هوندا سیویک تایپ R یکی از محبوبترین هاتهچهای موجود در تمام ادوار است. این خودرو در شش نسل متفاوت در طول ۲۷ سال ساخته شده که همگی مبتنی بر نسلهای مختلف هوندا سیویک هستند. بنابراین تایپ Rهای مختلفی تاکنون روانه بازار شده است. تمام مدلهای تایپ R از دستورالعمل خاصی پیروی میکنند؛ سیستم رانندگی دیفرانسیل جلو و یک گیربکس دستی که قوای پیشرانه ۴ سیلندر را به چرخهای جلو انتقال میدهد.
علاوه بر این، بازارهای مختلف در سراسر دنیا نسخههای متفاوت از تایپ R را دریافت کردهاند؛ چه در بدنه سدان، چه در بدنه هاچبک و چه در قالب مدلهای JDM با قدرت و پرفورمنس بالاتر که هرگز برای اروپاییها و آمریکاییها قابل دسترس نبودهاند.
هوندا سیویک تایپ R ذاتا یک ماشین پرفورمنس پرادعا در پیستهای اتومبیلرانی است که علاوه بر شتاب عالی، به طور غیرمنتظرهای پرسرعت بوده و پتانسیل تیونینگ بالایی دارد. دسترسپذیری، کاربردپذیری و نگهداری ساده، از دیگر دلایل محبوبیت خودرو به حساب میآیند. با ایستگاه در ردهبندی تمام مدلهای هوندا سیویک تایپ R بر اساس شتاب همراه باشید.
مدل EK9 هوندا سیویک تایپ R با شتاب صفر تا صد ۶.۶ ثانیهای
از سال ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹

در سال ۱۹۹۷، نخستین نسل هوندا سیویک تایپ R موسوم به EK9 تنها برای بازار ژاپن ساخته شد. این ماشین، یک هاتهچ انحصاری JDM بود. یک سال پس از معرفی این خودرو، نسخه موتور اسپرت تایپ R با رینگهای فولادی در سال ۱۹۹۸ رونمایی شد. این ماشین همان داشبورد و شیشه بالابرهای دستی موجود در نسخه پایه را داشت. هوندا برای کاهش هرچه بیشتر وزن، سیستم تهویه و سیستم صوتی را نیز از خودرو حذف کرده بود.
سپس در سال ۱۹۹۹، سیویک تایپ Rx با تجهیزات رفاهی مثل آینههای جانبی تاشو برقی، شیشه بالابرهای برقی، سیستم ورود بدون کلید، سیستم کنترل هوای اتوماتیک و سیستم صوتی سیدیخور معرفی شد.
پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر بهکاررفته در EK9 کوچک، و فاقد فناوری القای اجباری (توربوشارژ یا سوپرشارژ) بود. ولی همین موتور اتمسفریک کوچک میتوانست ۱۸۲ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. با این قوای محرکه، خودرو به نهایت سرعت ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت میرسید و شتاب صفر تا صد را در عرض ۶.۶ ثانیه مدیریت میکرد.
مدل EK9 تنها ۱۰۸۸ کیلوگرم وزن داشت و ارقام بالای پرفورمنس خود را مدیون این وزن پایین بود. بنابراین جای تعجب نیست که مدل EK9 هوندا سیویک تایپ R یکی از بهترین خودروهای JDM در دهه ۹۰ میلادی در نظر گرفته شود.
مدل FN2/ FD2 هوندا سیویک تایپ R با شتاب صفر تا صد ۶.۶ ثانیهای
از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱

نسل سوم هوندا سیویک در بدنه هاچبک و سدان به بازار آمد که اولی با نام FN2 و دومی با نام FD2 شناخته میشد. مدل سدان تنها مخصوص بازار ژاپن بود، در حالیکه باقی نقاط جهان نسخه هاچبک را دریافت کردند. به طور کلی، ۱۳۴۰۰ دستگاه سدان و هاچبک سیویک تایپ R در سراسر دنیا به فروش رسید.
از لحاظ مکانیکی، هر دو مدل شبیه به یکدیگر بودند، هرچند از لحاظ قوای محرکه و پرفورمنس با یکدیگر فرق داشتند. هر دو خودرو از موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر استفاده میکردند، ولی قوای موتور در مدل FN2 به ۱۹۸ اسب بخار و ۱۹۳ نیوتن متر، و در مدل FD2 به ۲۲۲ اسب بخار و ۲۱۶ نیوتن متر میرسید. نسل سوم هوندا سیویک تایپ R در بدنه هاچبک تا ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت و در بدنه سدان تا ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت سرعت میگرفت. قدرتمندترین نسخه سیویک تایپ R، نسخه JDM Mugen بود که پیشرانه آن میتوانست ۲۳۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۸ نیوتن متر گشتاور تولید کند.
تنها ۳۰۰ دستگاه تایپ R موگن در جهان وجود دارد که همگی آنها به رنگ قرمز هستند. مدلهای موگن علاوه بر قوای محرکه بیشتر، شامل سپر جلو فیبر کربنی، کاپوت آلومینیومی، رینگهای ۱۸ اینچی موگن و صندلیهای مسابقهای ریکارو میشوند.
مدل EP3 هوندا سیویک Type R با شتاب صفر تا صد ۶.۴ ثانیهای
از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵

شناختهشده به عنوان یکی از بهترین هوندا سیویک های تاریخ، EP3 به طور کلی در دو نسخه عرضه شده و ۳۲۸۰۰ دستگاه از آنها در سراسر جهان به فروش رسیده است. مدل EP3 اروپایی هوندا سیویک تایپ R که بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ در بازار حضور داشت، همان بهروزرسانیهای اعمالشده روی EK9 را دریافت کرد، هرچند تایپ R موجود در بازار ژاپن به دیفرانسیل ضد لغزش، صندلیهای اسپرت ریکارو و موتور چهار سیلندر K20 قویتری مجهز بود.
در اواسط حیات خود، یعنی حوالی سال ۲۰۰۳، EP3 از جنبههای مختلف مثل سیستم فرمان و تعلیق ارتقا یافت و به فلایویل سبکتری مجهز شد. در سال ۲۰۰۵، هوندا سیویک تایپ R با پسوند Premier به انگلستان رسید که دارای ویژگیهای برتری همچون صندلیهای اسپرت ریکارو، غربیلک فرمان Momo و لوگوی Type R روی کالیپرهای ترمز جلو بود. مشتری همچنین میتوانست سیستم تهویه را برای خودرو سفارش دهد. این آپشن به خاطر حفظ وزن پایین در لیست امکانات استاندارد تایپ R قرار نداشت.
پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی ۲۱۲ اسب بخار قدرت و ۲۰۲ نیوتن متر گشتاور تولید کرده و حداکثر سرعت ماشین را به ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت میرساند. نسخه Premier اروپایی اما با ۱۹۸ اسب بخار قدرت و ۲۳۲ نیوتن متر گشتاور تولیدی موتور به حرکت درمیآمد. البته نهایت سرعت این ماشین نیز ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت بود.
مدل FK2 هوندا سیویک Type R با شتاب صفر تا صد ۵.۵ ثانیهای
از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷

مدل FK2 نخستین تایپ R مجهز به توربوشارژ است که از نظر بسیاری افراد، بهترین تایپ R تمام ادوار به شمار میآيد. صرفنظر از اینکه FK2 در هنگام عرضه لقب قدرتمندترین مدل تایپ R را به خود اختصاص داد، هوندا تنها ۷۵۰۰ دستگاه از این خودرو را ساخت و در سرتاسر جهان به فروش رساند.
مدل FK2 Type R با هدف حرکت در سرعت بالا ساخته شد. هوندا برای نیل به این هدف، استحکام FK2 را نسبت به سایر سیویکها تا ۱۸ درصد افزایش داد و برای بهبود پایداری در سرعت بالا، تعلیق عقب تورشن بیم H شکل را به خودرو بازگرداند.
مدل FK2 هوندا سیویک تایپ R به پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر و گیربکس ۶ سرعته دستی مجهز بود که ۳۰۶ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخها منتقل میکرد. این ماشین تنها به ۵.۵ ثانیه زمان احتیاج داشت تا از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. سیویک تایپ R تداعیکننده رانندگی با حداکثر سرعت ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت بود.
طبق معمول، هوندا یک مدل ویژه در تیراژ محدود از FK2 را نیز به تولید رساند که با نام بلک ادیشن شناخته میشود. بازار اروپا ۱۰۰ دستگاه و بازار ژاپن ۷۵۰ دستگاه از این خودرو را دریافت کرد.
مدل FK8 هوندا سیویک تایپ R با شتاب صفر تا صد ۴.۹ ثانیهای
از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱

نسل FK8 نخستین سیویک تایپ R بود که با بازار ایالات متحده رسید. هوندا در همان سال اول توانست ۲۱۴۲۴ دستگاه از این ماشین را به آمریکاییها بفروشد. مدل ۲۰۱۷ سیویک تایپ R زمانی نام خود را بر سر زبانها انداخت که علیرغم استفاده از سیستم رانندگی دیفرانسیل جلو، توانست رکورد لپتایم ۷:۴۳.۸۰ را در پیست نوربرگرینگ ثبت کند. مدل FK8 همچنین رکورد خودروهای دیفرانسیل جلو را در پیستهای اسپا-فرانکورچمپس، مگنی کورس، و ماونت پانوراما شکست.
در سال ۲۰۲۱، هوندا اعلام کرد که نسخه لیمیتد سیویک تایپ R تنها در ۶۰۰ دستگاه ساخته میشود و همگی آنها به رنگ زرد با سقف مشکیرنگ هستند. نسخه تولید محدود همچنین شامل دریچه کاپوت، رینگهای BBS آلومینیومی فورج سبکوزن با تایرهای کاپ ۲ میشلین میشد.
در مقایسه با مدل اصلی، تایپ R لیمیتد حدود ۲۲.۷ کیلوگرم سبکتر بود و همین کاهش وزن به خودرو اجازه میداد تا ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد؛ بالاترین سرعتی که تاکنون توسط یک سیویک تایپ R به دست آمده است. این پرفورمنس بالا ماحصل عملکرد موتور ۲ لیتری توربوشارژ با ۳۰۶ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور بود که به واسطه گیربکس ۶ سرعته دستی به چرخهای جلو وارد میشد.
جالب اینکه پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ در مدل معمولی ۳۱۶ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور به وجود میآورد. با این وجود، خودرو حداکثر به سرعت ۲۷۲ کیلومتر بر ساعت میرسید.
مدل FL5 هوندا سیویک تایپ R با شتاب صفر تا صد ۴.۹ ثانیهای
از سال ۲۰۲۲ تا کنون

جدیدترین نسل هوندا سیویک تایپ R موسوم به FL5 یکی از بهترین خودروهای دیفرانسیل جلو موجود در بازار محسوب میشود که از دیانای مشترک با آکورا اینتگرا تایپ S بهره میگیرد. این ماشین مطابق با رویههای امروزی طراحی شده و در عین حال، سبک سنتی تایپ R را حفظ کرده است.
پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ سیویک FL5 حدود ۳۱۵ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور را به واسطه گیربکس ۶ سرعته دستی به چرخهای جلو انتقال میدهد. با این قوای محرکه، هوندا سیویک تایپ R میتواند به سرعت ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت برسد. این ماشین هماکنون روی خط تولید قرار دارد.
پیشرانه تایپ R به لطف بهروزرسانیهایی همچون توربوشارژ جدیدتر، فلایویل سبکتر برای پاسخدهی سریع، دیفرانسیل لغزش محدود و سیستم هماهنگی خودکار دور موتور برای کاهش دنده به بهترین نحو ممکن، عملکردی فوقالعاده را از خود نشان میدهد.
برای کاهش ضریب درگ، هوندا سیویک تایپ R جدید را به شکلی سادهتر و آئرودینامیکتر طراحی کرده است. بنابراین برخلاف مدل قبلی، دیگر خبری از لبهها و خطوط برجسته و تیز روی بدنه ماشین نیست.





دیدگاهتان را بنویسید