وقتی کامپیوترها برای نخستین بار به خودروها معرفی شدند، حتی کسری از قدرت امروزی خود را نداشتند. اولین مدلهایی که به ایسیو مجهز شدند، به کرایسلر تعلق داشتند. رایانه آنها یک قطعه مهندسی فوقالعاده ساده بود که سیستم سوخترسانی انژکتوری الکترونیکی را کنترل میکرد. این خودروها در سال ۱۹۵۸ به بازار آمدند، اما حدود ۳۲ سال بعد طول کشید تا آخرین خودروی تولیدی که در ایالات متحده بدون هیچ نوع کامپیوتری به صورت نو فروخته میشد، از رده خارج شود. مدل مورد بحث، جیپ گرند واگنیر سال ۱۹۹۰ است.
تایتان فول سایز جیپ
در تاریخچه مدرن خودروهای آمریکایی، جیپ گرند واگنیر نقشی قابل توجه، هرچند کمسروصدا ایفا کرده است. با وجودی که آخرین سال تولید نسل اول گرند واگنیر به ۱۹۹۱ بازمیگردد، این خودرو نخستین بار در سال ۱۹۶۳ معرفی شد. در آن زمان، جیپ تحت مالکیت کایزر موتورز (Kaiser Motors) بود، یک برند آمریکایی که امروز منحل شده است. کایزر قصد داشت مدلی بسازد که در آن کارایی یک استیشن واگن با سرسختی و کاربری یک پیکاپ ترکیب شده باشد. رقبای اصلی آن در آن زمان، شاسیبلندهای بزرگ اولیه همچون شورولت سابربن بودند.
نسخه اصلی جیپ گرند واگنیر بر پایه مدل گلادیاتور سری J (J-Series Gladiator) طراحی شد که سال گذشته به عنوان یک پیکاپ تراک در دسترس مشتریان قرار گرفت. شرکت آمریکایی خودروی جدید را در تریمهای مختلف دو درب و چهار درب، با سیستم انتقال نیروی تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل، و سطوح امکانات متنوع به عرضه درآورد.
حتی امکان سفارش آن به شکل ون پَنل نیز وجود داشت، به این معنا که اکثر پنجرههای جانبی و پنجره عقب آن حذف میشدند. در چند سال اول تولید، یک سیستم تعلیق جلوی کاملا مستقل برای خودرو ارائه شد که البته تعلیقی بسیار بحث برانگیز بود و در نهایت به دلیل قابلیت اطمینان پایین و خرابیهای مکرر از خط تولید بیرون آمد.

انتقال به AMC و سپس کرایسلر
در سال ۱۹۷۰، شرکت آمریکن موتورز (AMC) کایزر را خرید و در سال ۱۹۷۱، جیپ گرند واگنیر اولین فیسلیفت بزرگ خود را تجربه کرد. در سال ۱۹۷۳، جیپ سیستم معروف چهارچرخ محرک فول تایم Quadra-Trac را به گرند واگنیر افزود.
پنج سال بعد، جیپ تصمیم گرفت تا گرند واگنیر را به جایگاه بازاری بالاتری ارتقا دهد. از این رو شروع به ارائه تجهیزات آپشنال بیشتری کرد و در عین حال، مدلهای پایه را از همان ابتدا با امکانات استاندارد بیشتری به عرضه درآورد. در سال ۱۹۸۷، کرایسلر، AMC را خرید و تولید جیپ گرند واگنیر را برای چند سال دیگر ادامه داد.
کلاسیک در عصر مدرن
در حالی که تولید اولین نسل جیپ گرند واگنیر در سال ۱۹۹۱ به پایان رسید، آخرین سال مدلی که ادعای ساخت کاملا بدون ایسیو را داشت، مدل سال ۱۹۹۰ بود. به جای طراحی مجدد کامل یا حذف این مدل، کرایسلر تصمیم گرفت تغییراتی کوچکی را در ساختار مکانیکی گرند واگنیر ایجاد کند. ویژگیهایی مانند یک کمپرسور جدید سیستم تهویه مطبوع در کنار بهبود کلی در کیفیت ساخت، پرداخت نمای بیرونی و جفتشدگی قطعات، جیپ گرند واگنیر را به خودروی بهتری تبدیل کرد.
از آنجا که کرایسلر به تازگی مالکیت AMC/جیپ را به دست آورده بود، بسیاری از مدلهای دیگر در حال جایگزینی و نوسازی بودند. با این حال، فروش گرند واگنیر ثابت ماند و حتی افزایش جزئی را نشان میداد. جیپ گرند واگنیر یک مدل سودآور به حساب میآمد و این موضوع باعث شد کرایسلر را ترغیب کرد تا تولید خودرو را بدون اعمال تغییر بنیادی ادامه دهد. به همین، گرند واگنیر سال ۱۹۹۰ ساختار مکانیکی قدیمی خود را حفظ کرد؛ چون به قول معروف «چیزی که خراب نیست، نیاز به تعمیر ندارد!».
همهچیز درباره قلب کهنه جیپ گرند واگنیر ۱۹۹۰
تنها پیشرانه عرضهشده برای مدل سال ۱۹۹۰ گرند واگنیر، موتور ۵.۹ لیتری ۸ سیلندر کاربراتوری و بدون ایسیو کرایسلر/AMC بود. این موتور تنها از یک ماژول احتراق برای ارسال بهموقع پالسهای الکتریکی به شمعها استفاده میکرد که هیچ شباهتی با واحد کنترل الکترونیکی یا ECU نداشت.

ریشه این موتور به AMC بازمیگردد که نخستین بار در سال ۱۹۷۰ معرفی شد. اگرچه در طول این ۲۰ سال، تغییرات متعددی روی پیشرانه صورت گرفت، اما اساس و شالوده آن تا حد زیادی ثابت باقی ماند. این موتور ۵.۹ لیتری همچنین آخرین نمونه V8 طراحیشده توسط AMC بود که توسط کرایسلر تولید شد، قبل از اینکه جای خود را به پیشرانه ۵.۹ لیتری ۸ سیلندر مگنوم بدهد.
از آنجا که کرایسلر قصد داشت جیپ گرند واگنیر را در اختیار خریداران لوکسپسند و ممتاز قرار دهد، تنها گیربکس ۳ سرعته اتوماتیک را برای خودرو در نظر گرفت. چون به احتمال زیاد گیربکس دستی برای مشتریان هدف بیش از حد کاربردی و غیرلوکس بود و چندان خوشایند به حساب نمیآمد. سیستم چهارچرخ محرک نیز تنها گزینه محور محرک بود. در لایههای زیرین، گرند واگنیر هنوز از پلتفرم ۲۸ ساله جیپ سریJ استفاده میکرد و کار چندانی برای مدرنسازی آن در طول سالهای گذشته انجام نشده بود.
مشخصات فنی مدل ۱۹۹۰ جیپ گرند واگنیر
| نوع پیشرانه | ۵.۹ لیتری V8 |
| نهایت قدرت | ۱۴۰ اسب بخار |
| نهایت گشتاور | ۳۸۰ نیوتن متر |
| شتاب صفر تا صد | ۱۳.۳ ثانیه |
| وزن خالص | ۲۰۴۸ کیلوگرم |
فضای داخل جیپ گرند واگنیر ۱۹۹۰

فضای داخلی جیپ گرند واگنیر تجسمی از سبک رایج در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ است. داشبورد با تزئینات چوبی آراسته شده و استراحتگاه بازو حالت تاشو داشت تا در صورت نیاز، نفر سوم بتواند در ردیف جلو بنشیند. یک کنسول سقفی که از مینیونهای پرفروش کرایسلر گرفته شده بود، به همراه چند قابلیت دیجیتال جدید از جمله دماسنج هوای بیرون و سیستم ورود بدون کلید با ریموت، از دیگر امکانات واگنیر به شمار میآمد. قفل مرکزی نیز یکی از تجهیزات استاندارد جیپ گرند واگنیر بود.
گرند واگنیر مدرن امروزی

دقیقا ۳۰ سال پس از پایان تولید نسل اول جیپ گرند واگنیر، استلانتیس تصمیم گرفت این مدل را احیا کند. در ادامه سنت لوکسگرایانه آن، گرند واگنیر دوباره به مدل پرچمدار جیپ تبدیل شد. در اولین سال عرضه، (۲۰۲۲)،گرند واگنیر با قیمت پایه ۸۸۴۴۰ دلار در دسترس مشتریان قرار گرفت و قیمت مدلهای کاملا مجهز به ۱۱۰۰۰۰ دلار میرسید. بسیاری از مردم نمیتوانستند یک جیپ با چنین قیمت بالایی را تصور کنند، اما شرکت آمریکایی ارزش واقعی خودرو را خریداران بالقوه نشان داد.
برای شروع، جیپ گرند واگنیر با قیمتی عرضه شده تا با مدلهایی مانند لینکلن نویگیتور و کادیلاک اسکالید رقابت کند. هرچند تصور عموم از جیپ، تقابل این برند با مارکهایی مانند فورد و شورولت/جیامسی بود. برای مقابله با این چالش، این خودرو با تجهیزات استاندارد فراوانی عرضه شد که از جمله آنها میتوان به صندلیهای چرمی، پیشرانه ۶.۴ لیتری ۸ سیلندر با تولید ۴۷۱ اسب بخار قدرت و گشتاور ۶۱۷ نیوتن متر گشتاور، و سیستم صوتی ممتاز مکینتاش و همینطور تعلیق بادی، سانروف پانوراما و کروز کنترل تطبیقی اشاره کرد.
با این حال علیرغم فهرست طولانی تجهیزات، گرند واگنیر کماکان یک محصول کمفروش به حساب میآید. هرچند استلانتیس اهداف فروش خود را به صورت عمومی به اشتراک نمیگذارد، اما گزارشها به عملکرد ناامیدکننده گرند واگنیر در فروش اشاره میکنند. هدف این بوده که گرند واگنیر سالانه بیش از ۱۰ هزار دستگاه فروش داشته باشد، ولی این هدف تاکنون تنها دو مرتبه برآورده شده است.
ظاهرا قیمت بالای جیپ گرند واگنیر دلیل اصلی عدم استقبال مشتریان از این خودروی جذاب به شمار میرود. بر اساس گزارشهای سال ۲۰۲۴، بیش از ۱۰۰۰۰۰ دستگاه گرند واگنیر فروختهنشده در حیاط نمایشگاهها و محلهای نگهداری در سراسر آمریکا انباشته شده است. بنابراین، حتی اگر استلانتیس اهداف فروش را اعلام نکند، این حجم از موجودی فروختهنشده به وضوح انتظارات بالاتر از حد واقعی شرکت را نشان میدهند. اما وضعیت برای سال آینده بهبود پیدا میکند، چون شرکت آمریکایی در پاسخ به نیاز مشتریان قیمت این شاسیبلند را کاهش داده و بهروزرسانیهایی را روی خودرو اعمال کرده است.
مدل ۲۰۲۶ جیپ گرند واگنیر

پس از سالها پیروی از استراتژی مشکوک استلانتیس برای برند جیپ، که قصد داشت خط تولید واگنیر و گرند واگنیر را به یک برند لوکس و گرانقیمت تبدیل کند، به نظر میرسد این روزها یک بازآرایی قاطعانه و قدرتمند در حال انجام است. جدیدترین نمونه، جیپ گرند واگنیر ۲۰۲۶ با طراحی جدید به تازگی توسط جیپ رونمایی شده و قرار است به زودی روانه بازار شود، آنهم با قیمت پایه کمتر از ۶۳ هزار دلار.
جیپ گرند واگنیر ۲۰۲۶ با تجهیزات استاندارد پیشرفته و فراوان، ارزش خرید بالایی دارد. این شاسیبلند سه ردیفه همچنین یک استراتژی سطحبندی سادهشده دریافت میکند و دیگر خبری از نسخههای سری I، II و III نیست. در عوض از نامهای آزمودهشدهای استفاده میشود که به گوش مشتریان جیپ آشنا هستند.
اکنون لوگوی جیپ زینتبخش بدنه گرند واگنیر شده است، چیزی که پیش از این وجود نداشت. مدیریت جدید اعلام کرده که «دیگر بس است» و با فناوری جدید، استایل جدید و یک مأموریت جدید، گرند واگنیر را به آغوش خانواده اصلی برمیگرداند. این بار آنچه از جیپ انتظار میرود، برآورده میشود؛ رقابت تهاجمی با فورد و جنرال موتورز برای جذب خریداران شاسیبلندهای بزرگ و پریمیوم.
جیپ گرند واگنیر ۲۰۲۶ در نسخه استاندارد از موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی توئین توربوشارژ هوریکین با قابلیت تولید ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۵ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند که به گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و سیستم چهارچرخ محرک متصل است. در آینده نسخه هیبریدی REEV نیز با ۶۴۷ اسب بخار قدرت و ۸۴۱ نیوتن متر گشتاور معرفی خواهد شد که از یک ژنراتور ۶ سیلندر برای دستیابی به برد ترکیبی حدود ۸۰۰ کیلوگرم بهره میبرد. سیستم تعلیق بادی کوادرا-لیفت، قابلیت یدککشی تا ۴.۵ تن و فناوریهای پیشرفته مثل Amazon Fire TV برای ردیف عقب، تمرکز این خودرو بر لوکسگرایی و قابلیتهای بالا را نشان میدهند.





دیدگاهتان را بنویسید