ایستگاه وبلاگ اخبار خودرویی
خواندن 7 دقیقه
.
4 ماه پیش
.
11 بازدید

همه‌چیز درباره خرابی پلوس خودرو

همه‌چیز درباره خرابی پلوس خودرو

پلوس خودرو، یکی از قطعات دخیل در انتقال نیروی موتور به چرخ‌ها به حساب می‌آید. پلوس درواقع میله‌ای است که از یک طرف به دیفرانسیل و از طرف دیگر به چرخ‌ها وصل شده و در عملیات انتقال نیرو ایفای نقش می‌کند. بنابراین هرگونه نقص و خرابی پلوس روی حرکت و ایمنی خودرو تأثیر می‌گذارد. خرابی پلوس با علائم و نشانه‌هایی همراه است که از جمله آن‌ها می‌توان به صداهای غیرعادی مانند تق‌تق و لرزش اشاره کرد. در این مقاله به بررسی کامل پلوس، دلایل و نشانه‌های خرابی و همین‌طور روش‌های برطرف کردن نقص پلوس می‌پردازیم.

پلوس چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

نیروی تولیدشده توسط موتور به واسطه قطعات مختلف مثل کلاچ، جعبه‌دنده، میل‌گاردان (در خودروهای دو دیفرانسیل)، دیفرانسیل و پلوس به سمت چرخ‌ها هدایت می‌شود. پلوس، میان دیفرانسیل و چرخ‌ها قرار دارد.

به بیان بهتر، پلوس از یک طرف به دیفرانسیل و از طرف دیگر به چرخ‌ها متصل شده است. در سمتی که به چرخ‌ها متصل شده، پلوس به صورت متحرک طراحی شده تا انعطاف‌پذیری لازم را حین چرخش فرمان داشته باشد و نشکند.

پیش از بررسی خرابی پلوس بد نیست بدانید این قطعه شامل اجزای متعددی می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از سرپلوس، مشعلی، سه شاخ، گردگیر و میل پلوس. همان‌طور که گفته شد، پلوس همانند میله‌ای است که میان دیفرانسیل و چرخ قرار دارد و سرپلوس، دو طرف این میله را می‌پوشاند. سرپلوس از یک طرف به سه شاخ و از طرف دیگر به چرخ‌ها متصل است.

سه شاخ به وسیله مشعلی به دیفرانسیل و گیربکس متصل می‌شود. سه شاخ به نوبه خود درون سرپلوس قرار دارد و حرکت چرخشی سرپلوس را بهبود می‌بخشد. گردگیر، از ورود آلودگی و گرد و غبار به داخل سرپلوس جلوگیری می‌کند. در نهایت میل پلوس، انعطاف‌پذیری پلوس را مهیا می‌سازد.

بروز مشکل در هر یک از این اجزا موجب اختلال در عملکرد و خرابی پلوس می‌شود. البته عوامل خارجی دیگری نیز وجود دارد که روی کارکرد پلوس تأثیر می‌گذارند. در هر صورت، خرابی پلوس با علائم متعددی همراه است که به محض مشاهده هر یک می‌بایست خودرو را به یک تعمیرکار ماهر نشان دهید.

خرابی پلوس

نشانه‌های خرابی پلوس خودرو چیست؟

نقص در عملکرد و خرابی پلوس با نشانه‌هایی همراه است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

لرزش کابین یا فرمان

لرزش خودرو می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که یکی از آن‌ها، خرابی پلوس است. بروز اختلال در عملکرد این قطعه، تأثیر مستقیم روی کیفیت سواری دارد.

شنیدن صدای غیرعادی حین دور زدن

اگر در هنگام دور زدن با خودرو صدایی غیرعادی شبیه به تق‌تق به گوشتان رسید، بهتر است هر چه سریع‌تر به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید، چون به احتمال زیاد، خرابی پلوس باعث ایجاد این صدای ناخوشایند شده است.

لرزش شدید دسته‌دنده

برای بسیاری از خودرو، لرزش جزئی دسته‌دنده حین رانندگی امری طبیعی و معمول است. اما اگر شدت این لرزش افزایش یافته و درواقع لرزش به تکان تبدیل شود، نشان از خرابی پلوس خودرو دارد.

نشت روغن از گردگیر

از دیگر نشانه‌های خرابی پلوس ماشین، نشت روغن از گردگیر آن است. به محض مشاهده نشتی روغن می‌توانید به خرابی پلوس پی ببرید.

قفل شدن چرخ‌ها

قفل شدن چرخ‌ها، یکی دیگر از نشانه‌های خرابی پلوس به حساب می‌آید که به طور خاص در سرعت‌های بالا می‌تواند عواقب ناگواری به همراه داشته باشد.

خرابی پلوس

پلوس به چه دلایلی خراب می‌شود؟

بروز نقص در اجزای داخلی پلوس و برخی عوامل خارجی باعث خرابی پلوس می‌شود. مهم‌ترین دلایل خرابی پلوس را در ادامه معرفی می‌کنیم.

خرابی سه شاخ یا مشعلی

سه شاخ و مشعلی، دو جزو مهم مجموعه پلوس هستند که نقش بسزایی در انتقال قدرت از دیفرانسیل به چرخ‌ها دارند. نقص در هر یک از این اجزا، باعث خرابی پلوس می‌شود.

پارگی گردگیر

گردگیر یکی دیگر از اجرای پلوس بوده و وظیفه آن، حفظ روانکاری سرپلوس ها و ممانعت از نفوذ رطوبت و گرد و غبار به درون سرپلوس ها است. این قطعه در بهترین حالت با گذشت زمان دچار فرسودگی و پارگی شده و عملکرد پلوس را دچار اختلال می‌کند.

کیفیت پایین قطعات

پلوس معمولا طول عمر درازی داشته و جزو یکی از بادوام‌ترین قطعات خودرو است. با این حال عوامل مثل کیفیت پایین آلیاژهای به‌کاررفته در ساخت پلوس و همین‌طور مونتاژ ضعیف، این قطعه می‌تواند زودتر از حد انتظار خراب شود.

ضربات وارده از سوی جاده

رانندگی در مسیرهای خاکی و پردست‌انداز، یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل خرابی پلوس خودرو محسوب می‌شود. پلوس به عنوان رابط میان دیفرانسیل و چرخ‌ها، در محلی نصب شده که تحت تأثیر مستقیم ضربات جاده‌ای قرار دارد. تداوم و تشدید این ضربات، پلوس را خراب می‌کند.

عادات نادرست رانندگی

خرابی پلوس می‌تواند ناشی از عادات رانندگی نادرست باشد. عبور از روی دست‌اندازها با سرعت بالا، هرزگردی مداوم چرخ‌ها و رانندگی تهاجمی در مسیرهای ناهموار و عدم رعایت نکات نگهداری، طول عمر پلوس را کاهش داده و باعث خرابی این قطعه می‌شود.

نحوه تشخیص خرابی پلوس چگونه است؟

مشکلات و خرابی پلوس را می‌توان به سه طریق تشخیص داد. روش اول، شناسایی چشمی است. به دنبال روغنی شدن لبه داخلی رینگ، نشتی روغن گردگیر، ترک‌خوردگی، خمیدگی یا زنگ‌زدگی روی پلوس خودرو بگردید. تشخیص هر یک به معنی خرابی پلوس است.

یکی دیگر از روش‌های ساده تشخیص خرابی پلوس، دور زدن با خودرو است. همان‌طور که گفته شد، پلوس خراب در حین دور زدن باعث ایجاد صدای تق‌تق و کلیک‌کلیک می‌شود. همچنین می‌توانید مدتی پشت فرمان نشسته و حین رانندگی، حواس و تمرکز خود را روی شنیدن صداهای غیرعادی و لرزش کابین، فرمان یا دسته‌دنده معطوف کنید.

خرابی پلوس

روش‌های جلوگیری از خرابی پلوس

با رعایت چند نکته ساده، طول عمر پلوس خودرو بیشتر می‌شود. خلاصه این نکات شامل موارد زیر می‌شود.

  • رانندگی اصولی و حذف عادات مخرب رانندگی (اجتناب از هرزگردی، رانندگی با سرعت بالا در جاده‌های ناهموار، سنگین کردن خودرو)
  • انجام منظم سرویس‌های دوره‌ای
  • تعویض به‌موقع گردگیرها
  • روانکاری دوره‌ای و مناسب مفصل‌های پلوس
  • تعویض قطعات معیوب با نمونه‌های اصل و باکیفیت

روش‌های رفع خرابی پلوس خودرو

پلوس یک قطعه مهم در ماشین است و در صورت خرابی، چند راهکار بالقوه برای تعمیر آن وجود دارد.

تعویض گردگیر

گردگیر یکی از اجزای اصلی پلوس است که معمولا از پلاستیک ساخته شده و به همین خاطر با گذشت زمان پاره می‌شود. در این حالت، گرد و غبار و رطوبت به سرپلوس و سایر بخش‌ها نفوذ پیدا کرده و آن‌ها را خراب می‌کند. به همین خاطر در صورت پارگی گردگیر می‌بایست هرچه سریع‌تر نسبت به تعویض آن اقدام کرد. خوشبختانه گردگیر قیمت چندان بالایی ندارد.

تعمیر سه شاخ یا مشعلی

اگر خرابی پلوس خودرو به دلیل نقص در سه شاخ یا مشعلی باشد، می‌توان از یک فرد ماهر برای تعمیر آن‌ها کمک گرفت. البته بسیاری از تعمیرکاران پیشنهاد تعویض قطعه را می‌دهند. در این صورت بهتر است به سراغ نمونه‌های باکیفیت و اصل بروید، حتی اگر قیمت آن‌ها بالا باشد.

تعویض پلوس

گاهی به سبب شدت آسیب به پلوس، این قطعه به هیچ وجه قابل تعمیر و بازسازی نیست. در این صورت تنها یک راه باقی می‌ماند و آن، تعویض پلوس است.

جمع‌بندی

مهم‌ترین نقش پلوس در انتقال قدرت موتور به چرخ‌ها خلاصه می‌شود. این قطعه شامل اجزای مختلفی می‌شوند که در همکاری با یکدیگر، نقش پلوس را به انجام می‌رسانند. اگرچه پلوس به سبب ماهیت خود دوام و ماندگاری بسیاری دارد، اما همانند باقی قطعات خودرو خراب می‌شود. خرابی پلوس با نشانه‌هایی همچون لرزش کابین، دسته‌دنده و شنیدن صدای غیرعادی همراه است که در صورت مشاهده هر یک می‌بایست هر چه سریع‌تر از یک تعمیرکار ماهر برای رفع مشکل کمک بگیرید.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0