مقدمه
در حال حاضر یکی از بزرگترین پروژههای بامو، آمادهسازی خودروهای الکتریکی مبتنی بر نیو کلاس (Neue Klasse) برای بازار است. شرکت آلمانی سالها پیش به برنامههای خود برای پیادهسازی این استراتژی اشاره کرده بود، ولی گزارشها و تیزرهای لو رفته اخیر نشان میدهند که بهزودی شاهد معرفی نخستین مدل تولیدی این پروژه خواهیم بود. بامو iX3 نخستین مدل نیو کلاس است که با پلتفرم و زبان طراحی جدید برند و همینطور فناوریهای ارتقایافته پیشرانه به عرضه درمیآید. بامو به طور تعجبآوری در مورد مشخصات کراساوور الکتریکی ممتاز خود خاموش مانده، اما به لطف مصاحبهها، گزارشهای لو رفته و حتی شایعات، میتوان به مشخصات مورد انتظار در iX3 2026 دست پیدا کرد. در این مقاله همراه ما باشید تا با مشخصات بی ام و iX3 سال ۲۰۲۶ آشنا شوید.
آی ایکس ۳ از پلتفرم Neue Klasse استفاده میکند
بامو قصد دارد iX3 جدید را روی پلتفرم Neue Klasse سوار کند. به بیان بهتر، iX3 معرف نسل بعدی معماری خودروهای الکتریکی بامو خواهد بود. این شاسی، استانداردها و معیارهای جدیدی را برای اثربخشی، پرفورمنس و پایداری تعیین خواهد کرد. پلتفرم جدید همچنین با نسل ششم سیستم eDrive عرضه میشود. بهعلاوه، یک طراحی سلولی باتری سیلندری جدید نیز به همراه iX3 و پلتفرم نیو کلاس رونمایی خواهد شد که ۲۰ درصد چگالی انرژی بیشتر، محدوده پیمایشی بهبودیافته و سرعت شارژ بالاتری را ارائه میدهد.
طبق گفته بامو، طراحی نیو کلاس بهصورت پیمانهای است؛ بنابراین شرکت آلمانی از این پلتفرم برای تمام خودروهای الکتریکی آینده از جمله سدان ها، جیتیها و شاسیبلندها استفاده خواهد کرد. آی ایکس ۳ مبتنی بر پلتفرم نیو کلاس به لطف طراحی کفه تخت، فضای کابین بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار میدهد و به سبب وزن پایین، آئرودینامیک و پویایی رانندگی بهتری را در مقایسه با نمونههای CLAR فعلی نشان میدهد. همچنین میتوانید انتظار بهبود ویژگیهای دیجیتالی متعدد مثل بهروزرسانیهای OTA و نسل جدید سیستم iDrive باقابلیت اتصال درون خودرویی را از iX3 آینده داشته باشید.
آی ایکس ۳ با فناوری موتور تحریکی الکتریکی عرضه میشود
فناوری موتور سنکرون با تحریک الکتریکی (EESM) یک انتخاب منحصربهفرد در صنعت خودروسازی برقی است و بامو قصد دارد در نسل جدید نیو کلاس، از همین فناوری استفاده کند؛ بنابراین iX3 نیز با فناوری پیشرانه EESM وارد بازار میشود. این موتورها از مواد کمیاب زمین استفاده نمیکنند. در عوض یک میدان مغناطیسی را از طریق جریان الکتریکی در روتور به وجود آورده و امکان کنترل دقیق و پرفورمنس پیوسته را در سرعتهای مختلف میسر میسازند. این طراحی، اتلاف حرارت را به حداقل رسانده و با افزایش اثربخشی و کارایی کلی، قدرت فراوانی را در ازای مصرف انرژی کمتر تولید میکند. فناوری EESM همچنین امکان شتابگیری نرمتری را فراهم آورده و قابلیتهای ترمز احیاکننده را بهبود میدهد. نبود آهنرباهای دائمی، ریسک مغناطیس زدایی تحتفشارهای حرارتی بالا را از بین برده و موجب افزایش دوام و قابلیت اطمینان میشود. طراحی فشرده و جمعوجور EESM نقش مؤثری در تولید پیشرانههای کوچک و سبک ایفا کرده و بازه پیمایشی و پرفورمنس را ارتقا میبخشد.
آی ایکس ۳ دارای صندوق جلو و صندوقعقب جادار است
بامو با بهرهگیری از طراحی پلتفرم نیو کلاس، فضای حمل بار را در iX3 جدید به حداکثر میرساند. این پلتفرم دارای معمای کفه تخت است که حجم داخلی کاربردیتری را فراهم میآورد. مهندسین آلمانی از طریق یکپارچهسازی پک باتری با ساختار کفه، مرکز ثقل را پایینتر آوردهاند، بدون اینکه فضایی از کابین یا صندوقعقب را اشغال کنند. پیشرانه نیز در قسمت عقب جاسازی شده که به سبب بهرهمندی از فناوری EESM اندازه کوچکی دارد. بدین ترتیب، هم در صندوقعقب و هم در کاپوت جلو، فضای قابلملاحظهای برای حمل بار در دسترس مالک خودرو قرار میگیرد.
پلتفرم نیو کلاس همچنین سیستم تعلیق عقب بهینهای دارد و این ویژگی در کنار قابلیت تا شدن صندلیهای ردیف عقب، فضای حمل بار را در قسمت عقب افزایش میدهد. همچنین گفته میشود که iX3 به فناوری بارگیری هوشمند بامو مجهز خواهد بود. این فناوری شامل کفه بار قابلتنظیم و درب صندوقعقب اتوماتیک (بدون دخالت دست) میشود که ناحیه حمل بار را کاربردیتر و قابلدسترستر میکند.
آی ایکس ۳ در مجارستان تولید میشود
بامو خبر تولید iX3 مبتنی بر پلتفرم نیو کلاس را در کارخانه Debrecen مجارستان مورد تأیید قرار داده است. این کارخانه فوق پیشرفته به طور خاص برای تولید نسل نیو کلاس خودروهای الکتریکی طراحی و راهاندازی شده و از سال ۲۰۲۵ به طور رسمی فعالیت خود را آغاز میکند. کارخانه Debrecen از سطح بالای اتوماسیون برخوردار است و روباتهای پیشرفته وظایفی همچون جاسازی باتری و مونتاژ بدنه را انجام میدهند. این کارخانه با استراتژی iFactory بامو مطابقت دارد و روی دیجیتالیسازی متمرکز است که شامل استفاده از هوش مصنوعی برای کنترل کیفیت و تخمین هزینه تولید و نگهداری میشود.
آی ایکس ۳ از فلسفه طراحی نیو کلاس X پیروی میکند
فلسفه طراحی iX3 نیو کلاس روی مینیمالیسم مدرن، اثربخشی آئرودینامیکی و ابتکار پایدار تمرکز داشته و از خودروی کانسپت Vision Neue Klasse الهام شده است. مهمترین عناصر این فلسفه طراحی شامل شکل بدنه ساده، آئرودینامیک بهبودیافته برای افزایش بازه پیمایشی و پرفورمنس و کاهش پراکندگیهای بصری میشود که روی دقت و وضوح کانسپت تأکید دارد.
آی ایکس ۳ مملو از متریال تجدیدپذیر و تجهیزات دیجیتالی است
بهطورقطع، iX3 سال ۲۰۲۶ با نسل جدید متریال پایدار و سازگار با محیطزیست و همینطور سیستمهای دیجیتالی پیشرفته وارد بازار میشود. این دو مشخصه در بین تمام محصولات نیو کلاس مشترک است. متریال پایدار کاربردی توسط شرکت آلمانی برای تولید iX3 شامل آلومینیوم بازیافتی، فولاد دستدوم و پلاستیکهای دوستدار طبیعت میشود. فضای داخل با پارچههای بازیافتپذیر، فیبرهای طبیعی و متریال بدون پر، خز، پشم، چرم طبیعی و هر چیز مرتبط با حیوانات پوشیده شده است تا ردپای محیطزیست در خودرو به حداقل برسد.
سیستمهای دیجیتالی در iX3 گام بلندی به سمت نسل بعدی فناوری iDrive بامو برداشته و با ویژگیهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای شخصیسازی بیشتر و تجربه کاربری مستقیم یکپارچهسازی شدهاند. این خودرو از نمایشگر پانورامیک ویژن استفاده میکند. این نمایشگر در واقع یک رابطه کاربری راننده محور است که اطلاعات ضروری را روی شیشه جلو به نمایش میگذارد و با کاهش دکمهها و کنترلهای فیزیکی، طراحی مینیمال داخل کابین را بهبود میبخشد. آپدیتهای نرمافزاری OTA بهروز بودن همیشگی iX3 را تضمین میکنند.
اثرات پایداری و سازگاری با محیطزیست در بخش پیشرانه نیز دیده میشود. شاسیبلند iX3 از سلولهای باتری استوانهای جدید بامو استفاده میکند که برای اثربخشی بیشتر انرژی و کاهش مصرف منبع انرژی در حین تولید طراحی شده است.
آی ایکس ۳ هندلینگ دقیق و تجربه رانندگی تعاملی دارد
یکی از ویژگیهای اصلی محصولات بامو، رانندگی سرگرمکننده و تعاملی است. بر اساس همین یک واقعیت، میتوان پیشبینی کرد که iX3 از یک شاسی با ایجاد تعادل عالی میان سواری اسپرت و راحت بهره میگیرد و درعینحال، توزیع وزن مناسب و مرکز ثقل پایینی دارد. طراحی کفه تخت نهتنها فضای داخلی را بهینه کرده، بلکه موجب بهبود پایداری و پویایی هندلینگ نیز شده است. مهندسان بامو از تعلیق عقب مولتی لینک در قیمت عقب و تعلیق مبتنی بر استرات در قسمت جلوی خودرو استفاده کردهاند. بهعلاوه، کاربرد متریال سبک تأثیر قابلملاحظهای در کاهش کلی وزن خودرو داشته و باعث بهبود چابکی و کارایی ماشین شده است.
سیستم تعلیق انطباقی خلاقانه بامو از دمپرهای با کنترل الکترونیکی استفاده میکند. بدینوسیله، کاربران iX3 میتوانند بین حالت رانندگی کامفورت و اسپرت جابهجا شوند. پلتفرم نیو کلاس امکان یکپارچهسازی قطعاتی همچون پیشرانه، تجهیزات الکتریکی و گیربکس را در یک محل فشرده و جمعوجور فراهم آورده و ضمن بهبود توزیع وزن، فضای بیشتری را آزاد میکند.
آی ایکس ۳ به سیستم نورپردازی LED آیندهنگرانه مجهز است
چراغهای LED به یک بخش تفکیکناپذیر از طراحی خودروهای الکتریکی تبدیل شده و این موضوع در مورد iX3 نیز صادق است. شاسیبلند جدید آلمانی از یک سیستم نورپردازی خارجی ابتکاری جهت تقویت عملکرد، زیبایی و بهرهوری انرژی استفاده میکند. چراغهای LED فوق باریک با یک رویکرد مدرن و مینیمال در ماشین جاسازی شدهاند تا ظاهری جذاب، ساده و درعینحال آیندهنگرانه را به وجود آورند. این چراغها به فناوری ماتریکس انطباقی پیشرفته مجهز هستند که با ارائه کنترل دقیق روی توزیع نور، ضمن بهبود میدان دید، روشنایی آزاردهنده برای خودروهای دیگر را کاهش میدهد.
درعینحال انتظار میرود بامو شاسیبلند جدید iX3 را به فناوری پویانمایی چراغهای خوشامدگویی و استقبال مجهز کند، بهطوریکه در هنگام ورود و خروج راننده از خودرو، چراغهای جلو و عقب، توالی بصری تعاملی را به نمایش بگذارند. چراغهای عقب بهاحتمال زیاد شامل عناصر نورانی پرینت سهبعدی و نشانهای از طراحی انحصاری کانسپت نیو کلاس میشود که جذابیت ماشین را تقویت میکنند. یکی دیگر از ویژگیهای نورپردازی پیشرفته در iX3 فناوری دیجیتال لایت است که با نمایش مستقیم پیام و اخطار در جاده، ضمن بهبود ارتباط با رانندگان دیگر باعث بهبود ایمنی میشود. یکپارچگی سیستم نورپردازی با جلوپنجره کلیهای، ماهیت الکتریکی خودرو را مورد تأیید قرار داده و هویتی خاص و متمایز را برای iX3 به وجود میآورد.
آی ایکس ۳ محبوبترین محصول بامو میشود
مدل ۲۰۲۶ شاسیبلند iX3 به دلایل متعدد به پرفروشترین خودروی الکتریکی BMW تبدیل خواهد شد. افزایش روزافزون تقاضای جهانی برای کراساوورها و خودروی برقی، اصلیترین دلیل پیشبینی این محبوبیت بهحساب میآید. به دلیل هزینههای عملیاتی پایین، تجربه سواری باکیفیت و مزایای محیط زیستی، تمایل مشتریان به خرید وسایل نقلیه الکتریکی هر روز بیشتر میشود. ازاینگذشته، موفقیت مدلهای i4 و iX به یک عطش جهانی برای وسایل نقلیه ممتاز و الکتریکی اشاره میکند. در این برهه از زمان، iX3 در قالب یک کراساوور کاربردی با پرفورمنس بالا روانه بازار میشود و بدون شک مورد استقبال مشتریان قرار میگیرد.
از طرف دیگر، ماشینهای شاسیبلند بهخاطر کاربردپذیری، کابین جادار و موقعیت سواری در ارتفاع بالا طرفداران بسیاری دارند و این محبوبیت به طور پیوسته بیشتر میشود. بامو iX3 نیز بهعنوان یک شاسیبلند الکتریکی کامپکت و جمعوجور، با ارائه ترکیبی از پویایی رانندگی، کاربردپذیری و انعطافپذیری، رضایت کامل مشتریان را دریافت خواهد کرد. با طراحی پایدار، فناوریهای پیشرفته و قابلیتهای پرفورمنس محور، iX3 در موقعیتی قرار دارد که علاوه بر نسل جدید با ذائقه لوکس و دوستدار محیطزیست، رانندگان نسل قدیم را نیز به سمت خود جذب میکند.
آی ایکس ۳ در سال ۲۰۲۵ عرضه میشود
بامو قصد دارد شاسیبلند iX3 را در سال جاری به عرضه درآورد. این خودرو در کارخانه Debrecem مجارستان تولید شده و به بازارهای جهانی، بهویژه اروپا، آمریکای شمالی و چین فرستاده میشود. به دنبال iX3 مدلهای دیگری همچون همتای الکتریکی سری ۳ و سوپر کار تمام برقی جانشین i8 نیز بهزودی رونمایی خواهند شد. شرکت آلمانی تا چند سال دیگر نیز به تولید خودروهای درونسوز ادامه میدهد، ولی آینده برقی اجتنابناپذیر است.
دیدگاهتان را بنویسید