ایستگاه
خواندن 7 دقیقه
.
3 هفته پیش
.
64 بازدید

با موتور قدرتمند LS7 شورولت آشنا شوید

با موتور قدرتمند LS7 شورولت آشنا شوید

مقدمه

در سال ۲۰۰۵، شورولت کوروتC6 ‌ جایگزین نسل پنجم شد. از شاسی جدید گرفته تا موتور متعلق به خانواده جدید LS، تغییرات این خودرو نسبت به مدل قبلی انکارناپذیر بود. به معنای واقعی کلمه می‌توان نسل ششم شورولت کوروت را تکامل‌یافته نسل قبلی دانست. نسخه پایه C6 به موتور ۶ لیتری ۸ سیلندر جدید LS2 مجهز بود که می‌توانست ۴۰۵ اسب بخار قدرت تولید کند. بااین‌حال شورولت به این موتور قدرتمند راضی نشد و در سال ۲۰۰۶ نسخه Z06 کوروت C6 را با موتور LS7 روانه بازار کرد.

موتور LS7 تا مدت‌ها به‌عنوان معیاری برای سنجش قدرت موتورهای تنفس طبیعی مورد تحسین صنعت خودروسازی جهان قرار داشت. این موتور به‌محض عرضه در سال ۲۰۰۶ توانست کارایی مطمئن خود را در خودروهای متعدد به اثبات برساند و خیلی سریع‌تر از انتظار شورولت، به محبوبیت فراوانی به‌ویژه در حوزه افترمارکت دست پیدا کرد. در ادامه به بررسی بیشتر این پیشرانه می‌پردازیم.

نقش بسزای موتور LS7 در موفقیت C6 Z06

نسخه Z06 کوروت C6 از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ روی خط تولید قرار داشت. این ماشین، دستاورد مهمی برای شورولت به‌حساب می‌آید، چراکه در طول این ۷ سال توانست عملکرد قدرتمندترین موتور تنفس طبیعی شرکت آمریکایی، یعنی LS7 را به نمایش بگذارد. اگرچه C6 در نسخه پایه نیز نظر مثبت منتقدین و دوستداران را ‌به خود جلب کرد، ولی نسخه Z06 میزان تحسین این خودرو را به سطح بالاتری ارتقا داد.

قدرت ۵۰۵ اسب بخاری Z06 با موتور LS7

اگرچه Z06 در نگاه اول تفاوت خاصی با نسخه استاندارد C6 ‌ ندارد، ولی در زیر کاپوت شباهت چندانی میان این دو دیده نمی‌شود. برتری Z06 به‌خاطر موتور ۷ لیتری ۸ سیلندر LS7 است که پرفورمنس و کارایی قابل‌توجهی را ارائه می‌دهد. موتور LS7 که به طور خاص برای C6 Z06 ساخته شده، ۵۰۵ اسب بخار در ۶۳۰۰ دور در دقیقه و ۶۳۷ نیوتن متر گشتاور در ۴۸۰۰ دور در دقیقه آزاد می‌کند که ارقامی رؤیایی در آن زمان بودند. در حقیقت تا پیش از معرفی موتور LT9 در مدل ۲۰۱۱ شورولت کوروت ZR1، پیشرانه LS7 لقب «قدرتمندترین موتور تنفس طبیعی ساخته شده توسط جنرال موتورز» را به خود اختصاص داده بود.

کوروت  Z06 به لطف موتور قدرتمند خود که به گیربکس ۶سرعته دستی متصل بود، می‌توانست به‌سرعت ۳۱۹ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرده و شتاب صفر تا صد را در مدت‌زمان کوتاه ۳.۷ ثانیه مدیریت کند.

برتری Z06 به سبب بهبودهای LS7

بهبودهای اعمال‌شده در بخش فنی Z06، قابلیت این خودروی آمریکایی را به نحوی ارتقا داد که در پیست مسابقات بتواند نظر حاضران را به خود جلب کند. موتور LS7 با داشتن کورس پیستون ۴ اینچی و قطر پیستون ۴.۱۲۵ اینچی به یک بلوک سیلندر خاص مجهز بود. این خصوصیات در ترکیب با فناوری‌های پیشرفته همچون شاتون‌ها و دریچه‌های ورودی تیتانیومی بسیار سبک باعث شد قابلیت استثنایی LS7 در کنترل جریان هوا، نقش اساسی در قدرت ۵۰۵ اسب بخاری داشته باشد.

پورت‌ها و محفظه‌های احتراق LS7 با استفاده از تکنیک‌های ماشین‌کاری CNC ساخته شده‌اند تا دقت و پایداری آن‌ها در مقابل تغییرات جریان هوا تضمین شود. به‌علاوه، سرسیلندرهای LS7 به نحوی سازگار با منیفولدهای ورودی یا قطعات مشابه افترمارکت طراحی شده‌اند.

ویژگی‌های مهم و برجسته LS7 را می‌توان در مواردی همچون بلوک سیلندر خاص با قطر پیستون بزرگ، میل‌لنگ فولادی آلیاژی، شاتون‌های تیتانیومی بسیار سبک، پیستون‌های روکش‌دار، سرسیلندرهای آلومینیومی CNC و منیفولد ورودی EFI خلاصه کرد.

علاوه بر پیشگام بودن در کاربرد سوپاپ‌های ورودی تیتانیومی، یکی دیگر از ویژگی‌های مهم LS7 استفاده از دریچه‌های خروجی سدیم دار است. سدیم عایق بسیار خوبی در برابر حرارت به‌حساب می‌آید. این رویکرد نه‌تنها دوام و اتلاف حرارت را بهبود می‌بخشد، بلکه پرفورمنس و اثربخشی موتور را افزایش می‌دهد.

در ضمن، موتور ۷ لیتری LS7 با سیستم روغن‌کاری هیبریدی خشک/ تر ساخته شده که به آن سیستم dry-sump نیز گفته می‌شود. این نخستین باری بود که چنین سیستمی در محصولات جنرال موتورز مورداستفاده قرار می‌گرفت.

نسخه قوی‌تر LS7 به نام Crate

پس از عرضه LS7، بسیاری از دوستداران و کارشناسان حوزه بی‌صبرانه منتظر رونمایی از جایگزین بهبودیافته این موتور افسانه‌ای بودند. بالاخره جنرال موتورز در سال ۲۰۲۰ با معرفی موتور LS427/570 Crate به انتظارها پایان داد.

رفع مشکلات LS7 در نسخه Crate

جنرال‌موتور با ساخت پیشرانه جدید Crate قصد داشت مشکلات اصلی LS7 را برطرف کند. یکی از این مشکلات، سیستم Dry-Sump بود که جای خود را به Wet-Sump داد تا بدین‌وسیله فرایندهای تعویض و نصب را ساده‌تر کرده و هزینه موتور را کاهش دهد.

عدد ۵۷۰ در نام LS437/570 به خروجی موتور اشاره می‌کند. پیشرانه Crate حدود ۶۵ اسب بخار قوی‌تر از LS7 بوده و این افزایش قدرت را می‌توان به استفاده از میل بادامک هیدرولیکی با دریچه ورودی ۰.۵۹۱ اینچی و لیفت خروجی ۰.۵۹۰ اینچی و همین‌طور زوایای ورودی ۲۲۷ درجه، خروجی ۲۴۲ درجه و جداسازی لوب ۱۱۶ درجه مرتبط دانست. حداکثر قدرت موتور در ۶۲۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور آن در ۴۸۰۰ دور در دقیقه به دست می‌آید.

سایر ویژگی‌های خاص LS7 Crate شامل فنرهای سوپاپ پرسرعت، منیفولدهای خروجی متعلق به نسل پنجم شورولت کامارو Z/28، منیفولد ورودی EFI با نصب سرخود ریل سوخت، و انژکتور و همین‌طور میل بادامک از جنس آلیاژ فولادی و شاتون‌های تیتانیومی، سرسیلندرهای CNC با ورودی‌های هوا ۲.۲ اینچی و دریچه‌های خروجی سدیم دار ۱.۶۱ اینچی، فلایویل ۱۶۸ دندانه‌ای ۱۴ اینچی گیربکس دستی متعلق به شورولت کامارو Z/28 می‌شوند.

قدرت بالای Z06 به دلیل وزن پایین LS7

خودرو  Z06 در سال ۲۰۰۶ رونمایی شد و کمی بعد، شورولت نسخه C6R GT ‌را به‌عنوان خودرو مسابقه‌ای عرضه کرد. این ماشین به موتور LS7 مجهز بود و سبک‌ترین مدل کوروت در آن زمان به‌حساب می‌آمد. شورولت C6R GT ترکیب عالی و فوق‌العاده‌ای از چابکی و قدرت را به نمایش گذاشت.

نسبت چشمگیر قدرت به وزن ۶.۲ پوند در هر اسب بخار

پروفیل سبک‌وزن Z06 را می‌توان به ساختار خودرو نیز ربط داد. این ماشین دارای فریم آلومینیومی است که حدود ۶۲ کیلوگرم وزن کمتری نسبت به فریم استاندارد فولادی دارد. کفی کامپوزیت فیبر کربن و چوب بالسا و همین‌طور پایه موتور آلیاژ منیزیم، از دیگر عوامل دخیل در سبکی Z06 هستند. این خصوصیات پیشرفته منجر به نرخ استثنایی قدرت به وزن ۶.۲ پوند (۲.۸ کیلوگرم) در هر اسب بخار شده‌اند.

با وزن خالص ۱۴۱۹ کیلوگرم، Z06 عملکرد مهیجی را از خود نشان می‌دهد، درعین‌حال که مصرف سوخت بهینه‌ای را حفظ کرده و صد کیلومتر جاده شهری را تنها با ۶.۳ لیتر بنزین طی می‌کند. البته نسل C6 علی‌رغم ضریب درگ پایین ۰.۲۸ و وزن کمتر، از لحاظ بهینگی مصرف سوخت به‌پای نسل قبلی نمی‌رسد. بااین‌وجود Z06 افتخار این را داشته که در سال ۲۰۰۶ به‌عنوان خودرو منتخب برای مسابقات دیتونا ۵۰۰ و ایندیاناپولیس ۵۰۰ ایفای نقش کرده و به یک نماد پرفورمنس تبدیل شود.

مدل C6 فاصله میان محوری بیشتر و درعین‌حال، طول و عرض کمتری نسبت به مدل C5 دارد. همانند تمام کوروت‌های دنده دستی از سال ۱۹۸۹، این ماشین نیز به گیربکس CAGS مجهز بوده که علاوه بر کمک به بهبود مصرف سوخت، به راننده اجازه می‌دهد در شرایط کم‌سرعت و کم‌فشار، شماره دنده را از ۱ مستقیماً به ۴ افزایش دهد.

توقف تولید LS7 و LS427/570 در سال ۲۰۲۲

پس از به‌دست‌آوردن دل عاشقان صنعت خودرو در سراسر جهان، موتور ۸ سیلندر LS7 پس از قدرت بخشی به مدل‌های آیکونیک و نمادینی همچون کوروت  Z06 و کامارو Z/28 در سال ۲۰۲۲ برای همیشه بازنشسته شد. البته در کنار LS7، شورولت تولید LS427/570 به‌عنوان نسخه قوی‌تر LS7 را نیز متوقف کرد. علی‌رغم برکناری، میراث LS7 و نسخه ارتقا یافته آن در صنعت خودرو جهان باقی‌مانده و اثربخشی بسزایی در جامعه خودرویی به‌جای گذاشته است.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0