. نادیده گرفتن این هشدارها  نه تنها به آسیب‌های جدی‌تر و پرهزینه‌تر منجر می‌شود، بلکه ایمنی سرنشینان را نیز به طور جدی به خطر بیندازد. دلایل متعدد ایجاد سروصدا از سوی چرخ ماشین در هنگام حرکت را در ادامه توضیح می‌دهیم.

خرابی لنت ترمز

یکی از شایع‌ترین دلایل ایجاد صدای چرخ ماشین خرابی لنت‌های ترمز است. هنگامی که لنت ترمز فرسوده شده یا به طور کامل ساییده شود، معمولا صدایی شبیه به سوت یا جیغ از ناحیه چرخ‌ها به گوش می‌رسد. این صدا به ‌خصوص هنگام فشردن پدال ترمز شدت می‌يابد. گاهی نیز گیرکردن گرد و غبار و ذرات ریزبین لنت و دیسک می‌تواند موجب ایجاد صدای چرخ ماشین شود.

خرابی کاسه چرخ

کاسه چرخ که از جنس چدن ساخته می‌شود، به عنوان پایه‌ای برای نصب مجموعه چرخ عمل می‌کند. خرابی یا ترک‌خوردگی این قطعه باعث شنیدن صدای تق‌تق یا ساییدگی میان دو فلز می‌شود. این مشکل معمولا هنگام عبور از دست‌اندازها یا سطوح ناهموار شدت می‌یابد.

صدای چرخ ماشین

 

ویژگی‌های فنی لاستیک

جنس، سایز و طرح آج لاستیک تأثیر مستقیمی بر تولید صدای چرخ ماشین دارد. لاستیک‌های با ترکیبات سخت‌تر و سایز بزرگ‌تر اغلب صدای بیشتری تولید می‌کنند. همچنین طرح‌های آج عمیق و تهاجمی که در لاستیک‌های آفرود به کار می‌روند، به طور خاص در سطوح آسفالت باعث ایجاد صدای چرخ ماشین می‌شوند.

تأثیر شرایط جوی

شرایط آب‌وهوایی نیز می‌توانند در ایجاد صدای چرخ ماشین نقش داشته باشد. در دمای بسیار بالا، آسفالت نرم‌تر شده و چسبندگی بیشتری با لاستیک پیدا می‌کند که این امر موجب افزایش اصطکاک و در نتیجه تولید صدای چرخ ماشین می‌شود. همچنین رانندگی در باران شدید با ایجاد پدیده‌ای به نام آکواپلنینگ در لاستیک‌ها همراه است، که صدایی متمایز به وجود می‌آورد.

خرابی بلبرینگ چرخ

بلبرینگ‌ها از اجزای حیاتی سیستم چرخش چرخ‌ها هستند. هنگامی که این بلبرینگ‌ها فرسوده یا آسیب‌دیده باشند، معمولا صدای چرخ ماشین به ‌صورت غرش یا وزوز یکنواخت به گوش می‌رسد که با افزایش سرعت، شدت آن افزایش می‌یابد. این مشکل در صورت عدم رسیدگی می‌تواند به گیرکردن چرخ یا حتی جدا شدن آن در خودروهای داخلی و خارجی منجر شود.

علل صدای چرخ ماشین هنگام دور زدن

اگر صدای چرخ ماشین حین دور زدن به گوش برسد، یعنی یکی از قطعات حیاتی در سیستم فرمان و محور خودرو دچار مشکل شده است. نادیده گرفتن این صدا می‌تواند به خرابی گسترده‌تر، کاهش کنترل خودرو در پیچ‌ها و به خطر افتادن ایمنی منجر شود. ایجاد صدای عجیب چرخ‌ها حین دور زدن از یکی از دلایل زیر نشأت می‌گیرد.

خرابی کلگی پلوس

پلوس وظیفه انتقال نیرو از دیفرانسیل به چرخ‌های متحرک را بر عهده دارد. خرابی کلگی پلوس معمولا با ایجاد صدای چرخ ماشین به ‌صورت تق‌تق یا کلیک در هنگام چرخش فرمان همراه است. این صدا به‌ویژه هنگام دور زدن با زاویه بسته کاملا به گوش می‌رسد.

خرابی دنده هرزگرد دیفرانسیل

دنده هرزگرد یا دیشلی دیفرانسیل نقش مهمی در حفظ تعادل خودرو هنگام دور زدن ایفا می‌کند. خرابی این قطعه می‌تواند موجب شنیدن صدای ناهنجار چرخ ماشین به‌ صورت غرش یا وزوز در هنگام پیچیدن شود. اگرچه احتمال بروز این مشکل بسیار پایین است، اما در صورت تشخیص نیاز به توجه فوری دارد.

عدم بالانس چرخ‌ها

چرخ‌های غیرمتوازن می‌توانند عامل ایجاد صدا به همراه لرزش باشند. این مشکل به ويژه در سرعت‌های خاصی (بین ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت) شدت یافته و می‌تواند به ساییدگی ناهموار لاستیک‌ها و آسیب به سیستم تعلیق منجر شود.

کم‌باد بودن لاستیک‌ها

لاستیک‌های با فشار باد ناکافی نه تنها مصرف سوخت را افزایش می‌دهند، بلکه می‌توانند موجب ایجاد صدای عجیب چرخ ماشین شوند. کم‌باد بودن لاستیک، سطح تماس با جاده را افزایش می‌دهد و این اصطکاک، صدای غیرعادی را به وجود می‌آورد.

روش‌های تشخیص و عیب‌یابی

تشخیص دقیق منشأ صدای چرخ ماشین نیازمند بررسی سیستماتیک است. اولین قدم، تعیین شرایط دقیق ایجاد صدا است؛ آیا صدا فقط در هنگام ترمزگیری شنیده می‌شود؟ آیا با چرخش فرمان تغییر می‌کند؟ آیا در سرعت‌های خاصی ظاهر یا ناپدید می‌شود؟

بررسی بصری لاستیک‌ها از نظر ساییدگی غیریکنواخت، ترک‌خوردگی یا وجود اجسام خارجی اولین گزینه است. بررسی فشار باد لاستیک‌ها و بالانس بودن چرخ‌ها نیز باید در اولویت بعدی قرار گیرد. در صورت طبیعی بودن این موارد، باید به سراغ عیب‌یابی تخصصی سیستم ترمز، بلبرینگ‌ها و قطعات سیستم تعلیق رفت.

راهکارهای پیشگیرانه و نگهداری

برای جلوگیری از ایجاد صدای چرخ ماشین و مشکلات مرتبط با آن، رعایت برنامه منظم نگهداری ضروری است. این برنامه شامل موارد مهم زیر می‌شود.

بررسی دوره‌ای فشار باد لاستیک‌ها

برای جلوگیری از ایجاد صدای چرخ ماشین و افزایش ایمنی و عمر لاستیک‌ها، بررسی دوره‌ای فشار باد آن‌ها ضرورت دارد. بهتر است این بررسی حداقل هر دو هفته یک‌بار و پیش از حرکت‌های طولانی انجام شود.

لاستیک‌های با باد نامناسب (کم یا زیاد) نه تنها صدای غیرمعمول چرخ را تشدید می‌کنند، بلکه موجب ساییدگی غیریکنواخت آج، افزایش مصرف سوخت و کاهش کنترل خودرو می‌شوند. همیشه فشار باد را در حالت سرد (پس از توقف خودرو) و مطابق با مقدار پیشنهادی سازنده که بر روی برچسب درب ستون راننده حک شده، تنظیم کنید. این کار ساده، یکی از مؤثرترین راه‌ها برای پیشگیری از مشکلات هزینه‌بر آتی است.

صدای چرخ ماشین

 

بالانس چرخ‌ها پس از تعویض لاستیک یا کارکرد خاص

همان‌طور که گفته شد، بالانس نبودن چرخ‌ها یکی از دلایل شایع ایجاد صدای چرخ ماشین و لرزش فرمان است. برای پیشگیری از این مشکل، ضروری است که بالانس چرخ‌های خودرو هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر یا بلافاصله پس از تعویض لاستیک‌های جدید توسط یک متخصص انجام شود.

این کار ساده از ساییدگی زودرس و نامتعادل لاستیک‌ها جلوگیری کرده، صدای غیرمعمول از سمت چرخ‌ها را از بین برده و رانندگی نرم‌تر و ایمن‌تری را به ارمغان می‌آورد. همچنین با کاهش فشار وارده بر سیستم تعلیق و جلوبندی، از خرابی‌های پرهزینه بعدی پیشگیری می‌کند.

توجه به سلامت لنت‌های ترمز و بررسی منظم آن‌ها

بازبینی منظم لنت‌های ترمز پس از کارکرد ۱۵۰۰۰ کیلومتر، یک اقدام پیشگیرانه کلیدی برای جلوگیری از صدای چرخ و حفظ ایمنی ترمزها است. لنت‌های فرسوده اغلب با تولید صدای سوت یا جیغ تیز، راننده را نسبت به لزوم تعویض لنت مطلع می‌سازند.

این بازبینی به‌موقع، نه تنها از آسیب دیدن دیسک یا کاسه چرخ جلوگیری می‌کند، بلکه از شدت یافتن صدای چرخ ماشین و به خطر افتادن عملکرد حیاتی سیستم ترمز خودرو ممانعت به عمل می‌آورد. این بررسی تضمین می‌کند که ترمزهای شما همیشه در بهترین حالت عملکردی قرار دارند.

سرویس دوره‌ای سیستم تعلیق و فرمان

سرویس دوره‌ای سیستم تعلیق و فرمان پس از کارکرد ۲۰۰۰۰ کیلومتر یک سرمایه‌گذاری ضروری برای جلوگیری از بروز مشکلات جدی و ناهنجاری‌های صوتی است. این سیستم‌های حیاتی، مسئول کنترل، هدایت و راحتی خودرو شما هستند.

با گذشت زمان، قطعاتی مانند سیبک‌ها، بوش‌ها و کمک‌فنرها فرسوده می‌شوند. این فرسودگی نه تنها با ایجاد صدای چرخ ماشین همراه است، بلکه دقت فرمان‌پذیری را کاهش داده و ایمنی را به خطر می‌اندازد. یک سرویس دوره‌ای منظم با بررسی و تنظیم این قطعات، عملکرد نرم و قابل پیش‌بینی خودرو را تضمین می‌کند.

بررسی بلبرینگ‌های چرخ پس از کارکرد خاص

بررسی بلبرینگ‌های چرخ پس از کارکرد ۳۰۰۰۰ کیلومتر یک اقدام پیشگیرانه حیاتی برای تشخیص به‌موقع خرابی و جلوگیری از ایجاد صدای ناخوشایند از سوی چرخ ماشین به حساب می‌آید. بلبرینگ‌های فرسوده معمولا با تولید صدای غرش یا وزوز یکنواخت که با سرعت افزایش می‌یابد، هشدار می‌دهند. این بررسی منظم به شناسایی سایش زودهنگام کمک کرده و از تبدیل یک مشکل ساده به یک خرابی جدی و پرهزینه مانند قفل شدن چرخ جلوگیری می‌کند.

جمع‌بندی

صدای چرخ ماشین می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات ساده تا جدی در سیستم تعلیق، ترمز و چرخش خودرو باشد. توجه به این صداها و اقدام به‌موقع برای تشخیص و رفع علل آن، نه تنها از هزینه‌های تعمیرات سنگین جلوگیری می‌کند، بلکه نقش حیاتی در حفظ ایمنی سرنشینان و عابران دارد. هرگونه صدای عجیب از سوی چرخ ماشین که به‌ صورت مداوم شنیده شود یا با گذشت زمان تشدید شود، باید توسط متخصصان مجرب مورد بررسی قرار گیرد. فراموش نکنید پیشگیری همیشه بهتر و کم‌هزینه‌تر از درمان است، خصوصا وقتی پای ایمنی در میان باشد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0