ایستگاه وبلاگ اخبار خودرویی
خواندن 10 دقیقه
.
2 ماه پیش
.
57 بازدید

بادوام ترین شاسی بلندهای ژاپنی با شانس کارکرد بالای ۴۰۰ هزار کیلومتر

بادوام ترین شاسی بلندهای ژاپنی با شانس کارکرد بالای ۴۰۰ هزار کیلومتر

در بازار شاسی‌بلندهای بادوام، معدود خودروسازانی می‌توانند با قابلیت اطمینان تولیدات ژاپنی رقابت کنند. طی سه دهه گذشته، برندهایی مانند تویوتا، لکسوس و هوندا با ساخت خودروهای روزمره و در عین حال مناسب برای پیمایش مسافت‌های فراتر از معمول، شهرتی جهانی کسب کرده‌اند. در این مقاله از ایستگاه شما را با بادوام ترین شاسی بلندهای ژاپنی با شانس کارکرد بالای ۴۰۰ هزار کیلومتر آشنا می‌کنیم.

برای خانواده‌ها و افراد علاقه‌مند به ماجراجویی، یک خودروی شاسی‌بلند با توانایی عبور از مرز ۴۰۰ کیلومتر، لقبی فراتر از بادوام به خود می‌گیرد. این ماشین نماد آسایش خاطر، هزینه مالکیت پایین و اثبات برتری مهندسی به حساب می‌آید. دستیابی به چنین قابلیت پیمایش بالایی، آن‌هم در دنیایی که وسایل نقلیه تحت تأثیر پیچیدگی‌های توربوشارژ، تجهیزات الکترونیکی کم‌دوام و گیربکس‌های طراحی‌شده با تمرکز روی بازدهی قرار دارند، چندان معمولی به نظر نمی‌رسد.

با این حال، ژاپنی‌ها همیشه از رویکرد‌های متفاوت پیروی کرده‌اند. سادگی، مواد مستحکم و پیشرانه‌های آزموده‌شده، کماکان در کانون فلسفه طراحی آن‌ها قرار دارد و به خودروهای شاسی‌بلندشان این توانایی را می‌بخشد که دهه‌ها پس از ترک نمایشگاه، همچنان در جاده‌ها حضور داشته باشند.

تویوتا Sequoia با قیمت پایه ۶۲۴۲۵ دلار

بادوام ترین شاسی بلندهای ژاپنی

لیست بادوام ترین شاسی بلندهای ژاپنی را با تویوتا سکویا آغاز می‌کنیم. وقتی صحبت از طول عمر بی‌نظیر می‌شود، سکویا در صدر جدول شاسی‌بلندها قرار می‌گیرد. این خودرو که بر پایه‌‌های مستحکم مشابه پیکاپ توندرا ساخته شده، همواره دوام را بر جلوه‌های ظاهری ترجیح داده است. ساختار بدنه رو فریم تویوتا سکویا در کنار پیشرانه ۸ سیلندر، به خودرو اجازه می‌دهد سال‌ها یدک‌کشی، حمل بار و سفرهای جاده‌ای طولانی خانوادگی را به راحتی پشت سر بگذارد. به گزارش اکثر مالکان، سکویا به راحتی از مرز ۴۰۰ هزار عبور می‌کند.

رویکرد محافظه‌کارانه تویوتا در به‌روزرسانی پیشرانه، عامل مهم دیگر در طول عمر سکویا به شمار می‌رود. در حالی که رقبا به طور پیوسته پیشرانه‌های کوچک‌شده یا توربوشارژ را جهت بازده بیشتر، ولو طول عمر کمتر معرفی می‌کنند، پیشرانه تنفس طبیعی ۸ سیلندر تویوتا اثبات‌شده و ضدگلوله است. با قطعات متحرک کمتر و سابقه‌ای ده‌ها ساله، سادگی مکانیکی سکویا در قابلیت اطمینان نتیجه می‌دهد. به همین خاطر سکویاهای قدیمی، حتی متعلق به اوایل دهه ۲۰۰۰، هنوز هم در بازار خودروهای کارکرده مورد توجه بسیاری قرار می‌گیرند.

علاوه بر این، سیستم تعلیق مستحکم و انتقال قدرت سنگین سکویا نه‌تنها برای رانندگی در بزرگراه، بلکه برای عبور از مسیرهای آفرودی و بیراهه طراحی شده‌اند. اکثر مالکانی که از سکویا برای کمپینگ، یدک‌کشی یا مصارف سنگین خانوادگی استفاده می‌کنند، مقاومت بالای این خودرو در برابر سایش و فرسودگی را مورد تأیید قرار داده‌اند. با در نظر گرفتن دسترسی‌پذیری به قطعات یدکی تویوتا و آشنایی گسترده مکانیک‌ها با این برند، مشخص است که چرا سکویا در فهرست بادوام ترین شاسی بلندهای ژاپنی با شانس کارکرد بالای ۴۰۰ هزار کیلومتر جای می‌گیرد.

مشخصات فنی تویوتا سکویا مدل ۲۰۲۵

پیشرانه ۳.۵ لیتری ۶ سیلندر توربوشارژ هیبرید
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک
سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب
حداکثر قدرت ۴۳۷ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۷۹۰ نیوتن متر
مصرف سوخت ترکیبی ۱۰.۷ لیتر در صد کیلومتر

 

تویوتا 4Runner با قیمت ۴۰۷۰۵ دلار

بادوام ترین شاسی بلندهای ژاپنی

تعداد کمی از شاسی‌بلندها به‌اندازه تویوتا فوررانر در زمینه قابلیت اطمینان معروف هستند. این خودرو که روی شاسی مبتنی بر پیکاپ ساخته شده، برای سال‌ها انتخاب اصلی افرادی بوده که به دنبال ترکیبی از توانایی آفرود و کاربری خانوادگی هستند. پیشرانه ۴ لیتری ۶ سیلندر به‌کاررفته در نسل‌های اخیر فوررانر، یکی از بادوام‌ترین موتورهای تولیدشده توسط تویوتا به حساب می‌آید که به منظور تحمل مسافت‌های بالا بدون مشکلات عمده طراحی شده است.

برای مالکانی که به تعویض منظم روغن و خدمات پایه پایبند هستند، عبور از مرز ۴۰۰ هزار کیلومتر یک دستاورد معمولی در نظر گرفته می‌شود تا یک چالش غیرممکن. بنابراین جایگاه بعدی در لیست بادوام ترین شاسی بلندهای ژاپنی با شانس کارکرد بالای ۴۰۰ هزار کیلومتر به فوررانر تویوتا تعلق می‌گیرد.

همانند سکویا، جذابیت فوررانر نیز در سادگی مکانیکی آن نهفته است. برخلاف بسیاری از شاسی‌بلندهای مدرن که به‌شدت به توربوشارژرهای پیچیده، سیستم‌های الکتریکی یا گیربکس‌های دوکلاچه متکی هستند، فوررانر با پیشرانه‌های تنفس طبیعی و گیربکس‌های اتوماتیک معمولی، کارها را نسبتا ساده نگه می‌دارد. این سادگی، خطر بروز خرابی‌های فاجعه‌آمیز و پردردسر به سبب پیمایش مسافت‌های طولانی را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

ناگفته نماند که فوررانر برای محیط‌هایی طراحی شده که خودروهای کم‌دوام‌تر در آن نابود می‌شوند. از مسیرهای بیابانی گرفته تا گذرگاه‌های کوهستانی پوشیده از برف، تعلیق و سیستم انتقال قدرت این خودرو برای تحمل شرایط سخت مهندسی شده‌ است. به بیان بهتر، استفاده روزمره و رانندگی در بزرگراه به ندرت قطعات فوررانر را تحت فشار قرار می‌دهد. با وجود انجمن بزرگی از مالکان که فوررانرهای خود را به کارکرد ۴۸۰۰۰۰ کیلومتر یا بیشتر رسانده‌اند، جای تعجب نیست که این خودرو لقب جنگجوی مسافت‌های طولانی را به دست آورده است. فوررانر لیست بادوام ترین شاسی بلندهای ژاپنی با شانس کارکرد بالای ۴۰۰ هزار کیلومتر را درخشنده‌تر می‌کند.

مشخصات فنی تویوتا فوررانر مدل ۲۰۲۴

پیشرانه ۴ لیتری ۶ سیلندر
گیربکس ۵ سرعته دستی
سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب
حداکثر قدرت ۲۷۰ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۳۷۷ نیوتن متر
مصرف سوخت ترکیبی ۱۳.۸ لیتر در صد کیلومتر

 

تویوتا Highlander با قیمت پایه ۳۹۵۲۰ دلار

بادوام ترین شاسی بلندهای ژاپنی

خودروی بعدی در فهرست بادوام ترین شاسی بلندهای ژاپنی با شانس کارکرد بالای ۴۰۰ هزار کیلومتر نیز به تویوتا تعلق دارد. اگرچه هایلندر به‌اندازه سکویا و فوررانر که از ساختار بدنه روی فریم بهره می‌برند، محکم به نظر نمی‌رسد، اما به عنوان یک کراس‌اوور خانوادگی، اطمینان‌پذیری بالایی را ارائه می‌دهد. هایلندر که عرضه نخست آن به سال ۲۰۰۱ بازمی‌گردد، به لطف تعادل بین کاربردپذیری، بازدهی و قابلیت اطمینان، یکی از پرفروش‌ترین شاسی‌بلندهای تویوتا به شمار می‌رود. با ساختار مونوکوک و یکپارچه، رانندگی با هایلندر تجربه‌ای همچون خودروهای سواری را به راننده انتقال می‌دهد. این موضوع، شاسی‌بلند ژاپنی را به انتخابی محبوب نزد خانواده‌ها تبدیل کرده است.

البته این‌طور نیست که در هایلندر، راحتی فدای دوام شده باشد. بسیاری از هایلندرهای مجهز به پیشرانه ۶ سیلندر کماکان با قدرت در حال فعالیت هستند و از مرز ۴۰۰ هزار کیلومتر عبور کرده‌اند. در حقیقت نقطه قوت هایلندر، به پیشرانه‌های آزموده‌شده و ارتقایافته آن، به ویژه پیشرانه ۳.۵ لیتری ۶ سیلندر مربوط می‌شود. این پیشرانه به‌شرط نگهداری مناسب، در تحمل مسافت‌های بالا بدون مشکلات مکانیکی عمده شهرت دارد. حتی نمونه‌های هیبریدی هایلندر نیز به لطف فناوری هیبریدی نخستین و پیشرفته تویوتا، توانایی قابل توجهی در پیمایش مسافت طولانی، بدون نیاز به تعویض پرهزینه باتری از خود نشان داده‌اند.

آنچه هایلندر را به ویژه برای مالکیت بلندمدت جذاب می‌کند، شهرت خودرو در هزینه‌های نگهداری پایین‌تر نسبت به رقبا است. هایلندر خودروی دردسرسازی نیست و هنگامی که مشکلی برای آن به وجود آید، معمولا جزئی و با هزینه‌ای ناچیز قابل رفع هستند. این ویژگی مهم در کنار ارزش بالای فروش مجدد، هایلندر را به یک شاسی‌بلند متمایز تبدیل می‌کند که شایستگی پیوستن به مجموعه بادوام ترین شاسی بلندهای ژاپنی با شانس کارکرد بالای ۴۰۰ هزار کیلومتر را دارد.

مشخصات فنی تویوتا هایلندر مدل ۲۰۲۵

پیشرانه ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت ۲۶۵ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۴۲۰ نیوتن متر
مصرف سوخت ترکیبی ۹.۴ لیتر در صد کیلومتر

 

لکسوس GX با قیمت پایه ۶۳۹۳۵ دلار

بادوام ترین شاسی بلندهای ژاپنی

لوکس و دوام دو ویژگی خودرو هستند که معمولا در کنار یکدیگر ظاهر نمی‌شوند، اما لکسوس GX یک استثنا به حساب می‌آید. این شاسی‌بلند تجملاتی که معماری خود را با تویوتا لندکروزر پرادو به اشتراک می‌گذارد، با ساختار بدنه روی فریم و تمرکز روی طول عمر بالا ساخته شده است.

پیشرانه ۴.۶ لیتری ۸ سیلندر GX از نظر عمده مالکین به عنوان موتور تخریب‌ناپذیر یاد می‌شود و دیدن مدل‌های این خودرو با کارکرد بیش از ۴۰۰ هزار کیلومتر که با حداقل مشکلات به کار خود ادامه می‌دهند، چندان غیرمعمول نیست. این ویژگی، لکسوس GX را به یکی از معدود شاسی‌بلندهای لوکس تبدیل کرده که در آن، قابلیت اطمینان به‌اندازه راحتی یک نقطه قوت مهم در هنگام فروش در نظر گرفته می‌شود.

یکی از دلایل درخشش GX در مسافت‌های بالا، این است که لکسوس نیز مانند تویوتا، از دنبال کردن نوآوری‌های غیرضروری صرفا برای تازگی اجتناب می‌کند. در عوض، GX از مهندسی آزموده‌شده‌ای بهره می‌برد که قابلیت اطمینان بلندمدت را در اولویت قرار داده است. در حالی که رقبایی مانند لندروور یا بی‌ام‌و اغلب فناوری‌های پیشرفته اما مستعد خرابی را معرفی می‌کنند، شاسی‌بلند لکسوس بر مکانیک بادوام و قطعات مطمئن تکیه دارد. این موضوع به لکسوس GX اجازه می‌دهد تا بدون مواجهه‌ با شکست‌های پرهزینه، با وقار تمام پا به سن بگذارد و در کنار سکویا، هایلندر و فوررانر، در فهرست بادوام ترین شاسی بلندهای ژاپنی با شانس کارکرد بالای ۴۰۰ هزار کیلومتر خودنمایی کند.

گذشته از این‌ها، نشان لکسوس به معنای بهره‌مندی مالکان از کیفیت ساخت ممتاز و مواد اولیه باکیفیت در فضای داخلی است. با اینکه شاسی‌بلندهای متعددی پس از کارکرد ۴۰۰ هزار کیلومتر کماکان قابل استفاده هستند، اما تعداد کمی از آن‌ها چنین قابلیتی را در کنار یک کابین لوکس و مجهز ارائه می‌دهند. لکسوس جی‌ایکس ثابت می‌کند که دوام بلندمدت لزوما نباید به بهای از دست دادن ظرافت و ارتقا تمام شود. برای افرادی که به دنبال یک شاسی‌بلند با قابلیت پیمایش مسافت طولانی با هر دو ویژگی استحکام و راحتی هستند، GX یکی از قوی‌ترین مدعیان در جاده به شمار می‌رود.

مشخصات فنی لکسوس GX مدل ۲۰۲۵

پیشرانه ۳.۴ لیتری ۶ سیلندر
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک
سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل
حداکثر قدرت ۳۴۹ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۶۴۹ نیوتن متر
مصرف سوخت ترکیبی ۱۳.۸ لیتر در صد کیلومتر

 

هوندا Pilot با قیمت پایه ۴۳۲۰۰ دلار

بادوام ترین شاسی بلندهای ژاپنی

لیست بادوام ترین شاسی بلندهای ژاپنی با شانس کارکرد بالای ۴۰۰ هزار کیلومتر با هوندا پایلوت به پایان می‌رسد؛ یک شاسی‌بلند سایزمتوسط خانوادگی با شهرتی عالی در زمینه قابلیت اطمینان بلندمدت. پایلوت از زمان عرضه در سال ۲۰۰۳ تاکنون، فضای داخلی جادار و راحت و دوام عالی از خود نشان داده است. پیشرانه‌های V6 قدرتمند و سیستم انتقال قدرت، امکان عبور پایلوت از کارکرد ۴۰۰ هزار کیلومتر را به راحتی فراهم می‌آورند.

فلسفه مهندسی هوندا نقش بزرگی در طول عمر پایلوت ایفا می‌کند. همانند تویوتا، هوندا نیز به پیشرانه‌های تنفس طبیعی و گیربکس‌های بهبودیافته با تمرکز روی دوام، تمایل نشان می‌دهد. موتور ۳.۵ لیتری شش سیلندر که در بیشتر مدل‌های پایلوت به‌ کار رفته است، در سراسر خط تولید هوندا یک پیشرانه اثبات‌شده به حساب می‌آید که قدرت روان و قابلیت اطمینان را در صدها هزار کیلومتر ارائه می‌دهد. طبق گزارش بسیاری از مالکان، پایلوت بدون کوچک‌ترین خرابی مکانیکی به راحتی از مرز ۴۰۰ هزار کیلومتر عبور کرده است.

شاسی‌بلند ژاپنی همچنین از نظر کاربرد، یک وسیله نقلیه‌ نسبتا کم‌استرس است. پایلوت در اساس به عنوان یک وسیله نقلیه خانوادگی و مخصوص ترددهای روزانه طراحی شده و توانایی یدک‌کشی سنگین و آفرود را ندارد. این ویژگی‌ها در ترکیب با شهرت هوندا در کیفیت کلی ساخت و نگهداری، پایلوت را به یکی از مطمئن‌ترین شاسی‌بلندهای سایزمتوسط بادوام در بازار تبدیل می‌کند.

مشخصات فنی هوندا پایلوت مدل ۲۰۲۵

پیشرانه ۳.۵ لیتری ۶ سیلندر
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک
سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت ۲۸۵ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۳۵۵ نیوتن متر
مصرف سوخت ترکیبی ۱۰.۷ لیتر در صد کیلومتر
مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0