هیوندای اکسنت یکی از خودروهای شناخته شده این برند کرهای در ایران است که نسخههای متعددی از نسل چهارم آن در بازار کشورمان حضور دارند. نسل چهارم هیوندای اکسنت در دو نوع وارداتی و مونتاژی به بازار عرضه شد که نسخههای مونتاژی آن به هیوندای اکسنت کرمان موتور شهرت دارند. در این مقاله به بررسی این نسخه مونتاژی خواهیم پرداخت.
نگاهی به هیوندای اکسنت
هیوندای اکسنت به عنوان نسخه جایگزین هیوندای اکسل شناخته میشود. نسل نخست این خودرو در سال 1995 به بازار آمد اما برخلاف هیوندای اکسل، حضور چندانی در بازار ایران نداشت. نسل دوم هیوندای اکسنت با نام هیوندای ورنا توسط یکی از زیر مجموعه های گروه خودروسازی کرمان به بازار ایران عرضه شد اما با قطع ارتباط هیوندای و خودروساز ایرانی، نسل سوم را در ایران شاهد نبودیم.
عرضه نسل چهارم هیوندای اکسنت به بازار جهانی با آغاز دور جدیدی از واردات خودرو به کشورمان همراه بود. در نتیجه نسخههای مختلف این خودرو با امکانات گوناگون به بازار ایران راه یافتند. از سوی دیگر کرمان موتور توانست برای مدت کوتاهی همکاری خود با هیوندای را از سر بگیرد که نتیجه آن عرضه چند خودرو شامل هیوندای i10، هیوندای i20، هیوندای اکسنت و هیوندای الانترا به بازار ایران بود. نسخههای تولیدی هیوندای اکسنت کرمان موتور در فاصله سالهای 1396 و 1397 به بازار ایران راه یافتند و سپس تولید این خودرو متوقف شد.
[inline_related_posts title=”شاید این مطالب هم جذاب باشند…” title_align=”right” style=”list” number=”3″ align=”none” ids=”” by=”categories” orderby=”rand” order=”DESC” hide_thumb=”no” thumb_right=”no” views=”no” date=”yes” grid_columns=”2″ post_type=”” tax=””]
مشخصات هیوندای اکسنت کرمان موتور
هیوندای اکسنت کرمان موتور به همان پیشرانه نسخههای وارداتی مجهز است اما تفاوتهایی نیز در آن مشاهده میشود. پیشرانه هیوندای اکسنت از نوع 1.6 لیتری تنفس طبیعی است که حداکثر 122 اسببخار قدرت و 156 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخهای جلو در هیوندای اکسنت را برعهده دارد.
اکسنت یک خودرو اقتصادی در سبد محصولات هیوندای محسوب میشود و برای بهینهسازی مصرف سوخت طراحی شده است. در صورتی که این خودرو را بیش از حد تحت فشار قرار ندهید، مصرف سوخت ترکیبی آن حدود 6.5 لیتر در صد کیلومتر خواهد بود که رقم مطلوبی است.
در سوی دیگر انتظار شتاب و کشش را از هیوندای اکسنت نباید داشت. شتاب صفر تا صد این خودرو در شرایط واقعی بیش از 12 ثانیه خواهد بود و حداکثر سرعت آن نیز 184 کیلومتر بر ساعت است. با وجود مصرف سوخت اندک، حجم باک اکسنت پاسخگوی مصارف بلندمدت نخواهد بود. باک این خودرو 43 لیتر حجم دارد و در رانندگیهای درونشهری به سوختگیریهای متعدد نیاز خواهید داشت.
برخی نسخههای وارداتی هیوندای اکسنت به فناوری Blue در پیشرانه مجهز هستند که برای کاهش مصرف سوخت و سازگاری بهتر با محیط زیست طراحی شده است. این فناوری پیچیده در نسخههای مونتاژی استفاده نشده است و به جای آن هیوندای اکسنت کرمان موتور به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها یا VVT مجهز است. بنابر ادعای کرمان موتور، این سیستم سازگاری بهتری با شرایط آب و هوایی ایران دارد.
فاصله بین دو محور هیوندای اکسنت کرمان موتور حدود 2.6 متر است که در دنیای سدانهای کوچک رقم قابل قبولی محسوب میشود. چهار سرنشین بزرگسال در سواریهای میان مدت مشکل خاصی در اکسنت نخواهند داشت، با این حال شیب سقف این خودرو فضای سر اندکی را برای افراد بلندقامت ایجاد کرده است.
دیدگاهتان را بنویسید