جدال ایران خودرو با صمت و سازمان حمایت به تازگی سرخط خبرها شده است. اواسط اردیبهشتماه بود که ایرانخودرو با ارسال نامهای به وزارت صمت، از نحوه قیمتگذاری محصولات شکایت کرد و از زیان دهی تولید خبر داد. حال پس از گذشت ۲۰ روز، مدیرعامل شرکت در حاشیه برگزاری نمایشگاه بینالمللی قطعات خودرو در تهران، ضمن گلایه از وزارت صمت به سبب عدم پاسخدهی اعلام کرد که تا زمان اصلاح قیمتها، فروش را متوقف میکند.
به گفته وی، صنعت خودرو در بحران است و تا زمانی که قیمتها اصلاح نشوند، ایرانخودرو محصولات خود را در دسترس مشتریان قرار نمیدهد. از آذرماه سال گذشته تا کنون، نرخ ارز حدود ۶۴ درصد افزایش یافته و این موضوع باعث شده تا تولید با قیمتهای فعلی باعث زیان انباشته شود. این میزان زیاندهی در کنار بدهی بسیار سنگین به قطعه سازان، ایرانخودرو را در موقعیت بغرنج و نگرانکنندهای قرار داده است.
به دنبال جدال ایران خودرو با صمت و تهدید به عدم فروش محصولات، معاون وزارت صمت از حل مشکل قیمتگذاری خودرو تا پایان خردادماه خبر داد. به گفته وی، بررسی مشکل و رفع آن نیاز به هماهنگی بین ۲۹ نهاد تصمیمگیرنده دارد و به همین خاطر ممکن است مدتی به طول بینجامد. با این حال طبق وعده آقای معاون، مسئله قیمتگذاری خودرو تا پایان خردادماه حل خواهد شد.

مدیرعامل ایرانخودرو برای سازمان حمایت نیز خط و نشان کشیده است. به گفته وی، در صورت پافشاری سازمان حمایت بر قیمتگذاری دستوری، ایرانخودرو ثبتنام متقاضیان را لغو کرده و آماده عرضه محصولات در بورس کالا میشود.
جدال ایران خودرو با صمت و سازمان حمایت و تقاضا برای اصلاح قیمتها در شرایطی شدت گرفته که متقاضیان خودرو بیش از پیش، در تنگنای مالی برای خرید هستند. از ابتدای سال تا کنون، قیمت تمام ماشینها اعم از تولیدات داخلی، مونتاژی و وارداتی، به طور قابل توجهی افزایش یافته است. بخش عمدهای از این گرانی به افزایش نرخ ارز واردات از ۲۸۵۰۰ به ۷۰ هزار تومان مربوط میشود.
جدال ایران خودرو با صمت از قبل پیشبینی شده بود
بد نیست بدانید انجمن خودروسازان در اوایل اسفندماه سال گذشته با ارسال نامهای به وزارت صمت، هشدار وقوع چنین شرایطی را داده بودند. این انجمن که متشکل از خودروسازان دولتی و خصوصی میشد، در نامه خود درباره اثرات مخرب اجرای تبصره یک بند «ض» ماده واحده احکام قانون بودجه سال ۱۴۰۴ روی اقتصاد کشور اخطار داده بود.
خودروسازان کشور با ارسال این نامه قصد داشتند وزارت صمت را نسبت به پیامدهای ناگوار نرخ ارز ۷۰ هزار تومانی برای مبنای محاسبه حقوق ورودی گمرک آگاه سازند. آنها پیشبینی کرده بودند که اجرای این تبصره در سال جدید، قیمت خودرو و قطعات یدکی را به طور قابل توجهی افزایش میدهد و منجر به فاجعه میشود. در حقیقت جدال ایران خودرو با صمت از همین نقطه آغاز شده و حالا به مرحله جدیدی رسیده است.

طبق اظهارات اخیر مدیرعامل ایرانخودرو، سیاستهای کنونی از ورود سرمایهگذاران خارجی جلوگیری میکند. در صورت عدم اصلاح سیاستها و دخالت دولت در قیمتگذاری خودرو، هیچ سرمایهگذار خارجی حاضر به ورود نخواهد شد. تداوم این وضعیت تلاش دولت برای حفظ سرمایه داخلی را خنثی میسازد.
ایرانخودرو از زمان واگذاری به بخش خصوصی موفق به طراحی دو پلتفرم جدید شده است. اما محقق ساختن این دو پلتفرم به سرمایه و بودجهای احتیاج دارد که به دلیل ضرردهی پیوسته شرکت، جمعآوری و تهیه آن به هیچ وجه ممکن نیست.
جدال ایران خودرو با صمت و سازمان حمایت، جدال تمام خودروسازان با سیاست قیمتگذاری دستوری است. این درگیریها نشان میدهد که سیاست قیمتگذاری فعلی به بنبست رسیده و به اصلاح احتیاج دارد. درواقع قیمتگذاری دستوری از همان ابتدا نیز بهجز زیان، نتیجهای برای تولیدکنندگان نداشت و آثار مخرب آن در کنار برنامهریزیهای غلط دولتی و تعیین غیرتخصصی نرخها، امروزه به وضوح قابل مشاهده است.
در هر صورت با توجه به وعده سخنگوی وزارت صمت، مشکل خودروسازان تا پایان خردادماه حل خواهد شد. در این صورت، با احتمال قوی باید منتظر افزایش مجدد قیمت خودرو باشیم.





دیدگاهتان را بنویسید