ایستگاه
خواندن 8 دقیقه
.
6 ماه پیش
.
145 بازدید

پرسرعت‌ترین خودروهای اسپرت از سال ۱۹۳۰ تا ۲۰۲۰

پرسرعت‌ترین خودروهای اسپرت از سال ۱۹۳۰ تا ۲۰۲۰

مقدمه

اگرچه ملاک‌های متعددی برای سنجش عملکرد یک ماشین وجود دارد، ولی سرعت بالا یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های هر خودرویی به‌حساب می‌آید. به گفته هنری فورد، اولین مسابقه اتومبیل‌رانی ۵ دقیقه پس از ساخت دومین خودرو برگزار شد. از اواخر دهه ۱۹ میلادی که خودروهای مجهز به موتور احتراقی به وجود آمدند، مفهوم سرعت روزبه‌روز کامل‌تر شده است. سرعت فوق‌العاده در دهه ۳۰، سرعتی معمولی برای ماشین‌های امروزی محسوب می‌شود. این روزها شاهد جولان خودروهایی هستیم که سرعت نامعقولی دارند. بااین‌حال، هر دهه دارای یک خودروی نمادین و آیکونیک بوده که به طور خاص برای شکست رکورد تولید شده است. در این مقاله شما را با پرسرعت‌ترین خودروهای اسپرت از سال ۱۹۳۰ تا ۲۰۲۰ آشنا می‌کنیم.

دهه ۱۳۳۰ میلادی – دوزنبرگ مدل SJ/SSJ

با حداکثر سرعت ۱۴۰ مایل بر ساعتدهه ۱۳۳۰ میلادی SJ13

برند دوزنبرگ به‌عنوان سازنده نخستین سوپر کار در صنعت خودروسازی جهان شناخته می‌شود. نسخه‌های سوپر شارژ مدل J یعنی SJ و SSJ که در سال ۱۹۳۲ به عرضه درآمدند، به موتور ۶.۹ لیتری تنفس طبیعی ۸ سیلندر خطی از نوع DOHC مجهز بودند که علی‌رغم نسبت فشرده‌سازی ۵.۷:۱ می‌توانست حداکثر ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند. به لطف این پیشرانه قدرتمند، مدل‌های SJ و SSJ دوزنبرگ به حداکثر سرعت ۲۱۷ الی ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت دست‌یافته و نام خود را به‌عنوان پرسرعت‌ترین خودروهای اسپرت دهه ۳۰ به ثبت رساندند. مدل‌های SJ و SSJ تنها به ۸ ثانیه زمان برای مدیریت شتاب صفر تا صد نیاز داشتند. بد نیست بدانید که تنها ۳۶ نمونه دوزنبرگ سوپر شارژ SJ/ SSJ ساخته شده است.

دهه ۱۳۴۰ میلادی – جگوار XK120

با حداکثر سرعت ۱۳۵ مایل بر ساعت

در سال ۱۹۴۸، جگوار خودرویی را معرفی کرد که می‌توان آن را به‌عنوان نخستین جگوار با سبک معاصر در نظر گرفت. ایکس کی ۱۲۰ که به‌عنوان جانشین XK100 تولید شد، هم جذابیت ظاهری بیشتری داشت و هم الگویی برای ساخت خودروهای اسپرت آینده جگوار بود. این ماشین از پیشرانه ۳.۴ لیتری ۶ سیلندر خطی استفاده می‌کرد که ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۴ نیوتن متر گشتاور داشت. نیروی موتور به‌وسیله گیربکس ۴سرعته دستی به چرخ‌های عقب وارد شده و حداکثر سرعت خودرو را به ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. البته در ماه مه سال ۱۹۴۹ جگوار یک شیشه کوچک‌تر را جایگزین شیشه جلو استاندارد خودرو کرد و باعث شد XK120 به‌سرعت ۲۰۱ کیلومتر بر ساعت برسد. نسخه رودستر این خودرو رکورد سرعت ۲۱۷ کیلومتر بر ساعت را به نام خود ثبت کرد. البته با اعمال تمام این بهبودها، جگوار در نهایت نتوانست پرسرعت‌ترین خودرو دهه ۴۰ را در جایگاه بالاتری نسبت مدل‌های SJ و SSJ ‌ دوزنبرگ قرار دهد.

دهه ۱۳۵۰ میلادی – استون مارتین DB4 GT

با حداکثر سرعت ۱۵۱ مایل بر ساعت

دهه ۵۰ میلادی، عصر خودروهای پرفورمنس با ظاهر عالی و جذاب بود. شرکت‌های بزرگ خودروسازی سرمایه عظیمی را صرف تولید محصولات انحصاری و لوکس کردند و در این میان، استون مارتین ماشینی را معرفی کرد که نه‌تنها پرسرعت‌ترین خودرو دهه ۵۰ میلادی بود، بلکه اساس ساخت سریع‌ترین خودرو دهه ۶۰ را رقم زد. استون مارتین DB4 GT به موتور ۳.۷۵ لیتری ۶ سیلندر خطی مجهز بود که ۳۰۲ اسب بخار قدرت و ۳۶۶ نیوتن متر گشتاور داشت. این موتور، حداکثر سرعت ۲۴۳ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد ۶.۱ ثانیه‌ای را برای خودرو رقم زد و بدین ترتیب، DB4 GT را در صدر جدول پرسرعت‌ترین خودروهای دهه ۵۰ و همین‌طور لیست پرشتاب‌ترین خودروهای دوران (در آن زمان) قرارداد.

دهه ۱۳۶۰ میلادی: فراری 365 GTB/4 دیتونا

با حداکثر سرعت ۱۷۴ مایل بر ساعت

چیزهای کمی در دنیا به‌اندازه فراری ۱۲ سیلندر دماغ بلند کامل و بی‌عیب‌ونقص هستند و دیتونا در اواخر دهه ۶۰، اوج شکوه و قدرت این مدل را به تصویر کشید. پیشرانه ۴.۴ لیتری ۱۲ لیتری DOHC دیتونا می‌توانست ۳۴۷ اسب بخار قدرت در ۷۵۰۰ دور در دقیقه و ۴۳۱ نیوتن متر گشتاور در ۵۵۰۰ دور در دقیقه آزاد کند. دیتونا 365 GTB/4 علاوه بر اینکه یک گرن‌تورر پرفورمنس و لوکس بود، وزن بسیار پایین حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم داشت. این ویژگی در ترکیب با بدنه آئرودینامیکی و قدرت موتور، سرعت ۲۸۱ کیلومتر بر ساعت را برای خودرو به ثبت رساند. به لطف گیربکس ۵سرعته دستی، دیتونا می‌توانست در مدت‌زمان ۵.۴ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد.

دهه ۱۳۷۰ میلادی – لامبورگینی کونتاش LP400

با حداکثر سرعت ۱۷۹ مایل بر ساعتدهه ۱۳۷۰ میلادی لامبورگینی کونتاش LP400

اگر از علاقه‌مندان حوزه خودرو باشید، احتمالاً از دشمنی بین انزو فراری و فروچیو لامبورگینی مطلع هستید. فراری استعداد خوبی در عصبانی کردن افراد داشت و یکی از خودروهای لامبورگینی به نام Countach به طور مستقیم برای رقابت با محصولات فراری ساخته شده بود. این سوپر خودروی گوه‌ای شکل در سال ۱۹۷۴ به عرضه درآمد و برای ۱۶ سال به تولید خود ادامه داد. کونتاش در این ۱۶ سال بارها مورد بهبود قرار گرفت؛ ولی حتی ابتدایی‌ترین نسخه‌های آن از جمله LP400 به‌اندازه کافی قدرتمند بود تا عنوان سریع‌ترین خودروی تولیدی را به دست آورد. کونتاش LP400 از یک پیشرانه ۳.۹ لیتری ۱۲ سیلندر استفاده می‌کرد که در قسمت وسط ماشین جاسازی شده بود. به‌واسطه گیربکس ۵سرعته دستی، ۳۷۰ اسب بخار قدرت موتور به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کرد و با تداوم اصرار راننده بر فشردن پدال گاز، کونتاش به حداکثر سرعت ۲۸۸ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

 

دهه ۱۳۸۰ میلادی – فراری F40

با حداکثر سرعت ۲۰۱ مایل بر ساعت

به عقیده بسیاری افراد، F40 بهترین سوپر کار ساخته شده در تمام ادوار به‌حساب می‌آید. این ماشین آخرین محصول فراری بود که تحت نظارت شخصی انزو فراری ساخته شد. انزو می‌خواست F40 بهترین خودروی پرفورمنس جاده‌ای باشد    سبب استفاده از قاب فضایی استیل لوله‌ای و بدنه کامپوزیت، F40 تنها ۱۲۵۴ کیلوگرم وزن داشت. موتور ۲.۹ لیتری توئین توربو ۸ سیلندر در حالت استاندارد قادر به تولید ۴۷۸ اسب بخار و در بهترین حالت قادر به تولید ۵۰۰ اسب بخار قدرت بود. با گیربکس ۵سرعته دستی، F40 می‌توانست در عرض ۴.۲ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد و این عدد را تا ۳۲۴ کیلومتر بر ساعت ادامه دهد و این‌گونه بود که F40 لقب سریع‌ترین خودرو دهه ۷۰ را به خود اختصاص داد.

دهه ۱۳۹۰ میلادی – مک‌لارن F1

با حداکثر سرعت ۲۴۳ مایل بر ساعت

گوردون موری، یک شخصیت کمال‌گرا در صنعت خودروسازی بوده و تفکر نامتعارف وی منجر به تولید یک محصول حماسی و به‌یادماندنی به نام McLaren F1 شده است. مک‌لارن F1 افسانه‌ای در سال ۱۹۹۲ به تولید رسید و نخستین خودروی تولیدی با سه صندلی بود که از نسخه بهبودیافته موتور ۱۲ سیلندر BMW استفاده می‌کرد و به فلایویل نیازی نداشت. با حدود ۶۱۸ اسب بخار قدرت و گیربکس ۶سرعته، F1 می‌توانست در حالت استاندارد به‌سرعت ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت و در بهترین حالت به حداکثر سرعت ۳۹۱ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. مک‌لارن F1 کماکان به‌عنوان سریع‌ترین خودروی تولیدی با موتور تنفس طبیعی شناخته می‌شود.

دهه ۲۰۰۰ میلادی – اس‌اس‌سی اولتیمیت آئرو TT

با حداکثر سرعت ۲۵۷ مایل بر ساعت

شرکت شلبی سوپرکارز (SSC) در سال ۲۰۰۴ از خودرو Ultimate Aero رونمایی کرد. ظاهراً طراحی این کوروت ۸ سیلندر از لامبورگینی دیابلو گرفته شده است. اس‌اس‌سی نسخه‌های متعددی از اولتیمیت آئرو را ساخت و در نهایت قوی‌ترین مدل در سال ۲۰۰۹ به عرضه درآمد. اولتیمیت آئرو TT در پیشرانه خود به‌جای سوپر شارژر، از دو توربوشارژر استفاده می‌کند و می‌تواند به ۱۲۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۰۰ نیوتن متر گشتاور برسد. این خودرو با گیربکس ۶سرعته دستی تا ۴۱۵ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد و سریع‌تر از بوگاتی ویرون در جاده می‌تازاند.

دهه ۲۰۱۰ میلادی – کونیگزگ آگرا RS

با حداکثر سرعت ۲۸۴ مایل بر ساعتدهه ۲۰۱۰ میلادی کونیگزگ آگرا RS

شرکت سوئدی کونیگزگ باهدف شکست رکورد سرعت مک‌لارن F1 خودرو CC8S را در سال ۲۰۰۲ به جهان معرفی کرد. بااین‌حال CC8S حداکثر به‌سرعت ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت رسید و نتوانست خود را در جایگاه بالاتر از F1 افسانه‌ای قرار دهد. ولی کونیگزگ از تلاش خود دست نکشید و در نوامبر سال ۲۰۱۷ مدل دیگری به نام Agera RS را تولید کرد که نه‌تنها از مک‌لارن F1، بلکه از اولتیمیت آئرو TT نیز سریع‌تر بود. به‌واسطه پیشرانه ۵ لیتری توئین توربو ۸ سیلندر نصب‌شده روی محور عقب با ۱۳۴۱ اسب بخار قدرت و ۱۳۷۱ نیوتن متر گشتاور و گیربکس ۷سرعته اتوماتیک، آگرا RS توانست حداکثر سرعت ۴۴۷ کیلومتر بر ساعت را در حال استاندارد و ۴۵۷ کیلومتر بر ساعت را در بهترین حالت به نام خود ثبت کند.

سال ۲۰۲۰-  بوگاتی شیرون سوپر اسپرت ۳۰۰+

مک‌لارن F1 گوردون موری با شکست حداکثر سرعت برای خودروهای تولیدی، راه را برای دیوانه‌شدن سازندگان دیگر هموار کرد. لقب پرسرعت‌ترین خودرو دائماً بین کونیگزگ، SSC و بوگاتی در حال تبادل بود تا زمانی که در سال ۲۰۱۹، سوپر اسپرت ۳۰۰+ به‌عنوان نسخه دم بلند «long-tail» شیرون معرفی شد. این خودرو حدود ۲۴۹ میلی‌متر درازتر از نسخه استاندارد است و می‌تواند به‌سرعت بیش از ۳۰۰ مایل بر ساعت (معادل ۴۸۳ کیلومتر بر ساعت) دست پیدا کند. بوگاتی شیرون سوپر اسپرت ۳۰۰+ در پیست آزمایشی Ehra-Lessien فولکس‌واگن، رکورد سرعت ۴۹۰ کیلومتر بر ساعت را به ثبت رساند. این ماشین قوای محرکه خود را از موتور ۸ لیتری کوادتوربو ۱۶ سیلندر دریافت می‌کند که ۱۵۷۷ اسب بخار قدرت و ۱۶۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. بد نیست بدانید که آخرین نمونه از ۳۰ دستگاه شیرون سوپر اسپرت ۳۰۰+ در ۲۱ ژوئیه سال ۲۰۲۲ به خریدار، تحویل داده شد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0