ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
2 هفته پیش
.
5 بازدید

همکاری تویوتا، سوبارو و مزدا برای توسعه و ساخت پیشرانه‌های الکتریکی

همکاری تویوتا، سوبارو و مزدا برای توسعه و ساخت پیشرانه‌های الکتریکی

مقدمه

تویوتا به‌تازگی از شراکت جدید خود با سوبارو و مزدا خبر داد. این سه غول خودروساز ژاپنی قصد دارد با همکاری یکدیگر، موتورهای درون‌سوز و پیشرانه‌های الکتریکی جدیدی را طراحی و تولید کنند. خبر شراکت تویوتا، سوبارو و مزدا در یک کنفرانس کارگاهی مشترک مابین این سه شرکت منتشر شد و به نظر می‌رسد که در اصل، واکنشی در قبال کاهش اخیر محبوبیت و فروش خودروهای الکتریکی و افزایش نگرانی بابت بازه پیمایشی و مدت‌زمان طولانی شارژ است.

علی‌رغم پیشرفت سریع فناوری و دستاوردهای متعدد، مشکلات مربوط به وسایل نقلیه برقی و پاک هنوز به طور کامل حل نشده و همین موضوع از رواج آن‌ها در بازار خودرو جلوگیری می‌کند. تویوتا، سوبارو و مزدا قصد دارند با استفاده از تجارب فنی و مهندسی یکدیگر ضمن بهبود کارکرد موتورهای درون‌سوز، تحولی را در تولید پیشرانه‌های الکتریکی به وجود آورده و چاره‌ای برای رفع این مشکلات پیدا کنند.

اگرچه سرعت فروش خودروهای الکتریکی کاهش‌یافته و متقاضیان آن‌ها روزبه‌روز کمتر می‌شوند، ولی خودروسازان هنوز هم متعهد به دنبال‌کردن هدف اصلی ساخت ماشین‌های برقی، یعنی کنارگذاشتن کامل موتورهای درون‌سوز، قطع وابستگی به سوخت‌های فسیلی و برقی‌سازی کامل صنعت خودرو هستند تا بلکه مسائلی همچون آلودگی هوا و گرمایش جهانی بهبود پیدا کنند.

تسهیل فرایند تولید، کاهش هزینه‌ها و انتشار کربن

تویوتا، سوبارو و مزدا علی‌رغم رقابت شدید در بازارهای خودرویی مشابه، دست دوستی به سمت یکدیگر دراز کرده‌اند تا از منابع و دانسته‌های یکدیگر استفاده کنند. چنین اقدامی نه‌تنها تأثیر مثبت در عملکرد آن‌ها دارد، بلکه به کاهش هزینه‌های کلی کمک کرده و درعین‌حال، امکان پیشرفت هر یک را در جهت مهندسی خاص برای برآورد هدف والاتر میسر می‌سازد. البته که منظور از هدف والا در اینجا، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و رسیدن به کربن خنثی از طریق حذف موتورهای احتراق داخلی در آینده نزدیک و توسعه خودروهای پاک و فاقد آلایندگی است.

در طول این کنفرانس، آتوشی اوساکی رئیس و مدیرعامل سوبارو در بیانیه‌ای رسمی گفت: «تحقق یک جامعه کربن خنثی، چالشی است که می‌بایست با همکاری تمام صنایع ژاپن به آن پرداخته شود. ما ضمن به‌روزرسانی و اصلاح فناوری الکتریکی، موتورهای فلت خود را بهبود می‌دهیم تا بتوانند از سوخت‌های کربن خنثی در آینده استفاده کنند. با حرکت به سمت جلو، هر سه شرکت که دارای آرمانی مشابه هستند، به پیشبرد تعالی پایداری در صنعت خودروسازی ژاپنی ادامه خواهند داد.»

کار گروهی، رؤیا را به حقیقت تبدیل می‌کند

اگرچه هدف اولیه همکاری تویوتا، سوبارو و مزدا بهبود موتور درون‌سوز، باتری و فناوری موتور الکتریکی است، اما این تیم همچنین قصد دارد تا با ساده‌سازی فرایندهای مربوطه، هزینه‌های توسعه و تولید را کاهش دهند. کار گروهی، رؤیا را به حقیقت تبدیل می‌کند به‌عنوان آن بخشی از توافقات جدید، هر سه خودروساز با همکاری یکدیگر به تحقیق و توسعه موتورهای درون‌سوز کارآمدتر، فناوری باتری بهتر و موتورهای الکتریکی جدیدتر می‌پردازند.

این نخستین باری نیست که سه غول ژاپنی برای ساخت محصولات بهتر با یکدیگر همکاری می‌کنند. در حقیقت سوبارو و تویوتا دارای سابقه طولانی همکاری هستند که ماحصل آن‌ها، عرضه مدل‌های افسانه‌ای و به‌یادماندنی همچون تویوتا ۸6 و سوبارو BRZ بوده است.

کوجی ساتو، مدیرعامل تویوتا در این باره اظهار داشت: «ارائه خودروهای کربن خنثی به مشتریان مستلزم پذیرش و حل چالشی است که در مسیر تکامل موتورها وجود دارد و به وضعیت انرژی در آینده مربوط می‌شود. هر سه کمپانی با آرمان‌های مشترک، فناوری‌های موتور را از  طریق رقابت دوستانه بهبود خواهند داد.»

نسل آتی موتورهای درون‌سوز با حجم کمتر، هیبریدسازی و شیوه‌های مختلف سوخت‌رسانی

درحالی‌که هدف اصلی مشارکت تویوتا، سوبارو و مزدا و به‌طورکلی، آینده صنعت خودرو به سمت حذف موتورهای احتراق داخلی و روی‌آوردن به پیشرانه‌های تمام برقی سوق پیدا می‌کند، این سه شرکت بر سر پیشرفت چشم‌انداز و امکان اصلاح بیشتر نمونه‌های درون‌سوز به توافق رسیده‌اند. اگرچه خودروهای الکتریکی از لحاظ مفهومی به‌خوبی به اثبات رسیده‌اند، اما وقتی بحث بازه پیمایشی و زمان لازم برای شارژ باتری مطرح می‌شود، چالش‌های حل‌نشده رنگ و لعاب تازه‌ای به خود می‌گیرند.

به‌علاوه، وضعیت فعلی خودروهای برقی نشان می‌دهد که هنوز هم راه طولانی تا تولید و بهبود باتری و فناوری‌های شارژ باقی‌مانده است. تا آن زمان، تویوتا، سوبارو و مزدا تلاش می‌کنند تا موتورهای درون‌سوز کوچک‌تری را توسعه بخشند؛ موتورهای سبک‌وزنی که موجب افزایش وزن ماشین نشوند و بدین‌وسیله، بهره‌وری مصرف سوخت و بازه پیمایشی افزایش یابد و درعین‌حال، آلایندگی کمتری وارد محیط‌زیست شود.

علی‌رغم عدم اشاره به جزئیات کامل، سه مدیر خودروساز خاطرنشان کردند که بخشی از سرمایه‌گذاری مشترک جدید، صرف توسعه موتورهایی می‌شود که می‌توانند با منابع سوخت انعطاف‌پذیرتری همچون سوخت‌های زیستی، سوخت‌های مصنوعی و حتی هیدروژن مایع کار کنند.

ماساهیرو مورو، رئیس و مدیرعامل شرکت مزدا در پایان گفت: «ما کماکان به تولید خودروهای مجهز به موتورهای احتراق داخلی ادامه داده و محصولات متنوعی را در دسترس مشتریان قرار می‌دهید. بااین‌وجود ضمن پایبندی به هدف والای صنعت خودروسازی، یعنی حمل‌ونقل پاک، به دنبال روش‌های مختلف برای رسیدن به کربن خنثی خواهیم بود. باتوجه‌به سازگاری موتور چرخشی با الکتریکی‌سازی و سوخت‌های فاقد کربن، مزدا به توسعه فناوری از طریق ابتکار و رقابت ادامه می‌دهد تا مسئولیت خود در قبال جامعه را به انجام برساند.»

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0