مقدمه
همه ما گاهی با صحنه نشتی یا جمعشدن آب زیر ماشین خود یا دیگران مواجه شدهایم. این مسئله در بسیاری مواقع کاملاً عادی و صرفاً ناشی از بیرون ریختن آب از سیستم گرمایشی و سرمایشی خودرو است. بااینحال شاید بد نباشد به کمک جک و البته تعمیرکار ماهر، نگاه دقیقتری به خودرو بیندازیم تا خیالمان راحت شود.
اگر مایعی که زیر خودروی شما جمع شد شفاف، بیبو و بدون رنگ بود، بدانید که این مایع تنها آب است. توجه داشته باشید که تشخیص مایع از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ زیرا خارجشدن روغن و یا مواد دیگر اغلب از مشکلات جدیتری ناشی میشود و خطرات بزرگتری در پی دارد. برای تشخیص مایع میتوانید از مقوا و یا یکتکه کاغذ ضخیم و سفید استفاده کنید. مایع خنککننده معمولاً سبز، آبی یا زرد است و بوی شیرینی دارد. در صورت تشخیص آب با این مشخصات، مستقیماً باید به تعمیرکار خبره مراجعه کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا اصلیترین دلایل نشت آب از خودرو و روش مقابله با آن را به شما معرفی کنیم.
اصلیترین دلایل جمعشدن آب زیر خودرو
سیستم تهویهمطبوع
در برخی مواقع که رطوبت هوا بالا است، آب سیستم تهویهمطبوع از قسمت راست و جلوی خودرو بیرون میریزد تا بدین ترتیب رطوبت ماشین به حداقل میزان خود برسد. این پدیده هیچ خطر جدی به دنبال ندارد؛ اما برای جلوگیری از آن میتوانید سوئیچ را روی گردش مجدد قرار بدهید. برای این کار آپشن هوای تازه سیستم باید غیرفعال باشد. اما انجام این کار چندان توصیه نمیشود، چون تنظیم رطوبت موجود در کابین مزایای بسیاری به همراه دارد که از جمله آنها میتوان به دوام متریال بکار رفته در کابین، جلوگیری از رشد قارچ در کانالهای ورودی هوا، اجتناب از بوی نا و ماندگی در کابین و…. اشاره کرد.
جمعشدن آب در شاسی
در زیر وسیله نقلیه شما، برآمدگیها و فرورفتگیهای متعددی وجود دارد. هنگام رانندگی در مسیرهای خیس یا آبوهوای بارانی، آب ممکن است به مکانهای غیرمعمول در شاسی ماشین جمع شود. اگر در طول رانندگی وارد گودالهای پر آب شده باشید، بدیهی است پس از توقف خودرو، مقداری آب از شاسی به زمین بچکد. چنین وضعیتی ممکن است پس از مراجعه به کارواش نیز اتفاق بیفتد؛ بنابراین نیازی به هیچگونه نگرانی نیست.
تراکم آب در اگزوز
هنگامیکه احتراق داخلی در موتور اتفاق میافتد، ترکیبی از آب و دیاکسیدکربن، ایجاد میشود. زمانی که خودرو را متوقف میکنید، موتور بهتدریج سرد شده و با خروج گازها از محفظه احتراق، تراکم آب و دیاکسیدکربن بهصورت مایع از لولهاگزوز روی زمین میچکد.
نشتی مایع خنککننده
در برخی مواقع آب از لولهاگزوز خارج میشود. در چنین شرایطی بهجای نگرانی و استرس بهتر است سطح مایع خنککننده را چک کنید. اگر سطح مایع پایین نبود، شرایط کاملاً طبیعی است و شما میتوانید با خیال راحت به رانندگی ادامه دهید. در غیر این صورت، با یک مشکل بزرگ مواجه هستید. مایع خنککننده معمولاً سبز، آبی یا زرد است و بوی شیرینی دارد. در صورت تشخیص آب با این مشخصات، نیازی به چککردن سطح مایع خنککننده نیست، چراکه مستقیماً باید به تعمیرکار خبره مراجعه کنید. عمدهترین دلایل نشتی مایع خنککننده شامل خوردگی و فرسودگی رادیاتور، آسیبدیدگی شلنگ خنککننده و خرابی واشر پمپ آب اشاره کرد.
نشت مایع شوینده شیشه جلو
مایع شوینده شیشه جلو درون یک محفظه زیر کاپوت قرار دارد که معمولاً با آب ترکیب میشود. اگر این محفظه دچار آسیبدیدگی شود، این مایع ممکن است نشت کرده و روی زمین چکه کند. این مایع شبیه آب است، اما رگههای آبی دارد.
سایر دلایل نشت آب
از دیگر دلایل نشت آب از خودرو میتوان به سوراخشدن رادیاتور، خرابی پمپ آب و وجود روزنه در لوله پلاستیکی آب شیشهشور اشاره کرد. معمولاً وقتی آب از پشت سپر و جلو ماشین بیرون میریزد؛ یعنی مشکل از رادیاتور است. اما اگر آب از قسمت پشت موتور چکه میکند، یعنی واترپمپ مشکل دارد و باید هر چه سریعتر آن را عوض کرد.
اگر از ساختار خودرو و نحوه عملکرد ماشین آگاهی کافی ندارید، بهتر است از تعمیرکار متخصص کمک بگیرید تا منشأ اصلی نشت آب را برایتان پیدا و مشکل را حل کند.
در صورت جمعشدن آب زیر خودرو میتوان با آن رانندگی کرد؟
همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم، دلایل نشت آب از خودرو اغلب بسیار ساده و قابلحل هستند؛ بنابراین نیازی به نگرانی نیست و افراد میتوانند به رانندگی (حداقل تا رسیدن به نخستین تعمیرگاه) ادامه دهند. بااینحال اگر قصد پیمودن مسافتهای طولانی و یا خارج شهری را دارید بهتر است ماشین را به متخصص نشان دهید.
جمعبندی
در صورت مشاهده آب زیر ماشین بهتر است شرایط را مورد بررسی قرار داده و از ماهیت آب مطلع شوید. معمولاً جمعشدن آب زیر ماشین نرمال است، ولی گاهی مواقع به نشت مایع خنککننده مربوط میشود که در این صورت بهتر است وسیله نقلیه خود را به یک تعمیرکار ماهر نشان دهید.
دیدگاهتان را بنویسید