مقدمه
فورد ماستنگ یکی از نمادینترین خودروها در تمام ادوار به شمار میآید. ماستنگ، افسانهای است که در اوایل دهه ۶۰ میلادی پونیکارها را به سمت ستاره شدن سوق داد. اگرچه مدل ۱۹۶۴ پلیموث باراکودا نخستین پونیکار واقعی محسوب میشود، ولی ماستنگ پرچمدار این دسته از خودروها است. در سال ۱۹۹۳، کمپانی فورد تیم جدیدی از توسعهدهندگان را تشکیل داد تا به نحوی ماستنگ را ارتقا دهند که بهمحض خروج از خط تولید بتواند وارد پیست مسابقات شود. بدین ترتیب، فورد SVT ماستنگ کبرا ساخته شد تا در کانون توجه قرار گیرد و این هدف در همان سال اول عرضه تحقق پیدا کرد. در این مقاله به بررسی واقعیتهای جالب در مورد این خودرو میپردازیم.
معنی SVT چیست؟
فورد SVT ماستنگ کبرا به طور رایج تنها با نام کبرا مورد خطاب قرار میگیرد و به همین خاطر بسیاری افراد هیچ ایدهای درباره معنی سه حرف اول نام این خودرو ندارند. خودرو SVT ماستنگ توسط گروه جدیدی از طراحان ساخته شد که تیم خودرو ویژه یا Special Vehicle Team یا همان SVT نام داشت. هدف این تیم، تولید ماستنگهای با پرفورمنس بالابود؛ مدلهایی که بدون هر گونه تغییری وارد پیست شده و عملکردی عالی را به نمایش بگذارند. گروه SVT تنها تا سال ۲۰۰۶ فعال بود. ولی در طول این مدل کوتاه توانست خودروها و پیکاپهای متعددی را با پرفورمنس بینظیر در لیست محصولات فورد قرار دهد.
پیشرانه کبرا به ترمینیتور معروف بود
در بازه تولید SVT کبرا، مدلهایی تولید شدند که نسبت به سایرین ترسناکتر و قویتر بودند. کبراهای ساخته شده در سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ هیولاهایی بودند که موتور آنها لقب Terminator به معنی «پایاندهنده» را یدک میکشید. این موتور، یک پیشرانه ۴.۶ لیتری سوپر شارژ ۸ سیلندر مجهز به فناوری DOHC بود که قدرتی فراتر از حد تصور طراحان را به وجود میآورد. طبق آزمایشهای انجام شده، ترمینیتور ۴۳۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. ماستنگهای مجهز به این موتور میتوانستند در عرض ۴.۵ ثانیه از حالت سکون بهسرعت صد کیلومتر بر ساعت برسند و تست یکچهارم مایل را در کمتر از ۱۳ ثانیه مدیریت کنند.
کاپوت کاهنده گرما بازی را تغییر داد
افزودن توربوشارژ به موتور خودروها گرمای بسیار زیادی ایجاد میکند. این گرما میتواند قدرت موتور را از بین برده و احتمال ذوب قطعات و حتی آتشسوزی موتور را افزایش دهد. کاپوت کاهشدهنده گرما که با اسامی متعدد دیگری نیز شناخته میشود، بازی را برای خودروهای سوپر شارژ تغییر داد. این کاپوت از طریق دریچههای مختلف، هوای تازه را به عرشه موتور انتقال داده و از طریق همان دریچهها، هوای گرم را به خارج ماشین هدایت میکند. این مکانیزم، ضمن بهبود قدرت موتور و پرفورمنس، ظاهری جذاب و تهاجمی را برای خودرو به ارمغان میآورد. فورد SVT ماستنگ کبرا جزو نخستین ماشینهایی بود که به لطف استفاده از این نوع کاپوت، به پرفورمنس شگفتانگیزی رسید.
سواری و هندلینگ بهبودیافته
یک ماشین پرفورمنس نهتنها در مسیرهای صاف، بلکه در مسیرهای غیرمستقیم نیز باید عملکرد عالی داشته باشد. گروه SVT با این مفهوم آشنا بود و ماستنگ کبرا را با هندلینگ و تعلیق بهبودیافته به وجود آورد. مهندسان در زیر خودرو از تعلیق مک فرسون با دمپرهای بیلستین استفاده کردند تا پرفورمنس و کیفیت سواری بهتر شود. در قسمت جلوی ماشین نیز فنرهای باکیفیتتر و میله ضدلغزش سفتتری به تعلیق اضافه شد تا کبرا بهترین عملکرد را در جاده داشته باشد.
محدودکننده سرعت الکترونیکی به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت
یکی از ویژگیهایی که باعث آزردگی عاشقان سرعت میشود، محدودکننده سرعت است. محدودکننده سرعت به دستگاهی گفته میشود که حداکثر سرعت خودرو را به رقم خاصی محدود میکند و اجازه نمیدهد خودرو بیش از این رقم معین سرعت بگیرد. البته محدودکننده برای آزار و اذیت رانندگان طراحی نشده و رسالت مهمتری دارد. این دستگاه، ایمنی سرنشینان خودرو و سایر کاربران جاده را تضمین میکند. در مورد ماستنگ کبرا، محدودکننده سرعت به خودرو اجازه میدهد تا حداکثر به سرعت ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت برسد. در فرای این سرعت، کبرا به دلیل نداشتن اسپویلر عقب شروع به از دست دادن نیروی رانش هوا به سمت پایین میکند. اگر توجه داشته باشید، مدل SVT-R ماستنگ فاقد محدودکننده سرعت است، چون اسپویلر عقب آن در هنگام حرکت با حداکثر سرعت تفاوت اساسی را به وجود آورده و پایداری را حفظ میکند.
طراحی شده برای پرفورمنس و سرعت
فورد SVT ماستنگ کبرا خودرویی نیست که برای افراد ترسو ساخته شده باشد. زمانی که راننده پای خود را روی پدال گاز فشار میدهد، سرعت و پرفورمنس کبرا را میتواند در تمام سلولهای خود احساس کند. کارمندان خط تولید این ماشین اجازه دارند بدون اعمال تغییرات، بهترین ماستنگ ممکن را به مونتاژ برسانند. محصولی که از این خط تولید خارج میشود، مهر SVT میخورد و به نزدیکترین پیست اتومبیلرانی انتقال مییابد تا در مسیرهای منحنی و پر پیچوخم خودنمایی کند.
تکامل فاکس بادی ماستنگ
سال ۱۹۹۳ یک سال جادویی بود که در آن، تیم SVT خودروی ماستنگ کبرا را به تولید رساند و درعینحال، آخرین سال عرضه استایل فاکس بادی بهحساب میآمد. مدل ۱۹۹۳ اسویتی کبرا وداع نهایی با استایل فاکس بود و این طراحی را به جذابترین شکل ممکن به نمایش گذاشت. کارشناسان و علاقهمندان حوزه معتقد هستند که فورد میتوانست فاکس بادی ماستنگ را به یکی از پرطرفدارترین خودروهای آن دوران تبدیل کند، البته به شرطی که از پیشرانه ۵ لیتری ۸ سیلندر را زیر کاپوت ماشین قرار میداد.
ماسلکار اقتصادی با پرفورمنس بالا
یکی از بزرگترین مشکلات مشتریان در هنگام خرید خودروی پرفورمنس، قیمت بالا است. زمانی که ماشین مشخصه عضلانی داشته باشد، محدوده قیمت آن از دسترس مشتریان عادی خارج میشود. مهندسان و کارشناسان بازاریابی فورد، از چنین گلایهای آگاه بودند. به همین خاطر، ماستنگ جدید SVT به طور غیرمنتظرهای باقیمت اقتصادی و موجه وارد بازار شد و مورد استقبال فراوان خریداران قرار گرفت. مدل پایه این محصول حدود ۱۵ هزار دلار قیمت داشت. نسخه کبرا نیز تنها ۱۰ هزار دلار گرانتر از اسویتی ماستنگ بود و بهعنوان یکی از ارزانترین ماسلکارهای تولید انبوه با پرفورمنس بالا شناخته میشد.
نسخه R هیولای بیرحم در پیست
علیرغم پرفورمنس بالا، باز هم برخی رانندگان انتظار بیشتری از کبرا ماستنگ گروه SVT داشتند. به طور خاص رانندگانی که در پیستهای مسابقهای فعال بودند، عملکرد کبرا را مقبول نمیدانستند و تلاش میکردند تا با اعمال برخی اصلاحات، پرفورمنس بهتری را از خودرو به دست آورند. فورد از این موضوع آگاه شد و از تیم SVT خواست تا نسخه برتری از کبرا را تولید کنند. مهندسین به درخواست شرکت آمریکایی پاسخ داده و نسخه R را روی خط تولید قرار دادند. کبرا R بهمحض خروج از کارخانه میتوانست وارد پیست اتومبیلرانی شده و شانه رقبای متعدد را به خاک بمالد و نهایت لذت سواری را به راننده انتقال دهد. نسخه R صندلی عقب نداشت، پیشرانه آن اندکی بهبود پیدا کرد و سیستم تعلیق آن برای رسیدن به عملکرد بهتر در مسیر مستقیم ارتقا یافت. بدین ترتیب، کبرا R به هیولایی بیرحم و چالشبرانگیز در پیستها تبدیل شد.
خنکسازی ترمز با کانالهای بادی
مسابقات ناسکار یکی از جذابترین رویدادهای ورزشی در هر زمان به شمار میآید و مشکل آتشگرفتن ترمزها در اکثر این رویدادها به چشم میخورد. این مشکل برای راننده، خانواده راننده و تماشاگران بسیار ترسناک است؛ خواه در منزل روی مبل و خواه در پیست روی صندلیهای خود شاهد آتشسوزی باشند. در طول رانندگی هر چه باد بیشتری به ترمزها برسد، خنکتر میشوند و احتمال آتشسوزی به طور قابلملاحظهای کاهش پیدا میکند. به همین خاطر است که فورد SVT ماستنگ کبرا از کانالهای بادی برای خنکسازی ترمزها و جلوگیری از افزایش دمای آنها استفاده کرده و مانع بروز حادثه ترسناکی همچون آتشگرفتن ترمزها میشود.





دیدگاهتان را بنویسید