استارت نخوردن ماشین یکی از رایجترین مشکلاتی است که بهعنوان راننده، احتمالاً بارها یا حداقل یکمرتبه با آن مواجه شدهاید. این مشکل اگرچه بیشتر مربوط به باتری خودرو میشود، اما دلایل متعددی وجود دارند که میتوانند در استارت خوردن ماشین اختلال ایجاد کنند. در ادامه، با بررسی مهمترین عوامل مؤثر در استارت نخوردن ماشین همراه ما باشید تا در صورت مواجهه با این مشکل، ریشه اصلی را پیدا و برطرف کنید.
باتری
همانطور که قبلاً گفته شد، خراب یا خالی بودن باتری یکی از مهمترین دلایل استارت نخوردن ماشین بهحساب میآید. در برخی از خودروها، بروز هرگونه مشکل در باتری باعث روشنشدن چراغ باتری در صفحه پشت فرمان میشود. بااینحال، اگر حین استارتزدن، چراغ صفحه کیلومتر کار نکرد یا صدای چرخش موتور به گوشتان نرسید، تا حد زیادی میتوانید مشکل را به باتری ربط دهید. در این صورت با استفاده از یک تستر میتوانید آمپر باتری را آزمایش کنید تا از ضعیفشدن یا خالی بودن آن مطمئن شوید.
سوئیچ ماشین
پس از باتری، سوئیچ بهعنوان واسطه بین باتری و سایر اجزای داخلی خودرو، دومین دلیل رایج برای استارت نخوردن ماشین است. سوئیچ، برق لازم برای شروع کار با موتور یا سیستم جرقهزنی را تأمین میکند. در صورت خرابی سوئیچ میتوانید از نسخه زاپاس استفاده کرده و یا از فرد متخصص کمک بگیرید.
استارت
زمانی که کلید را وارد کرده و استارت میزنید، موتور خودرو روشن میشود. ولی اگر پس از ااستارتزدن صدای تق شنیدید، احتمالاً استارت شکسته است. شکستگی استارت نیز یکی از دلایل استارت نخوردن ماشین بهحساب میآید که برای تعمیر آن حتماً باید به مکانیکی بروید و از تعمیرکار ماهر کمک بگیرید.
فرمان خودرو
علت استارت نخوردن ماشین میتواند به قفل بودن فرمان ربط داشته باشد. اگر فرمان قفل کند، خودرو روشن نمیشود. در چنین وضعیتی توصیه میشود ضمن قراردادن سوئیچ در حالت باز، سعی کنید با حرکات آرام پهلوبهپهلو، قفل فرمان را باز کنید.
تسمه تایم
یکی دیگر از عوامل مهم در روشننشدن خودرو، تسمه تایم است. تسمه تایم همانند زنجیر دوچرخه به میل بادامک و میللنگ متصل شده و حرکت آنها را هماهنگ میکند. اگر تسمه تایم خراب شود، ماشین استارت نمیخورد. با تعویض تسمه تایم در زمان مقرر و هرازگاهی چککردن سلامت آن میتوانید از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنید. تسمه تایم بهعنوان یک کالای مصرفی طول، عمر مشخصی داشته و بهتر است پیش از انقضا و در زمان مناسب تعویض شود.
فیلتر هوا
احتراق، نتیجه ترکیب هوا، پاشش سوخت و جرقه شمع خودرو است. هوایی که از محیط به داخل محفظه احتراق مکش میشود، دارای آلایندگیهای متعددی از جمله ذرات ریز، گردوغبار، رطوبت، شن و ماسه و … است که در صورت عدم پالایش باعث کاهش بازده موتور و آسیب جدی به قطعات موتور میشود. فیلتر هوا بهمنظور جلوگیری از ورود آلودگیها به داخل موتور مورداستفاده قرار میگیرد. اما باگذشت زمان، فیلتر به نوبه خود کثیف و آلوده شده و توانایی تصفیه هوا را از دست میدهد. در نتیجه، ورود هوای آلوده باعث استارت نخوردن ماشین میشود؛ بنابراین بد نیست به طور دورهای و ترجیحاً پس از پیمودن هر ۵ هر کیلومتر، فیلتر هوا را عوض کنید.
شمع ماشین
همانطور که گفته شد، احتراق نیازمند ترکیب هوا، سوخت و جرقه است. جرقه بهواسطه شمع خودرو ایجاد میشود. شمع نیز بهعنوان یک قطعه مصرفی پس از مدتی فرسوده شده و یا به سبب رسوب دودههای حاصل از احتراق، کارایی خود را از دست میدهد. شمعهای خراب یکی از عوامل اصلی در استارت نخوردن ماشین بهحساب میآیند. چاره این مشکل، مراجعه به مکانیکی و تعویض شمعهای خراب است.
فیلتر سوخت
همانطور که از نامش پیداست، فیلتر سوخت موجب انتقال سوخت سالم و پالایششده از باک بنزین به انژکتورهای سوخت میشود. ولی همانند فیلتر هوا، فیلتر سوخت نیز پس از مدتی کثیف و دچار گرفتگی شده و عملکرد مؤثر خود را از دست میدهد. مسدودشدن فیلتر سوخت علاوه بر افزایش مصرف سوخت، موجب استارت نخوردن خودرو میشود. در صورت بروز این مشکل بهتر است از یک تعمیرکار حرفهای کمک بگیرید.
درپوش توزیع برق
استارت نخوردن خودرو میتواند نتیجه شکستگی و یا ترکخوردگی درپوش توزیعکننده برق باشد. وظیفه این قطعه، هدایت ولتاژ از سیمپیچ احتراق موتور به شمعهای ماشین است. رطوبت زدگی مهمترین عامل شکستگی یا ایجاد ترک در این قطعه مهم بهحساب میآید که در نهایت مالک خودرو را ناچار به تعویض درپوش میکند.
بنزین
علاوه بر دلایل بالا، یک علت ساده برای استارت نخوردن خودرو وجود دارد و آن نبود بنزین کافی است. هر وسیله نقلیهای برای روشنشدن به انرژی و سوخت کافی احتیاج دارد؛ بنابراین در صورت روشننشدن ماشین بهتر است نگاهی به باک بنزین بیندازید.
دیدگاهتان را بنویسید