مقدمه
شرکت بریتانیایی لوتوس از سال ۱۹۵۲ فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون فراز و نشیبهای متعددی را پشت سر گذاشته است. این شرکت به سه بخش اصلی لوتوس کارز سازنده خودروهای اسپرت با پرفورمنس بالا، لوتوس تک سازنده خودروهای تمام برقی لایفاستایل و لوتوس انجینرینگ بهعنوان شرکت مشاورین در زمینه مهندسی تقسیم میشود. شرکت چینی جیلی هماینک بخشی از سهام لوتوس را در اختیار دارد و در حوزه تولید خودروهای برقی، یعنی واحد لوتوس تک فعالیت میکند. بههرحال، لوتوس از ابتدای تأسیس تاکنون خودروهای متعددی را روانه بازار کرده که در ادامه نگاهی به جذابترین آنها میاندازیم.
مدل ۲۰۲۴ لوتوس Eletre
لیست جذابترین خودروهای برند لوتوس را با الترا آغاز میکنیم. ولی یک واقعی جالب در مورد این شاسیبلند انگلیسی وجود دارد. در هیچی یک از رسانههای خبری، وزن دقیق ماشین مشخص نشده است. حدود ۲۵ سال از عرضه مدل سبکوزن الیس میگذرد، اما ظاهراً لوتوس هنوز نتوانسته راهکار مؤثری را برای کاهش وزن محصولات جدید خود پیدا کند. الترا در مقایسه با الیس، یک هیولای درشت جثه است و پک باتری بزرگ و سنگین آن، بدون شک وزن خودرو را تحتالشعاع قرار میدهد. بااینوجود، به نظر میرسد سنگینی خللی در پرفورمنس به وجود نیاورده است. الترا میتواند با ۹۰۵ اسب بخار قدرت در جاده جولان دهد و شتاب صفر تا صد را در کمتر از ۳ ثانیه مدیریت کند. این ماشین را میتوان در برابر لامبورگینی اوروس قرارداد.
مدل ۲۰۱۱ لوتوس Elise
رودستر الیس تجربه رانندگی خالص و تمامعیار را برای رانندگان حرفهای فراهم میآورد. فداکاریهای بسیاری برای کاهش وزن این خودرو انجام شده که نتیجه آن بهچابکی بینظیر و پرفورمنس عالی از موتور ۴ سیلندر ختم شده است. با اینکه لوتوس الیس یک ماشینسواری بهحساب میآید، ولی سرنشینان بهسختی روی صندلیهای خود قرار میگیرند. کابین روباز این ماشین، فضای چندان باز و جاداری ندارد و در هنگام حرکت خودرو، صدای موتور شنیده میشود. فضای حمل بار نیز محدود است. بااینوجود، الیس بهعنوان یکی از بهترین ماشینها برای رانندگی روی کره زمین شناخته میشود. این ماشین به پیشرانه ۱.۸ لیتری مجهز بوده که ۱۹۰ اسب بخار و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس ۶سرعته دستی به چرخهای عقب وارد میکند.
مدل ۲۰۲۵ لوتوس Emeya
لوتوس تاریخچه داستانی در صنعت خودروسازی دارد و همانند سایر برندهای عجیبوغریب دیگر، در حالی به سمت برقیسازی پیش میرود که هویت گذشته و حال آن در محصولات مدرن به نمایش گذاشته میشود. با اینکه مدل ۲۰۲۴ الترا یک ابر شاسیبلند سنگینوزن است، ولی جدیدترین خودروی لوتوس به نام امیا وزن متعادل و قابلقبولی دارد. مدل ۲۰۲۵ امیا، نخستین هایپر – جیتی تمام برقی لوتوس بوده که نقش پرچمدار برند را بر عهده دارد. نام Emeya به جاهطلبی و تعهد در موفقیت اشاره میکند که بدون شک بازتابکننده آرمان لوتوس در تبدیلشدن به «برند پرفورمنس جهانی» تا سال ۲۰۲۸ است. لوتوس در طراحی امیا، دیانای خودروهای اسپرت را با لوکس بودن و راحتی خودروهای چهاردرب ترکیب کرده و محصولی را به وجود آورده که با پوره تایکان رقابت میکند. پیشرانه بهکاررفته در امیا همان پیشرانه موجود در مدل الترا است که ۹۰۵ اسب بخار قدرت و ۹۸۵ نیوتن متر گشتاور آزاد میکند. به لطف این قوای محرکه، امیا میتواند در مدتزمان ۲.۸ ثانیه از حالت سکون بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
مدل ۲۰۲۴ لوتوس Emira
اگر لوگوی لوتوس را از روی سه محصول نسل جدید این برند، یعنی الترا، اویجا و امیرا، بردارید و نگاهی به زیر کاپوت بیندازید، تنها امیرا با موتور بنزینی و وزن سبک خود قابلتشخیص خواهد بود. امیرا آخرین خودروی اسپرت لوتوس به شمار میآید که از پیشرانه بنزینی استفاده میکند. دو موتور متفاوت برای امیرا عرضه شده که یکی از آنها تویوتا و دیگری از AMG گرفته شده است. موتور ژاپنی با ۳.۵ لیتر حجم، ۶ سیلندر و فناوری سوپر شارژ، ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد، درحالیکه پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ آلمانی میتواند ۳۶۰ اسب بخار قدرت تولید کند. تنها موتور ۶ سیلندر قادر به اتصال به گیربکس دستی است. با وزن ۱۴۰۴ کیلوگرمی، امیرا بهخوبی ماهیت لوتوس را در قالب یک خودروی اسپرت، سرگرمکننده و جمعوجور به نمایش میگذارد. ماشینی که تمام انتظارات مشتریان را برآورده میسازد. رقبایی همچون پورشه ۷۱۸ کیمن و شورولت کوروت Z06 سرعت و شتاب بیشتری نسبت به امیرا دارند، اما قابلیت لوتوس در ارائه هیجان رانندگی همیشه زبانزد خاص و عام بوده و امیرا از این قاعده مستثنی نیست.
لوتوس Evija
اوایا یا اویجا، بخشی از موج جدید ابر خودروهای الکتریکی فوقالعاده قدرتمند و گرانقیمت است. همانند ریماک نورا و پنینفارینا باتیستا، چالش اصلی اویجا را میتوان در متقاعدسازی علاقهمندان در اثبات سواری هیجانانگیز و بینظیر با قوای الکتریکی خلاصه کرد. پیشرانه تمام برقی لوتوس اویجا شامل ۴ موتور میشود که هر یکروی یک چرخ نصب هستند. مجموع خروجی پیشرانه به ۱۹۷۲ اسب بخار میرسد و میتواند شتاب صفر تا صد کمتر از ۳ ثانیه را برای خودرو رقم بزند. اویجا شاید به سبکی خودروهای اسپرت کلاسیک لوتوس نباشد، ولی دستکم از نورا سبکتر است. این ماشین بیش از ۲ میلیون دلار قیمت دارد.
مدل ۲۰۲۱ لوتوس Evora GT
خودروهای سواری معمولاً بر اساس قدرت موتور ارزیابی نمیشوند و محبوبیت آنها نسبت به رقبا کمتر است. لوتوس اوورا جیتی در قالب یکی از همین ماشینهای اسپرت، هندلینگ عالی و سواری لذت بخشی را فراهم میآورد. برند بریتانیایی برای این خودرو موتور وسط پیشرانه ۳.۵ لیتری ۶ سیلندر را برگزیده و با اضافهکردن فناوری سوپر شارژ، قدرت و گشتاور آن را به ترتیب به ۴۱۶ اسب بخار و ۴۳۰ نیوتن متر رسانده است. قوای محرکه از طریق گیربکس ۶سرعته دستی، چرخهای عقب را به حرکت میاندازد. البته گیربکساتوماتیک نیز برای خودرو عرضه شده که گشتاور ۴۳۷ نیوتن متری را به وجود میآورد. اگرچه لوتوس خودروهایی نمیسازد که قادر به شکست رکورد باشند، اما این مدل خاص یکی از پرسرعتترین و قدرتمندترین خودروهای سواری لوتوس است.
مدل ۲۰۲۴ لوتوس Type 66
لوتوس برای سال جاری از جدیدترین خودروی مسابقهای خود به نام تایپ ۶۶ رونمایی کرد. یک ماشین بینظیر و منحصربهفرد که میتواند در معروفترین پیستهای جهان، با مدرنترین مدلهای ریسینگ GT3 رقابت کند. این اسلحه رقابتی حدود ۵۰ سال پس از پروژه اولیه Type 66 به عرضه درآمده است که حین احترام به میراث خود، از فناوریهای مدرن برای ارائه آئرودینامیک استثنایی استفاده میکند. موتور ۸ سیلندر در وسط خودرو قرار گرفته و با تولید ۸۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۴۶ نیوتن متر گشتاور، به تایپ ۶۶ اجازه میدهد حداقل تا ۲۴۱ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. گفته میشود این ماشین شتاب صفر تا صد را در عرض کمتر از ۳ ثانیه مدیریت خواهد کرد.
مدل ۲۰۱۱ لوتوس Exige
اکسیج یک موشک فعال در پیست مسابقات است که شاسی و کابین مشترک با الیس دارد. اکسیج با سقف ثابت، پنلهای بدنه متفاوت و باله عقب طراحی شده تا دانفورس را افزایش دهد. از این ماشین نمیتوان برای ترددهای روزمره استفاده کرد، مگر اینکه یک راننده مازوخیست پشت فرمان آن بنشیند. پیشرانه ۱.۸ لیتری این خودرو ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و به واسطه گیربکس ۶سرعته دستی، چرخهای عقب را به حرکت میاندازد. اکسیج تنها به ۳۸ ثانیه زمان احتیاج دارد تا از حالت توقف بهسرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد و در صورت تداوم فشار روی پدال گاز، لذت سواری با سرعت ۲۷۴ کیلومتر بر ساعت به راننده منتقل میشود.
دیدگاهتان را بنویسید