مقدمه
خودروی فرمول یک یا بهاختصار F1 به یک ماشین تکصندلی، چرخ باز و کابین باز مسابقهای گفته میشود که دارای باله در قسمت جلو و عقب است. موتور در پشت راننده جاسازی شده و عملکرد فوقالعاده خود را در پیست مسابقات به نمایش میگذارد. خودروهای فرمول یک ماورای محدودیتها ساخته میشوند. آنها مجموعهای از ابتکارات و مشخصات منحصربهفرد هستند که ممکن است از وجود برخی آنها بیاطلاع باشید. در این مقاله به بررسی ویژگیهای عجیب خودروهای فرمول یک پرداخته و حقایق شگفتانگیزی را در مورد آنها بازگو میکنیم.
متریال بهکاررفته در بدنه
بدنه موفقترین خودروهای F1 از یک ماده سبکوزن و بسیار قوی به نام فیبر کربن ساخته شده است. بدنه فیبر کربنی میتواند از راننده در برابر ضرباتی با شدت بیش از ۵۰ برابر گرانش زمین، از راننده محافظت کند.
تکنولوژی خاص فرمان
فرمان خودروهای فرمول یک با پیچیدگیهای خاصی ساخته میشود. این فرمان دارای نمایشگر و چندین دکمه بوده و قادر به دریافت دستورهای صوتی از جانب راننده جهت اجرای تنظیماتی همچون ارتفاع خودرو است.
دمای غیرمعمول موتور در هنگام استارت
برخلاف ماشینهای معمولی، پیشرانه بهکاررفته در خودروهای فرمول یک در دمای معمولی استارت نمیخورند. روشنکردن موتور مستلزم گرمکردن روغنموتور و رساندن دمای آن به حدود ۸۰ درجه سلسیوس است. این کار که با استفاده از یک دستگاه خارجی انجام میشود، از موتور در برابر اصطکاک ناشی از استارت خوردن در دماهای پایین محافظت میکند.
سیستم ترمز فوقالعاده قدرتمند
ماشینهای F1 شتاب باورنکردنی دارند. آنها میتوانند در عرض تنها ۲.۵ ثانیه از حالت سکون بهسرعت صد کیلومتر بر ساعت برسند. اما قدرت ترمزگیری آنها شگفتانگیزتر است. با فشردن پدال ترمز در حین حرکت با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، خودرو در کمتر از ۲ ثانیه به طور کامل متوقف میشود. چنین قدرتی راننده را با نیرویی معادل با ۵ برابر نیروی گرانش به سمت عقب هل میدهد. البته رانندههای فرمول ۱ از تجربه و آمادگی کافی برای مواجه با این قدرت برخوردار هستند.
قابلیت بازیافت انرژی جنبشی و گرمایی
بسیاری از خودروهای F1 میتوانند حرارت گازهای خروجی موتور را به انرژی الکتریکی تبدیل و سپس آن را ذخیره کنند. این انرژی ذخیرهشده صرف افزایش قدرت و بهبود راندمان موتور میشود. آنها همچنین قادر به بازیابی انرژی تلفشده حین ترمزگیری هستند و از آن برای تقویت قوای موتور استفاده میکنند.
سیستم هیدرولیک پیشرفته
از دیگر ویژگیهای عجیب و شگفتانگیز خودروهای فرمول یک میتوان به سیستم هیدرولیک پیچیده و پیشرفته آنها اشاره کرد. این سیستم مسئول کنترل اجزایی همچون بالهها، کلاچ و همینطور تعویض دنده است. سیستمهای هیدرولیکی بهکاررفته در ماشینهای F1 میتوانند تحتفشار و دمای بالا، با بیشترین دقت ممکن به اجرای وظایف خود ادامه دهند.
مصرف سوخت بالا
از مهمترین مشخصات خودروهای فرمول یک میتوان به راندمان بالای موتور و وزن بسیار پایین اشاره کرد. این خودروها با تنها ۱ لیتر سوخت قادر به پیمایش ۷۵ کیلومتر مسافت هستند. ولی شرایط در پیست مسابقات باعث میشود مصرف سوخت آنها به طور قابلتوجهی افزایش پیدا کند.
صدای کرکننده موتور
یکی از جذابترین لذتهای شرکت در مسابقات فرمول ۱ بهعنوان تماشاگر، شنیدن صدای بلندی است که از اگزوز ماشینها خارج میشود. صدای تولیدشده توسط موتور گاهی به بیش از ۱۴۰ دسیبل میرسد و شنیدن آن تنها از دور خوش است. سیستم شنوایی انسان حداکثر ۱۲۰ دسیبل را تحمل میکند و به همین خاطر، صدای بلند ماشینهای F1 میتواند کرکننده باشد!
تعویض دائم تایرها
تایرهای فرمول ۱ کاملاً برای ماشینهای مسابقهای فرمول ۱ ساخته شدهاند. این تایرها به طور خاص برای چسبندگی با زمین طراحی شده و حتی اگر آنها را لمس کنید، چسبندگی را بهوضوح حس خواهید کرد؛ درست مثل یک آدامس سفت و بزرگ. اگرچه تایرهای ساخته شده برای خودروهای فرمول ۱ مقاومت بالایی در برابر سرعت و فشار دارند، اما خیلی سریع داغ میشوند. دمای تایرهای F1 حتی به ۱۰۰ درجه سلسیوس خواهد رسید. این موضوع باعث کوتاهی طول عمر آنها میشود. به همین خاطر تعویض تایر در مسابقات، آنهم با حداکثر سرعت ممکن، امری رایج و درعینحال جذاب و دیدنی است که هر تیم روی ماشین خود پیاده میکند. تعداد تایرهای تعویضی برای یک خودرو در یک مسابقه جایزه بزرگ ممکن است حتی به ۱۳ جفت برسد.
پرفورمنس باورنکردنی
در دنیای فرمول یک، سرعت نام اصلی بازی است. این خودروهای قدرتمند بدون استثنا سرعت باورنکردنی دارند و آن را مدیون مهندسی پیشرفته، پیشرانه قدرتمند، المانهای آئرودینامیکی و بدنه سبکوزن هستند. سریعترین خودروی F1 با رانندگی موناتای افسانهای توانسته بهسرعت ۳۷۳ کیلومتر بر ساعت برسد.
فناوری خاص کلاه راننده
کلاه راننده خودروی فرمول یک از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه در طول مسابقه از وی محافظت میکند. این کلاه از متریال مقاوم و سرسختی همچون فیبر کربن ساخته شده و گیره محکمی دارد که مراقب چشمهای راننده است. کلاه فرمول ۱ به نحوی طراحی شده که در صورت برخورد ناگهانی سر راننده با هر چیزی، شدت ضربه را کاهش و خنثی سازد. این کلاهها همچنین دارای میکروفون و اسپیکرهای باکیفیت هستند تا راننده بهوسیله آنها بتواند در طول مسابقه با اعضای تیم خود گفتگو کند.
طراحی ساده برای شکافت سریع هوا
خودروهای F1 به یک علت خاص به شیوهای ساده و صاف طراحی میشوند و آن چیزی نیست جز شکافت مؤثر هوا. بدنه ساده به خودرو اجازه میدهد با کمترین مقاومت هوا را بشکافد، درست مثل زمانی که پشت فرمان یک موتورسیکلت نشستهاید. در طراحی خودروهای F1 به طور خاص روی کاهش نیروی باد تأکید میشود. المانهای آئرودینامیکی به شکافت هوا کمک کرده و سواری نرم و درعینحال پرسرعت و چابک را برای خودرو فراهم میآورند. مهندسی هوشمندانه نقش بسزایی در سرعت و پرفورمنس این ماشینهای شگفتانگیز ایفا میکند.
تست خودرو در تونلهای باد
تست تونل باد، سرعت و کارایی خودروی فرمول ۱ را به اثبات میرساند. در این آزمایشگاه خاص، مهندسان و دانشمندان نحوه حرکت خودرو در هوا را مورد بررسی قرار میدهند. در این تست، مواردی همچون عملکرد خودرو در باد، توازن و همینطور امکان و نحوه بهبود قطعات برای اهدافی مثل حفظ دمای موتور سنجیده و ارزیابی میشود.
جمعبندی
مسابقات فرمول ۱ جزو جذابترین رویدادهای خودرویی هستند و ماشینهای خاص با مشخصات عجیب و شگفتانگیز و رانندگان خبره و افسانهای در آنها شرکت میکنند. خودروهای F1 پرفورمنس باورنکردنی دارند، بهسرعت شتاب میگیرند و با حداقل درنگ متوقف میشوند. المانهای آئرودینامیکی به آنها اجازه میدهد باد را شکافته و در جاده به پرواز درآیند. هرساله خلاقیتهای متعددی در ساخت ماشینهای F1 معرفی میشود که همگی آنها در راستای تحقق اهدافی نظیر افزایش پرفورمنس، ایمنی و بهبود آئرودینامیک هستند.
دیدگاهتان را بنویسید