ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
3 هفته پیش
.
26 بازدید

هر آنچه باید درباره نخستین موتورسیکلت برقی سوزوکی بدانید

هر آنچه باید درباره نخستین موتورسیکلت برقی سوزوکی بدانید

مقدمه

شرکت‌های ژاپنی در سال ۲۰۲۳ پیشرفت چشمگیری در زمینه ساخت موتورسیکلت برقی داشته‌اند. کمپانی کاوازاکی با معرفی دو موتور تمام برقی و دو موتور هیبریدی منحصربه‌فرد توانست توجه جهانیان را به‌سوی خود جلب کند. طولی نکشید که کمپانی هوندا نیز از اولین موتورسیکلت تمام برقی خود رونمایی کرد؛ بنابراین اصلاً جای تعجب نیست که سال ۲۰۲۴، وسایل نقلیه برقی ژاپنی بیشتری وارد بازار شوند. حتی کمپانی مشهور سوزوکی نیز دست‌به‌کار شده تا در آینده نزدیک، نخستین موتورسیکلت برقی خود را روانه خیابان‌ها کند. در ادامه هر آنچه راجع به این محصول می‌دانیم را با یکدیگر مرور می‌کنیم.

آکیرا کیوجی، مدیرکل فروش موتورسیکلت سوزوکی، اعلام کرده است خودروهای دوچرخ تمام برقی این شرکت سال آینده وارد بازار می‌شوند و شباهت بسیاری با موتورهای درون‌سوز ۱۲۰-۱۵۰ سی‌سی دارند. به گفته کیوجی، در مجموع هشت دستگاه خودروی الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ به مرحله تولید می‌رسند. فراموش نکنیم دو محصول کاوازاکی یعنی نینجا E-1 و Z E-1 نیز تماماً الکتریکی هستند و ما به‌زودی شاهد جولان‌دادن موتورهای برقی در اقصی‌نقاط دنیا خواهیم بود.

البته عوامل متعددی مانند اضطراب برد و شرایط خاص نگهداری وجود دارند که افراد را از خرید و سرمایه‌گذاری روی وسایل نقلیه برقی منع می‌کنند. موتورهای الکتریکی در مقایسه با اتومبیل‌های چهارچرخ، فضای محدودتری برای باتری دارند. از طرفی بازار موتورسیکلت‌های غول‌پیکر مثل هارلی دیویدسون و زیرو هنوز آن‌طور که باید گسترش نیافته است.

طبق اظهارات کیوجی، اگر مورد خاصی پیش نیاید، برنامه توسعه موتورسیکلت برقی مطابق برنامه پیش می‌رود. وی افزود به دلیل محدودیت فضای باتری در موتورسیکلت و اسکوتر، محصولات جدید به پیشرانه ۱۲۵ سی‌سی مجهز می‌شوند و تنها برای رفت‌وآمدهای روزانه مناسب هستند؛ حتی اگر بهترین نوع باتری در ساخت آن‌ها به کار گرفته شود. تولیدکنندگانی مانند هارلی دیویدسون و زیرو نیز در فروش محصولات خود به مشکل برخورده‌اند. در کل ویژگی‌های مورد انتظار مشتریان با مبلغی که می‌خواهند بپردازند، زمین تا آسمان فرق می‌کند.

سوزوکی طی سال‌های اخیر توجه زیادی به سوخت‌های جایگزین داشته و در حال حاضر نیز عمده تمرکز خود را روی هیدروژن گذاشته است. اسکوتر بورگان ۴۰۰ که جدیداً توسط شرکت معرفی شده نیز دارای موتور هیدروژنی درون‌سوز تک‌سیلندر و مخزن هیدروژن ۷۰ مگاپاسکال بوده و برای پیمودن مسافت‌های کوتاه عالی است. معمولاً برای رفت‌وآمدهای طولانی از همان موتورهای بنزینی استفاده می‌شود؛ زیرا مقدار هیدروژن لازم برای طی‌کردن یک مسیر خاص به طور قابل‌توجهی از بنزین مصرفی بیشتر است. به‌عنوان‌مثال با ۱.۳ گالن بنزین، به‌راحتی می‌توان در مسیر ۱۵۰ مایلی (حدود ۲۴۰ کیلومتر) حرکت کرد. حال‌آنکه همان مقدار هیدروژن، تنها کفاف ۵۰ مایل (حدود ۸۰ کیلومتر) را می‌دهد.

 کیوجی می‌گوید جداسازی هیدروژن از آب نیز چالش‌های خاص خود را دارد. برای استخراج هیدروژن از آب به میزان زیادی برق نیاز است و دوباره باید کاری کرد تا تولید کربن‌دی‌اکسید به حداقل برسد. در واقع برای‌آنکه از مصرف سوخت و رهاشدن کربن‌دی‌اکسید در هوا جلوگیری شود، باید میزان قابل‌توجهی کربن‌دی‌اکسید تولید کرد که این امر با هیچ منطقی جور درنمی‌آید.

مزایای موتورسیکلت برقی در عصر امروزی

هدف اصلی از برقی‌سازی در صنعت تولید وسایل نقلیه، ازبین‌بردن وابستگی به سوخت‌های فسیلی و کاهش آلودگی هوا و رواج حمل‌ونقل پاک است. شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت نیز همانند خودروسازان در تلاش هستند تا به‌تدریج، مدل‌های برقی را جایگزین نمونه‌های احتراقی کنند. موتورسیکلت‌های برقی مزایای متعددی به همراه دارند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

– مقرون‌به‌صرفه بودن از لحاظ اقتصادی

موتورسیکلت‌های برقی قیمت بیشتری نسبت به نمونه‌های معمولی دارند. ولی بر خلاف پیشرانه‌های احتراقی، استهلاک پیشرانه الکتریکی در گذر زمان کمتر است؛ بنابراین هزینه نگهداری موتورسیکلت مجهز به موتور الکتریکی بسیار کمتر از موتورسیکلت‌های سنتی و معمولی است. هزینه برق لازم برای شارژ باتری موتورسیکلت برقی کمتر از هزینه سوخت بوده و معافیت‌های مالیاتی نیز شامل حال موتورسیکلت‌های برقی می‌شوند.

– تأثیرات زیست‌محیطی

سازگاری بیشتر با محیط‌زیست، دلیل اصلی برقی‌سازی وسایل نقلیه دوچرخ و چهارچرخ است که رؤیای حمل‌ونقل پاک را تحقق می‌بخشد. وسایل نقلیه برقی از جمله موتورسیکلت، انتشار مواد آلاینده و گازهای گلخانه‌ای را به صفر می‌رسانند.

– تأثیرات اجتماعی

یکی از مهم‌ترین مزایای موتورسیکلت‌های برقی، عدم تولید آلودگی صوتی است. بسیاری از موتورسواران عاشق صدای خروجی از اگزوز هستند، درحالی‌که این صدا برای غالب افراد، ناهنجار و تحمل‌ناپذیر است. با رواج موتورسیکلت‌های برقی، عشق به صدای اگزوز نیز از تب‌وتاب می‌افتد و موتورسواران به‌تدریج مسئولیت اجتماعی بیشتری نسبت به برقراری آرامش پیدا می‌کنند.

– عملکرد مثال‌زدنی

موتورهای الکتریکی ذاتاً دارای گشتاور و شتاب بالا هستند. کاربرد پیشرانه الکتریکی درون موتورسیکلت، پرفورمنس و کارایی را به حداکثر می‌رساند و سواری را به یک تجربه لذت‌بخش تبدیل می‌کند. در موتورسیکلت‌های معمولی رسیدن به قدرت حداکثر مستلزم رسیدن به‌دور موتور خاص است که مدتی طول می‌کشد. در عوض موتورسیکلت‌های برقی چنین محدودیتی ندارند و در مدت‌زمان بسیار کوتاه‌تری نسبت به موتورسیکلت‌های معمولی می‌توانند به‌سرعت و شتاب هیجان‌انگیز دست پیدا کنند.

– نگهداری آسان و قابلیت اطمینان

برخلاف موتورسیکلت‌های قدیمی، نمونه‌های برقی روتین نگهداری بسیار آسانی داشته و کمتر محتاج مراجعه به تعمیرگاه می‌شوند. پیشرانه‌های موجود در موتورسیکلت‌های سنتی معمولاً دارای اجزای ریزودرشت فراوان می‌شود که به شیوه‌ای پیچیده به یکدیگر وصل شده‌اند. بروز کوچک‌ترین مشکلی در یکی از این اجزا، موجب ازکارافتادن کل موتور می‌شود. تعمیرکار نیز به تجربه و دقت بسیار بالایی نیاز دارد تا بتواند مشکل را شناسایی و رفع کند. در مقابل، پیشرانه الکتریکی دارای قطعات متحرک کمتری است که دیرتر دچار آسیب می‌شوند و استهلاک پایین‌تری دارند. تعمیر پیشرانه الکتریکی کار بسیار ساده‌تری نسبت به موتورهای پیچیده درون‌سوز است.

– زبان طراحی مدرن و متفاوت

موتورسیکلت‌های برقی با زبان طراحی مدرن، جذاب و آینده‌نگرانه ساخته می‌شوند و مهندسین این وسایل نقلیه دوچرخ قدرت مانور بیشتری روی طراحی دارند. به‌علاوه، موتورسیکلت‌های برقی وزن کمتری نسبت به موتورسیکلت‌های معمولی دارند و همین موضوع باعث می‌شود طراحان به سراغ خلاقیت‌های جدید و متریال متفاوت بروند. با یک نگاه به محصولات برند Kalk، Damon ‌و Zero می‌توانید متوجه تفاوت قابل‌ملاحظه در ظاهر موتورسیکلت‌های برقی و مدل‌های سنتی و قدیمی شود.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0