ایستگاه
خواندن 4 دقیقه
.
2 سال پیش
.
1 بازدید

کدام خودروسازان اروپایی از سوی برندهای چینی تهدید می‌شوند؟

کدام خودروسازان اروپایی از سوی برندهای چینی تهدید می‌شوند؟

چینی‌ها در دهه اخیر پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای در صنعت خودروسازی پیدا کرده‌اند. امروزه چین به دومین صادرکننده بزرگ خودرو در جهان تبدیل شده و بر خلاف بسیاری از شرکت‌های مطرح و برجسته، از مدت‌ها پیش روی تولید خودروهای برقی تمرکز کرده است. ازاین‌رو، خودروسازان چینی از نظر برقی‌سازی محصولات در هر کلاس و سطحی، از رقبای سرسخت اروپایی، آمریکایی و ژاپنی پیشی گرفته‌اند.

بااین‌حال به‌غیراز برقی‌سازی، امتیازهای ویژه‌ای شامل حال شرکت‌های چینی می‌شود که آن‌ها را در توسعه محصولات و ارتقای فناوری‌های مختلف یاری می‌دهد. بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در آسیا در همسایگی کشورهای در حال توسعه‌ای قرار دارد که تشنه واردات خودرو هستند و بخش عمده‌ای از مصرف‌کنندگان آن‌ها را قشر متوسط تشکیل می‌دهند. به‌علاوه، صنایع مختلف چینی مخصوصاً خودروسازی این کشور تحت حمایت و پشتیبانی قدرتمند دولت و مردم خویش هستند و در نتیجه جسارت بسیاری از خود به خرج می‌دهند تا بتوانند در سطح جهانی به جایگاه بالاتری دست پیدا کنند. امروزه تنوع محصولات چینی در کشورهای آسیایی بیش از خودروهای غربی است.

بااین‌وجود، تسلط چین تنها به آسیا محدود نمی‌شود. شاسی‌بلندها و خودروهای برقی چینی در سال‌های اخیر در تیراژ بالا روانه بازارهای غربی شده و به نظر می‌رسد ادامه این روند، خاطر خودروسازان مطرح جهان را مشوش کرده است.

بازار اروپا به طور خاص تحت‌تأثیر محصولات چینی قرار دارد، به‌طوری‌که واردات خودروهای چینی موجب کاهش چشمگیر و نگران‌کننده فروش محصولات برخی شرکت‌های برجسته و معروف جهان شده است.

به‌عنوان‌مثال، خودروسازی قدیمی و صاحب‌نام فیات آسیب‌پذیری بالایی در برابر شرکت‌های چینی دارد. سبد محصولات پرطرف‌دار این کمپانی بسیار محدود بوده و حدود ۴۷ درصد محصولاتش در خانه (ایتالیا) به فروش می‌رسد. در مقایسه با خودروهای متنوع شاسی‌بلند و برقی چینی، فیات تنها یک خودروی الکتریکی به نام 500e و همین‌طور یک خودروی شاسی‌بلند به نام 500x دارد. سهم فروش خودروهای فیات در بازار اروپا در سال ۲۰۱۵ حدود ۴.۵ درصد بود، ولی طبق آمار به‌دست‌آمده، این رقم از ماه ژانویه تا اکتبر سال ۲۰۲۲ به ۳.۵ کاهش پیدا کرده است.

شرکت آمریکایی فورد نیز تلاش بسیاری می‌کند تا در بازار اروپا از رقیب سرسخت چینی عقب نماند. خودروهای کلاس B این کمپانی اگرچه محبوبیت سابق را ندارند، ولی هنوز سهم قابل‌توجهی از بازار اروپا را به خود اختصاص می‌دهند. فورد هم‌اکنون ۷ محصول پرطرف‌دار در بازار اروپا دارد که فوکوس (Focus) برقی و شاسی‌بلندهای کوگا (KUGA) و پوما (PUMA) جزو آن‌ها هستند. سهم فورد در بازار اروپا در سال ۲۰۱۵ حدود ۷.۳ درصد بود، ولی در سال ۲۰۲۲ این رقم حدود ۴.۹ درصد گزارش شده است.

شرکت‌های ژاپنی هوندا و میتسوبیشی نیز به سبب صادرات خودروهای چینی به بازار اروپا، به طور چشمگیری متضرر شده‌اند. هوندا تنها با ۵ مدل خودرو در قاره سبز حاضر است که تنها یکی از آن‌ها در دسته خودروهای الکتریکی قرار می‌گیرد. سهم بازار هوندا در سال ۲۰۱۵ حدود ۰.۹۲ درصد بود، ولی این رقم در ده‌ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲ به ۰.۶۴ درصد کاهش‌یافته است. میتسوبیشی بر خلاف سه شرکت دیگر، هیچ مدل خودروی برقی در سبد محدود محصولات عرضه‌شده به اروپا ندارد. این شرکت با دو مدل ماشین با رقبای چینی رقابت می‌کند. سهم بازاری میتسوبیشی در سال ۲۰۱۵ حدود ۰.۹۴ درصد بوده، ولی در سال ۲۰۲۲ این رقم به ۰.۴۷ کاهش‌یافته است.

با توجه به پیشرفت چین در تولید خودروهای متنوع در کلاس‌های مختلف و همین‌طور پیشرفت قابل‌ملاحظه شرکت‌های چینی در ساخت خودروهای برقی، می‌توان گفت که دلیل عمده کاهش سهم بازار  شرکت‌هایی نظیر فورد، میتسوبیشی، فیات و هوندا، فعالیت در حوزه تولید خودروهای رده میانی و همین‌طور عرضه محدود و دست‌وپنجه نرم کردن با مشکلات متعدد در زنجیره تأمین است. حال که دوران خودروهای احتراقی روبه‌پایان است و عصر جولان خودروهای برقی فرارسیده، هر شرکتی که نتواند به پیشرفت‌های لازم در این حوزه دست پیدا کند، به‌ناچار از صنعت خودروسازی حذف خواهد شد.

بد نیست بدانید در سالی که گذشت، ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی تولید چین به کشورهای خارجی صادر شده است. از این ۱.۱ میلیون دستگاه، ۳۵۵ هزار خودرو در بازار آمریکای لاتین به فروش رفته‌اند. به بیان بهتر، آمریکای لاتین بزرگ‌ترین مشتری محصولات خوش‌چهره و پیشرفته چینی به شمار می‌آید. سهم فروش خودروهای چینی در قاره سبز نیز حدود ۲۲ درصد است و بدین ترتیب، اروپایی‌ها دومین مشتریان بزرگ شرکت‌های چینی محسوب می‌شوند. کشورهای خاورمیانه با خرید ۱۵۶ هزار دستگاه خودرو، در رتبه سوم قرار می‌گیرند. در نهایت ۵۸ درصد باقی‌مانده از سهم صادرات خودروهای چینی، به کشورهای درحال‌توسعه اختصاص می‌یابد که عمدتاً شامل بازارهای آسیای شرقی مثل تایلند، تایوان، اندونزی و … می‌شود.

باتوجه‌به ارقام به‌دست‌آمده، جای تعجب نیست که چین به دومین صادرکننده بزرگ خودرو در جهان تبدیل شده است. سایک، چری، تسلا چین، چانگان، دانگ فنگ، جیلی، گریت وال، جک، بایک و CNHTC به ترتیب برترین برندهای صادرکننده خودرو به کشورهای مختلف جهان هستند که به کابوس بزرگ برای شرکت‌های مطرح خودروسازی تبدیل شده‌اند.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0