ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
3 هفته پیش
.
80 بازدید

جالب‌ترین خودروهای AMC در تمام ادوار

جالب‌ترین خودروهای AMC در تمام ادوار

مقدمه

شرکت American Motors Corporation فعالیت خود را با شانس پایینی برای موفقیت آغاز کرد، ولی علی‌رغم ساخت محصولات جذاب و شگفت‌انگیز، پایان خوشایندی نداشت. بدون تکیه به قدرت سه شرکت بزرگ آمریکایی کرایسلر، فورد و جنرال‌موتور، AMC توانست خودروهای پرفروش و رقابتی متعددی را روانه بازار کند. این شرکت ریسک‌هایی را تقبل می‌کرد که هیچ برند دیگری در دیترویت حاضر به پذیرش آن‌ها نبود و البته همین موضوع باعث شد تا مدل‌های بی‌نظیری در سبد محصولات AMC ظاهر شوند. علی‌رغم عملکرد عالی در تولید خودرو، AMC قابلیت اداره تجارت برخوردار نبود و بودجه خود را بر سر مسائل مختلف از دست می‌داد. این برند در نهایت توسط کرایسلر خریداری شد تا نام آیکونیک AMC برای همیشه از میدان رقابت کنار رود. بااین‌وجود هیچ خودروسازی به‌اندازه AMC نتوانست از عصر ماسل کارهای کلاسیک با تریم‌های خلاقانه لذت ببرد. از این برند برای همیشه به‌عنوان یک شرکت تماماً آمریکایی با خودروهای بسیار جذاب یاد می‌شود. همراه ما باشید تا با جالب‌ترین خودروهای AMC در تمام ادوار آشنا شوید.

ای‌ام‌سی Rambler Rebel محصول سال ۱۹۵۷

در تاریخ خودروسازی، پونتیاک GTO تولیدشده در سال ۱۹۶۴ به‌عنوان نخستین ماسل کار شناخته می‌شود، ولی بسیاری بر این باورند که این لقب به AMC Rambler Rebel تعلق دارد. صرف‌نظر از مجادلات، دست‌کم می‌توان رامبلرربل را با لقب نخستین خودرو پرفورمنس سایز متوسط خطاب کرد. ای‌ام‌سی که معمولاً تولیدکننده خودروهای اقتصادی بود، در سال ۱۹۵۷ از این سوپر کار جذاب رونمایی کرد که یکی از سریع‌ترین خودروهای موجود در بازار آمریکا بود. پیشرانه ۸ سیلندر به‌کاررفته در رامبلرربل حدود  ۲۵۵ اسب بخار قدرت و ۳۴۶ نیوتن متر گشتاور داشته و می‌تواند شتاب صفر تا صد را در مدت‌زمان ۷.۲ ثانیه مدیریت کند. سرعت این خودرو به ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

ای‌ام‌سی Javelin SST محصول سال ۱۹۶۸

ای‌ام‌سی کمی دیر برای ورود به بازار خودروهای پونی اقدام کرد، ولی جاولین SST در سال ۱۹۶۸ با آن ظاهر همه‌پسند، سرعت عالی و قیمت اقتصادی به‌راحتی توانست در مقابل رقبای سرسختی همچون موستانگ و باراکودا قرار بگیرد. دیک تیگ، سرپرست طراحی AMC در آن زمان جاولین را به شیوه جالبی توصیف کرده؛ «یک‌شبه فست‌بک با منحنی‌های چشم‌نواز که گویی لایه‌ای چربی زیر پوسته آن مخفی شده است». پونی کار جاولین SST به موتور ۸ سیلندر 390ci مجهز بوده که ۳۱۵ اسب بخار قدرت و ۵۷۶ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. حداکثر سرعت ۱۸۸ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد ۶.۹ ثانیه‌ای از دیگر مشخصات جاولین SST هستند.

ای‌ام‌سی Hornet SC/360 محصول سال ۱۹۷۱

هورنت یک خودروی کامپکت و جمع‌وجور بود که در سال ۱۹۶۹ به شکل سدان چهاردرب، استیشن واگن و کوپه دو درب روانه بازار شد. البته شرکت آمریکایی در سال ۱۹۷۱ از خودرو عضلانی کامپکت هورنت SC/360 رونمایی کرد و این نسخه است که در لیست جالب‌ترین خودروهای AMC در تمام ادوار قرار می‌گیرد. موتور ۸ سیلندر با پکیج Machine Go شامل کاربراتور چهار بشکه و سیستم سوخت‌رسانی ram-air به هورنت SC/360 اجازه داد به یکی از پرشتاب‌ترین خودروهای دوران تبدیل شود. قدرت ۲۸۵ اسب بخاری و گشتاور ۵۲۸ نیوتن متری از طریق گیربکس ۴سرعته دستی وارد چرخ‌ها شده و شتاب صفر تا صد ۵.۶ ثانیه‌ای و همین‌طور حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعتی را برای ماشین آمریکایی رقم می‌زند. البته به سبب افزایش قیمت بنزین و نرخ بیمه، بازار ماسل‌کارها در هنگام عرضه Hornet SC/360 از رونق افتاده بود و به همین خاطر با تولید تنها ۷۸۴ دستگاه در طی یک سال، این خودروی جذاب برای همیشه از خط تولید خارج شد.

ای‌ام‌سی Matador Machine Go محصول سال ۱۹۷۱

ماتادور یک خودروی خانوادگی سایز متوسط است که یک دوقلوی شیطانی در قالب ماسل کار دارد. مدل ۱۹۷۱ ماتادور با دو درب و پکیج Machine Go به طرز شرورانه‌ای پرسرعت و جذاب بوده و یکی از جالب‌ترین خودروهای AMC در تمام ادوار به‌حساب می‌آید. ماتادور مجهز به پکیج Machine Go دارای پیشرانه ۸ سیلندر 401ci است که ۳۳۰ اسب بخار قدرت و ۵۸۱ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس ۵سرعته دستی به چرخ‌ها وارد کرده و باعث حرکت ماشین می‌شود. به لطف قوای محرکه، ماتادور می‌تواند تا ۱۸۷ کیلومتر بر ساعت سرعت گرفته و در مدت‌زمان ۶.۳ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. حدود ۵۰ نمونه از این خودرو ساخته شده و گویا در حال حاضر تنها ۲ دستگاه در قید حیات هستند. بدین ترتیب، ای‌ام‌سی Matador Machine Go در دسته خودروهای کمیاب و موردعلاقه کلکسیونرها قرار می‌گیرد.

ای‌ام‌سی AMX California 500 Special محصول سال ۱۹۶۹

کریگ بریدلاو، راننده ماشین‌های مسابقه‌ای توانست رکورد استقامت و سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت را با استفاده از مدل ۱۹۶۸ ای‌ام‌سی AMX به ثبت برساند. کوپه دو درب اگرچه سرعت فوق‌العاده‌ای نداشت، اما جزو محبوب‌ترین ماسل‌کارهای AMC بود، به‌طوری‌که حتی پس از توقف تولید در سال ۱۹۷۰ باز هم‌نام AMX روی پکیج‌های پرفورمنس شرکت آمریکایی به چشم می‌خورد. نسخه‌های متعددی از AMX با تولید محدود روانه بازار شده، ولی هیچ‌یک از آن‌ها جالب‌تر و جذاب‌تر از نسخه کالیفرنیا ۵۰۰ اسپیشال نیست. این نسخه به‌عنوان خودرو مسابقه‌ای برای رقابت‌های بین‌المللی ریورساید ساخته شده و دارای بدنه سبزرنگ و نوارهای مشکی و همین‌طور پکیج پرفورمنس بالای Go ‌است. پیشرانه این مدل ای‌ام‌ایکس ۳۱۵ اسب بخار قدرت و ۵۷۶ نیوتن متر گشتاور داشته و شتاب صفر تا صد آن در مدت‌زمان ۵.۷ ثانیه رخ می‌دهد.

ای‌ام‌سی Rebel Machine محصول سال ۱۹۷۰ای‌ام‌سی Rebel Machine محصول سال ۱۹۷۰

شاید به‌خاطر رنگ‌آمیزی میهن‌دوستانه متشکل از سه‌رنگ قرمز، سفید و آبی، یا شاید به‌خاطر نام عصیان گر، اما مدل ۱۹۷۰ ربل ماشین (ماشین شورشی) بدون شک در صدر جدول جالب‌ترین خودروهای AMC در تمام ادوار قرار می‌گیرد. طبق توصیف شرکت آمریکایی، ربل ماشین شاید از لحاظ سرعت به‌پای کوروت ۴۲۷ یا همی نرسد، اما در جاده سریع‌تر از فولکس‌واگن و کادیلاک حرکت می‌کند. حتی تبلیغات و بازاریابی این خودرو نیز در آن زمان در نوع خود جذاب و جالب بود. به لطف موتور ۸ سیلندر 390ci با ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۸۳ نیوتن متر گشتاور، ربل ماشین شورشگر AMC تا ۱۸۸ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد و شتاب صفر تا صد را در مدت‌زمان ۶.۳ ثانیه برآورده می‌سازد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0