تفکیک میان معروف و بدنام کار چندان آسانی نیست. خودروهای بدنام، نه نمادین هستند، نه انقلابی، و نه بخشی ثابت از برنامههای تلویزیونی کلاسیک. آنها به خاطر وقایع شوکآور و وحشتناکی که از آن نقطه به بعد با آن مدل خاص مرتبط شدهاند، در خاطرهها باقی ماندهاند. اینکه آیا راننده نفرین شده یا بداقبال بوده، یا خود ماشین مقصر بوده، موضوعی است که به طور قطع نمیتوان در مورد آن اظهارنظر کرد. در هر صورت، تاریخ ساخته شده است و ما در این مقاله از ایستگاه، به معرفی بدنام ترین خودروهای تمام دوران میپردازیم.
مدل ۱۹۹۳ فورد برانکو

لیست بدنام ترین خودروهای تمام دوران را با مدل ۱۹۹۳ فورد برانکو آغاز میکنیم. هر فردی که در اوایل دهه ۸۰ یا قبل از آن به دنیا آمده باشد، هرگز رویدادی را که در ۱۷ ژوئن ۱۹۹۴ اتفاق افتاد، فراموش نخواهد کرد. این واقعه، فورد برانکو سفیدرنگ مدل ۱۹۹۳ را به تالار مشاهیر خودروهای بدنام فرستاد. البته چنین تالاری وجود ندارد و تنها کنایهای به بدنامی ماشین است.
در آن روز به یاد ماندنی، او.جی سیمپسون، ستاره سابق فوتبال آمریکایی که به مظنون اصلی قتل همسر سابقش، نیکول براون سیمپسون، و دوستش، رونالد گلدمن تبدیل شده بود، به جای تسلیم شدن، با خودروی دوستش، ال کاولینگز تصمیم به فرار گرفت. آنچه در ادامه رخ داد، یک تعقیب و گریز آهسته و تقریبا سورئال بود که حدود دو ساعت به طول انجامید. دستهای از خودروهای پلیس بزرگراههای کالیفرنیا، برانکوی سفیدرنگ را که با سرعتی بسیار کم، حدود ۵۶ کیلومتر بر ساعت، در بزرگراه شلوغ ۴۰۵ در حال حرکت بود، دنبال میکردند.
میلیونها نفر در سراسر جهان این صحنه را به صورت زنده از تلویزیون تماشا میکردند و نفسها در سینه حبس شده بود. او.جی در نهایت تسلیم شد، اما این ماجرا تأثیر غیرمنتظرهای روی خودرو گذاشت. فورد تنها دو سال بعد از این جنجال، تولید شاسیبلند دو درب نمادین خود را متوقف ساخت و آن را با مدل جدید و بزرگتری به نام «اکسپدیشن» چهاردر جایگزین کرد و بدین ترتیب، یک فصل از تاریخ خودرو را برای همیشه بست.
مدل ۱۹۶۱ لینکلن کانتیننتال SS-100-X

همگی ما تصاویر واضح فیلم زاپرودر را دیدهایم که ترور جان اف. کندی، رئیسجمهور محبوب آمریکا را در ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ در دالاس ثبت کرده است. این رویداد تلخ نه تنها شوکی عمیق به وجدان ملی وارد کرد، بلکه زمینهساز دههها تئوری توطئه درباره وجود قاتلان متعدد شد. در مرکز این تراژدی، یک خودروی خاص قرار دارد: مدل ۱۹۶۱ لینکلن کانتیننتال SS-100-X. این کانورتیبل چهاردر که کندی و همسرش ژاکلین در آن نشسته بودند، نه تنها به نمادی از آسیبپذیری، بلکه به عنوان یکی از بدنام ترین خودروهای تمام دوران شناخته میشود.
اگرچه این مدل لینکلن بر اساس نیازها و پروتکلهای سرویس مخفی از جمله افزودن سقف و پوششهای ضدگلوله، ذخیره تجهیزات پزشکی و یک میله محکم برای ایستادن، تقویت شده بود تا از جان رئیسجمهور محافظت کند، اما طراحی کانورتیبل، رئیسجمهور را در معرض تهدید مرگباری قرار داد. این رویداد به وضوح ثابت کرد که انتقال یک رهبر جهانی در یک خودروی بدون سقف، حتی در خیابانهای به ظاهر امن یک شهر آمریکایی، ایدهای ویرانگر بوده است.
ماشین تاریخی لینکلن که پس از آن حادثه به یک سقف ثابت مجهز شد تا محافظت سرنشینان را افزایش دهد، امروزه به عنوان یکی از بدنام ترین خودروهای تمام دوران در موزه هنری فورد در دیربورن، میشیگان قرار دارد و یادآوری ملموس از روزی است که تاریخ آمریکا برای همیشه تغییر کرد.
مدل ۱۹۵۵ پورشه ۵۵۰ اسپایدر

پورشه ۵۵۰ اسپایدر تا به امروز همچنان به عنوان یکی از بدنام ترین خودروهای تمام دوران و در عین حال افسانهایترین خودروهای تولیدشده توسط این سازنده آلمانی باقی شناخته میشود. این شهرت منحوس، بیشتر به دلیل ارتباط ناگسستنی آن با مرگ زودهنگام جیمز دین، ستاره جوان و نماد شورشی دهه ۵۰ میلادی است. وی علاقه بسیاری به شعار «سریع زندگی کن، جوان بمیر و جسد زیبایی از خود به جای بگذار» داشت و در نهایت به آن جامعه عمل پوشاند، آنهم سوار بر پورشه ۵۵۰ اسپایدر.
جیمز دین دقیقا در ۳۰ سپتامبر سال ۱۹۵۵، در حالی که تنها ۲۴ سال داشت، پشت فرمان پورشه ۵۵۰ اسپایدر نشست و عازم سالیناس کالیفرنیا شد تا در یک مسابقه شرکت کند. این خودروی سفیدرنگ که دین با شوخطبعی خاصی آن به آن «حرامزاده کوچک» میگفت، یکی از تنها ۹۰ دستگاه تولیدشده بود و به دلیل قدرت فراوان و وزن بسیار پایین، یک اسلحه واقعی در مسابقات به حساب میآمد.
این پورشه سومین خودروی مسابقهای او پس از امجی TD و پورشه ۳۵۶ اسپیداستر بود. مدل ۵۵۰ اسپایدر زمانی به یکی از بدنام ترین خودروهای تمام دوران تبدیل شد که در طول مسابقه، با مدل ۱۹۵۰ فورد کاستوم تودور تصادف کرد. ماشین فورد تحت هدایت یک دانشجوی ۲۳ ساله به نام دونالد ترنپساید بود که به اشتباه به خط مقابل پیچید و بدین ترتیب، یک تصادف سپر با سپر اتفاق افتاد و جیمز دین در آن حادثه جان به جانآفرین تسلیم کرد. حرامزاده کوچک و بیگناه نه تنها به آرامگاه جیمز دین، بلکه به نمادی ابدی از خطرات وسوسه سرعت و شکستناپذیری ظاهری تبدیل شد.
مدل ۱۹۱۱ گراف اند اشتفت دابل فائتون

اگر به دنبال راهی برای آغاز یک جنگ جهانی هستید، راهکار کاملا مؤثری برای یادگیری وجود دارد که مستلزم یک خودرو و یک اسلحه است؛ خودرویی مثل مدل ۱۹۱۱ دابل فائتون گراف اند اشتفت و یک پیستون نیمه اتوماتیک فرانز فابریکات! ماجرایی که این ماشین قدیمی را به یکی از بدنام ترین خودروهای تمام دوران تبدیل کرده، به شرح زیر است.
در یک روز تابستانی به تاریخ ۲۸ ژوئن ۱۹۱۴، اوضاع در سارایوو با برنامهریزی قبلی به طرز فاجعهباری خراب شد، زمانی که گاوریلو پرینسیپ، یک ملیگرای صرب از اعضای گروه بوسنیای جوان، با شلیک دو گلوله، آرشیدوک فرانتس فردیناند، ولیعهد امپراتوری اتریش-مجارستان و همسرش سوفی را در ماشینشان به قتل رساند.
این ترور نه تنها یک فاجعه شخصی، بلکه جرقهای بود که در کوتاهمدت، به دلیل سیستم پیچیده اتحادهای نظامی و تنفرهای دیرینه، زنجیرهای از رویدادهای سیاسی غیرقابل توقف را شعلهور کرد و در نهایت به شروع نخستین جنگ جهانی تاریخ بشر در مقیاس بزرگ منجر شد. خودروی واقعی این حادثه سرنوشتساز هماینک در موزه تاریخی نظامی شهر وین نگهداری میشود و یادبودی خاموش از لحظهای است که جهان را برای همیشه تغییر داد.
مدل ۱۹۹۴ مرسدس بنز S280

محال است که از بدنامترین سانحه رانندگی در دهه ۹۰ میلادی را فراموش کنیم. یعنی زمانی که شاهدخت دیانا روی صندلی عقب مدل ۱۹۹۵ مرسدس بنز S280 نشسته بود و هرگز موفق به ترک آن نشد. این تراژدی که در شامگاه ۳۱ اوت سال ۱۹۹۷ در پاریس رخ داد، نه تنها جان یک چهره محبوب جهانی را گرفت، بلکه تأثیری ماندگار بر فرهنگ، رسانهها و امنیت شخصی افراد مشهور برجای گذاشت. و البته که مرسدس بنز S280 را به یکی از منفورترین و بدنام ترین خودروهای تمام دوران تبدیل کرد.
در حالی که سدان آلمانی در خیابانهای پاریس با سرعت بالا در تلاش برای گریز از عکاسان مزاحم بود، همهچیز به پایان غمانگیزی رسید؛ خودرو به طرز مهیبی به یک ستون نگهدارنده در تونل پل دو لالما برخورد کرد و منجر به مرگ پرنسس دایانا، دودی الفاید (همراه) و هانری پاول (راننده) شد. این فاجعه موجی از سوگواری جهانی را برانگیخت. تحقیقات بعدی نشان داد که راننده تحت تأثیر الکل و داروهای تجویزی بوده و سرعت غیرمجاز باعث تصادف شه است. این رویداد منجر به بازنگری جدی در قوانین تعقیب و آزار رسانهای در بسیاری از کشورها شد و پرسشهای اساسی را درباره حق حریم خصوصی افراد مشهور در عصر رسانههای مدرن مطرح کرد.





دیدگاهتان را بنویسید