ماندگاری، قابلیت اطمینان و دسترسیپذیری انبوه، سه خصلتی هستند که در صنعت خودرو بسیار اهمیت دارند. هر تیونری آرزوی یافتن موتوری را دارد که به طور همزمان، این سه ویژگی مهم را داشته باشد. معرفی موتورهای سری K هوندا در سال ۲۰۰۱ برای تیونرها، همانند کشف یکگونه جدید برای جانورشناسان، خوشایند و هیجانانگیز بود. موتورهای سری K از قابلیتهای فوقالعادهای برخوردار هستند و سازگاری عالی برای انواع مدلهای خودرو و کاربردهای مختلف دارند. طبق باور بسیاری از کارشناسان حوزه، سری K پایه اصلی جهت افزایش پرفورمنس و کارایی برای خودروها است. موتورهای سری K هوندا انتخاب اول تیونرها در سراسر جهان است. در این مقاله توضیح میدهیم که چرا تیونرها به سراغ موتورهای سری K هوندا میروند؟
دسترسی به موتورهای سری K هوندا آسان است
از سال ۲۰۰۱ تا کنون ۴۳ نسخه متعدد از موتورهای سری K هوندا ساخته و بهصورت انبوه تولید و روانه بازار شده است. البته این ۴۳ نسخه، همگی زیرمجموعه سه موتور اصلی، یعنی K20، K24 و K23 هستند. رقم بعد از K به حجم موتور اشاره میکنند. مثلاً K20 پیشرانهای به حجم ۲ لیتر است. موتورهای سری K20 با فناوری توربوشارژ نیز عرضه شدهاند. نکته اصلی این است که در طول ۲۳ سال، انواع مختلف موتورهای سری K به تولید رسیدهاند. به همین خاطر تیونرها برای هر مدل خودرویی میتوانند از این مجموعه متنوع بهرهمند شوند.
موتورهای سری K جایگزین سری B هستند
موتورهای سری B از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۱ عرضه شده و طرفداران خاص خود را داشتند. در حقیقت موتورهای مجموعه B و K تا حدودی شبیه هم هستند، ولی سری B برخلاف جهت عقربههای ساعت و سری K همجهت با عقربههای ساعت میچرخد. بدین ترتیب، موتورهای سری K هوندا دارای خروجی اگزوز در بخش عقب هستند که هدایت اگزوز را بسیار سادهتر میکند. بهعلاوه حجم موتورهای سری B حداکثر ۲ لیتر بود، ولی حداکثر حجم موتورهای سری جایگزین ۲.۴ لیتر است. بهعنوان یکی دیگر از مزایای مهم سری K نسبت به سری B میتوان به استفاده از زنجیر تایم بهجای تسمه تایم اشاره کرد. زنجیر تایم دوام و اطمینانپذیری بیشتری دارد و موجب بهبود حرکت میل بادامک میشود.
موتورهای سری K هوندا بسیار قدرتمند هستند
موتورهای سری K قادر به تولید حداقل ۱۵۰ اسب بخار قدرت هستند و بسیاری از نسخههای معروف میتوانند ۲۰۰ اسب بخار قدرت آزاد کنند. توانایی مدلهای توربوشارژ مثل K20C1 بین ۳۰۶ الی ۳۲۰ اسب بخار است. مدلهای K24 توربوشارژ میتوانند به قدرت ۵۰۰ اسب بخار برسند. درگذشته حتی قدرت ۱۰۰۰ اسب بخاری نیز از موتور سری K گرفته شده است، البته با چیدمان صحیح سیلندرها، ارتقای پمپ سوخت، افزودن توربو و غیره؛ بنابراین تیونرها میتوانند هراندازه قدرت دلخواه را در این مجموعه دریافت کنند.
موتورهای سری K هوندا قابلاطمینان هستند
هوندا سازنده بعضی از مطمئنترین، بادوامترین و صرفهجوترین موتورها در تمام ادوار است. سری K تنها با نگهداری منظم و معمولی میتوانند بدون هیچ مشکلی تا ۲۰۰ هزار مایل دوام بیاورند. البته گزارشهایی مبنی بر نشت روغن میللنگ و لرزش در خودروهای مجهز به نسخههای K24 و K20 وجود دارد، ولی تعداد آنها بسیار کم بوده و اکثرا ارتباطی با خود موتور نداشتهاند. ماندگاری و اطمینان، بدیهیترین مشخصاتی هستند که از موتورهای سری K انتظار میرود. جالب است بدانید یک راننده اوبر به نام رندی توانسته با آکورا TSX خود مسافتی حدود ۵۰۰ کیلومتر را بدون هیچگونه مشکلی با موتور طی کند.
قطعات تولیدی و یدکی فراوانی برای موتورهای سری K وجود دارد
موتورهای سری K دارای قطعات تولیدی و یدکی فراوان در بازار هستند. از کیت توربو گرفته تا اینترکولر و بادامک، تمام قطعات متعلق به موتورهای سری K در دسترس انبوه قرار دارند. برای دستیابی به این قطعات، حتی وبسایتی به نام K-Series Parts نیز راهاندازی شده و فعال است. هوندا از سال ۲۰۰۱ تاکنون میلیونها موتور سری K را به تولید رسانده و فروشندگان بسیاری وجود دارند که حاضر به فروش این موتور یا قطعات آن بهصورت دستدوم هستند.
موتورهای سری K هوندا سبکوزن هستند
حداکثر وزن موتورهای سری K هوندا تنها کمی بیشتر از ۱۸۱ کیلوگرم است. اگر توجه داشته باشید، این موتورها معمولاً روی خودروهای دیفرانسیلجلو سوار میشوند و با حذف گیربکس، فلایویل و کلاچ، وزن آنها به حدود ۳۰۶ کیلوگرم کاهش پیدا میکند. به همین خاطر بسیاری از تیونرهایی که به دنبال افزایش قدرت و پرفورمنس و درعینحال، حفظ وزن پایین خودرو هستند، از موتورهای سری K استفاده میکنند.
موتورهای سری K بهراحتی جایگزین موتورهای دیگر میشوند
در دنیایی که تعویض موتور میتواند شورولت ۱۵۰۰ ساخت سال ۱۹۹۲ را به یک غول مسابقهای توقفناپذیر تبدیل کند، موتورهای سری K نخستین انتخاب تیونرها هستند. این مجموعه هموزن پایینی دارند و هم قطعات آنها به طور فراوان در بازار یافت میشود. مهمتر از همه، اطلاعات بسیاری برای نصب موتورهای سری K روی وسایل نقلیه مختلف بهصورت آنلاین قابلدسترس است. در حقیقت تعویض موتور سری K بهاندازهای مرسوم و رایج است که با یک نام خاص، یعنی K-Swap شناخته میشود. نصب موتور هوندا به قطعات متعددی نیاز دارد که از جمله آنها میتوان به استارتر، دینام، سنسور و… اشاره کرد. برای گیربکس نیز میتواند از مدل رایج Tremec T56 Magnum استفاده کرد.
موتورهای سری K هوندا مصرف سوخت بهینهای دارند
خودروهای بنزینی به ترکیب مناسبی از ویژگیهای مختلف نیاز دارند تا به حداکثر کارایی از لحاظ مصرف سوخت دست پیدا کنند. وزن پایین، شکل آیرودینامیکی، تناسب دنده و دور موتور و از همه مهمتر، موتور مناسب، ویژگیهایی هستند که در مصرف سوخت ماشین نقش دارند. موتورهای سری K هوندا در خودروهای متعددی مورداستفاده قرار گرفتهاند و همگی آنها از لحاظ مصرف سوخت، کارایی قابلتوجهی دارند. بهعنوانمثال، خودروهای پرفورمنسی مثل هوندا سیویک تایپ R برای پیمایش مسافت صد کیلومتری تنها به ۸.۴ لیتر بنزین احتیاج دارد. فناوریهای متعددی باعث اثربخشی اقتصادی پیشرانههای سری K هوندا شدهاند که یکی از مهمترین آنها VTEC یا همان سیستم زمانبندی متغیر سوپاپهای انحصاری هوندا است.
موتورهای سری K اثباتی بر صدای شگفتانگیز میللنگ تخت هستند
در آمریکا، میللنگهای صلیبی پادشاهی میکنند، علیالخصوص در موتورهای ۸ سیلندر. علاقهمندان به مسابقات درگ و ناسکار، صدای میللنگ صلیبی را بسیار گوشنواز و شنیدنی میدانند. ولی اکثر خودروهای ۴ سیلندر به میللنگ تخت مجهز هستند و لااقل در ایالات متحده، صدای این نوع خودروها طرفدار خاصی ندارد. البته میللنگهای صلیبی و تخت هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. میللنگ تخت توان بیشتر، دور موتور بالاتر و لرزش بیشتری ایجاد میکند، حالآنکه موتورهای مجهز به میللنگ صلیبی عملکرد نرم و روانتری دارند و قوای کمتری تولید میکنند. از طرف دیگر، موتورهای سری K آز نوع میللنگ تخت هستند و برخلاف انتظار، صدایی که در دور موتورهای پایین و بالا از اگزوز آنها خارج میشود، بسیار گوشنواز و هیجانانگیز است.
موتورهای دستکاریشده سری K میتوانند بهدور موتور ۱۰۰۰ برسند
برای رسیدن بهدور موتور بالا، قطعات داخلی باید محکم و قدرتمند و درعینحال، سبک باشند. میل بادامک و سوپاپها باید بهاندازه کافی و متناسب تقویت شده باشند تا مبادا در طی گاز خوردن، دچار آسیب شوند. برخی تیونرهای کنجکاو و ماجراجو توانستهاند با سری K هوندا بهدور موتور ۱۱ هزار دور در دقیقه دست پیدا کنند. در حقیقت کیفیت عالی موتورهای سری K هوندا باعث میشود تیونرها خارج از چارچوب فکر و عمل کنند.
کار با موتورهای سری K هوندا بسیار راحت است
عدم کیفیت قطعات تنها کابوس مکانیکها نیست، طراحی خودرو نیز گاهی اوقات کار را برای تعمیرکاران و مکانیکها بسیار دشوار میکند. برخی تولیدکنندگان خودرو آیتمهای پرکاربرد را در مکانهایی قرار میدهند که دسترسی به آنها سخت است. بدین ترتیب، پروسه باز کردن قطعات طولانیتر می شود. موتورهای سری K هوندا چنین مشکلی ندارند. تمام کارهای لازم برای نگهداری و تعمیر موتور بهراحتی انجام میشود، چون سری K با تمرکز روی سهولت در تعمیر و دستیابی طراحی شده است.
دیدگاهتان را بنویسید