مقدمه
تویوتا پریوس در سال ۱۹۹۷ با معرف فناوری هیبریدی خلاقانه خود، انقلابی را در صنعت خودروسازی به وجود آورد. تکنولوژی بهکاررفته در پریوس با استفاده همزمان از موتور بنزینی و موتور الکتریکی، ضمن بهبود قابلملاحظه مصرف سوخت، موجب کاهش انتشار گازهای مضر به محیطزیست میشد. این دستاورد بزرگ نهتنها استاندارد جدیدی را برای حملونقل پاک تعریف کرد، بلکه خودروسازان دیگر را وادار ساخت تا به بررسی و بهبود فناوری هیبریدی بپردازند.
در طول سالها، خودروسازان متعددی به پیروی از دستاورد تویوتا و فناوری خلاقانه پریوس، دست به توسعه و ساخت مدلهای هیبریدی زدند تا نیاز مشتریان با سلایق مختلف را پاسخ دهند. این خودروهای هیبریدی به دلیل ترکیب پرفورمنس، صرفهجویی و سازگاری با محیطزیست، خیلی زود به محبوبیت فراوان دست پیدا کردند.
از برندهای لوکس همچون لکسوس گرفته تا برندهای اصلی مثل هوندا و فورد، شرکتهای متعددی فناوری هیبریدی را در محصولات خود گنجانده و گزینههای متنوعی را در دسترس خریداران قرار دادهاند. در این مقاله شما را با ۸ خودروساز آشنا میکنیم که دنبالهروی مسیر تویوتا در تولید پریوس شدند.
هوندا جزو نخستین شرکتهایی بود که از پتانسیل فوقالعاده فناوری هیبریدی آگاه شد و تقریباً دو سال پس از پریوس، این فناوری را در سال ۱۹۹۹ با معرفی خودرو Insight به مشتریان خود معرفی کرد. اینسایت با بدنه سبکوزن آلومینیومی و آئرودینامیک پیشرفته، نخستین خودرو هیبریدی بود که روانه بازار امریکای شمالی شد. از آن زمان به بعد، هوندا حس، تعهد بیشتری نسبت به فناوری هیبریدی پیدا کرد و مدلهای پرطرفدار و محبوبی همچون آکورد و CR-V یا همان ونزا را به تولید رساند.
هوندا آکورد از پیشرانه هیبریدی، متشکل از موتور ۲ لیتری و دو موتور الکتریکی کوچک استفاده میکند که بدون کاهش قدرت یا راحتی، بهرهوری مصرف سوخت را بهبود میبخشد. این پیشرانه انتقال یکپارچه و بدون وقفهای را بین موتورهای بنزینی و الکتریکی برقرار کرده و تجربه رانندگی نرم و دقیقی را ارائه میدهد.
مدلهای هیبریدی هوندا بیشتر روی بهرهوری و کاربردپذیری تمرکز داشته و تلاش خودروساز در راستای پایداری زیستمحیطی را بازتاب میکنند. فناوری هیبریدی بهکاررفته در این مدلها بیانگر رویکرد ابتکاری هوندا جهت کاهش انتشار گازهای آلاینده و بهبود صرفهجویی در مصرف سوخت بوده و آنها را در جایگاه بالایی در بازار خودروهای هیبریدی قرار داده است.
شرکت آمریکایی فورد
فورد در سال ۲۰۰۴ و با معرفی مدل Escape به جرگه هیبریدی سازها پیوست و نخستین خودروساز آمریکایی بود که یک شاسیبلند هیبریدی را روانه بازار کرد. موفقیت اسکیپ باعث شد فورد به ساخت مدلهای هیبریدی بیشتر ترغیب شده و محصولاتی مثل فیوژن و سیمکس را به عرضه درآورد. محصولات هیبریدی فعلی فورد از جمله اسکیپ،F-150 پاوربوست و ماوریک، قابلیت و توانایی این شرکت آمریکایی در معرفی فناوری هیبریدی در سگمنتهای خودرویی متعدد را نشان میدهد.
قلب تپنده اسکیپ یک پیشرانه ترکیبی کممصرف است که شامل موتور ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر و یک موتور الکتریکی میشود. این دو در کنار هم پرفورمنس قابلتوجهی را رقم میزنند. پیکاپ معروف F-150 پاور بوست نیز از موتور ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری و یک موتور الکتریکی استفاده میکند. به لطف همکاری این دو موتور، F-150 به قابلیت یدککشی و آفرودی تحسینبرانگیزی دستیافته و درعینحال، مصرف سوخت بهینهای دارد.
شرکت کرهای هیوندای
هیوندای باعرضه سوناتا در سال ۲۰۱۱ پیشرفت در بازار خودروهای هیبریدی را آغاز کرد. مشابه با تویوتا، فورد و هوندا، هیوندای نیز بهمحض مشاهده موفقیت سوناتای هیبریدی تصمیم گرفت سبد محصولات نیمه برقی خود را گسترش داده و مدلهای بیشتری را با پیشرانه هیبریدی در دسترس مشتریان قرار دهد. اینگونه بود که النترا، توسان، سانتافه و آیونیک هیبریدی پا به عرصه وجود گذاشتند.
نام هیوندای آیونیک بهخاطر طراحی شیک و آیندهنگرانه و فناوریهای پیشرفتهای همچون گیربکس دوکلاچه بر سر زبانها افتاد که تأثیر شگفتانگیزی در پویایی رانندگی دارد. قوای محرکه این ماشین بهوسیله موتور ۱.۶ لیتری تأمین میشود که با یک موتور الکتریکی جفت شده و جمعاً ۱۳۹ اسب بخار قدرت را به چرخهای خودرو انتقال میدهد.
شرکت کرهای کیا
بهعنوان خواهر هیوندای، کیا نیز با اشتیاق فراوان فناوری هیبریدی را پذیرفت و مدل اپتیما را در سال ۲۰۱۱ به بازار معرفی کرد. به لطف برند و نام معروف، اپتیما خیلی سریع به محبوبیت و فروش مورد انتظار دستیافت و بدین ترتیب، کیا تصمیم گرفت مدلهای هیبریدی بیشتری را مثل نیرو، اسپورتیج، سورنتو و کارناوال به تولید برساند.
کراساوور کامپکت نیرو، ترکیبی از کاربردپذیری و بهینگی مصرف سوخت را ارائه میدهد و یک انتخاب محبوب نزد رانندگان شهری محسوب میشود. پیشرانه هیبریدی این ماشین از موتور ۱.۶ لیتری بنزینی و یک موتور الکتریکی تشکیل شده و ۱۳۹ اسب بخار خروجی دارد. از طرف دیگر، سورنتو فضای داخلی سخاوتمندانه و پرفورمنس قابلتوجهی داشته و موردپسند خانوادهها و ماجراجویان است. این خودرو از همکاری موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ و یک موتور الکتریکی بهره میگیرد که مجموع قدرت آنها به ۲۲۷ اسب بخار میرسد.
شرکت ژاپنی لکسوس
لکسوس بهعنوان واحد تولیدکننده خودروهای لوکس تویوتا، از فناوری هیبریدی این شرکت استفاده کرد تا مدلهای نیمه برقی متنوعی را بسازد. مدل RX 400h در سال ۲۰۰۵، نخستین خودروی هیبریدی لکسوس بود که پرفورمنس و بهرهوری عالی از خود نشان داد. به دنبال این محصول، هفت مدل دیگر نیز با نامهای UX، NX، RX، TX، ES، LS و LC روانه بازار شدند که در حال حاضر قابلخرید هستند.
پیشرانه تعبیه شده در زیر کاپوت لکسوس ES 300h موتور ۲.۵ لیتری را با یک موتوربرقی ترکیب کرده و تجربه رانندگی نرم و باکیفیتی را برای سرنشینان خودرو به ارمغان آورده است. شاسیبلند لوکس و جمعوجور NX 350h نیز بهعنوان یک ماشین هیبریدی با کابین بزرگ و تجهیزات ایمنی فراوان، از ترکیب موتورهای بنزینی و الکتریکی استفاده کرده و باقدرت ۲۴۰ اسب بخار در جاده حرکت میکند.
شرکت ژاپنی نیسان
تعهد نیسان به فناوری هیبریدی در سال ۲۰۰۷ و با معرفی التیما آغاز شد. اگرچه این خودرو ماندگاری کوتاهی در بازار داشت، ولی سرچشمه نوآوری نیسان بود و تولید محصول فوقالعادهای به نام روگ را در سال ۲۰۱۶ رقم زد. نیسان روگ با بهرهوری بالا در مصرف سوخت و ارائه تجربه رانندگی نرم و راحت، خیلی زود در صدر پرفروشترین خودروها در بازارهای مختلف جهان نشست.
روگ، کاربردپذیری را با بهرهوری در مصرف سوخت ترکیب کرده و به گزینهای عالی برای خانوادهها تبدیل شده است. کابین باز و جادار، ویژگیهای ایمنی پیشرفته و ۱۶۷ اسب بخار قدرت پیشرانه، سایر مشخصات روگ را تشکیل میدهند. نیسان همچنین سیستم e-Power را در ژاپن معرفی کرده که از یک موتور بنزینی جهت تولید الکتریسیته لازم برای موتور الکتریکی استفاده میکند. سیستم e-Power تجربه رانندگی نرم و بیسروصدایی را ارائه میدهد و مصرف سوخت پایینی دارد.
شرکت ژاپنی مزدا
مزدا با تمرکز روی ادغام فناوری هیبریدی در تکنولوژی SkyActive انحصاری خود در مدل CX-50 وارد بازار خودروهای هیبریدی شد. این ماشین از همان پیشرانه بهکاررفته در تویوتا ونزا و راوفور استفاده میکند. مزدا ۳ هیبریدی نیز یکی دیگر از ماشینهای پرطرفدار برند ژاپنی است که از پیشرانه اسکایاکتیو بهره میگیرد و بهینگی مصرف سوخت و تجربه رانندگی پویایی را ارائه میدهد. رویکرد مزدا در توسعه فناوری هیبریدی روی اهمیت حفظ لذت در رانندگی و صرفهجویی در مصرف سوخت تأکید دارد.
مزدا ۳ طراحی شیک و ویژگیهای ایمنی متعددی را ارائه میدهد. پیشرانه ترکیبی این خودرو در مجموع ۱۶۲ اسب بخار قدرت تولید میکند. مدل CX-50 نیز به پیشرانه هیبریدی متشکل از یک موتور بنزینی ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر و سه موتور الکتریکی میشود که مجموع راندمان آنها به ۲۱۹ اسب بخار قدرت و ۱۶۳ نیوتن متر گشتاور میرسد.
شرکت ژاپنی سوبارو
سوبارو رابطه کاری نزدیکی با تویوتا داشته و از تجارب و دستاوردهای این شرکت برای توسعه و ساخت مدلهای هیبریدی استفاده کرده است. ورود سوبارو به باز خودروهای هیبریدی باعرضه Crosstrek در سال ۲۰۱۳ آغاز شد. کراسترک از سیستم چهارچرخ محرک و فناوری هیبریدی بهرهمند بوده و ضمن بهینگی مصرف سوخت، از قابلیتهای آفرودی متنوعی برخوردار است. مدتی بعد، سوبارو مدل هیبریدی دیگری به نام فارستر را با پیشرانه ۲ لیتری روانه بازار کرد.
کراسترک به موتور باکسر ۲ لیتری مجهز است که با یک موتور الکتریکی کوچک همکاری میکند. به سبب این همکاری، کراس ترک با ۱۴۸ اسب بخار قدرت در جاده میتازاند. فورستر نیز یک خودروی جادار با فناوریهای ایمنی پیشرفته است که تجربه سواری نرم و راحتی را به سرنشینان انتقال میدهد. به همین دلیل فورستر یک گزینه ایدهآل و کاربردی برای خانوادهها و همینطور ماجراجویان در نظر گرفته میشود. محصولات هیبریدی سوبارو در محکمبودن، قابلیت اطمینان و سازگاری شهرت دارند.
دیدگاهتان را بنویسید