در گذشته بارها شاهد عرضه محصولات ایران خودرو در بورس کالا بودهایم. بورس کالا بستری امن، شفاف و کارآمد برای معاملات است که باعث حذف دلالی و سوداگری و خرید محصول با قیمت واقعی میشود. ایرانخودرو به تازگی اعلام کرده که اگر وزارت صمت فکری برای اصلاح قیمتها نکند، محصولات خود را در بورس کالا به فروش خواهد گذاشت. بازدید اخیر مدیران بورس کالا از خطوط تولید ایرانخودرو، گمانهزنی در مورد بازگشت مجدد و فروش محصولات این شرکت را تقویت میکنند.
اواسط اردیبهشتماه سال جاری، انجمن خودروسازان کشور نامهای برای وزارت صمت، مبنی بر اصلاح قیمتها فرستاد. صمت برای مدت طولانی از ارائه پاسخ به این نامه امتناع ورزید. همین موضوع باعث شد مدیرعامل ایرانخودرو در حاشیه برگزاری نمایشگاه بینالمللی قطعات خودرو در تهران ضمن گلایه از این وزارت، خبر عدم فروش محصولات، عدم ثبتنام و همینطور تمایل به عرضه خودرو در بورس کالا را اعلام کند.
عرضه محصولات ایران خودرو در بورس کالا راهحل این شرکت برای جبران ضررهایی است که به دلایل متعدد از جمله اجبار پیروی از قیمتگذاری دستوری، روی هم انباشته شدهاند. این میزان ضرردهی و بدهی سنگین به قطعه سازان، ایرانخودرو را در وضعیت وخیمی قرار داده و به نظر میرسد، تنها چاره فوری و راه نجات شرکت است.

ناگفته نماند که پیش از قوت گرفتن خبر عرضه ایران خودرو در بورس کالا، وزارت صمت وعده اصلاح قیمتها را تا پایان خردادماه داد. البته اصلاح قیمتها و حذف قیمتگذاری دستوری تنها مشکل ایرانخودرو و همینطور باقی خودروسازان کشور نیست. نائب رئیس هیئتمدیره ایرانخودرو همچنین از عدم اجرای به موقع دستورالعملها نیز گلایه کرده است. به گفته وی، اساس این دستورات به سال ۱۳۹۸ بازمیگردند، در حالیکه شرایط بازار و اقتصاد کشور در حال حاضر تفاوت بسیاری با قبل دارد. همین دستورات منسوخ نیز به موقع اجرا نمیشوند و نهادهای مختلف از جمله سازمان حمایت با تعلل در تصمیمگیری، کار را سختتر میکنند.
عرضه ایران خودرو در بورس کالا
عرضه محصولات ایران خودرو در بورس کالا تجربه جدیدی نیست. نهتنها ایرانخودرو، بلکه تولیدکنندگان مختلف بارها ماشینهای خود را در این بستر مزایدهای به عرضه درآوردهاند و نتیجه آن، رضایت فروشنده و خریدار بود. در بورس کالا دیگر خبری از قیمتگذاری دستوری نیست. دلالان و واسطه گران نیز قدرت چندانی در بورس ندارند. خودرو با قیمت واقعی به فروش میرسد و بدین ترتیب، هم فروشنده به سود خود میرسد و هم متقاضی از خرید ماشین با قیمت منطقی رضایت دارد.

عرضههای گذشته ایران خودرو در بورس کالا باعث شد قیمت خودرو در بازار حدود ۱۵ درصد یافت و در صورت تداوم، روند کاهشی قیمتها ادامه پیدا میکرد. بورس راهحل قانونی و یک بستر شفاف و کارآمد برای معاملات کالاهای سرمایهای از جمله خودرو است. شرکتهای خودروساز، بورسی و سهام عام هستند و به طور خاص، حالا که ایرانخودرو وارد بخش خصوصی شده، طبق مقررات نباید تحت اجرای قیمتگذاری دولتی قرار گیرد.
فعالیت ایران خودرو در بورس کالا، ایدهآلترین راهحل در شرایط فعلی است. به گفته نائب رئیس هیئتمدیره این شرکت، بر خلاف ادعای شورای رقابت، تنظیم بازار اتفاق نیفتاده و به دنبال این روند آزمون و خطا، نزدیک به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از تولیدکننده به شبکه سودجویان منتقل شده که عددی غیر قابل تصور ولی بدون اغراق است. ضرر انباشته ایرانخودرو هماینک به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده و اگر فورا برای جبران این زیان چارهاندیشی نشود، نخست تولید کاهش مییابد و سپس تبعات ناخوشایندتری دامنگیر این خودروساز بزرگ و اصلی کشور میشود.
مزیت اصلی عرضه محصولات ایران خودرو در بورس کالا، هدایت منابع به سمت تولید است. استفاده از بورس کالا برای عرضه خودرو شامل مزایای متعددی میشود که نظارت و تضمین شفافیت مالی، گردش پول، پیگیری معاملات، مبارزه با پولشویی و وصول حقوق دولتی، مهمترین آنها به شمار میآید.





دیدگاهتان را بنویسید