ایستگاه وبلاگ اخبار خودرویی
خواندن 7 دقیقه
.
3 ماه پیش
.
33 بازدید

با رقبای چینی هوندا ربل ۵۰۰ در ایالات متحده آشنا شوید

با رقبای چینی هوندا ربل ۵۰۰ در ایالات متحده آشنا شوید

هوندا ربل ۵۰۰ یکی از محبوب‌ترین موتورسیکلت‌ها در بازارهای مختلف جهانی از جمله ایالات متحده به حساب می‌آید. این محبوبیت را می‌توان ناشی از ترکیب فاکتورهایی مثل طراحی جذاب، ویژگی‌های کاربرپسند و عملکرد قابل اعتماد دانست که آن را به انتخابی عالی برای موتورسواران تازه‌کار و باتجربه تبدیل کرده است. ولی هیچ جایگاه ثابت و بدون تزلزل نیست و موتورسیکلت ژاپنی به تازگی از سوی دو محصول چینی تهدید می‌شود. در این مقاله با رقبای چینی هوندا ربل ۵۰۰ آشنا می‌شوید که به برند معروف بندا تعلق دارند.

رقبای چینی هوندا ربل ۵۰۰

بندا (Benda) پس از اعلام حضور خود در ایالات متحده، جنجال بسیاری به پا کرد. این موتورسیکلت‌ساز چینی محصولات کاربردی متعددی دارد که به محض ورود به بازار، به سبب طراحی جذاب و قیمت پایین می‌توانند رقبای قدرتمندی را به چالش بکشند. مدتی پیش خبر رسید که این برند چینی قصد دارد دو کروزر جدید را در دسترس مشتریان آمریکایی قرار دهد و به نظر می‌رسد انتظارها به پایان رسیده است.

کروزرهای جدید چینچیلا ۵۰۰ و ناپلئون باب ۵۰۰ وارد بازار ایالات متحده شده‌اند تا رقبای چینی هوندا ربل ۵۰۰ باشند. این دو موتورسیکلت از پیشرانه 500 سی‌سی بهره می‌برند و به طور مستقیم جایگاه هوندا ربل 500 و کاوازاکی الیمیناتور ۴۵۰ را به خطر انداخته‌اند.

چینچیلا (Chinchilla 500) با طراحی کلاسیک و ناپلئون باب (Napoleon Bob 500) با استایل بابر، گزینه‌های جدید در بخش کروزرهای متوسط محسوب می‌شوند و بندا را به عنوان یک برند رقابتی در بازار آمریکا مشهور کرده‌اند.

پیش از بررسی مشخصات رقبای چینی هوندا ربل ۵۰۰ بد نیست نگاهی به ویژگی‌ها و پرفورمنس این موتورسیکلت ژاپنی بیندازیم.

هوندا ربل ۵۰۰ کروزر محبوب ژاپنی در بازار ایالات متحده

رقبای چینی هوندا ربل ۵۰۰
هوندا ربل ۵۰۰

هوندا ربل ۵۰۰ یک کروزر سطح مبتدی محبوب و پرطرفدار در نقاط مختلف جهان از جمله ایالت متحده است که ترکیبی عالی از طراحی کاربرپسند، راحت و عملکرد قابل دسترس را ارائه می‌دهد. این موتورسیکلت هم از سوی تازه‌کارها و هم از سوی سوارکاران باتجربه‌ای که به دنبال یک مدل شیک و قابل اعتماد هستند، مورد استقبال قرار می‌گیرد. پیشرانه نرم، هندلینگ چابک و حالت رانندگی راحت، ربل ۵۰۰ را برای ترددهای شهری و سفرهای طولانی‌تر مناسب ساخته است.

پیش از معرفی چینچیلا و ناپلئون باب به عنوان رقبای چینی هوندا ربل ۵۰۰ بد نیست نگاهی به مشخصات فنی، عملکرد و تجهیزات موتورسیکلت ژاپنی داشته باشید.

هوندا ربل ۵۰۰ از پیشرانه ۴۷۱ سی‌سی با دو سیلندر موازی استفاده می‌کند که قادر به تولید ۴۵ اسب بخار قدرت و ۴۳ نیوتن متر گشتاور است. پیشرانه عملکردی نرم و روان داشته و با ورود به جاده‌های باز می‌تواند تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. شتاب صفر تا صد این دوچرخ ژاپنی در عرض ۵.۵ ثانیه اتفاق می‌افتد.

ربل 500 با ارتفاع کم صندلی (۶۹۰ میلی‌متر) و وزن نسبتا سبک (۱۹۰ کیلوگرم)، به ویژه در محیط‌های شهری به راحتی قابل مانور است. رانندگان از حالت رانندگی طبیعی و راحت با ارگونومی خوب این موتورسیکلت بسیار راضی هستند. ربل ۵۰۰ در خیابان‌های شهر و بزرگراه‌ها عملکردی متعادل و اطمینان‌بخش دارد و با پایداری عالی، اعتماد به نفس فوق‌العاده‌ای را به راننده انتقال می‌دهد.

پیشرانه این موتورسیکلت، تعادلی مناسب بین عملکرد و مصرف سوخت را به وجود می‌آورد. طراحی مینیمال و قیمت مقرون ‌به‌صرفه (حدود ۶۳00 دلار) ربل ۵۰۰ هوندا را به گزینه‌ای جذاب برای تازه‌کارها تبدیل کرده، در حالی که ویژگی‌های متنوع آن مشتریان حرفه‌ای‌تر را به سمت خود جلب می‌کند.

گیربکس ۶ سرعته به همراه کلاچ اسلیپر، دوشاخ ۴۱ میلی‌متری با قابلیت جابجایی ۵.۵ اینچ در قسمت جلو، شوک‌های دوگانه با قابلیت جابجایی ۳.۷ اینچ، ترمز دیسکی به همراه ABS روی تایرهای ۱۶ اینچی جلو و عقب، چراغ‌های جلو LED و چراغ‌های راهنما، پنل LCD جهت نمایش اطلاعات مهم و حجم باک ۳ گالن، از دیگر مشخصات کروزر ژاپنی هستند. با این اوصاف، آیا موتورسیکلت‌های جدید بندا را می‌توان رقبای چینی هوندا ربل ۵۰۰ در ایالات متحده دانست؟ وقت آن رسیده به بررسی این دو محصول بپردازیم.

بندا چینچیلا و ناپلئون باب با پیشرانه ۵۰۰ سی‌سی دو سیلندر

رقبای چینی هوندا ربل ۵۰۰
بندا چینچیلا ۵۰۰

در بازاری که پیشرانه‌های دو سیلندر موازی حکمرانی می‌کنند، دو مدل بندا با پیشرانه ۴۷۶ سی‌سی V2 تنوع جالبی ایجاد کرده‌اند. این پیشرانه از فناوری خنک‌سازی مایع بهره می‌گیرد و دارای نسبت تراکم ۱۱.۵ به ۱ است. به لطف این پیشرانه، کروزرهای بندا می‌توانند با ۴۷ اسب بخار قدرت و ۴۲ نیوتن متر گشتاور در خیابان‌ها جولان دهند. این ارقام با آمار مربوط به رده پیشتازان کلاس کروزرهای متوسط همخوانی دارد. طبق گفته بندا، چینچیلا و ناپلئون باب به راحتی می‌توانند به سرعت ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت برسند.

با مخزن سوخت ۴.۲ گالنی (حدود ۱.۲ گالن بیشتر از ربل)، پیمایش مسافت‌های طولانی نیز نباید مشکلی ایجاد کند. این حجم از سوخت، برد مناسبی را برای سفرهای جاده‌ای فراهم می‌آورد. موتور V2 با صدای متمایز و عملکرد نرم خود، تجربه رانندگی متفاوتی را به راننده انتقال می‌دهد.

رقبای چینی هوندا ربل ۵۰۰ تقریبا ۲۰۷ کیلوگرم وزن دارند، یعنی ۲۴ کیلوگرم از موتورسیکلت ژاپنی سنگین‌تر هستند. با این حال، هندلینگ و مانوردهی آن‌ها به همان اندازه راحت و قابل دسترس است. قیمت پایه کروزرهای چینی از ۵۵۰۰ دلار آغاز می‌شود که این موضوع می‌تواند نظر مشتریان با بودجه محدود را به خود جلب کند. در واقع قیمت یک فاکتور بسیار مهم برای جذب مشتری به حساب می‌آید که برند چینی توانسته از این لحاظ برتری قابل توجهی با هوندا به دست آورد. هرچند در این شرایط، شهرت هوندا به برگ برنده تبدیل می‌شود.

به هر حال، موتورسیکلت‌های چینی با ترکیب قیمت رقابتی، طراحی جذاب و عملکرد قابل توجه، گزینه‌های جدیدی در بازار کروزرهای متوسط محسوب می‌شوند. البته ارزیابی دوام و کیفیت ساخت به زمان احتیاج دارد. ولی تا اینجای کار می‌توان چینچیلا و ناپلئون باب را رقبای چینی هوندا ربل ۵۰۰ به شمار آورد.

طراحی متفاوت چینچیلا و ناپلئون باب

رقبای چینی هوندا ربل ۵۰۰
بندا ناپلئون باب ۵۰۰

بندا چینچیلا و ناپلئون باب از لحاظ طراحی با یکدیگر متفاوت هستند. چینچیلا با چرخ‌های درشت، سیستم تعلیق جلو USD، گلگیر عقب کوتاه شده و باک سوخت اشکی‌شکل، حال و هوای کروزرهای سنگین‌وزن متریک را تداعی می‌کند و بیننده را تا حدی به یاد موتورسیکلت فورتی‌ایت (Forty-Eight) هارلی دیویدسون می‌اندازد. صندلی کوتاه و پدال‌های جلوآمده، وضعیت سواری پایین و کشیده را کامل می‌کنند. چینچیلا در نقش یکی از رقبای چینی هوندا ربل ۵۰۰ در دو رنگ مشکی و طوسی عرضه شده و خطوط و گرافیک کنتراست در آن دیده می‌شود.

ناپلئون باب اما ظاهری کاملا منحصر به فرد را به نمایش می‌گذارد. در نگاه اول مشخص است که این موتورسیکلت رویکردی فوق ریترو با سبک بابر را دنبال می‌کند؛ صندلی تکی شناور و پوشش‌های متمایز روی کمک‌فنرهای جلو، این ویژگی را برجسته ساخته‌اند. رنگ‌آمیزی سیاه-طلایی با چرخ‌های طلایی، زیبایی‌شناسی آن را تکمیل می‌کند. طراحی خاص فرمان به سبک «بال پرنده» نیز سهم ویژه‌ای در تمایز این مدل دارد.

هر دو مدل نشان می‌دهند که بندا به جای کپی‌برداری، روی هویت بصری مستقل سرمایه‌گذاری کرده است. چینچیلا برای علاقه‌مندان به کروزرهای کلاسیک و ناپلئون برای طرفداران سبک‌های خاص‌تر جذاب خواهد بود. چراغ‌های LED، ABS دوکاناله، فاینال درایو تسمه‌ای، کلاستر دیجیتالی رنگی، ترمزهای دیسکی منفرد و دوشاخ‌های USD شایستگی لازم جهت تبدیل به رقبای چینی هوندا ربل ۵۰۰ را به چینچیلا و ناپلئون داده‌اند.

قیمت پایه کروزرهای بندا

رقبای چینی هوندا ربل ۵۰۰ در ایالات متحده از فاکتور قیمت نیز برای جلب مشتریان استفاده می‌کنند. چینچیلا ۵۰۰ با قیمت پایه ۵۹۹۹ دلار به فروش می‌رسد که ۵۰۰ دلار ارزان‌تر از هوندا ربل و کاوازاکی الیمیناتور است. این موتورسیکلت همچنین حدود ۱۰۰۰ دلار قیمت کمتری نسبت به رویال انفیلد سوپر میتیور ۶۵۰ دارد.

از طرف دیگر، قیمت ناپلئون باب از ۶۳۹۹ دلار آغاز می‌شود و مناسب برای افرادی است که به دنبال استایل خاص‌تری هستند. این مدل رقیب مستقیمی ندارد، اما شاتگان ۶۵۰ رویال انفیلد با قیمت ۶۸۹۹ دلار حال و هوای بابر مشابهی را ارائه می‌دهد.

مشخصات کلیدی مدل ۲۰۲۵ چینچیلا و ناپلئون باب

چینچیلا و ناپلئون باب چه از لحاظ فنی، چه از لحاظ سواری راحت و تجهیزات، رقبای چینی هوندا ربل ۵۰۰ هستند. این موتورسیکلت باطنی یکسان دارند، اما ظاهر آن‌ها فرق می‌کند. مشخصات اصلی آن‌ها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

پیشرانه ۴۷۶ سی‌سی دو سیلندر با پیکربندی V
قدرت ۴۷ اسب بخار در دور موتور ۸۸۰۰
گشتاور ۴۲ نیوتن متر در دور موتور ۶۷۰۰
گیربکس ۶ سرعته
شاسی دابل کریدل فولادی
تعلیق جلو دوشاخ USD
تعلیق عقب شوک‌های دوگانه در چینچیلا، مونوشوک در ناپلئون
رینگ ۱۶ اینچی آلیاژی
وزن ۲۱۴ کیلوگرم
مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0