ایستگاه
خواندن 6 دقیقه
.
1 ماه پیش
.
70 بازدید

واقعیت‌هایی که باعث می‌شوند عاشق کونیگزگ یسکو شوید

واقعیت‌هایی که باعث می‌شوند عاشق کونیگزگ یسکو شوید

مقدمه

شرکت سوئدی کونیگزگ مدتی است که از سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان رونمایی کرده است. کونیگزگ یسکو می‌تواند با سرعت ۵۳۱ کیلومتر در ساعت در جاده جولان دهد و رقیب سرسختی همچون بوگاتی را از پا بیندازد. یسکو که به‌عنوان جایگزین آگرا RS معرفی شده، یک هایپرکار تمام‌عیار است و از تکنولوژی روز دنیا بهره می‌برد. در ادامه به معرفی نکاتی می‌پردازیم که شما را بیش‌ازپیش به این خودرو علاقه‌مند می‌کنند.

یک جایگزین شایسته برای آگرا RS

طراحی جایگزین شایسته‌ای برای آگرا RS اصلاً کار ساده‌ای نبود. کونیگزگ توانست خودروی خود را از جهات بسیاری بهبود ببخشد. یسکو نه‌تنها قدرتمندتر از مدل‌های قبلی است، بلکه کارایی بیشتری دارد و کاربرپسندتر است. فضای بیشتر کابین، دید بهتر و داون فورس دیوانه‌کننده، تنها چند مورد از ویژگی‌های ارتقا یافته در یسکو هستند. طراحی ظریف اگرا RS نیز تماماً در یسکو منعکس شده است.

بهره‌مندی از گیربکس سرعت نور

شاید جذاب‌ترین ویژگی خودروی جدید کونیگزگ، جعبه‌دنده بسیار خاص آن باشد که از تکنولوژی انتقال سرعت نور یا همان LST بهره می‌برد. کونیگزگ می‌گوید این سیستم، مهم‌ترین نوآوری تکنولوژیکی بعد از توسعه گیربکس دوکلاچه است. سیستم LST از ۹ دنده‌جلو و ۷ کلاچ تر مولتی دیسک تشکیل شده که همگی درون یک جعبه جمع‌وجور و سبک قرار گرفته‌اند. جالب آنکه به لطف باز و بسته‌شدن هم‌زمان کلاچ‌ها، تغییرات دنده بسیار سریع (صفر ثانیه) بین اعداد مجاور اتفاق میفتند.

دو نسخه متفاوت از یسکو

در حال حاضر دو نسخه از یسکو با نام‌های اتک (Attack) و ابسلوت (Absolut) در جهان وجود دارد. خودروی اتک برای جاده و پیست طراحی شده و سرعت آن‌ها در مسیرهای پرپیچ‌وخم مانند سرعت نور زیاد است. استفاده از بال عقب و اسپلیتر بزرگ جلو باعث شده تا خودرو بسیار تهاجمی باشد و نیروی دانفورس بالایی تولید کند. در مدل ابسلوت اما خبری از بال عقب و اسپلیتر بزرگ نیست. در عوض دوباله بزرگ از کاپوت عقب بیرون زده‌اند که نقش بسزایی در بهبود کارایی در سرعت‌های بالا دارند. این خودرو از نظر آئرودینامیکی کارآمدتر و ضریب درگ آن حدوداً ۰.۲۷۸ است. هر دو نسخه اغلب ویژگی‌هایی که از یک هایپرکار واقعی انتظار می‌رود را در خود دارند. سیستم انتقال قدرت به چرخ‌های عقب یکی از این ویژگی‌ها است که کنترل خودرو را در شرایط مختلف آسان‌تر کرده و تجربه رانندگی را بهبود می‌بخشد. یسکو همچنین دارای رینگ‌های آلومینیومی جذاب ۲۰ اینچی برای چرخ‌های جلو و ۲۱ اینچی برای چرخ‌های عقب است. قدرت موتور به سمت چرخ‌های عقب هدایت می‌شود که هندلینگ، سرعت در پیچ‌ها و فرمان‌پذیری را تقویت می‌کند.

بهره‌مندی از موتور بازطراحی شده

یسکو از نسخه تکامل‌یافته موتور آگرا RS ‌ بهره می‌برد. پیشرانه 5 لیتری هشت سیلندر تویین توربو یسکو در حالت عادی نیرویی معادل ۱۲۸۰ اسب بخار و گشتاور ۱۵۰۰ نیوتن متر تولید می‌کند. اگر از سوخت E85 ‌ برای موتور استفاده شود، بیشینه قدرت آن به ۱۶۰۰ اسب بخار نیز می‌رسد. میل‌لنگ تنها ۱۲.۷ کیلوگرم وزن دارد و از یک صفحه فولادی تشکیل شده است. این طراحی مسطح سبب تقویت احتراق یکسان در سیلندرهای موتور و غرش جذاب آن می‌شود. کونیگزگ اقدامات بسیاری را برای پایین آوردن وزن موتور یسکو انجام داده است. میله‌های فولادی ۵۰۰ گرم و پیستون‌ها تنها ۲۷۲ گرم هستند. وزن موتور و اگزوز نیز در مجموع به ۱۸۸ کیلوگرم می‌رسد. در واقع یسکو یک خودروی سبک، قدرتمند و لغزنده است که به‌راحتی رکورد سرعت را جابه‌جا می‌کند. طبق ادعای کونیگزگ، سرعت باورنکردنی یسکو ابسلوت تا ۵۳۱ کیلومتر در ساعت نیز می‌رسد. البته این ادعا به دلیل عدم دسترسی شرکت به برخی امکانات هیچ‌گاه تأیید نشده است.

سطوح مختلف داون فورس

نیروی داون فورس تولیدشده در هر دو خودروی یسکو به‌ویژه اتک، به طور باورنکردنی زیاد است. یسکو در مقایسه با مدل قبلی خود یعنی آگرا RS ، 40 درصد نیروی داون فورس بیشتری تولید می‌کند. طبق ادعای کونیگزگ، نیروی داون فورس این ماشین هنگام حرکت با سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت، حدود ۷۹۲ کیلوگرم است و در سرعت‌های بالا به ۱۴۰۰ کیلوگرم نیز می‌رسد. جالب آنکه خودروی F1 حین حرکت با سرعت ۱۶۱ کیلومتر در ساعت، ۷۵۰ کیلوگرم نیروی داون فورس دارد.

بهره‌مندی از ویژگی Autoskin

کونیگزگ نخستین‌بار در خودروی رگرا از فناوری اتو اسکین (Autoskin) رونمایی کرد. به‌موجب این ویژگی، تمام پنل‌های بدنه الکتروهیدرولیکی بوده و با لمس یک دکمه کنترل می‌شوند. یسکو دارای درب‌های دووجهی است که به طرفین و سپس ۹۰ درجه به بالا می‌چرخند.

توانایی حضور در رقابت‌های لمانز

یسکو و کلاس جدید هایپر پروتوتایپ فرصت استثنایی را برای حضور کونیگزگ در رقابت‌های پیست سرت به وجود آورده‌اند. کونیگزگ اوایل دهه ۲۰۰۰ و به لطف مقررات LMP1 از حضور در رقابت‌ها منع شد و حالا با یک نسخه مسابقه‌ای جدید به میادین برگشته است. کریستین ون کونیگزگ توجه ویژه‌ای به قوانین جدید مربوط به هایپر کارها دارد؛ چراکه امکان‌پذیرتر از قوانین قدیمی LMP1 هستند. گرچه هنوز هیچ بیانیه رسمی منتشر نشده، اما شایعات حاکی از آن هستند که کونیگزگ به دنبال تشکیل تیم مسابقه برای حضور در رقابت‌های لمانز است.

ادای احترام به پدر کریستین ون کونیگزگ

خودروی جدید کونیگزگ به احترام پدر بنیان‌گذار شرکت، یسکو نام‌گذاری شده است. یسکو فون کونیگزگ یک اسب‌سوار پرشور و تاجری موفق بود که سال ۱۹۹۵ تجارت خود را فروخت و به شرکت پسرش ملحق شد. وی رئیس هیئت‌مدیره کونیگزگ بود و نقش مهمی در توسعه و موفقیت شرکت داشت. از همه مهم‌تر، این یسکو بود که کریستین را با دنیای ماشین‌های مدرن آشنا کرد و علاقه او به این صنعت را پرورش داد؛ بنابراین اصلاً جای تعجب نیست که کریستین نام پدرش را برای یکی از مشهورترین خودروهای جهان انتخاب کرده است.

تولید محدود یسکو کونیگزگ

تنها ۱۲۵ دستگاه خودروی یسکو در آینده ساخته خواهد شد که البته همه آن‌ها در حال حاضر فروخته شده است. این رقم باتوجه‌به استانداردهای کونیگزگ نه‌تنها کم نیست، بلکه بیشتر از حد معمول است. فراموش نکنیم که پرتولیدترین خودروهای شرکت، اگرا RS و رگرا بوده‌اند که به ترتیب ۸۰ و ۲۷ دستگاه از آن‌ها وارد بازار شده است. یسکو بر خلاف مدل‌های قبلی، در سراسر جهان فروخته می‌شود. تولید و عرضه گسترده یسکو بیانگر آن است که کونیگزگ این بار بیش از هر زمان دیگری به محصول خود افتخار می‌کند.

گران‌ترین خودروی کونیگزگ تاکنون

خودروی یسکو با قیمت پایه ۳ میلیون دلار به فروش می‌رسد. این مبلغ هنگفت با ارائه تنظیمات و قابلیت‌های متعدد توسط شرکت، افزایش می‌یابد. به‌عنوان‌مثال اگر فردی خواهان بدنه فیبر کربنی باشد، باید ۴۴۳ هزار دلار بیشتر بپردازد. البته گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تری مانند Apple Red (قرمز) و Sweet Mandarin (نارنجی) برای بدنه قابل‌دسترس هستند. لاستیک‌های میشلن  Cup 2R نیز ۱۱۰۷۰۰ دلار خرج اضافه روی دست مشتریان می‌گذارند. در کل اگر فردی تمام ویژگی‌های سفارشی ابسلوت را مطالبه کند، باید بیشتر از ۴ میلیون دلار به خودروساز سوئدی بپردازد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0