ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
2 سال پیش
.
12 بازدید

کارهایی که اتومات سوارها نباید انجام دهند

کارهایی که اتومات سوارها نباید انجام دهند

ابداع خودروی اتوماتیک و در واقع خودروی مجهز به گیربکس اتوماتیک، موهبتی بزرگ در صنعت خودروسازی به‌حساب می‌آید. خودروی اتوماتیک به‌وسیله نقلیه‌ای گفته می‌شود که تعویض دنده‌های آن نیازی به دخالت راننده ندارد. خودروهای اتوماتیک دارای پدال‌های گاز و ترمز، و فاقد پدال کلاچ هستند، چراکه تغییر دنده به طور خودکار و بر حسب سنجش سرعت ماشین صورت می‌گیرد.

خودروهای اتوماتیک حتی در بین رانندگان حرفه‌ای نیز محبوبیت بسیار بالایی دارند. گیربکس خودکار علاوه بر تسهیل رانندگی، موجب افزایش ایمنی خودرو می‌شود. بااین‌حال بایدها و نبایدهایی در حین رانندگی با خودروهای اتوماتیک وجود دارد که در صورت عدم رعایت آن‌ها، ایمنی راننده به خطر می‌افتد. در ادامه به لیست کارهایی اشاره می‌کنیم که اتومات سوارها باید از انجام آن‌ها پرهیز کنند.

نکات رانندگی با خودروهای اتوماتیک

گاز دادن درجا

یکی از کارهایی که اتومات سوارها نباید انجام دهند، گاز دادن درجا است. این کار حتی برای خودروهای دنده دستی نیز توصیه نمی‌شود. این کار تنها سروصدای موتور را بالا می‌برد. به طور خاص، گاز دادن درجا در خودروهای اتوماتیک به معنی نابودی گیربکس است. زمانی که خودرو در دنده D تنظیم نشده باشد، ولی شما پای خود را روی پدال گاز فشار می‌دهید، اصطکاک بین قطعات گیربکس و موتور به طور ناگهانی بیشتر شده و گیربکس دچار آسیب جدی می‌شود.

خلاص کردن دنده برای حرکت در سراشیبی

خلاص کردن دنده در مسیرهای سرازیری موجب کاهش صرفه‌جویی در سوخت می‌شود، اما بر خلاف خودروهای دنده دستی، خودروهای دنده اتوماتیک قادر به تحمل حرکت سرخود به سمت پایین نیستند. زمانی که دنده خودروی اتوماتیک را در مسیرهای سراشیبی روی N تنظیم می‌کنید، جریان روغن گیربکس را از کار انداخته و مانع روانکاری قطعات گیربکس می‌شوید.

خلاص کردن دنده برای توقف‌های کوتاه

یکی دیگر از کارهایی که اتومات سوارها نباید انجام دهند، خلاص کردن دنده در توقف‌های کوتاه‌مدت ۱ الی ۲ دقیقه‌ای است. زمانی که خودرو در حالت D ‌ توقف می‌کند، گیربکس روی دنده ۱ تنظیم می‌شود که فشار چندانی به موتور وارد نکرده و جریان گردابی روغن هیدرولیک داخل توربین بسیار جزئی و ناچیز است. اما زمانی که پس از توقف، خودرو را در حالت N قرار می‌دهید و پس از مدت کوتاهی مجدداً جهت حرکت دنده را روی D تنظیم می‌کنید، درگیری اجتناب‌ناپذیری بین کلاچ‌ها، سوپاپ‌ها و شیرهای برقی ایجاد شده و در نتیجه استهلاک افزایش می‌یابد.

خلاص کردن دنده برای شروع حرکت

در خودروهای دنده دستی، زمانی که خودرو با بیشترین گشتاور ممکن از حالت سکون به حالت حرکت درمی‌آید، به‌اصطلاح لانچ می‌شود. در هنگام شروع رانندگی، زمانی که دور موتور را بالا برده و پای خود را از روی کلاچ برمی‌دارید، یعنی خودرو را لانچ کرده‌اید. اما این روند برای خودروهای اتوماتیک متفاوت است. برخی اتومات سوارها به‌غلط دنده را روی حالت N (خلاص) گذاشته و پس از بالابردن دور موتور، دنده را روی حالت D (رانندگی) تنظیم می‌کنند. این عمل دشمن گیربکس است، چرا که خودروهای اتوماتیک تحمل شتاب­گیری‌های ناگهانی را ندارند.

تغییر دنده حین حرکت

تغییر دنده حین جلو و عقب کردن خودرو فشار زیادی به گیربکس وارد می‌کند. هر زمان که مجبور به حرکت خودرو به سمت جلو و عقب هستید (مثل دورزدن در کوچه‌های باریک)، بهتر است ابتدا خودرو را کامل متوقف کرده، دنده را از حالت D به R و یا بالعکس تغییر داده و سپس به سمت دلخواه حرکت کنید.

توقف کامل با دنده P

استفاده از دنده P یا همان دنده حالت پارک، ملزم به رعایت چند نکته اولیه است. پیش از کاربرد این دنده، ابتدا باید خودرو به طور کامل متوقف شده و سپس دنده در حالت N (خلاصی) قرار گیرد. بعد ترمز دستی کشیده شده و راننده پای خود را از روی ترمز بردارد تا وزن خودرو روی چرخ‌های عقب انتقال یابد. تنها پس از این مراحل می‌توانید دنده را روی حالت P بگذارید. در صورت عدم توجه به این نکات، جعبه‌دنده متحمل فشار وزن خودرو شده و خراب می‌شود.

چک‌نکردن روغن گیربکس

یکی دیگر از کارهایی که اتومات سوارها نباید انجام دهند، رانندگی با روغن گیربکس کم است. روغن گیربکس موجب روان کاری و خنک ماندن جعبه‌دنده می‌شود و مهم نیست که خودرو از نوع دنده دستی باشد یا دنده اتوماتیک؛ رانندگی با روغن گیربکس کم موجب آسیب شدید به گیربکس می‌شود. انتخاب روغن مناسب و سنجش کیفیت آن نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

اعمال نیروی زیاد به گیربکس قبل از گرم‌شدن موتور

مهم‌ترین نکته حین رانندگی در ایام سرد سال، گرم‌کردن تدریجی موتور است. اکثر خودروهای امروزی برای گرم‌کردن موتور نیازی به روشن ماندن درجا ندارند، بلکه رانندگی با سرعت آهسته، به‌تدریج موجب گرم‌شدن موتور و سایر بخش‌های خودرو می‌شود. در این حالت به‌هیچ‌عنوان نباید با اعمال نیروی زیاد به گیربکس، فشاری بر موتور وارد کنید، چرا که موتور و قطعات ماشین هنوز به بهره‌وری کامل نرسیده و در نهایت متحمل هزینه‌های سنگین خواهید شد.

فشاردادن هم‌زمان دو پا روی پدال‌های گاز و ترمز

اکثر رانندگان خودروهای دنده دستی زمانی که پشت فرمان خودروی اتوماتیک می‌نشینند، هنوز با نبود کلاچ انس نگرفته و در هنگام رانندگی به طور هم‌زمان پای خود را روی پدال گاز و ترمز قرار می‌دهند. به‌عنوان یک اتومات سوار، تنها باید از یک پای خود برای کنترل پدال‌ها استفاده کنید؛ یا گاز دهید یا ترمز کنید! فشار هم‌زمان این دو پدال تنها گیربکس خودرو را از کار می‌اندازد و ریسک تصادف را بالا می‌برد.

در نتیجه با رعایت نکات فوق می توانید رانندگی مطلوبی را با وسیله نقلیه اتوماتیک خود تجربه کنید.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0