شرکتهای خودروسازی در جهان به طور پیوسته محصولات متنوعی را روانه بازار میکنند. انواع و اقسام خودروها بر اساس معیارهایی نظیر سایز و اندازه، حجم موتور، شکل اتاقک، کاربرد و … در کلاسهای متعدد قرار میگیرند؛ بنابراین خودروهای موجود در یک کلاس دارای ویژگیهای مشابه هستند و در حقیقت کلاسبندی خودرو، سادهترین روش توصیف خودروها بهحساب میآید.
طبق استانداردها و تعاریف جهانی، دو نوع کلاسبندی برای خودروها وجود دارد؛ کلاسبندی بر اساس اندازه و کاربرد و کلاسبندی بر اساس فرم کابین و اتاقک. در ادامه با بررسی کلاسهای خودرو همراه ما باشید تا با اسامی مربوط به کلاسبندی خودرو بیشتر آشنا شوید.
کلاسبندی خودرو بر اساس اندازه و کاربرد
خودروهای مختلف بسته بهاندازه، در شش کلاس مختلف دستهبندی میشوند. این کلاسها با استفاده از حروف بزرگ لاتین A، B، C، D، E و F برچسبگذاری شدهاند.
– خودروهای کوچک کلاس A
کلاس A شامل خودروهای سایز متوسط و مینی میشود. این ماشینها دارای حداکثر طول ۳.۵ متر هستند و معمولاً موتور کمحجمی دارند. دوو ماتیز که زمانی شهرت بسیاری در ایران داشت و همینطور MVM 110 جزو خودروهای کلاس A بهحساب میآیند که مصرف بنزین آنها بسیار کم بوده و مناسب برای رفتوآمدهای داخل شهر هستند.
– خودروهای شهری کلاس B
خودروهای کوچک شهری در کلاس B قرار میگیرند. این خودروها کمی از ماشینهای کلاس A بزرگتر بوده و مصرف بنزین بیشتری دارند. البته استحکام و ایمنی آنها نیز از کلاساولیها بیشتر است. با ماشینهای کلاس B میتوان به سفرهای بینشهری رفت. این خودروها معمولاً به پیشرانه ۱ تا ۱.۶ لیتری مجهز هستند. پراید هاچبک و پژو ۲۰۶ جزو خودروهای کلاس B محسوب میشوند.
– خودروهای خانوادگی کوچک کلاس C
کلاس C شامل خودروهای خانوادگی با طراحی جمعوجور میشود. مگان و مزدا ۳ در دسته خودروهای کلاس C قرار میگیرند. این ماشینهای خانوادگی دارای صندوقعقب با فضای بار بزرگ هستند و کابین بزرگ آنها، آسایش ۵ سرنشین را در طول سفر تضمین میکند. حجم موتور ماشینهای کلاس C بین ۱.۳ تا ۲ لیتر بوده و مصرف سوخت آنها نسبت به کلاسهای B و A بیشتر است.
– خودروهای خانوادگی بزرگ کلاس D
خودروهای خانوادگی سایز بزرگ در کلاس D قرار میگیرند. خودروهای کلاس D اندازه بزرگتری نسبت به کلاس C داشته و مخصوص سفرهای خانوادگی و پیمودن مسیرهای طولانی هستند. کلاس Dها همچنین تجهیزات و امکانات ایمنی و رفاهی بیشتری نسبت به خودروهای کلاس C داشته و حجم موتور آنها بین ۱.۶ تا ۲.۸ لیتر است. کیا اپتیما و تویوتا کمری معروفترین نمونهها در سگمنت D به شمار میآیند.
– خودروهای نیمه لوکس کلاس E
خودروهای بزرگتر از کلاس D که از ظاهر شیک و لوکس برخوردار هستند، در کلاس E قرار میگیرند. این ماشینها از موتورهای قدرتمند ۲ الی ۳.۵ لیتری استفاده میکنند، مصرف سوخت بالایی داشته و تنوع بالایی از تجهیزات و امکانات ایمنی در لیست مشخصات آنها به چشم میخورد. هیوندای آزرا، بنز E-Class و بیامو سری ۵ جذابترین و محبوبترین خودروهای کلاس E هستند.
– خودروهای لوکس و اشرافی کلاس F
خودروهای کلاس F از کلاسهای قبلی بزرگتر بوده و از لحاظ طراحی و شکل ظاهری، تجهیزات و آپشنهای رفاهی و ایمنی در بالاترین سطح ممکن قرار دارند. این ماشینها انواع و اقسام آزمونهای ایمنی را با بهترین امتیاز پشت سر میگذارند و صاحبین آنها معمولاً علاقهای به رانندگی ندارند. در عوض به صندلیهای راحت داخل کابین تکیه داده و رانندگی تا مقصد را به یک راننده خصوصی واگذار میکنند. بیامو سری ۷ و رولز رویس فانتوم در زمره خودروهای لوکس و اشرافی کلاس F قرار میگیرند.
– خودروهای کلاس J،, M و S
کلاسهای دیگری نیز وجود دارد که تعاریف سادهتری دارند. خودروهای شاسیبلند به کلاس J تعلق میگیرند، حالآنکه خودروهای نفربر متعلق به سگمنت M هستند. کلاس S نیز برای خودروهای اسپرت، کوپه و کروکی تعریف شده است.
کلاسبندی خودرو بر اساس فرم بدنه و اتاقک
یکی دیگر از معیارهای کلاسبندی خودروها، فرم بدنه و اتاقک آنها است. بدین ترتیب، انواع خودروها در ۱۱ کلاس متفاوت دستهبندی میشوند که در ادامه به توصیف آنها میپردازیم.
– کلاس سدان
سدان (Sedan) یا سالون (Saloon) رایجترین و محبوبترین کلاس خودرو در جهان است. خودروهای این کلاس معمولاً دارای ۴ درب بوده و دو ردیف صندلی دارند. صندوقعقب سدانها به طور معمول مجزا از فضای کابین در نظر گرفته میشود. خودروهای سدان باسلیقه تمام افراد جور درمیآیند و جزو ماشینهای خانوادگی هستند. بیامو 528i، هیوندای ورنا، تویوتا کمری و همینطور پژو پارس و پژو ۴۰۵ جزو خودروهای سدان بهحساب میآیند.
– کلاس هاچبک
بدون شک با شنیدن نام هاچبک (Hatchback)، خودروهایی مثل پراید و پژو ۲۰۶ در ذهن شما تداعی میشوند. هاچبکها در قسمت پشتی بهجای درب صندوقعقب دارای یک درب شیشهای هستند و به همین خاطر گاهی اوقات بهعنوان ماشینهای ۳ درب یا ۵ درب نیز از آنها یاد میشود.
– کلاس فست بک
خودروهای فست بک بر پایه سدانها طراحی شدهاند، ولی ظاهر جذابتری دارند. خصوصیت اصلی این ماشینها، سقفی است که با یک شیب ملایم به درب صندوقعقب تبدیل میشود. بنز CLS و پورشه پانامرا بهترین نمونه برای معرفی فست بک (FastBack) هستند.
– کلاس لیفت بک
لیفت بکها نیز بر پایه خودروهای سدان طراحی شدهاند، با این تفاوت که بر خلاف شیشه ثابت عقب در سدانها، شیشه عقب لیفت بکها حین باز کردن درب صندوق بالا میرود. یعنی در هنگام باز کردن درب صندوق، هم شیشه عقب و هم درب صندوق بهصورت یکجا به سمت بالا هل داده میشوند. تویوتا پریوس و سیتروئن زانتیا جزو خودروهای کلاس لیفت بک (LiftBack) هستند.
– کلاس کانورتیبل
کلاس کانورتیبل (Convertible)، کابریولت (Cabriolet)، رودستر (Roadster)، هاردتاپ (Hard Top) یا سافت تاپ (Soft Top) مخصوص خودروهایی است که سقف آنها به طور کامل باز و بسته میشود. دلیل استفاده از نامهای متفاوت به مشخصات خودرو مثل ظرفیت، جنس سقف و تعداد دربها مربوط میشود. بهعنوان نمونه، خودروهای رودستر دونفره هستند. همچنین خودروهای سقف پارچهای یا سقف برزنتی بهعنوان سافت تاپ و خودروهای سقف فلزی به عنوان هارد تاپ شناخته میشوند. جالب اینکه خودروهای کانورتیبل در ایران بیشتر به کروکی تغییر نام دادهاند.
– کلاس کوپه
سدانهای دو درب به کلاس کوپه منتقل میشوند. یک خودروی کوپه دارای یک یا دو ردیف صندلی بوده و اندازه دربهای آن کمی بزرگتر از حد معمول است. صندلیهای جلو حالت کشویی یا تاشو داشته و بدینوسیله امکان نشستن افراد روی صندلیهای عقب فراهم میشود. خودروهای کوپه طراحی اسپرت داشته و به سبب ظاهر شیک و جذاب، طرفداران بسیار زیادی دارند. تسلا مدل S، فورد موستانگ، تویوتا سوپرا، هیوندای جنسیس و BMW 6 در دسته خودروهای کوپه (Coupe) قرار میگیرند.
– کلاس SUV
خودروهای شاسیبلند با قابلیت آفرود در کلاس SUV قرار میگیرند. خودروهای آفرود دارای ویژگیهای متمایزی همچون ارتفاع زیاد از زمین، شاسی مستقل، سیستمهای تعلیق بسیار مستحکم، چرخهای بزرگ، فاصله زیاد میان دو محور، موتور قدرتمند و چهارچرخ متحرک (AWD) هستند. تویوتا لندکروزر جزو SUVهای سایز بزرگ، و نیسان مورانو و سوزوکی جیمنی به ترتیب جزو SUVهای سایز متوسط و سایز کوچک قلمداد میشوند.
– کلاس CUV
خودروهای کراساوور یا همان CUV، شبیه به خودروهای شاسیبلند هستند، اما بر اساس پلتفرمهای سدان یا هاچبک ساخته شدهاند. این ماشینها سواری راحتتری داشته، آسودگی بیشتری را برای سرنشینان فراهم میآورند و مصرف سوخت کمتری نسبت به شاسیبلندها دارند. کراساوورها بر اساس شاسی یکپارچه طراحی شدهاند و اگرچه ظاهر آنها شبیه به SUV سایز کوچک است، اما اصلاً برای جادههای آفرود مناسب نیستند.
– کلاس استیشن واگن
کلاس استیشن (Station) یا واگن (Wagon) شامل خودروهایی میشود که ظاهری مابین سدان و هاچبک دارند. این خودروها دارای ستون D بوده و طول آنها بیشتر از خودروهای سدان معمولی است. خودروهای کلاس استیشن همچنین فاصله کمی نسبت به سطح زمین دارند. سانتانا GTD فولکسواگن نمونه بارز خودروی متعلق به کلاس استیشن محسوب میشود.
– کلاس ون
ونها چهره شناختهای دارند و برای حملونقل عمومی مورداستفاده قرار میگیرند. خودروهایی کلاس Van ظاهری مربعیشکل بدون رعایت ظرافت خاص داشته و بلندتر و بزرگتر از خودروهای معمولی هستند. این خودروها مصارف تجاری داشته و گزینه خرید شخصی بهحساب نمیآیند.
– کلاس چندمنظوره
خودروهای چندمنظوره یا همان MPV دارای دو یا سه ردیف صندلی بوده و اندازه آنها کوچکتر از ون است. به همین خاطر برخی مواقع بهعنوان مینی ون نیز شناخته میشود. خودروهای MPV بیشتر برای ارائه خدمات حملونقل بار و مسافرین مورداستفاده قرار میگیرند، و البته محبوبیت بسیاری نزد خانوادههای پرجمعیت دارند. خودروی چندمنظوره را میتوان ترکیبی از شاسیبلند، هاچبک و استیشن دانست. سوبا M4 فردا موتور یک خودروی MPV است.
کلاس متمایز پیکاپها
وانتهایی که کابین آنها محصور بوده و دارای قسمت بار مجزا در بخش عقب هستند، در کلاس پیکاپ قرار میگیرند. پیکاپها از لحاظ ساختار بدنه، مشابه با خودروهای شاسیبلند هستند، اما بخش عقبی آنها (بخش حمل بار) فاقد سقف است. در بسیاری از مدلهای امروزی، کابین پیکاپها شامل دو ردیف صندلی میشود. آمیکو آسنا، تویوتا هایلوکس و KMC T8 در کلاس پیکاپها قرار دارند.
دیدگاهتان را بنویسید