ایستگاه
خواندن 3 دقیقه
.
1 سال پیش
.
3 بازدید

کارکرد متاورس در طراحی، تولید و تعمیر و نگهداری خودرو

کارکرد متاورس در طراحی، تولید و تعمیر و نگهداری خودرو

متاورس علاوه بر افزایش فروش و تعامل با مشتری، امکانات زیادی در زمینه طراحی، تولید و خدمات پس از فروش نیز در اختیار شرکت‌های خودروساز می‌گذارد.

طراحی سنتی خودرو ابتدا با طرح‌های دوبعدی آغاز می‌شود و سپس طراحان طرح‌های اولیه خود را به نرم‌افزارهای رایانه‌ای می‌سپارند تا مدل سه‌بعدی آن را طراحی کند. اما با ظهور فناوری‌های واقعیت تعمیم‌یافته (XR)، این روند ساده‌تر شده و کیفیت آن نیز بهبودیافته است. در شرکت Hyundai طراحی به طور معمول 4 هفته تا دو ماه طول می‌کشید، اما اخیراً با استفاده از نرم‌افزار طراحی سه‌بعدی و ابزارهای AR این زمان  بسیار کم‌تر شده است. طراحان می‌توانند با استفاده از عینک‌های VR، خودرو را در شرایط مختلف آب‌وهوایی و جغرافیایی مشاهده کنند و با ساخت یک ماکت سه‌بعدی اولیه از آن شروع به طراحی داخلی آن کنند.

شرکت‌های خودروساز علاوه بر طراحی آنلاین خودرو، از دنیاهای مجازی برای تست و بررسی خودروهای پیشرفته خود نیز استفاده می‌کنند. پلتفرم Drive Sim شرکت Nvidia، می‌تواند با ایجاد شبیه‌سازی‌هایی از محیط‌های مختلف – مانند بزرگراه‌ها یا جاده‌های شلوغ شهری – سامانه‌های ادراک، قابلیت‌های تصمیم‌گیری و منطق کنترل خودروهای خودران را ارزیابی و آزمایش کند. از جمله مزایای این پلتفرم علاوه بر کاهش هزینه‌های آزمایش، امکان بررسی عملکرد خودروهای خودران در محیط‌ها و موقعیت‌های متنوع‌تری است که انجام آنها در زندگی واقعی دشوار باشد.

 در فرایند طراحی تا تولید خودرو، نظر افراد بسیاری باید جلب شود تا یک طرح نهایی شده و به تولید انبوه برسد. از زیبایی‌ ظاهری گرفته تا آیرودینامیک و موادی که در تولید آن به کار خواهد رفت، همگی باید تأیید شوند. با کمک متاورس و ساخت سریع مدل‌های مجازی آزمایشی که تجربه مدل واقعی را ممکن می‌سازند، سرعت تصمیم‌گیری افزایش و هزینهٔ این مراحل به‌شدت کاهش می‌یابد. مثلاً تیم طراحی به‌راحتی می‌توانند ببینند که نور از آینه‌های خودرو چگونه بازتابیده می‌شود، آیا آکوستیک داخل خودرو به نحو مطلوب طراحی شده است؟ و حتی شاسی و سایر قطعات خودرو را قبل از ساخت می‌توانند ببینند.

برخی از شرکت‌ها برای بهبود تولید خود، از نسخه دیجیتال کارخانه‌ها و خط‌های تولید خود استفاده می‌کنند. علاوه بر این، ابزارهای متاورس با ایجاد نسخه‌های دیجیتال مشابه می‌توانند هم به شرکت‌ها در راه‌اندازی خطوط مونتاژ جدید کمک کنند هم به تکنسین‌های کارخانه، راهنمایی لازم را ارائه دهند. به‌عنوان‌مثال، شرکت BMW از پلتفرم Omniverse شرکت Nvidia برای برنامه‌ریزی یک کارخانه جدید که در آن انسان‌ها و ربات‌ها در کنار یکدیگر به‌صورت تعاملی کار می‌کنند، استفاده می‌کند. در این پلتفرم، مهندسان از طریق یک فضای مجازی مشترک، با یکدیگر تعامل داشته و بر کار نیروی انسانی و ربات‌ها هم نظارت می‌کنند، تکنسین‌ها و ربات‌ها نیز در کنار هم به همکاری می‌پردازند. هدف از این برنامه این است که شرکت BMW بتواند سامانه‌های پیچیدهٔ تولید را بسیار سریع‌ و دقیق‌تر طراحی و پیاده‌سازی نماید.

متاورس علاوه بر اینها می‌تواند در زمینه تعمیر و نگهداری خودروهای تولیدی نیز به خودروسازان کمک کند. شرکت‌ها می‌توانند با کمک فضای دربرگیرنده متاورس، تعمیرکاران رسمی خود را بهتر آموزش دهند و یا در حین تعمیرات راهنمایی‌های لازم را به آنها ارائه دهند. به‌علاوه از طریق متاورس می‌توانند تعمیرکاران مستقل دیگری که در فواصل دورتری کار می‌کنند را نیز آموزش داده و به آنها مجوز تعمیر محصولات خود را بدهند. حتی شرکت‌ها می‌توانند داده‌های عملکردی خودروها را از طریق اتصال مجازی به آنها دریافت کنند و اگر مشکلی که در عملکرد آن می‌بینند کوچک بود، از طریق ارتباط تعاملی در متاورس با صاحب خودرو، به وی در برطرف‌کردن مشکل در محل به‌صورت قدم‌به‌قدم کمک کرده و یا در صورت نیاز او را به تعمیرگاه و تعمیرکار مناسب برای انجام تعمیرات لازم متصل کنند. حتی از همین طریق می‌تواند به تعمیرکاران در سفارش قطعه دقیق کمک کند.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0