بیامو گنجینهای غنی از میراث خودرویی دارد که با آثار ماندگار هنرمندانی همچون گروه بیتلز برابری میکند. این شرکت باواریایی، تاریخچه خود را به سال ۱۹۱۶ بازمیگرداند و در طول این سالها دست به ساخت هر نوع خودرویی زده است؛ از هاچبکهای پرسرعت گرفته تا سوپرکارهای آیندهنگرانه. در تمامی این محصولات، بیامو مهارتی افسانهای در تلفیق عملکرد، هندلینگ و کیفیت از خود نشان داده است. اما شرکت آلمانی در سالهای اخیر دست به خلق نوعی خودروی عضلانی زده که یکی از سریعترین نمونهها در نوع خود به حساب میآید. در مورد بی ام و M5 CS صحبت میکنیم.
این سدان عضلانی آلمانی نه تنها یک خودروی چهاردر پرسرعت به حساب میآید، بلکه حتی اگر یک سوپرکار موتوروسط بود، بازهم عملکرد درخشانی به نمایش میگذاشت. توانایی M5 CS در حمل چهار سرنشین بزرگسال در کمال راحتی، پیمودن مسیرهای شهری با آسودگی خیال و کاربردپذیری بسیار بالا، محصول آلمانی را به یک خودروی همهفنحریف تبدیل میکند، خودرویی که با خرید آن نیاز به هیچ ماشین دیگری ندارید.
از بهترین بخش ماجرا غافل نشوید؛ بی ام و M5 CS در اصل یک سوپرکار چهاردر است که با قیمتی مناسب در دسترس مشتریان قرار میگیرد. مدل M5 CS تجلی قابلیت آلمانیها در ساخت سدانهای عضلانی بوده و شاید یکی از آخرین بازماندههای این گونه خودروها باشد. با ایستگاه همراه شوید تا اطلاعات بیشتری در مورد این ماشین خاص و منحصر به فرد به دست آورید که در حال حاضر، سریعترین سدان اسلیپر در جهان به شمار میرود.

سوپرکار خانوادهپسند بی ام و M5 CS
اسلیپرها به عنوان خودروهایی با ظاهر معمولی اما باطن قدرتمند، از قدیمالایام وارد صنعت شدهاند. اما با عرضه بی ام و M5 در سال ۱۹۸۵ به نظر میرسید فرمول نهایی این دسته از ماشینها کشف شده است. تا پیش از آن، مدل M535i به عنوان اوج سدانهای سریع و لوکس شناخته میشد، ولی M5 این مفهوم را به سطحی کاملا جدید ارتقا داد.
نخستین نسل M5 (E28) یک موتور ۶ سیلندر خطی ۳.۵ لیتری را در خود جای داده بود که ۲۸۶ اسب بخار قدرت تولید میکرد. این توانایی حتی برای خودرویی همچون سوبارو ایمپرزا که در دهه ۱۹۹۰ روانه بازار شد، رقم قابل ملاحظهای به حساب میآمد، چه رسد به یک بی ام و سری ۵ در دهه ۸۰ میلادی!
جالبتر اینکه پیشرانه بهکاررفته در M5 در اصل برای سوپرکار افسانهای بیامو M1 توسعه یافته بود. نسل بعدی M5، یعنی E34، با پیشرانه ۶ سیلندر خطی که ابتدا ۳۱۵ اسب بخار قدرت داشت و بعدها ۳۴۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد، توانست موفقیتی بینظیر و تحسینبرانگیز را به ثبت برساند.
برای بسیاری از علاقهمندان، اوج تکامل فرمول M5 در مدل E39 متجلی شد که به لطف پیشرانه ۸ سیلندر خشمگین و خروشانش، تعادل بینظیری از قدرت و کاربرد روزمره را ارائه میداد. ولی بیامو به این سطح از پرفورمنس نیز راضی نبود و با استفاده از یک پیشرانه ۵۰۷ اسب بخاری، مدل M5 را در نسخه E60 وارد عصر دیوانه کننده موتور V10 الهام گرفته از فرمول یک کرد. ولی چنین شکوهی نیز به درازا نکشید و شرکت آلمانی به کوچکسازی موتورها روی آورد.
مدل M5 به مسیر خود ادامه داد، هرچند بسیاری از علاقهمندان و کارشناسان معتقد هستند که مدلهای بعدی هرگز نتوانستند جذابیت افسانهای و تأثیر فرهنگی نسلهای پیشین را بازآفرینی کنند. البته این موضوع به معنای ناکارآمدی آنها نیست. شاید به جرأت بتوان گفت که بهترین نسخه M5 در واقع همان مدلی بود که دیرتر پا به عرصه گذاشت؛ مدلی که ممکن است برخی حتی وجود آن را از یاد برده باشند؛ درباره بی ام و M5 CS صحبت میکنیم.

تکامل M5 در نسخه CS
نسل F90 بیامو M5 در سال ۲۰۱۷ با موتور ۴.۴ لیتری V8 مجهز به تکنولوژی توئین توربوشارژ M TwinPower انحصاری شرکت آلمانی رونمایی شد. این خودرو حتی در نسخه استاندارد نیز قدرت فراوانی داشت. به عبارت دقیقتر، نسخه پایه M5 با ۶۰۰ اسب بخار و نسخه کامپتیشن با ۶۲۵ اسب بخار قدرت در جاده حرکت میکرد.
نسخه Competition یک سوپر سدان واقعی بود که تنها در ۳.۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید. در این مرحله، واحد پرفورمنس M شرکت بیامو میتوانست با خیال راحت چراغهای بخش مهندسی را خاموش کرده و چند روزی به استراحت برود، اما این کار را نکرد. آنها بار دیگر به میز طراحی بازگشتند تا قدرتمندترین سدان M5 تاریخ را خلق کنند. بدین ترتیب، بی ام و M5 CS به وجود آمد که علیرغم حفظ تمام کاربردپذیری مدل استاندارد، سبکتر، سریعتر و حتی بهتر از آن بود.
نگاهی نزدیکتر به بی ام و M5 CS
بیامو شاید در ابتدا قصد نداشته یک سدان عضلانی خلق کند که از تمام رقبا پیشی بگیرد، اما در نهایت دقیقا به همین نتیجه رسیده است. نسل F90 تمام شاخصهای یک خودروی عضلانی اصیل را دارد که شامل یک موتور V8 بزرگ مجهز به توربوشارژر و سیستم چهارچرخ محرک جدید M xDrive میشود. در حقیقت بی ام و M5 CS در حالت معمول روی چرخهای عقب به حرکت درمیآید. ولی هر زمان که راننده اراده کند، قدرت موتور با هدف بهبود ایمنی و کشش به سمت چهار چرخ خودرو هدایت میشود.
از سوی دیگر، نشان Competition Sport پیشینهای غنی دارد که از جمله آن میتوان به مدل افسانهای 3.0 CS اشاره کرد. بیامو میدانست که باید حرمت این نشان را پاس دارد. این بار قرار نبود تنها با حذف رادیو و چند تغییر جزئی کار را تمام کند، بنابراین تلاش کرد تا محصول جدید را با نهایت خلاقیت در مهندسی به تولید برساند و پرفورمنس قابل توجهی را از آن بیرون بکشد. به همین خاطر تمرکز خود را روی کاهش وزن ماشین معطوف ساخت.
روی کاپوت کربنی اختصاصی این ماشین، دریچههای هوای فیبر کربنی به کار رفته است. سپر جلو، اسپویلر عقب، سرپوش آینههای بیرونی، دیفیوزر عقب، پوشش محفظه موتور M Power و سایلنسر ورودی هوا نیز همگی از جنس فیبر کربن تقویتشده (CFRP) هستند. مجموع این اقدامات، منجر به کاهش ۷۰ کیلوگرمی وزن بی ام و M5 CS در مقایسه با مدل Competition شد.

همهچیز درباره بی ام و M5 CS خاص است
موتور V8 توئین توربوشارژ به صورت ملایم تنظیم شده تا ۶۳۵ اسب بخار قدرت تولید کند، در حالی که گشتاور آن همچون مدل Competition در ۷۵۰ نیوتن متر ثابت باقی مانده است. بی ام و M5 CS همچنین به صورت استاندارد از سیستم اگزوز اسپرت استیل ضدزنگ با چهار لوله خروجی ساده و ترمزهای سرامیکی M Carbon بهره میبرد که کالیپرهای آنها به طور پیشفرض با رنگ قرمز یا به طور سفارشی با رنگ طلایی عرضه میشوند.
در کابین، صندلیهای کربنی با روکش چرم مرینو و دوخت تزئینی به رنگ قرمز موگیلو تعبیه شدهاند. پشتسریهای ادغامشده در صندلیهای جلو دارای لوگوی نورانی M5 و طرح نمادین پیست نوربرگرینگ هستند. نتیجه نهایی همه این تغییرات، یک M5 متمرکزتر بوده که همزمان ذات پرخروش یک خودروی عضلانی اصیل را در خود جاری کرده و برای عملکرد در پیست نیز بهینهسازی شده است.

شتاب بی ام و M5 CS چقدر است؟
تقریبا با هر معیاری که در نظر بگیرید، بی ام و M5 CS نه یک خودروی پرسرعت، بلکه به طرز ویرانکنندهای تندرو است، آنهم بدون اینکه به دخالت یک سیستم هیبریدی جهت ایجاد موج گشتاور الکتریکی از خط شروع نیاز داشته باشد. این ویژگی، بازتابکننده قدرت خالص و قدیمی یک موتور V8 احتراق داخلی است که به M5 CS اجازه میدهد در عرض ۲.۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. در صورت تداوم فشار پای راننده روی پدال گاز، این بیمر بزرگ در ثانیه ۶.۲ به سرعت ۱۶۱ کیلومتر خواهد رسید و نهایت سرعت آن ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت است. تست یکچهارم مایل نیز در مدتزمان ۱۰.۶ ثانیه انجام میشود.
این ارقام شتاب نه تنها در حد سوپرکارها، بلکه در سطح هایپرکارها هستند. جهت یادآوری، بوگاتی ویرون ۱۶.۴ سال ۲۰۰۸ به عنوان خودرویی که قیمتی معادل ۱۶۵۷۷۰۰ دلار داشت و استاندارد جدیدی را برای عملکرد هایپرکارها تعریف کرد، شتاب صفر تا صد را در عرض ۲.۵ ثانیه محقق میساخت، یعنی تنها کمی سریعتر از بی ام و M5 CS بود.
پیشرانه بهکاررفته در ویرون به معنای واقعی کلمه تقریبا دو برابر بزرگتر و دارای دو برابر توربو شارژر بیشتر نسبت به M5 است. این ماشین تست یکچهارم مایل را با ثبت رکورد ۱۰.۱ ثانیه به انجام رسانده که بازهم فاصله چندانی با پرفورمنس بی ام و M5 CS ندارد. در واقع خودروی آلمانی در تست یکچهارم مایل سریعتر از مکلارن F1 عمل کرده و از این مدل افسانهای جلو میزند!
جدول مقایسه پرفورمنس بی ام و M5 CS و بوگاتی ویرون
| مشخصات/ نام خودرو | مدل ۲۰۲۱ بیامو M5 CS | مدل ۲۰۰۸ بوگاتی ویرون ۱۶.۴ |
| پیشرانه | ۴.۴ لیتری توئین توربو ۸ سیلندر (V) | ۸ لیتری کوادتوربو ۱۶ سیلندر (W) |
| قدرت | ۶۳۵ اسب بخار | ۱۰۰۱ اسب بخار |
| گشتاور | ۷۵۰ نیوتن متر | ۱۲۵۰ نیوتن متر |
| شتاب صفر تا صد | ۲.۶ ثانیه | ۱.۵ ثانیه |
| تست یکچهارم مایل | ۱۰.۶ ثانیه | ۱۰.۱ ثانیه |
ثبات ارزش M5 CS در طول زمان
بی ام و M5 CS در زمان عرضه در سال ۲۰۲۱ قیمتی شگفتانگیز معادل ۱۴۳۹۹۵ دلار داشت. بنابراین سرمایهگذاری کوچکی به حساب نمیآمد. اما حالا مشخص شده که خرید این ماشین، یک سرمایهگذاری هوشمندانه بوده است، چون قیمتهای دستدوم خودرو برابر و حتی بیشتر از ارزش اولیه شدهاند.
مدل M5 CS با تیراژ تنها ۱۰۰۰ دستگاه، خودرویی نسبتا نادر و کمیابی در بازار است. طبق گزارش منابع معتبر، تنها ۴۰۰ نمونه از این خودروها به ایالات متحده راه یافتهاند. این کمبود، قیمتها را در سطح بالا نگه داشته است؛ تا جایی که مدلهای ۲۰۲۲ به طور متوسط با قیمت ۱۵۷۷۱۴ دلار به فروش میرسند. این مبلغ برای یک بیامو دستدوم رقم بالایی به شمار میرود، اما با توجه به این واقعیت که M5 CS یک هایپرکار در لباس مبدل است، چندان هم گزاف به نظر نمیآید.






دیدگاهتان را بنویسید