به سبب رواج تکنولوژی القای اجباری و نصب توربوشارژ و سوپرسارژ روی موتور، ماشینهای اسپرت تنفس طبیعی مجهز به گیربکس دستی به تدریج در حال محو شدن هستند. یک خودروی اسپرت واقعی دارای تنها دو درب بوده و در بدنه کوپه، فستبک، رودستر یا کانورتیبل در جاده جولان میدهد. در این مقاله از ایستگاه به بررسی خودروهای اسپرت تنفس طبیعی ۲۰۲۵ میپردازیم که با گیربکس دستی از درب کارخانه خارج شدهاند. سواری با این ماشینها، آخرین فرصت خالصگرایان است.
مدل ۲۰۲۵ مزدا MX-5 Miata

در صدر فهرست کوتاه آخرین خودروهای اسپرت تنفس طبیعی ۲۰۲۵ مزدا MX-5 میاتا قرار دارد، خودرویی که مطمئنا بسیاری از خوانندگان انتظار دیدن آن را در این مقاله داشتند. میاتا طی ۳۶ سال گذشته در صدر خودروهای ارزان، قابل اطمینان و سرگرمکننده دونفره قرار داشته و همچنان مقرونبهصرفه باقی مانده است. به جرات میتوان گفت محبوبترین نسل میاتا، مدل نسل اول معروف به NA با چراغهای جمعشونده نمادین و ساختار فوقالعاده سبکوزن آن است که تا به امروز در خاطرات علاقهمندان زنده باقی مانده است.
در طول سالها، میاتا تغییرات عمدهای را به خود دیده تا همگام با تحولات صنعت خودرو پیش رود. نسل دوم میاتا معروف به NB که در سال ۱۹۹۹ معرفی شد، چراغهای جمعشونده و ساختار سادهتر نسل NA را کنار گذاشت. چراغهای ثابت متعارف جای چراغهای آیکونیک را گرفت و میاتا در ترکیب کلی خود حال و هوای بالغتری پیدا کرد. کیفیت فضای داخلی و احساس رانندگی نیز به طور قابل توجهی بهبود یافت.
نسل NC که از کمترین محبوبیت نسبت به سایر مدلها برخوردار بود، در سال ۲۰۰۶ معرفی شد و بلافاصله به دلیل ظاهر کشتیمانند، بدنه نسبتا سنگین و فاصله گرفتن از هویت سبکوزن و شاداب میاتا، که میلیونها طرفدار را به خود جذب کرده بود، مورد انتقاد قرار گرفت. مزدا این انتقادات گسترده را شنید و مجموعهای از تغییرات را در نسل ND که نسل فعلی بوده و از اواخر سال ۲۰۱۴ عرضه شده، اعمال کرد.
جدیدترین نسل میاتا، به عنوان یکی از آخرین خودروهای اسپرت تنفس طبیعی ۲۰۲۵ به سبب بازگشت خوشایند و مدرن به ریشهها و اصالت خود، مورد تحسین قرار گرفته است. حس سبکی و چابکی به همراه ویژگیهای فناورانه متعدد به چرخه طراحی خودرو بازگشته و باعث شده میاتا در بازار رقابتی خودروهای امروز همچنان رقبا را به چالش بکشد.
جدول مشخصات مزدا MX-5 میاتا مدل ۲۰۲۵
| پیشرانه | ۲ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر |
| قدرت | ۱۸۱ اسب بخار |
| گشتاور | ۲۰۵ نیوتن متر |
| شتاب صفر تا صد | ۵.۶ ثانیه |
مدل ۲۰۲۵ تویوتا GR86/ سوبارو BRZ

در ادامه بررسی لیست آخرین خودروهای اسپرت تنفس طبیعی ۲۰۲۵ به دو خودروی همزاد محبوب و دوستداشتنی، تویوتا GR86 و سوبارو BRZ میرسیم. این دو مدل به دلیل استفاده از پیشرانه و پلتفرم یکسان، در گروه مشترکی قرار میگیرند. این همکاری موفق که از بیش از یک دهه قبل آغاز شد، در ابتدا با نام FR-S تحت برند سایون (Scion) از سوی تویوتا عرضه میشد، در حالی که سوبارو از همان ابتدا از نام BRZ برای معرفی و فروش خودرو استفاده میکرد.
پس از توقف و انحلال برند سایون در اواخر سال ۲۰۱۶، تویوتا نسخه انحصاری خود از این ماشین اسپرت کوچک را با نام 86 به فروش رساند. در این بازه زمانی، سوبارو BRZ و تویوتا 86 هنوز در نسل اول خود قرار داشتند. اوایل سال ۲۰۲۱ بود که این دو خودرو وارد نسل دوم شدند. این بار نسخه تویوتا مطابق با نامگذاری جدید مدلهای اسپرت شرکت ژاپنی با نام GR86 به عرضه درآمد. با اینکه پیشرانهها، شاسی و فضای داخلی برای نسل جدید بهروزرسانی شدند، اما فرمول موفق این خودرو بدون تغییر باقی ماند.
این فرمول، همان سادگی و لذت محض است. در ذات خود، تویوتا GR86 و سوبارو BRZ ماشینهای سرگرمکنندهای هستند که به تلاش زیادی برای لذت بردن نیاز ندارند. از آنجا که ساختار مکانیکی آنها بسیار ساده بوده و فاقد هرگونه سیستم القای اجباری (توربو یا سوپرشارژ) هستند، بسیار قابل اطمینان و بادوام در نظر گرفته میشوند.
با ترکیب این ویژگی، سیستم محرک قدیمی محور عقب و جعبهدنده دستی سنتی، هر رانندهای میتواند لذت رانندگی با سوبارو BRZ و تویوتا GR86 را تجربه کند. نصب مجموعه لاستیکهای اکونومی با چسبندگی نهچندان زیاد، به لغزنده ماندن انتهای خودرو در پیچهای سریع کمک میکند. بنابراین هرکسی میتواند پشت فرمان این خودروها به یک پادشاه درفت تبدیل شود. اسپرت تویوتا حدود ۳۰ هزار دلار و برادر سوبارویی آن حدود ۳۳ هزار دلار قیمت دارد. بنابراین میتوان گفت این جواهرهای ژاپنی جزو ماشینهای اقتصادی به حساب میآیند و امکان خرید آنها برای بسیاری افراد میسر و فراهم است.
جدول مشخصات تویوتا GR86/ سوبارو BRZ مدل ۲۰۲۵
| پیشرانه | ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر |
| قدرت | ۲۲۴ اسب بخار |
| گشتاور | ۲۴۵ نیوتن متر |
| شتاب صفر تا صد | ۵.۵ ثانیه |
مدل ۲۰۲۵ فورد Mustang GT/ Dark Horse

ماشین افسانهای آمریکایی ماستنگ جایگاهی ویژه در فهرست آخرین خودروهای اسپرت تنفس طبیعی ۲۰۲۵ دارد و اتفاقا آخرین خودروی اسپرت با پیشرانه ۸ سیلندر تنفس طبیعی و گیربکس دستی است. امروزه ماستنگ بیش از آنکه یک پونی یا عضلانی محسوب شود، یک خودروی اسپرت تمامعیار است، به ویژه با در نظر گرفتن مدلهایی مانند دارک هورس. به بیان دیگر، ماستنگ مسیر طولانی را از آن هویت اصلی که در اواسط دهه ۶۰ به جهان معرفی شد، پیموده است.
ماستنگ به محض عرضه مورد استقبال فراوانی قرار گرفت و در همان سال نخست به پرفروشترین خودروی آمریکا تبدیل شد. با این حال، پس از اعمال قوانین جدید آلایندگی توسط دولت فدرال که در سال ۱۹۷۳ به طور کامل به اجرا رسید، ماستنگ هویت اصلی خود را از دست داد.
معرفی ماستنگ II که یکی از ناامیدکنندهترین خودروهای تولیدی در ایالات متحده به حساب میآمد، روند تغییر هویت را تکمیل کرد. اما در طول دهه ۱۹۸۰ با عرضه مدل Fox Body و ادامه آن در دهههای ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰، ماستنگ در نهایت دوباره توانست هویت اصیل خود را بازیابد.
در دوران معاصر، محبوبیت ماستنگ کماکان پابرجاست، هرچند با نرخی به مراتب کمتر از نمونه اصلی. در واقع، این خودرو اکنون تنها پونیکار دو درب تولید داخلی است که همچنان به فروش میرسد، چرا که رقبای اصلی یعنی دوج چلنجر پس از مدل ۲۰۲۳ و شورولت کامارو نیز در سال ۲۰۲۴ از گردونه رقابت خارج شدند.
خوشبختانه ماستنگ هیچ نشانهای از توقف تولید را نشان نمیدهد، دستکم در حال حاضر. هرچند با کاهش اخیر فروش این مدل، آینده این گوهر گرانبهای دنیای اسپرت فورد نیز در هالهای از ابهام فرو میرود. قیمت نسخه جیتی ۴۶۵۶۰ دلار است و دارک هورس با قیمت ۶۴۳۸۰ دلار در دسترس مشتریان قرار دارد. قیمت خودروهای ماستنگ چندان پایین نیست، ولی ارزش خرید بالایی دارند، چون در کلاس خودروهای اسپرت تنفس طبیعی مجهز به گیربکس دستی، جزو آخرین نمونهها هستند.
جدول مشخصات ماستنگ جیتی/ دارک هورس مدل ۲۰۲۵
| پیشرانه | ۵ لیتری تنفس طبیعی ۸ سیلندر |
| قدرت | ۴۸۰ اسب بخار در نسخه جیتی، ۵۰۰ اسب بخار در نسخه دارک هورس |
| گشتاور | ۵۶۳ نیوتن متر در نسخه جیتی، ۵۶۷ نیوتن متر در نسخه دارک هورس |
| شتاب صفر تا صد | ۴.۳ ثانیه در نسخه جیتی، ۴.۱ ثانیه در نسخه دارک هورس |
مدل ۲۰۲۵ پورشه 911 GT3

آخرین مورد در لیست خودروهای اسپرت تنفس طبیعی ۲۰۲۵ پورشه ۹۱۱ جیتی۳ است که قیمت پایه آن از ۲۳۰ هزار دلار آغاز میشود. با اینکه نام ۹۱۱ پورشه پیشینه تاریخی بسیار غنیتری از مدل GT3 دارد، اما نشان GT3 نیز به نوبه خود از اعتبار تاریخی قابل توجهی برخوردار است.
نخستین مدل ۹۱۱ جیتی۳ در سال ۱۹۹۹ متولد شد و قرار بود نسخهای رادیکالتر و مسابقهایتر از پورشه ۹۱۱ کاررا باشد. این هدف به مدت ۲۶ سال گذشته ثابت و پایدار باقی مانده و GT3 همچنان به عنوان یکی از برترین خودروهای رانندهپسند در تاریخ شناخته میشود، به ویژه وقتی به دنده دستی مجهز است.
این ماشین به لطف پیشرانه قدرتمند خود میتواند با ۵۰۲ اسب بخار قدرت در مسیر جولان دهد و تنها به ۳.۷ ثانیه زمان احتیاج دارد تا از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. پورشه GT3 میتواند لذت و هیجان سواری با حداکثر سرعت ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت را به راننده انتقال دهد.
با تمام این اوصاف، یک ایراد بزرگ از سمت دوستداران به این خودرو وارد است و آن چیزی نیست جز قیمت گزاف ۲۳۰ هزار دلاری. بسیاری از عاشقان پورشه ۹۱۱ توان مالی کافی برای خرید این ماشین را ندارند و تنها میتوانند حین رانندگی صبحگاهی پشت فرمان فولکسواگن جتای کارکرده خود، رؤیای سواری با ۹۱۱ جیتی۳ را در سر بپرورانند. با این حال، رؤیاها گاهی به حقیقت میپیوندند، و اگر زمانی توانایی خرید یک پورشه ۹۱۱ جیتی۳ نو با جعبهدنده دستی را پیدا کرید، بدانید که آخرین فرصت برای مالکیت یکی از آخرین خودروهای اسپرت اصیل عصر مدرن را پیش رو دارید.
جدول مشخصات پورشه ۹۱۱ جیتی۳ مدل ۲۰۲۵
| پیشرانه | ۴ لیتری تنفس طبیعی ۶ سیلندر |
| قدرت | ۵۰۲ اسب بخار |
| گشتاور | ۴۶۹ نیوتن متر |
| شتاب صفر تا صد | ۳.۷ ثانیه |





دیدگاهتان را بنویسید